Kratoz
Gudomlig sporthojare
Fast det var Dovi som sa det:
My bad!
Det var i en intervju med Cal men inklistrat Dovi citat.
Fast det var Dovi som sa det:
I sakfrågan ducati stoner rossi är det svårt att säga ngt annat så där håller ja med. Men med fakta från 2004 så behöver inte Rossi materiellt övertag för att vinna en titel.Jo Jag upplever att Stoner är klart mer anpassningsbar än Rossi vilket inte minst åren med Ducati visat tydligt!
När Rossi inte hade ett materiellt övertag så falerade han vilket inte Stoner gjorde.
Håller fullständigt med, kanske man kan kalla det professionell ödmjukhet
...text...
har han nog visst fog i det.Cal skrev:For three months they (Ducati) lied to me and even at Laguna Seca they told me they would give me a factory bike. After that no one contacted me anymore
Så om det skulle vara bitterhet då? Är den så skämmig, och regelbrottet att inte prata om den så tabu, att man måste ta avstånd från Stoner med tillmälen som ”bitterfitta” för att inte riskera att skammen ska smitta? I skenet av reaktionen på ordet ”hen” framträder riktigt unkna stereotyper om hur män ska bete sig. Men samtidigt precis vad som enligt konventionen är förväntat i miljöer där män samlas och pratar om traditionellt manliga intressen, som till exempel motorsport. Men inte speciellt utvecklande, inspirerande eller utmanande om någon mot förmodan vore intresserad av själslig utveckling/utmaning. Det väl också skämmigt, fjolligt och ett tecken på ”bitterhet”?
Ärvda förmågor och skilda livserfarenheter ger olika förutsättningar att tolka omvärlden. Det är varken mystiskt eller gåtfullt. Eller som det heter på traditionellt ”manlig” prosa: smaken är som baken.
Tror du verkligen att ödmjukhet är ett genuint och framträdande karaktärsdrag hos en ung man som vid drygt 20 års ålder är rik som ett troll, reser jorden runt och ständigt möts av beundrande och inställsamma människor? Kanske. Eller så har han lärt sig hur man framstår som ödmjuk och märkt att det får omgivingen att bli ännu mer beundrande och välvilligt inställd.
Jag tror inte för en sekund att Lorenzo uppskattar Rossi eller tvärt om. De inser båda två att de kan matta glansen i varandras spegelpolerade självbilder.
Det är ju precis det jag menar. Hur förarna är som privatpersoner är det få som vet men att uppföra sig som en vuxen och visa respekt för andra förare är sådant man vinner på i längden.Håller fullständigt med, kanske man kan kalla det professionell ödmjukhet
Jag tror jag anförde dem, i den mån man måste ha ”belägg” för åsikter. När man ser Lorenzos mimik och sätt att prata om sig själv framträder inte bilden av en ung man som varken har kämpat och övervunnit många motgångar eller hyst tivivel om sin egen förmåga. Han är gudomligt begåvad, vet om det och har under övervägande delen av sitt liv kunnat använda sin stora talang och fått enorm uppskattning för den. Min personliga erfarenhet är att det krävs ett par rejäla kriser/motgångar i en människas liv för att till fullo inse hur snabbt man kan ramla från toppen till botten och att ensam inte är stark. Jag har aldrig hört eller sett Lorenzo göra något som tyder på att har sådana erfarenheter. Men han kan förstås dölja massor av ödmjukhet bakom det självsäkra leendet och de högljudda segergesterna.Vad har du för belägg för att Lorenzo inte skulle vara ödmjuk?
Jag tänker på hur Ben Bostrom misslyckades kapialt när han körde i Superbike-VM för Ducatis fabriksteam och sedan som en gud (vann 5 race i rad) när han bytte till ett satellitteam. Han berättade att han upplevt sådan press i att prestera i fabriksteamet.Mycket troende här och som du själv brukar efterlysa så ser jag gärna lite mer underbyggda åsikter.
Varför skulle Dovi/Ducati funka bättre än Rossi/Ducati?
Varför kommer Hayden växa med Audis inblandning?
Du brukar ju avkräva andra belägg för deras åsikter så jag tyckte det var intressant att se vad du har att komma med. Dina personliga erfarenheter är nog tyvärr inte applicerbara på Lorenzo men om vi ska titta på dina exempel på vad man behöver ha upplevt i livet för att vara ödmjuk så har Lorenzo varit med om händelser både på och vid sidan av banan som varit bra för hans karaktär. Där finns familjära kriser, trassel med personer som arbetat runt honom, krascher, skador som han använt för att bli en snabbare och bättre förare. Vidare är han väldigt intresserad av psykologi och personlig utveckling utanför det rent racerelaterade. Han är ung men även mogen.Jag tror jag anförde dem, i den mån man måste ha ”belägg” för åsikter. När man ser Lorenzos mimik och sätt att prata om sig själv framträder inte bilden av en ung man som varken har kämpat och övervunnit många motgångar eller hyst tivivel om sin egen förmåga. Han är gudomligt begåvad, vet om det och har under övervägande delen av sitt liv kunnat använda sin stora talang och fått enorm uppskattning för den. Min personliga erfarenhet är att det krävs ett par rejäla kriser/motgångar i en människas liv för att till fullo inse hur snabbt man kan ramla från toppen till botten och att ensam inte är stark. Jag har aldrig hört eller sett Lorenzo göra något som tyder på att har sådana erfarenheter. Men han kan förstås dölja massor av ödmjukhet bakom det självsäkra leendet och de högljudda segergesterna.
Du jämför alltså Ben Boström som hade en kort period där han vann fem lopp i rad i WSBK och sedan inget mer med Rossi som vunnit det mesta som går att vinna och det skulle vara belägget för att Ducati kommer lyckas bättre utan Rossi?Jag tänker på hur Ben Bostrom misslyckades kapialt när han körde i Superbike-VM för Ducatis fabriksteam och sedan som en gud (vann 5 race i rad) när han bytte till ett satellitteam. Han berättade att han upplevt sådan press i att prestera i fabriksteamet.
Samma sak tror jag att Rossi har känt hos Ducati.
Och även Ducati. Att pressen att ha Rossi på sin hoj har varit förlamande och hämmande för deras ingenjörer/tekniker. Rossi och Ducati har misslyckats inför hela världens ögon och inget de har gjort har gett några framsteg. När Rossi gick till Yamaha fanns inte sådan förväntningar, varken på Rossi eller Yamaha.
Kanske försvinner mycket av den förlamande pressen för Ducati när Rossi försvinner och de får en mindre förpliktigande förare i sitt garage. Kanske kommer även Hayden att uppleva det som mer avslappnat och lättare att prestera när strålkastarljuset blir väsentligt mindre påträngande.
Det var ett snabbt och tvärsäkert konstaterande. Varför skulle mina personliga erfarenheter om vad som bidrar till ödmjukhet inte vara relevanta när vi pratar om just Lorenzo? Mitt exempel var ju inte precis ett långskott vad gäller livserfarenheter i relation till personlighetsutveckling. Det hade varit en annan femma om jag påstod att en dröm jag haft om Lorenzo sade något handfast om hans personlighet.Dina personliga erfarenheter är nog tyvärr inte applicerbara på Lorenzo...
Hur framträder denna ödmjukhet när han svarar på frågor i samband med tävlingarna menar du? Jag har missat detta totalt. Med tanke på hans ställning och status krävs det en del för att verklig ödmjukhet ska märkas, tycker jag. Mer än att man tillstår att somliga andra förare är snabba somliga dagar. Eller att det kommer bli tufft race på söndag.Du kan vara väldigt självsäker men samtidigt ödmjuk och det är det Lorenzo visar.
Ja. Men det finns säkert exempel på samma fenomen som kan kännas mer närbesläktade i både tid och rum. Fast jag kan inte kommer på något. Det som har hänt med Ducati och Rossi är ju hyfsat unikt så det är svårt att luta sig mot tidigare erfarenheter när man ställer hypoteser om framtiden. Men det känns som att det skulle kunna vara och bli som jag skrev: mindre press för både Ducati och Rossi skulle gynna båda parter. Och som jag skrev: någon lite mer namnkunnig (tror det var Oxley) skrev just detta helt nyligen.Du jämför alltså Ben Boström som hade en kort period där han vann fem lopp i rad i WSBK och sedan inget mer med Rossi som vunnit det mesta som går att vinna och det skulle vara belägget för att Ducati kommer lyckas bättre utan Rossi?
Nej, vem tusan är det? Det finns ju i nuläget inget alls som motsäger hypotesen att Ducati kommer vara ännu sämre nästa år. Men visst hoppas man. På motsatsen.Jag hoppas Ducati lyckas men är inte övertygad än.
Casey Stoner @ MotoGP.com skrev:"We tried a couple of things this morning but with the track being so slippery we didn't really take anything from it. This afternoon we knew what we wanted to try after the morning session but unfortunately we had some issues with the bike. We had a problem with electronics on one exit and then a strange feeling in the rear on a later exit, perhaps a stone got into the chain or something, we're not sure yet. Due to the fact we couldn't identify what the problem was, we decided to use the second bike and I only managed a few laps. A slightly disappointing afternoon and we know what we want to work on tomorrow morning."
Hur långsökt de än må vara tycker jag att de som vill ska få diskutera i princip vad de vill så länge det rör sig om något roadracingrelaterat.Känns det inte väldigt långsökt att diskutera förarnas personlighet/uttryck när man baserar sin åsikt på intervjuer i media, där nämnda förare har otaliga timmar av "mediaträning" bakom sig?
Rossi, titlar, vinstprocent & precis allt annat som kan "bevisa" motsatsen är i mina ögon rent blaj! Stoner är de snabbaste sen Doohan.
Är inte bitter ett dåligt ordval oavsett? Han har ju inget att vara bitter över regerande mästare som han är
Var citerar du ifrån?"Marshaling is what caused me to not get a good result today."
Space citat kommer från den artikel som Kevin Schwantz skrev om Stoner:Var citerar du ifrån?
Det är korrekt.Space citat kommer från den artikel som Kevin Schwantz skrev om Stoner:
http://www.superbikeplanet.com/2012/Jul/1207.htm
Alltså inget direkt citat av Casey själv.
Att utgå från sig själv för att bedöma en annan person och ha det som någon form av facit är minst sagt vansklig, speciellt med tanke på hur fundamentalt annorlunda era liv lär vara. Jag säger inte att jag har mer rätt än du utan är mer ute efter att det är väldigt vanskligt att dra så långt dragna slutsatser som gärna görs om deras personligheter här, mig inkluderad.Det var ett snabbt och tvärsäkert konstaterande. Varför skulle mina personliga erfarenheter om vad som bidrar till ödmjukhet inte vara relevanta när vi pratar om just Lorenzo? Mitt exempel var ju inte precis ett långskott vad gäller livserfarenheter i relation till personlighetsutveckling. Det hade varit en annan femma om jag påstod att en dröm jag haft om Lorenzo sade något handfast om hans personlighet.
Han uttrycker ju hela tiden sin respekt för sina medtävlare, hur hårt de måste fortsätta att arbeta osv. osv. Han välkomnar Rossi tillbaka, tycker den berömda "väggen" de hade i Yamaha förut var löjlig. Varför han skulle ljuga om detta känns mer otroligt än att han faktiskt tycker det han säger.Jag har inte läst boken som är skriven om Lorenzo och som har imponerat på många som först tvivlat på hur intressant en biografi om en 20-årig kille kan vara. Kanske skulle den ge en annan bild av Lorenzo än den jag har fått när han intervjuas i samband med tävlingarna.
Hur framträder denna ödmjukhet när han svarar på frågor i samband med tävlingarna menar du? Jag har missat detta totalt. Med tanke på hans ställning och status krävs det en del för att verklig ödmjukhet ska märkas, tycker jag. Mer än att man tillstår att somliga andra förare är snabba somliga dagar. Eller att det kommer bli tufft race på söndag.
Det är ingen mening med att vi ägnar oss åt hårklyveri, men bara så att vi inte missförstår varandra är det skillnad mellan självsäkerhet och självförtroende.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|