MotoGP Silly Season 2013.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
...Suzuki och Kawasakis ovilja att ens vara med...
Suzuki är på väg tillbaka till MotoGP. RdP har kontrakterats som testförare i år och om allt går som de flesta tror kommer Aspar att driva Suzukis team 2014.

Det ryktas iofs att Suzuki vill ha ett helt eget team 2014 men det säger Dorna nej till. Teamen som är med år för år är viktigare än tillverkare som kan hoppa av lite då och då.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Radare, ta dig en titt på Biaggis resultat så har han hyfsat facit trots att han inte kunnat vinna MotoGP serien för en viss Rossi var alltid i vägen..
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Biaggi
Jag menar inte att alla som vinner WSBK platsar automatiskt i MotoGP, men att jag tycker att Spies gör det och att hans prestation var mycket imponerande i WSBK. Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skrev "hans" prestation..
Jag vet hur Biaggis facit ser ut. Hann vann inte ett enda race sista säsongen i MotoGP (med Repsol Honda). De fem sista racen stod han inte ens på pallen. Han bytte till WSBK och tog två titlar.

• Checa slutade på 14:e och 15:e plats sina två sista säsonger i MotoGP, gick till WSBK och blev tvåfaldig mästare.

• Toseland kom till MotoGP som WSBK-mästare, gjorde två säsonger och slutade på 11:e och 14:e plats.

• WSBK-mästaren Spies har under fem säsonger i MotoGP vunnit 1 (ett!) race.

Vad kan detta säga om svårighetsgraden i dessa två serier och om en titel i WSBK innebär att man platsar i MotoGP?

Last edited:

Tob3

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
BMW S1000RR 2011 Superbike
Jag vet hur Biaggis facit ser ut. Hann vann inte ett enda race sista säsongen i MotoGP (med Repsol Honda). De fem sista racen stod han inte ens på pallen. Han bytte till WSBK och tog två titlar.

• Checa slutade på 14:e och 15:e plats sina två sista säsonger i MotoGP, gick till WSBK och blev tvåfaldig mästare.

• Toseland kom till MotoGP som WSBK-mästare, gjorde två säsonger och slutade på 11:e och 14:e plats.

• WSBK-mästaren Spies har under fem säsonger i MotoGP vunnit 1 (ett!) race.

Vad kan detta säga om svårighetsgraden i dessa två serier och om en titel i WSBK innebär att man platsar i MotoGP?

Gud vad jag inte orkar argumentera med dig, det var min personliga åsikt inget annat..
Du får tycka vad du vill men min åsikt om att Ben Spies pga sin överlägsenhet i WSBK och med den utvecklingskurvan HAN hade då gjorde att han platsade och borde köra MotoGP för att fortfarande utvecklas kvarstår. Jag skiter i alla andra förare som kört WSBK och gått till MotoGP det var inte det som det hela handlade om då har du missuppfattat allt ihop. Bara för att jag tar upp ett exempel behöver inte det betyda att jag tycker det om alla förare..

Hur får du det till att Spies har kört 5 säsonger i MotoGP?
2008 vann han AMA och körde 3 race i MotoGP, 2009 1 race.
Borde vara 3 fulla säsonger.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Gud vad jag inte orkar argumentera med dig, det var min personliga åsikt inget annat..
Du får tycka vad du vill men min åsikt om att Ben Spies pga sin överlägsenhet i WSBK och med den utvecklingskurvan HAN hade då gjorde att han platsade och borde köra MotoGP för att fortfarande utvecklas kvarstår.
Absolut! Att Spies platsade i MotoGP är det inget snack om vilket hans racevinst även bevisar. Hoppas han kan få tillbaka gnistan hos Ducati i år.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Under de år som Spies kört heltid i MotoGP så har det varit 5st vinnare, varav endast 4 av dessa vunnit mer än 1 gång. Vilka det är bör vara ganska uppenbart. Räknar vi med wildcard-åren så kan vi lägga till Dovis enda vinst till den listan.
Utökar vi sökningen till 2007 - då 800cc-eran började - så får vi ytterligare 2st one hit wonders (Vermeulen och Capirossi, även om Capirossi prickat in mer än en vinst om vi räknar från fyrtaktsintåget).

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Under de år som Spies kört heltid i MotoGP så har det varit 5st vinnare, varav endast 4 av dessa vunnit mer än 1 gång.
Herregud. Det säger verkligen något om kvaliteten på MotoGP. Som underhållning. Utrymme för förbättring föreligger onekligen.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Japps. Det vore trevligt om fler förare kapabla att vinna kunde komma in i serien, såna som Spies exempelvis.
Fast Spies var ju inte kapabel, vilket en seger under två säsonger i Yamahas fabriksteam har visat.

Marquez däremot, han verkar kapabel, men det återstår att se.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fast Spies var ju inte kapabel, vilket en seger under två säsonger i Yamahas fabriksteam har visat.

Marquez däremot, han verkar kapabel, men det återstår att se.

Hmm.. Jag anser ju att OM man har vunnit ett race i MotoGP, så har man visat att man just är kapabel att vinna race i MotoGP.... Eftersom man typ.... gjort det... Men vad vet jag...

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Hmm.. Jag anser ju att OM man har vunnit ett race i MotoGP, så har man visat att man just är kapabel att vinna race i MotoGP.... Eftersom man typ.... gjort det... Men vad vet jag...
Jag tror vi avsåg förare som är kapabla att regelbundet vinna race (för att höja kvaliteten på tävlingarna), inte de som (under udda betingelser) har vunnit ett eller två race under sin GP-karriär.

Elias, Chili, Laconi, Checa, Crafar, Ukawa, Tamada och Bayliss vann också ett eller två race (alltså lika bra eller bättre än Spies), men det räcker inte för att stressa Lorenzo, Pedrosa eller Rossi. Vilket ju Spies har visat.

Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Vi diskuterade vad som behövs för att höja kvaliteten på tävlingarna i MotoGP. Du skrev att bara 4 förare har vunnit fler än 1 race under den tid som Spies har kört för Yamahas fabriksteam.

Så vad som behövs för att förbättra MotoGP är väl inte fler förare som är kapabla att vinna ett race, utan sådana som kan vinna flera race.

Även om du inte menade det så är det alltså inte förare som är lika kapabla som Spies som behövs, utan de som är mer kapabla.

Last edited:

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Hoj
Panigale 899
Vi diskuterade vad som behövs för att höja kvaliteten på tävlingarna i MotoGP. Du skrev att bara 4 förare har vunnit fler än 1 race under den tid som Spies har kört för Yamahas fabriksteam.

Så vad som behövs för att förbättra MotoGP är väl inte fler förare som är kapabla att vinna ett race, utan sådana som kan vinna flera race.

Även om du inte menade det så är det alltså inte förare som är lika kapabla som Spies som behövs, utan de som är mer kapabla.

lite svårt att lösa detta problem tror ja, vem ska upp å visa något? vem kan? finns ingen i wsbk det har vi ju konstaterat rätt fort.. I moto2 har vi ju espargaro som högsta asperant att komma upp kanske nästa år? men blir förvånad om han är snabbare en marques..

Annars ser det ju ut lite som löpning, det finns bara Usain Bolt, och så finns Usain Bolt..

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC