MotoGP Silly Season 2013.

Magneti-Marelli begär 12.000 euro för sin AGO 340 ECU box utan program men med en st instrumentpanel och 1st tippsensor och 2st licensnycklar.

Magneti_ECU_NEU_750_500.jpg


Dom teamen som kör på dessa "DORNA enhets-ECU" i år kör "gratis" på dessa. Men om dom slår sönder en så får dom köpa en ny själva.

Teamen som kört Sepang klagar på att denna boxen har för dåliga otillräkliga algoritmer för en GP-hoj. Tycker CRT-team så kan man bara undra hur fabriks GP-teamen tycker. Man ska tydligen kunna köpa liknande ECU med samma prestanda för 2-4000 euro..

Suzukis nya MotoGP hoj har testast ut med en ny elektronik från Mitchubichi. Vilket får bytas ut mot DORNA´s enhetes ECU och börja om med all programering.

Ducati körde sönder många instrumentpaneler och tillverkar idag själva dessa för ca 60 euro. Med Magneti-Marelli så kostar en instrumentpanel över 1000 euro..
 
Last edited:
Suzukis nya MotoGP hoj har testast ut med en ny elektronik från Mitchubichi. Vilket får bytas ut mot DORNA´s enhetes ECU och börja om med all programering.
Suzuki har sagt att de vill köra som fabriksteam, med mindre bränsle, just för att få utveckla sin egen elektronik. De lär sig ju massor om förbrukning, TC mm.
 
P€RRA;5750162 skrev:
Suzuki har sagt att de vill köra som fabriksteam, med mindre bränsle, just för att få utveckla sin egen elektronik. De lär sig ju massor om förbrukning, TC mm.

Vad har dom för nytta av att ha lärt sig lägga ut massa pengar på hårdvara och mjukvara till Mitsubishi när inget av det passar till DORNA´s nya enklare men mycket dyrare box? :)
 
P€RRA;5750162 skrev:
Suzuki har sagt att de vill köra som fabriksteam, med mindre bränsle, just för att få utveckla sin egen elektronik. De lär sig ju massor om förbrukning, TC mm.
Men får de köra som fabriksteam i år ? eller pratar vi om 2015 ?
 
Vad har dom för nytta av att ha lärt sig lägga ut massa pengar på hårdvara och mjukvara till Mitsubishi när inget av det passar till DORNA´s nya enklare men mycket dyrare box? :)
Sorry, jag menade mjukvaran. Som MSMA-medlem får de skriva all kod själva och det kan de ha stor nytta av. De lär väl börja testa med den nya hårdvaran så snart som möjligt.
 
P€RRA;5750185 skrev:
Sorry, jag menade mjukvaran. Som MSMA-medlem får de skriva all kod själva och det kan de ha stor nytta av. De lär väl börja testa med den nya hårdvaran så snart som möjligt.

Men det blir ett steg eller flera ifrån att få ut kunskap som man får från VM till gathojar nu. Suzuki tex kunde fått Mitsubishi att göra en avskalad enklare version av sin elektronik med wheelie kontroll mm till sina gathojar. Samma med Honda och Yamaha som gör sin elektronik själva. Nu får dom i MotoGP istället programera (finjustera parametrar) i en box av ett märke som ingen gathoj kör med. Dom som äger kunskap om sin produkt och är dom man kan be om hjälp om är Magneti-Marelli själva. En support som dom givetvist kommer ta bra betalt för. Och som dom inte lämnar ut i sin tur till någon tillverkare för annan elektronik på gathojar.
 
Men det blir ett steg eller flera ifrån att få ut kunskap som man får från VM till gathojar nu....
Säger inte emot dig men Honda mfl vägrade ju länge enhetselektronik med motiveringen att de kan använda sig av det de utvecklar för MotoGP-hojarna hela vägen ner till scooters. Då verkade det viktigaste vara bränsleförbrukningen.

Honda och de andra ändrade sig när de fick skriva egna program till enhets-ECU så jag tror att de kan använda en hel del av koden (eller kanske rättare sagt de algoritmerna de tar fram) i elektroniken på gathojarna.
 
Teamchefen för JHK Laglisse, Jaime Fernández-Avilés, har blivit dömd till 2 1/2 års fängelse och 52.000 euro i böter för förfalskning och förskringling.

1Aviles.jpg


Lagom bra för Vinales 5 veckor innan VM-starten..
Och han som klagade på BQR var oproffisionella. Lycka till med sponsorer osv i år i nya teamet! :tummenupp
10.jpg
 
Valentino Rossi´s lillebror Luca ryktas göra sitt första race i GP som wildcard på Misano i Moto3 för teamet Twelve Racing.
 
Magneti-Marelli begär 12.000 euro för sin AGO 340 ECU box utan program men med en st instrumentpanel och 1st tippsensor och 2st licensnycklar.

Magneti_ECU_NEU_750_500.jpg


Dom teamen som kör på dessa "DORNA enhets-ECU" i år kör "gratis" på dessa. Men om dom slår sönder en så får dom köpa en ny själva.

Teamen som kört Sepang klagar på att denna boxen har för dåliga otillräkliga algoritmer för en GP-hoj. Tycker CRT-team så kan man bara undra hur fabriks GP-teamen tycker. Man ska tydligen kunna köpa liknande ECU med samma prestanda för 2-4000 euro..

Suzukis nya MotoGP hoj har testast ut med en ny elektronik från Mitchubichi. Vilket får bytas ut mot DORNA´s enhetes ECU och börja om med all programering.

Ducati körde sönder många instrumentpaneler och tillverkar idag själva dessa för ca 60 euro. Med Magneti-Marelli så kostar en instrumentpanel över 1000 euro..

Jag tolkar det jag läser som att magneti minarelli utnyttjar ett monopol till att prångla ut en undermålig produkt till fantasipriser på ett sätt som inte borde anstå prototypracing
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top