http://www.motocuatro.com/index.php...-yamaha-a-cambio-de-una-m1-oficial-para-rossi
Lätt redigerat:
Phillip Morris, den multinationella tobaksjätten med sitt varumärke Marlboro, besökte den gångna helgen Mugello. Närmare bestämt Maurizio Arrivabene, chefen för Global Communications, främjande av Phillip Morris International och mannen som styr sponsring av Marlboro-varumärket över hela världen, bland annat för Ferrari och Ducati.
Arrivabenes dagordning under Italiens Grand Prix var mycket snäv och omfattande många möten, bland annat med Valentino Rossi och Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, promotorn för MotoGP. Samtalsämnet var framtidens förare och sökandet efter en lösning som kan ge den niofaldige världsmästaren en konkurrenskraftig cykel att kämpa för segrar med.
Rossi uppgav på fredagen sig vara nöjd med Audis löften, men inte förbehållslöst: ”Vi måste prata mer om det. Jag hoppas att Audi kommer att kunnna bidra till att förbättra resultaten, men det är absolut inte lätt att göra det snabbt, på ett och ett halvt år har vi inte avancerat mycket.”
Det är den stora oron för Valentino: tiden. Ingen tvekan om att Audi vill lägga alla ägg i en korg och bygga en konkurrenskraftig cykel, men redan till nästa säsong vill Rossi ha en vinnarhoj – och
han vill ha en Yamaha.
Och det är där Philip Morris och Arrivabene kommer in i bilden. Arrivabene träffade Valentino på fredag kväll, de båda är goda vänner sedan flera år och deras relation har intensifierats sedan Rossi började köra för Ducati, som Marlboro sponsrar och betalar Rossis lön på 14 miljoner Euro. Arrivabene lyssnade på Valentino och hans tvivel om att Ducati kan bygga en konkurrenskraftig cykel för honom, om den bristande kommunikationen mellan honom och Ducaticheferna och hans önskan att köra Yamaha.
På lördagen träffade Arrivabene under två timmar Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, och förklarade att Marlboro erbjuder sig att återigen vara Yamahas huvudsponsor, med
Valentino och Jorge Lorenzo som förare i det officiella Yamaha-teamet 2013.
En flytt av den här kalibern skulle vara ett kommersiellt hårt slag. Om Rossi lämnar Ducati, som numera ägs av Audi, kan det bli spiken i kistan för Ducati, eftersom de då även förlorar Marlboro. Ezpeleta, som förstås vill behålla Phillip Morris i MotoGP, förespråkar att tobaksjätten sponsrar båda tillverkarna, vilket kan vara svårt men inte omöjligt.