MotoGP Pre2013 - Test

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
P€RRA;5766352 skrev:
I listan jag hittar från förra årets test var Rossi 0,953 efter Stoner:
http://www.motogp.com/en/TestResults/MotoGP+Jerez+Test+2012

Vart hittar du en tid som är sämre än 2,1 sekunder på förra årets test?

Kvalet innan racet förra året! Men detta var ju bättre! Hittade inga andra!
Men som du ser på det testet, så är dom inte i närhet av vad dom kommer köra på kvalet till racet!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men hur gör det MotoGP till bättre underhållning om förarna är affärsmässiga? Hur är det intressant för oss som ser på om de är ”smarta” eller inte? De är underhållare, inte ekonomer!
Jag tror fler vill se förarna göra allt för att vinna på banan, bjuda på tät, spännande racing i kamp mot andra förare än att de är gnälliga och skyller på allt och alla vid sidan av banan. Man kan ge roliga, intressanta och bra svar utan att till 75% tjata/gnälla om att du inte har samma delar som han eller den osv , yada, yada ad infinitum.
Jag har dessutom inte pratat om "business sense" ur ett företagsekonomiskt perspektiv eller ur hela sportens perspektiv utan med hänseende på, i det enda fallet, Cals egen karriär och hur hans uttalanden med största trolighet inte är en fördel när han ska förhandla om kontrakt eller delar osv. Det trodde jag du förstod men tydligen inte..

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lorenzo didn´t do quickest time,but he did a frightening full race simulation with 22 laps in 1.40s via @MOTOCI_Maroto and @BorjaGonzalezG
Planerna var ju att både Lorenzo och Rossi skulle prova ut en ny ram idag, vet någon om det blev så?

Personligen tror jag att det (som vanligt) är svårt att dra några större slutsatser från detta test, upptorkande förhållanden, smutsig bana och dåligt med tid ens för de egna testerna känns inte som de bästa förutsättningarna. Det blir nog mest intressant att se om och hur resultaten förändras när träningspassen i Dubai börjar. Tycka vad man vill om Crutchlow, men jag skulle verkligen välkomna vilken satellitförare som helst som klarar av att konkurrera mot de fyra bästa fabrikarna:)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Planerna var ju att både Lorenzo och Rossi skulle prova ut en ny ram idag, vet någon om det blev så?
De testade den nya ramen båda två men ingen kommer köra med den i Qatar enligt insiders på twitter.

Personligen tror jag att det (som vanligt) är svårt att dra några större slutsatser från detta test, upptorkande förhållanden, smutsig bana och dåligt med tid ens för de egna testerna känns inte som de bästa förutsättningarna. Det blir nog mest intressant att se om och hur resultaten förändras när träningspassen i Dubai börjar. Tycka vad man vill om Crutchlow, men jag skulle verkligen välkomna vilken satellitförare som helst som klarar av att konkurrera mot de fyra bästa fabrikarna:)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kvalet innan racet förra året! Men detta var ju bättre! Hittade inga andra!
Men som du ser på det testet, så är dom inte i närhet av vad dom kommer köra på kvalet till racet!
Det är ju inte första gången de senaste två åren vi ser en Ducati "nära" toppen på kval/test men när det är dags för race kan bara regn rädda dem.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Bästa tiderna från hela testet
Code:
os    Name              Make              Overall BestTm    Gap
1      Cal CRUTCHLOW     YAMAHA            1:39.511          
2      Valentino ROSSI   YAMAHA            1:39.525          0.014
3      Jorge LORENZO     YAMAHA            1:39.540          0.029
4      Dani PEDROSA      HONDA             1:39.630          0.119
5      Stefan BRADL      HONDA             1:39.975          0.464
6      Marc MARQUEZ      HONDA             1:40.130          0.619
7      Andrea DOVIZIOSO  DUCATI            1:40.322          0.811
8      Andrea IANNONE    DUCATI            1:40.331          0.820
9      Nicky HAYDEN      DUCATI            1:40.370          0.859
10     Alvaro BAUTISTA   HONDA             1:40.686          1.175
11     Michele PIRRO     DUCATI            1:40.881          1.370
12     Randy DE PUNIET   ART               1:40.971          1.460
13     Bradley SMITH     YAMAHA            1:41.134          1.623
14     Aleix ESPARGARO   ART               1:41.218          1.707
15     Hector BARBERA    FTR               1:41.376          1.865
16     Claudio CORTI     FTR KAWASAKI      1:41.443          1.932
17     Danilo PETRUCCI   IODA-SUTER        1:41.529          2.018
18     Ben SPIES         DUCATI            1:41.702          2.191
19     Hiroshi AOYAMA    FTR               1:41.772          2.261
20     Lukas PESEK       IODA-SUTER        1:41.791          2.280
21     Karel ABRAHAM     ART               1:41.864          2.353
22     Yonny HERNANDEZ   ART               1:42.050          2.539
23     Bryan STARING     FTR-HONDA         1:42.107          2.596
24     Colin EDWARDS     FTR KAWASAKI      1:42.154          2.643
25     Michael LAVERTY   PBM               1:42.470          2.959

Verkligen fint gjort av Cal!
Gillar honom.
Kul m Bradl före MM
Skulle va riktigt kul om Dovi kunde bli den andra i världen som kan köra GP-Ducce fort.
Iannone hoppas jag får till det åxå.
Men när säsongen drar igång så blir det nog
Lorre,
Pedro,
Rossi,
MM, det står om

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
...Cals egen karriär och hur hans uttalanden med största trolighet inte är en fördel när han ska förhandla om kontrakt eller delar osv. Det trodde jag du förstod men tydligen inte..

Jag tror nog de flesta förstår var du står i frågan vid det här laget...

Men man kan ju se saken ur ett annat perspektiv. Historien visar att det krävs fabriksmaterial för att vinna VM, vad tror du han gör i MotoGP om inte målet för honom är att en dag vinna serien? Hur ska han kunna köra ifrån alla andra om han inte redan nu ser sig själv som minst lika snabb? Genom att hela tiden upprepa för världen att han sitter på sämre material så bekräftar han samtidigt för sig själv varför han inte kan vinna några race, än. Om inte övertygelsen och tron på sig själv finns där, hur ska man då lyckas?

Du har själv skrivit det oräkneliga gånger i tråden, inte så troligt att Yamaha skickar ut Lorenzo eller Rossi de närmsta 2-3 åren. Så hur länge ska Cal slicka röv och nöja sig med sämre material än han blivit lovad (enligt honom själv), tycker du? Tror du han kommer få bättre grejer om han sitter i sin box, håller käft och spelar tacksam? Tror du han sänkte sitt marknadsvärde i helgen genom att basunera ut att han sitter på gamla grejer, samtidigt som han körde snabbare än fabriksförarna? Tror du Yamaha medvetet kommer sänka Tech3 genom att leverera sämre material, om Crutchlow ändå är på väg bort?

Jag tror att om det finns någon som kan få ordning på Ducatin så är det Dovi, och jag tror knappast att Hayden kommer vinna VM igen. Den hojen kan vara nästa steg för Crutchlow. Jag tror heller inte att Pedrosa kan räkna med att sitta kvar på Repsolondan hur länge som helst, OM han skulle bli frånkörd av sin nya spanska stallkamrat eller fortsätta drabbas av skadeproblem.

Sen är det kanske inte helt fel att vara lite ödmjuk och inte kalla förare för marginalspelare, innan säsongen ens börjat. Risken finns ju ändå att man en dag får äta upp sina ord.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jaaa!
Klart tydlig trend!!!
Först inga knän i backen!
Sen knän i backen!
Nu armbågar!!
Och om trettio år
så har vi skrappuckar på krukan med...:D
:hihi:tungan
:tummenupp

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag tror fler vill se förarna göra allt för att vinna på banan, bjuda på tät, spännande racing i kamp mot andra förare än att de är gnälliga och skyller på allt och alla vid sidan av banan.
Finns det en motsättning mellan att ge allt på banan för att bidra till bra racing – och att inte vara nöjd med sitt material? Vem var snabbast av alla senast? Verkar vara ett haltande resonemang...

Jag har dessutom inte pratat om "business sense" ur ett företagsekonomiskt perspektiv eller ur hela sportens perspektiv utan med hänseende på, i det enda fallet, Cals egen karriär och hur hans uttalanden med största trolighet inte är en fördel när han ska förhandla om kontrakt eller delar osv. Det trodde jag du förstod men tydligen inte..
Jag förstod precis vad du menade. Men inte att din kritik mot Crutchlow egentligen är sprungen ur altruism och omsorg för hans framtid.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att skrapa arbmågen i MotoGP är inget nytt, som vissa verkar tro.

Finns säkert bilder från längre tillbaka men så här såg Hopper ut för snart 6 år sedan:

motogp_07_catalunya_4_lge.jpg

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
P€RRA;5766823 skrev:
Att skrapa arbmågen i MotoGP är inget nytt, som vissa verkar tro.

Det är ingen som säger att det är något nytt. Snarare att det är en ny trend som man ser komma mer och mer i MotoGP. Känns som trenden börjat i Moto2 där den körstilen är mer vanlig.

\Masonit

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är ingen som säger att det är något nytt. Snarare att det är en ny trend som man ser komma mer och mer i MotoGP. Känns som trenden börjat i Moto2 där den körstilen är mer vanlig.
Men är det ens någon trend? Vem för utom Marquez gör det kontinuerligt? Bradl, Smith? Eller menar du att Pedrosa, Lorenzo, Rossi och de andra tar efter Marquez?

Vet att jag såg en bild på Bradls skinnställ där armbågsskyddet var nedslipat men har inte så bra koll på hur han tar kurvorna.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
P€RRA;5766915 skrev:
Men är det ens någon trend? Vem för utom Marquez gör det kontinuerligt? Bradl, Smith? Eller menar du att Pedrosa, Lorenzo, Rossi och de andra tar efter Marquez?

Trenden är ju egentligen att förarna hänger ut mer och mer med kroppen. Om de inte tar efter Marquez så ser de ju åt vilket håll utvecklingen går. Så de lär ju testa/anpassa sig efter den.

\Masonit

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tror nog de flesta förstår var du står i frågan vid det här laget...

Men man kan ju se saken ur ett annat perspektiv. Historien visar att det krävs fabriksmaterial för att vinna VM, vad tror du han gör i MotoGP om inte målet för honom är att en dag vinna serien? Hur ska han kunna köra ifrån alla andra om han inte redan nu ser sig själv som minst lika snabb? Genom att hela tiden upprepa för världen att han sitter på sämre material så bekräftar han samtidigt för sig själv varför han inte kan vinna några race, än. Om inte övertygelsen och tron på sig själv finns där, hur ska man då lyckas?

Du har själv skrivit det oräkneliga gånger i tråden, inte så troligt att Yamaha skickar ut Lorenzo eller Rossi de närmsta 2-3 åren. Så hur länge ska Cal slicka röv och nöja sig med sämre material än han blivit lovad (enligt honom själv), tycker du? Tror du han kommer få bättre grejer om han sitter i sin box, håller käft och spelar tacksam? Tror du han sänkte sitt marknadsvärde i helgen genom att basunera ut att han sitter på gamla grejer, samtidigt som han körde snabbare än fabriksförarna? Tror du Yamaha medvetet kommer sänka Tech3 genom att leverera sämre material, om Crutchlow ändå är på väg bort?

Jag tror att om det finns någon som kan få ordning på Ducatin så är det Dovi, och jag tror knappast att Hayden kommer vinna VM igen. Den hojen kan vara nästa steg för Crutchlow. Jag tror heller inte att Pedrosa kan räkna med att sitta kvar på Repsolondan hur länge som helst, OM han skulle bli frånkörd av sin nya spanska stallkamrat eller fortsätta drabbas av skadeproblem.
Det är bara det att Crutchlow alltid har synpunkter på sitt material och förklaringar till varför han inte kunde köra så fort som han skulle kunna. Som arbetsgivare tröttnar du nog ganska snart på att hängas ut offentligt hela tiden som orsaken till att hans tillkortakommanden. Det är ingen stor värld han agerar i och de som bestämmer vem som kör vad ska man kanske inte utmana hur mycket som helst men det är hans fria val.

Sen är det kanske inte helt fel att vara lite ödmjuk och inte kalla förare för marginalspelare, innan säsongen ens börjat. Risken finns ju ändå att man en dag får äta upp sina ord.
Möjligt att det är så men den risken är jag villig att ta. :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping