MotoGP Silly Season 2013.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja. Men det finns säkert exempel på samma fenomen som kan kännas mer närbesläktade i både tid och rum. Fast jag kan inte kommer på något. Det som har hänt med Ducati och Rossi är ju hyfsat unikt så det är svårt att luta sig mot tidigare erfarenheter när man ställer hypoteser om framtiden. Men det känns som att det skulle kunna vara och bli som jag skrev: mindre press för både Ducati och Rossi skulle gynna båda parter. Och som jag skrev: någon lite mer namnkunnig (tror det var Oxley) skrev just detta helt nyligen.

Nej, vem tusan är det? Det finns ju i nuläget inget alls som motsäger hypotesen att Ducati kommer vara ännu sämre nästa år. Men visst hoppas man. På motsatsen.
Jag tror att det misslyckande som Rossi/Ducati har varit kan vara det som gör att Ducati inser att de är en stor del i att det gått så illa som det har gått de senaste åren. Stoners titel 2007 var på flera sätt olycklig för Ducati som tillverkare då de trodde att hojen var bättre än den var, fanns ju anledningar till att Stoner inte ville vara kvar osv.
Det kan göra att Ducati kommer bli starkare och inte att det skulle vara en förare med "Mindre press" på sig.
Anser jag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Känns det inte väldigt långsökt att diskutera förarnas personlighet/uttryck när man baserar sin åsikt på intervjuer i media, där nämnda förare har otaliga timmar av "mediaträning" bakom sig? När man läser i denna tråd så är det flertalet som formulerar sina inlägg som att deras åsikt vore den absoluta sanningen (de stod ju på MotoMatters..) & att det kan förstå en citerad mening ur ett sammanhang på 25 meningar.
Klart det är vanskligt, vilket var lite vad jag ville påvisa med mina svar till Radare. Vi har inte närheten av hela bilden. Dock ser man ju att det är skillnad mellan de olika förarnas personligheter.

Dock ska min åsikt tas med en nypa salt då jag väger mer mot personligt tyckande än "experters" uttalanden. Jag är nog en av få som är helt övertygad om att Stoner är en av få förare de senaste 10 åren vars varvtider endast varit begränsade av materialet han sitter på.
Om man tittade på förra säsongen var det solklart att Lorenzo hindrades av materialet där Yamahan inte var lika bra som Hondan så jag anser att du har fel diReCkT!

Jag struntar totalt i hur han är som person, det intresserar mig inte ett dugg, han är i mina ögon den snabbaste som suttit på en motorcykel sen 4-takt kom in i reglementet. Rossi, titlar, vinstprocent & precis allt annat som kan "bevisa" motsatsen är i mina ögon rent blaj! Stoner är de snabbaste sen Doohan. Dock betyder inte snabbast bäst, det har både Lorenzo & Rossi visat.
Han är den som har kunnat köra snabbast enstaka varva och även enstaka race det håller jag med om. Men det är mer som ska till för att vinna.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
...tycker den berömda "väggen" de hade i Yamaha förut var löjlig...

Men det där är väl ändå inte att vara ödmjuk? Han säger att "the idea with the wall was stupid" eller liknande. Och vems idé var det med väggen? Jo, Rossis, som sitter en meter ifrån Lorenzo på samma presskonferens. En tydlig pik tycker jag i alla fall. Men jag kanske minns fel, det är mycket saker som verkar justeras på senare tid vad som egentligen menades. ;)

MC Doktorn

Guest
Klart det är vanskligt, vilket var lite vad jag ville påvisa med mina svar till Radare. Vi har inte närheten av hela bilden. Dock ser man ju att det är skillnad mellan de olika förarnas personligheter.

Om man tittade på förra säsongen var det solklart att Lorenzo hindrades av materialet där Yamahan inte var lika bra som Hondan så jag anser att du har fel diReCkT!

Han är den som har kunnat köra snabbast enstaka varva och även enstaka race det håller jag med om. Men det är mer som ska till för att vinna.

Du beskriver att det var materialet enbart som hindrade honom (Lorenzo) och inte att Casey faktiskt vann och slog honom 2011 och påstår att andra har fel.

Inser du inte att det även beror på förföraren och hur den kan utnyttja materialet?

Jag tror dom flesta Motogp förarna besitter extrema förmågor som vi inte ens kan fantisera om.

Hur kommer det sig att Dovi inte var före Lorenzo 2011 eftersom han hade sånt överlägset material?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men det där är väl ändå inte att vara ödmjuk? Han säger att "the idea with the wall was stupid" eller liknande. Och vems idé var det med väggen? Jo, Rossis, som sitter en meter ifrån Lorenzo på samma presskonferens. En tydlig pik tycker jag i alla fall. Men jag kanske minns fel, det är mycket saker som verkar justeras på senare tid vad som egentligen menades. ;)
Nej men det är ett exempel av flera där han verkar vara en mogen, förvisso med självförtroende, man som åtminstone inte visar brist på ödmjukhet. Tycker jag.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det har skrivits mycket om ödmjukhet i den här tråden, men utan att mena just ödmjukhet, tror jag. Jag tror inte ens det är möjligt att ägna sig åt racing på VM-nivå och vara genuint ödmjuk. Det är liksom en motsägelse i sig, som ett fyrkantigt hjul eller torrt vatten.

Såhär lyder definitionen av ”humble” enligt Cambridge University Press:

”Not proud or not believing that you are important
He's very humble about his success.”

Om Lorenzo (eller någon annan förare) verkligen var ödmjuk skulle denne stå högst upp på pallen med utslagna armar, höjda axlar och höjda ögonbryn, skaka på huvudet och ursäkta sig för segern. Undanbe sig gratulationer. Skaka sitt huvud och skylla på lyckosamma omständigheter. Om han (hen) var genuint ödmjuk. Jag föreställer mig att munkar är skapligt ödmjuka. Människor som för en tyst tillvaro, lever under enkla betingelser och inte vet hur det är att bli hyllad av jublande människor varje vecka.

http://www.cambridge.org/home/page/item5633237/?site_locale=sv_SE

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du beskriver att det var materialet enbart som hindrade honom (Lorenzo) och inte att Casey faktiskt vann och slog honom 2011 och påstår att andra har fel.

Inser du inte att det även beror på förföraren och hur den kan utnyttja materialet?

Jag tror dom flesta Motogp förarna besitter extrema förmågor som vi inte ens kan fantisera om.

Hur kommer det sig att Dovi inte var före Lorenzo 2011 eftersom han hade sånt överlägset material?

Nej det skrev jag inte. Jag skrev att Lorenzo inte kunde köra fortare förra året eftersom materialet begränsade honom. Hade ingenting med Stoners prestation att göra utan påståendet att Stoner är den enda föraren de senaste tio åren som hämmats av materialet vilket jag anser vara felaktigt, om inte annat väldigt svårt att kvantifiera.

MC Doktorn

Guest
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att Lorenzo inte kunde köra fortare förra året eftersom materialet begränsade honom. Hade ingenting med Stoners prestation att göra utan påståendet att Stoner är den enda föraren de senaste tio åren som hämmats av materialet vilket jag anser vara felaktigt, om inte annat väldigt svårt att kvantifiera.

Men jag förstår inte vad du vill komma fram till?

Han körde i varje fall så fort att han vann 3 race och kom 2a i totalen 2011.

Det är väl en kombination av förare-team-material?

Om man anser att Ducati har ett sämre material 2011 och 2012 bara för att VR inte levererar så borde det vara rimligt att anta att det även var så 2010.

Men kombinationen av förare-team-material, dvs hela paketet är avgörande.
Sen kan vi spekulera om vad och vilken omfattning varje detalj har betydelse.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men jag förstår inte vad du vill komma fram till?

Han körde i varje fall så fort att han vann 3 race och kom 2a i totalen 2011.

Det är väl en kombination av förare-team-material?

Om man anser att Ducati har ett sämre material 2011 och 2012 bara för att VR inte levererar så borde det vara rimligt att anta att det även var så 2010.

Men kombinationen av förare-team-material, dvs hela paketet är avgörande.
Sen kan vi spekulera om vad och vilken omfattning varje detalj har betydelse.
Vad är det som är svårt att förstå? Henrik skrev att Stoner är den enda förare vars varvtider hindrats av materialet de senaste tio åren. Jag skrev att det inte stämmer eftersom man tydligt kunde se att Yamahan hindrade Lorenzo från att köra fortare förra året eftersom den inte var lika snabb ut ur kurvorna och rakt fram som andra hojar. Jag gjorde ingen jämförelse med hur Stoner eller någon annan körde utan bara att Lorenzos varvtider hindrades av materialet.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det har skrivits mycket om ödmjukhet i den här tråden, men utan att mena just ödmjukhet, tror jag. Jag tror inte ens det är möjligt att ägna sig åt racing på VM-nivå och vara genuint ödmjuk. Det är liksom en motsägelse i sig, som ett fyrkantigt hjul eller torrt vatten.

Om Lorenzo (eller någon annan förare) verkligen var ödmjuk skulle denne stå högst upp på pallen med utslagna armar, höjda axlar och höjda ögonbryn, skaka på huvudet och ursäkta sig för segern. Undanbe sig gratulationer. Skaka sitt huvud och skylla på lyckosamma omständigheter. Om han (hen) var genuint ödmjuk. Jag föreställer mig att munkar är skapligt ödmjuka. Människor som för en tyst tillvaro, lever under enkla betingelser och inte vet hur det är att bli hyllad av jublande människor varje vecka.

Ja, har man munkar som måttstock för att vara ödmjuk så är inte Lorenzo ödmjuk.

MC Doktorn

Guest
Vad är det som är svårt att förstå? Henrik skrev att Stoner är den enda förare vars varvtider hindrats av materialet de senaste tio åren. Jag skrev att det inte stämmer eftersom man tydligt kunde se att Yamahan hindrade Lorenzo från att köra fortare förra året eftersom den inte var lika snabb ut ur kurvorna och rakt fram som andra hojar. Jag gjorde ingen jämförelse med hur Stoner eller någon annan körde utan bara att Lorenzos varvtider hindrades av materialet.

Att du tvärsäkert konstaterar att materialet är en begränsande faktor i detta fall som du bygger på att Hondan hade bättre acceleration.
Yamahan måste också vara ett vinnande material eftersom man lyckats vinna på den.
Om materialet vore en enskild faktor så skulle i så fall Dovi vunnit på detta men det gjorde han inte.

Sålunda är sambandet mer komplext med att prestera bra varvtider och vinna och behöver inte bero enbart på materialet utan hur materialet utnyttjats.

MC Doktorn

Guest

Precis!

Tror inte ett smack på att någon förare på denna nivå är speciellt ödmjuka.
Skulle Rossi vara ödmjuk skulle den berömda väggen inte uppkommit.
Lorenzos utspel med att sätta på sig VR#46 tröja när han vann på Mugello 2010 var enligt Rossi inte speciellt populärt.

Mer ett spel för galleriet och en falsk bild vad som egentligen skedde med tanke på den väggen? Eller är det en spelad ödmjukhet som egentligen inte finns?

I dedicate this position to him

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Precis!

Tror inte ett smack på att någon förare på denna nivå är speciellt ödmjuka.
Skulle Rossi vara ödmjuk skulle den berömda väggen inte uppkommit.
Lorenzos utspel med att sätta på sig VR#46 tröja när han vann på Mugello 2010 var enligt Rossi inte speciellt populärt.

Mer ett spel för galleriet och en falsk bild vad som egentligen skedde med tanke på den väggen? Eller är det en spelad ödmjukhet som egentligen inte finns?

I dedicate this position to him
Symboliken är ju glasklar: en trofé. Skalp. Dominant beteende för att förödmjuka Rossi.

Det stod 2-1 i racesegrar till Lorenzos fördel mellan honom och Rossi inför det här racet. Rossi var innevarande mästare. Var de bästa vänner? Knappast. Var de ens vänner? Nej. Var de varandras värsta konkurrenter? Definivt. Hur sannolikt är det att Lorenzo symboliskt ville ”skänka” denna seger till Rossi?

Rossi: ”I expect this from my friend. Lorenzo is not my friend, so...”

Bifogat

• lorenzo-rossi-wall.jpg
    lorenzo-rossi-wall.jpg
    84.8 KB · Visningar: 116
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Känslan hos Rossi var tydlig att detta inte var ärligt eller seriöst. Helt klart ett icke uppskattat drag av Lorenzo som hade motsatt effekt.

2.00 in i klippet Lorenzo is not my friend osv.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Ja, har man munkar som måttstock för att vara ödmjuk så är inte Lorenzo ödmjuk.
Se på fan. En ödmjuk MotoGP-förare:

”As a racer, everything that happens is based on who you are racing and who you beat. If you race and beat nobody, you're really not that good. You have to ride with guys who are good and beat them.”

– Steve Rapp efter helgen MotoGP-race

www.superbikeplanet.com

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Ja hajjar inte vad radarn o doktorn försöker bevisa för varann? - att alla som inte är munkar inte är ödmjuka, att lorenzo inte är det? Att ingen förutom rapp är det för att han kan erkänna att han mer eller mindre va sämst?
Ja kan minnas fel, men börja inte den här diskussionen med ett påstående om att lorenzo framstår som mycket mer ödmjuk framför kameran än stoner?
Om han är det i verkliga livet eller inte kan ingen här svara på, men av de vi ser på tv:n så är han väl mer ödmjuk?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
”As a racer, everything that happens is based on who you are racing and who you beat. If you race and beat nobody, you're really not that good. You have to ride with guys who are good and beat them.”

– Steve Rapp efter helgen MotoGP-race

Snygg passning till Yates kanske? :va :hihi

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag kan minnas fel, men börja inte den här diskussionen med ett påstående om att lorenzo framstår som mycket mer ödmjuk framför kameran än stoner?
Om han är det i verkliga livet eller inte kan ingen här svara på, men av de vi ser på tv:n så är han väl mer ödmjuk?
Det är [tror jag] ett falskt förgivettagande att somliga GP-förare är ödmjuka eftersom de uttalar sig mindre omnipotent än andra GP-förare. Ödmjukhet är troligen inte den mest verksamma egenskapen om man vill bli bäst i världen på något. Och för att upprätthålla sitt självförtroende i den extremt konkurrensutsatta miljö som MotoGP är har man troligen mer att tjäna på att förmedla till omgivningen att man är viktig och bäst (eller i alla fall bland de bästa) – än motsatsen. Så jag tycker det blir lite märkligt att använda ett ord som ödmjukhet när man beskriver Stoner, Rossi, Hayden eller Edwards. Tycker det är lite som att beskriva enskilda exemplar av gäddor med ord som kärleksfull, humoristisk och ansvarskännande.

Du skriver att Lorenzo är mer ödmjuk än Stoner när vi ser dem på tv. Hur märks det menar du?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC