MotoGP Pre2013 - Test

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5767694 skrev:
Vet inte om du är sarkastisk men 50 timmar för en enda ram känns väldigt mycket. Hur svårt kan de va lixom :tungan

Sarkastisk innebär att man har en "avsikt att håna den eller det man syftar på" (wikipedia) och så var absolut inte fallet. Jag bara tycker det var SNABBT byggt, trodde det var mer komplicerat än så!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Sarkastisk innebär att man har en "avsikt att håna den eller det man syftar på" (wikipedia) och så var absolut inte fallet. Jag bara tycker det var SNABBT byggt, trodde det var mer komplicerat än så!
Jag kan ingenting om svetsning men 50 timmar låter ju som en evighet för att sätta ihop lite metallskrot :crash

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En dryg arbetsvecka för en person att tillverka en RC 213 V-ram? Låter väl inte så uppseendeväckande. Hur går det till alltså och var har du fått 50 timmar ifrån?
Minns inte exakt när det var men för ett tag sedan fanns det ett par reportage från HRC att läsa på nätet där de gick igenom hur de jobbade osv. En kille var ansvarig för att svetsa ramarna och det tog honom 50 timmar.

Undra om det inte var uppe i en tråd här på SH också :va

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5767872 skrev:
Jag kan ingenting om svetsning men 50 timmar låter ju som en evighet för att sätta ihop lite metallskrot :crash

OK, om det var 50 timmar ren svetsning, alltså lägga sträng, då är det ju en en del.... Många meter blir det!

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
...................... Jag bara tycker det var SNABBT byggt, trodde det var mer komplicerat än så!

Jag tycker som Perra att det var väldigt lång tid. Var det bara svetsningen tro, eller var det tillverkningen av hela ramen. Om det handlar om det senare så kan jag tycka att det borde stämma. Men vad vet jag. Man kanske svetsar 1 cm (vilket borde ta ca: 10-15 sek.) sen låter det svalna, sen springer och röntgar den biten osv. osv.
Eller så använder man sej av nån form av "saktsvetsning" för att få en "fortram" :hojraket

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag hittade reportaget om ramsvetsningen:

Looking at the completed frame, we see a single, massive structure, but it begins as numerous separate parts which are then carefully welded together.
"This job requires absolute control, both mental and physical. I have to hold my breath when welding delicate sections, so my hand doesn't tremble. I don't dare to blink and I think I'd even stop my heart beating if I could."
Listening to Yamasaki, I start to realize that frame welding is a kind of race too – just like the riders on the track, Yamasaki must maintain perfect concentration, sometimes holding his breath as he executes maneuvers requiring absolute fingertip control, clearing each fresh corner or problem as it comes.
To complete a single racing frame takes about 50 hours. If you compare the times involved, his race is quite a bit harder than the one that faces the riders on their bikes.

http://world.honda.com/RC-V/RC212V/report-body02/page3/

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Hur går det till alltså och var har du fått 50 timmar ifrån?
Enl hörsägen räcker det inte med en gubbe utan bägge sidorna måste svetsas synkront. Någon av box-ramarna som Rossi testade till Duccen upplevde han betedde sig olika i höger och vänstersvängar, vilket koms fram till berodde på att man inte följt detta förfarande.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag hittade reportaget om ramsvetsningen:

Looking at the completed frame, we see a single, massive structure, but it begins as numerous separate parts which are then carefully welded together.
"This job requires absolute control, both mental and physical. I have to hold my breath when welding delicate sections, so my hand doesn't tremble. I don't dare to blink and I think I'd even stop my heart beating if I could."
Listening to Yamasaki, I start to realize that frame welding is a kind of race too – just like the riders on the track, Yamasaki must maintain perfect concentration, sometimes holding his breath as he executes maneuvers requiring absolute fingertip control, clearing each fresh corner or problem as it comes.
To complete a single racing frame takes about 50 hours. If you compare the times involved, his race is quite a bit harder than the one that faces the riders on their bikes.
Intressant. Tack!

Bifogat

• p4.jpg
    p4.jpg
    17.2 KB · Visningar: 110
  • p3.jpg
    p3.jpg
    53.2 KB · Visningar: 130
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull