Det är [tror jag] ett falskt förgivettagande att somliga GP-förare är ödmjuka eftersom de uttalar sig mindre omnipotent än andra GP-förare. Ödmjukhet är troligen inte den mest verksamma egenskapen om man vill bli bäst i världen på något. Och för att upprätthålla sitt självförtroende i den extremt konkurrensutsatta miljö som MotoGP är har man troligen mer att tjäna på att förmedla till omgivningen att man är viktig och bäst (eller i alla fall bland de bästa) – än motsatsen. Så jag tycker det blir lite märkligt att använda ett ord som ödmjukhet när man beskriver Stoner, Rossi, Hayden eller Edwards. Tycker det är lite som att beskriva enskilda exemplar av gäddor med ord som kärleksfull, humoristisk och ansvarskännande.
Du skriver att Lorenzo är mer ödmjuk än Stoner när vi ser dem på tv. Hur märks det menar du?
Ja säger inget om att ödmjukhet skulle göra en till en bättre eller sämre förare. Och ja tror att de flesta som tävlar på den här nivån måste va lite egoister och ha höga tankar om sig själva.
Däremot vill ja påstå att du vinner fler röster (fans) med en ödmjuk aproach i kameran än en kaxig / gnällig / återkommande kritiserande attityd.
Att ja sa att lorenzo framstår som mer ödmjuk i tv/ intervjuer än stoner var kanske inte rätt generellt, men diskussionen kom från stoners kritik mot rossi, och där lorenzo visade en betydligt ödmjukare inställning. Detta har kanske en del o göra me att de blir teamkollegor igen, men rossi har uttalat långt tidigare att han ändrat sin inställning till lorenzo då han varit en av få som fortfarande visade någon respekt trots rossis usla resultat.
Men visst, påståendet från min sida var taget ur en specifik tidpunkt och kanske inte rättvisande över tid. Men jag upplever lorenzo som mer ödmjuk generellt än stoner. Och analysera inte sönder betydelsen av ordet i sig, ja tror du vet i runda svängar va gemene man eller kvinna har för syn på ödmjukhet.