Variationen av vinnare så klart. Var det inte det vi diskuteradeVilken variation är enhetsdäcken nog den största boven för?
Variationen av vinnare så klart. Var det inte det vi diskuteradeVilken variation är enhetsdäcken nog den största boven för?
Jag trodde, vilket i efterhand var naivt, att enhetsdäcken skulle ge jämnare och mer spännande race. Har inte märkt någon större skillnad.Enhetsdäck tycker jag är av ondo. Varje team/förare bör få välja det däckmärke de/hojen föredrar. Är ju trots allt prototypracing.
Enhetsdäcken är orsaken till den låga variationen av vinnare i MotoGP? Hur då?P€RRA;5720990 skrev:Variationen av vinnare så klart. Var det inte det vi diskuterade
Har försökt förklara det ett par gånger men vi tar det väl en gång till då...Enhetsdäcken är orsaken till den låga variationen av vinnare i MotoGP? Hur då?
Nja, antal variabler påverkar inte variansen.P€RRA;5721385 skrev:Ju färre variabler som kan påverka utgången ju mindre variation kommer det att bli.
Du behöver inte tolka, bara läsa innantill: variationen påverkas inte av antalet variabler.P€RRA;5721811 skrev:Ska jag tolka det som att du förstod vad jag menade?
Du behöver inte tolka, bara läsa innantill: variationen påverkas inte av antalet variabler.
Vad menar du egentligen?Så klart att det gör, fast mer eller mindre...
Vad menar du egentligen?
Du behöver inte tolka, bara läsa innantill: variationen påverkas inte av antalet variabler.
Som vanligt söker man tillfällen att slå ner och förlöjliga varandras argumentationsteknik istället för att diskutera sakfrågan.
Frågan är om slopandet enhetsdäcken skapar roligare/bättre racing?
Det som talar för slopandet av enhetsdäcken är att racingen knappast blivit märkbart bättre underhållningsmässigt, tanken är väl att jämna ut skillnader och hålla kostnaderna rimliga vilket knappast har skett.
Det som talar emot om tex dunlop och pirelli skulle blanda sig i leken skulle det snabbt skapas kostsam utveckling och flera skulle dra sig ur tror jag.
Så frågan är om man ska tillåta ett friare reglemente med dyrare utveckling.
Det vore intressant att läsa om. Var det Yamahas motor som bas eller någon annan motor som modifierats?Jag såg en crossplane moddad CRT hoj på nätet igår,
men sånt hör ju inte hemma i den här tråden.
Låt oss ta diskussionen ett steg till. Vad hade hänt om alla körde "enhetsmotorcyklar" Dvs identiska hojar.
Hade en person plötsligt visat sig vara överlägsen och dominerat alla race? tex Lorenzo.
Eller hade alla stackare bakom täten, typ Ducatiförarna plötsligt börjat sno åt sig segrar när dom inte va handikappade av sitt material?
Jag tror iaf att det skulle innebära något mer varierad prispall. Men samtidigt bli ganska trist att kampen mellan tillverkare försvinner.
Det var ett konstaterande tidigare i tråden, men den som såg GP-racing i slutet av 80-talet och början av 90-talet vet att när både Michelin och Dunlop konkurrerade i 500 utgjorde just däcken en variabel med stort inflytande på resultaten. Den som körde Dunlop ena säsongen hade en avgörande fördel mot den stackare som körde med Michelin.Frågan är om slopandet enhetsdäcken skapar roligare/bättre racing?
Under 90-talet var det ofta sanslöst jämna race i 250 och 125 – utan regler som påbjöd enhetlighet i däck, elektronik, motorer osv.Det är bara att gå till Moto2 å Moto3 för att se att tightare reglemente ger tightare racing. Och även större variation på pallen.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |