MotoGP Silly Season 2013.

MC Doktorn

Guest
Går VR till Yamaha (igen) och inte vinner, är han då slut som artist?

Eller up in your face till Ducati om han plötsligt börjar kvala bättre och regelbundna pallplatser.

Märklig regel att det inte tillåts mer prototyper då det verkar vara en stor brist på dom.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Märklig regel att det inte tillåts mer prototyper då det verkar vara en stor brist på dom.
Som jag skrev innan, kanske i en annan tråd, så vill man förhindra att Honda dominerar eftersom de verkar ha störst möjligheter att förse startfältet med prototyper. Sen är det självklart ett sätt att hålla nere kostnaderna för teamen. Dorna har tröttnat på att sponsra teamen som kör satellithojar.

Hoppas produktionsversionen av RC213V blir början på en ny typ av satellithojar som även Yamaha och Ducati tar fram (och Suzuki, Kawasaki, BMW osv). Då kan vi få bort CRT som ärligt talat mest är i vägen.

12 fullfabrikare vore drömmen med de tillverkare som är med nu :)

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Som jag skrev innan, kanske i en annan tråd, så vill man förhindra att Honda dominerar eftersom de verkar ha störst möjligheter att förse startfältet med prototyper. Sen är det självklart ett sätt att hålla nere kostnaderna för teamen. Dorna har tröttnat på att sponsra teamen som kör satellithojar.

Hoppas produktionsversionen av RC213V blir början på en ny typ av satellithojar som även Yamaha och Ducati tar fram (och Suzuki, Kawasaki, BMW osv). Då kan vi få bort CRT som ärligt talat mest är i vägen.

12 fullfabrikare vore drömmen med de tillverkare som är med nu :)

Nej ser hellre 20 fabrikare.

Tror inte produktionshojarna kommer att vara så mycket snabbare än CRT hojarna.
Kolla på 500 tiden, var stor skillnad tidsmässigt redan då, så backmarkers har i princip alltid funnits.
Var när 4 taktarna kom in igen som köphojarna försvann.

Sen vetifan om CRT är så mycket ivägen om nåt år när de utvecklats.
Nu är de mycket närmare tidsmässigt efter halva säsongen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Med dagens regler blir ju 12 det mesta vi kan få om det inte kommer in fler tillverkare. Men visst, 20-30 st inte vara helt fel :)

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Avståndet mellan fabriks- och CRT-hojarna är ju en baggis att ändra medelst regelverksjusteringar, om man hade velat. Hade man gjort skillnaden mindre än nu så hade det säkert blivit gnäll på att CRT vore förfördelade.

Personligen dyker jag att nivån borde vara att dom typ 2 bästa CRT piskar dom typ 2 sämsta fabrikarna.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Saknar stort Kawasaki och Suzuki med sina fabrikare även om de ofta gick kräftgång så var de trots allt ibland med i toppen.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En sak jag inte riktigt förstår är varför Haydens framtid hos Ducati skulle se så mörk ut?

Cal ska ha fått ett kontraktsförslag av Ducati som bollats fram och tillbaks och nu ska bollen ligga hos Ducati. Att Ducati väntar på svar från Rossi är en sak men om de inte vill ha kvar Hayden så kan de ju skriva kontrakt med Cal direkt eller tänker jag fel?

Eller är det kanske så att Ducati vill ha kvar Hayden som teamkompis till Cal OM Rossi försvinner?

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
Honda CBR 1000RR race
En sak jag inte riktigt förstår är varför Haydens framtid hos Ducati skulle se så mörk ut?

Cal ska ha fått ett kontraktsförslag av Ducati som bollats fram och tillbaks och nu ska bollen ligga hos Ducati. Att Ducati väntar på svar från Rossi är en sak men om de inte vill ha kvar Hayden så kan de ju skriva kontrakt med Cal direkt eller tänker jag fel?

Eller är det kanske så att Ducati vill ha kvar Hayden som teamkompis till Cal OM Rossi försvinner?

tyckte jag läste att rossi var klar för ducati i två år till.. det stämmer mao inte, lr?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
tyckte jag läste att rossi var klar för ducati i två år till.. det stämmer mao inte, lr?
Nej, det stämmer inte. Hade det varit så hade media som följer MotoGP varit full av artiklar och tweets.

Visst kan Rossi ha bestämt sig men det vet nog bara han och ett fåtal andra. Hur som helst är inget officiellt ännu.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag blir mer och mer övertygad om att Rossi kommer att köra för Yamaha nästa säsong, i team med Jorge.
Det är det mest osannolika utfallet. Mer troligt att se Rossi och Ellison som teamkompisar i ett nytt Kawasakiteam. Varken Lorenzo eller Rossi skulle gå med på att köra för samma team.

Rossi stannar hos Ducati. Han var bara 11 sekunder efter mållinjen på Mugello och Hayden hade ärlig chans på podiet. Det är bara Burgess som är uttalat skeptisk nu, saknar ny motor (vevhus) sedan Le Mans.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Dominera i antal, inte sportsligt.
Som Yamaha när de släppte motorer till chassitillverkare för att det skulle bli fler aktörer på banorna.
Ser inget fel i det.
Vill tillverkarna inte leverera ska de fan inte gnälla på de som gör det heller.
Vill se många hojar som möjligt inte 10-12 stycken.
Nä trams och pengar i stora lass.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är det mest osannolika utfallet. Mer troligt att se Rossi och Ellison som teamkompisar i ett nytt Kawasakiteam. Varken Lorenzo eller Rossi skulle gå med på att köra för samma team.
Neil Spalding (i dag):
“@mickycrone: have you heard much on the 2013 Malboro Yamaha Rossi rumour? Much truth in it?” I wouldn’t discount it. 50:50 that or Ducaudi!

När de körde ihop sist var Rossi försteförare men nu lär det bli tvärtom. Jag är dessutom övertygad om att Lorenzo tror så mycket på sig själv att han inte räds Rossi som teamkompis.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
http://www.motocuatro.com/index.php...-yamaha-a-cambio-de-una-m1-oficial-para-rossi

Lätt redigerat:

Phillip Morris, den multinationella tobaksjätten med sitt varumärke Marlboro, besökte den gångna helgen Mugello. Närmare bestämt Maurizio Arrivabene, chefen för Global Communications, främjande av Phillip Morris International och mannen som styr sponsring av Marlboro-varumärket över hela världen, bland annat för Ferrari och Ducati.

Arrivabenes dagordning under Italiens Grand Prix var mycket snäv och omfattande många möten, bland annat med Valentino Rossi och Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, promotorn för MotoGP. Samtalsämnet var framtidens förare och sökandet efter en lösning som kan ge den niofaldige världsmästaren en konkurrenskraftig cykel att kämpa för segrar med.

Rossi uppgav på fredagen sig vara nöjd med Audis löften, men inte förbehållslöst: ”Vi måste prata mer om det. Jag hoppas att Audi kommer att kunnna bidra till att förbättra resultaten, men det är absolut inte lätt att göra det snabbt, på ett och ett halvt år har vi inte avancerat mycket.”

Det är den stora oron för Valentino: tiden. Ingen tvekan om att Audi vill lägga alla ägg i en korg och bygga en konkurrenskraftig cykel, men redan till nästa säsong vill Rossi ha en vinnarhoj – och han vill ha en Yamaha.

Och det är där Philip Morris och Arrivabene kommer in i bilden. Arrivabene träffade Valentino på fredag ​​kväll, de båda är goda vänner sedan flera år och deras relation har intensifierats sedan Rossi började köra för Ducati, som Marlboro sponsrar och betalar Rossis lön på 14 miljoner Euro. Arrivabene lyssnade på Valentino och hans tvivel om att Ducati kan bygga en konkurrenskraftig cykel för honom, om den bristande kommunikationen mellan honom och Ducaticheferna och hans önskan att köra Yamaha.

På lördagen träffade Arrivabene under två timmar Carmelo Ezpeleta, VD för Dorna, och förklarade att Marlboro erbjuder sig att återigen vara Yamahas huvudsponsor, med Valentino och Jorge Lorenzo som förare i det officiella Yamaha-teamet 2013.

En flytt av den här kalibern skulle vara ett kommersiellt hårt slag. Om Rossi lämnar Ducati, som numera ägs av Audi, kan det bli spiken i kistan för Ducati, eftersom de då även förlorar Marlboro. Ezpeleta, som förstås vill behålla Phillip Morris i MotoGP, förespråkar att tobaksjätten sponsrar båda tillverkarna, vilket kan vara svårt men inte omöjligt.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
När de körde ihop sist var Rossi försteförare men nu lär det bli tvärtom. Jag är dessutom övertygad om att Lorenzo tror så mycket på sig själv att han inte räds Rossi som teamkompis.
Nog vore det ett dreamteam av guds like med Rossi och Lorenzo på Yamaha 2013. Och visst fan vore det kul eftersom det skulle innebära en djävulsk fight mellan de två. Jag har bara svårt att förstå att någon av dem skulle vilja vara eller gå med på att köra för samma team, eftersom det tidigare har inneburit att slåss om interna resurser och tekniska fördelar. Men det är klart – om det går att komma överens om helt likvärdig material...

Frågan är hur stor trovärdighet sajten www.motocuatro.com har. Någon som vet?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det har visat sig många gånger att det inte är antalet tillverkare som avgör hur jämna racen blir. Det var inte fler som slogs om pallplatserna eller tajtare race 1989 eller 1999.

Inte för den sakens skull, men det är däremot konkurrensen som driver utvecklingen framåt, färre som konkurrerar, trögare utveckling kan man tycka. Om ett märke är överjävligt ena året, är det sällan det nästa.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA