MotoGP Silly Season 2013.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Under 90-talet var det ofta sanslöst jämna race i 250 och 125 – utan regler som påbjöd enhetlighet i däck, elektronik, motorer osv...

Du har säkert rätt där, jag har inte följt RR-cirkusen mer än ett par år.
Eftersom jag då utgår från framförallt sista säsongen så kan jag bara konstater de fakta jag skrev.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
..Min uppfattning är att den variabel som ska ha störst infytande på utfallet i racing är kompetens – förarnas och ingenjörernas. Och samspelet mellan ingenjörer och förare. De team som har bäst förare, bäst ingenjörer och bäst samspel – de ska också åtnjuta flest segrar...

Mycket bra skrivet, håller med till 100%. :tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vad hade hänt om alla körde "enhetsmotorcyklar".
Det är bara att titta på Moto2 för att få svar på den frågan.

Det som händer nu har ju redan hänt, för drygt 40 år sedan. Från Wikipedia:

”In 1969, the FIM — citing high development costs for non-works teams — brought in new rules restricting all classes to six gears and most to two cylinders (four cylinders in the case of the 350 cc and 500 cc classes). This led to a mass walk-out of the sport by the previously highly successful Honda, Suzuki and Yamaha manufacturer teams, skewing the results tables for the next several years, with MV Agusta effectively the only works team left in the sport until Yamaha (1973) and Suzuki (1974) returned with new two-stroke designs.”

Kanske skulle ett liknande reningsbad nu leda till samma storhetstid som GP-racingen gick till mötes från mitten av 1970-talet fram till början av 2000-talet.
 

MC Doktorn

Guest
Är det inte däcktillverkarna som skulle få det mesta av de ökade kostnaderna och inte stallen?

Eller är det så att de måste göra andra hojar pga av nya däckmöjligheter och därför ökar kostnaderna?

Skulle det inte kunna vara en väg för att göra crt mera jämbördiga? Dom skulle få en till däckleverantör och som även kunde skräddarsy däcken efter varje stall!
Det var väl det som var Elias stora problem att han pga enhetsdäcken inte längre kunde få däck gjorda för honom?

Jag tror att utvecklingen kostar, självklart skulle en kompetetiv konkurrent skapa mer utveckling.

Någon måste betala i slutändan.

Det var ett konstaterande tidigare i tråden, men den som såg GP-racing i slutet av 80-talet och början av 90-talet vet att när både Michelin och Dunlop konkurrerade i 500 utgjorde just däcken en variabel med stort inflytande på resultaten. Den som körde Dunlop ena säsongen hade en avgörande fördel mot den stackare som körde med Michelin.

Så hur kommer man fram till slutsatsen att enhetsdäcken av idag är skälet till att vi har så få vinnare?

Om frågan ska ge svar på ett antagande om att bara för att det var bättre race förr pga att det fanns flera däck tillverkare förr borde det ge bättre och intressantare racing idag.
Då är det en kvalificerad gissning.
Eftersom för drygt 20 år sen fanns andra förutsättningar som inte är jämförbara med dagens situation.

Då fanns flera prototyper och förare som kunde vinna som inte enbart berodde på däcken tror jag.
Idag verkar fördelarna ointagliga och tekniken mer sofistikerad och avgörande för att ha en viss fördel.

Dagens motogp racing ser man redan utgången av toppen redan efter 3 varv, denna förutsägbarhet ser man inte i moto2 trots att den är ännu mer enhetlig i sin form.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jaha, ska vi bara prata silly talk i tråden eller även beröra försäsongstesterna? När vi ändå talar begränsningar har CRT-teamen tydligen problem att ens ta sig ut ur garaget under deras första dag på Sepang, orsaken sägs vara det nya enhets-ECU. Och Bridgestone verkar ställa upp med ett steg mjukare gummi för CRT i år. Allt enligt: http://m.motomatters.com/news/2013/02/03/chaotic_first_day_of_crt_test_at_sepang_.html
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vad jag lyckas hitta på nätet

Tack, så Spies och Hayden verkar fria efter årets slut, men Dovi behöver köra Ducati i två år.

Minns att du skrev att någon hos Yamaha hade sagt att Rossi kunde vara svår att ha och göra med, att Lorenzo var enklare. Kanske kan det vara en orsak till att Rossi aldrig fick fart på Ducatin. Dovi kanske lyckas bättre. Kommer som sagt bli intressant att se hur det går för dem.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag förstår inte frågan. Men du kanske har glömt bort att det är roligt att köra motorcykel, lol.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tänk att en FD får vinna över Rossi på vinnar material!
Skulle ge mig massor :tungan :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag förstår inte frågan. Men du kanske har glömt bort att det är roligt att köra motorcykel, lol.
Du kanske har glömt bort att han precis dragit sig tillbaka just för att det inte var roligt längre? ;)

Jag tänkte mer på vad han skulle ha att bevisa för sig själv eller någon annan?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
En seriösare förklaring kan ju vara att 4 hjul inte var så roligt! Vad går upp mot en GP hoj lixom :yoparty
Det är ju bara att gå tillbaka till sig själv, vad har hänt för kul som slår tävlandet på hoj?
 
Last edited:

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
P€RRA;5747100 skrev:
Du kanske har glömt bort att han precis dragit sig tillbaka just för att det inte var roligt längre? ;)

Jag tänkte mer på vad han skulle ha att bevisa för sig själv eller någon annan?

Men nu tror jag att du väljer att tolka vad som sagts ungefär som Fan läser bibeln. Stoner har sagt att han inte har passionen för "det" längre och inte gillar vart MotoGP är på väg. Han har sagt att han älskar att tävla men att det är väldigt lite av just den varan. Exakt vad han menar är det förstås bara Stoner som vet. Men jag misstänker att han syftar på allt testande samt inte minst allt resande kors och tvärs över jorden. När man sedan hör Stoner berätta om att folk (supportrar?) har spottat på honom och försökt prejja honom i depå området, så tycker i alla fall jag att det är lätt att förstå om han tappar suget. Men det är ju upp till var och en hur man tolkar.

Sedan skulle det kunna vara så att alla hyllningar från andra förare supportrar m.m. gav en liten klump i halsen? Stoner har själv sagt att han ger V8:eek:rna ett år för att se om han kommer bli konkurrenskraftig/tycker att det är kul. Han sa även i samma intervju att en comeback till MotoGP inte är utesluten. Dock inte om MotoGP ser ut som det gör just nu. Om jag tillåter mig att spekulera lite i vad han åsyftar så kan det vara CRT riktningen m.m.??? Hondas budget version av RC213V kanske kan lösa CRT problemet?

I ljuset av denna teori så är det väl inte omöjligt att Stoner vill köra ett race eller två för att hålla sig kvar inför en inte helt utesluten comeback???

Man kan väl få lov att hoppas :gnissla
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Helt riktigt är det bara Casey som vet varför han slutade för ett par månader sedan. (Personligen tolkade jag det som att han var trött på det mesta som hade med MotoGP att göra förutom just själva tävlandet (minus CRT). Han verkar inte alls vara intresserad av sponsorarbetet och att göra intervjuer osv. Speciellt mycket testande är det ju inte för MotoGP-förarna så det borde inte vara något stort problem.) Att då börja prata om en comeback i form av wild cards känns bara underligt. Om snacket gått igång nästa vinter eller ännu senare hade det känts lite mer naturligt än vad det gör nu.

Rent sportsligt har han ju inget att bevisa med tanke på sina två VM-titlar och jag har lite svårt att se att han redan skulle längta tillbaka bara för att få köra en RC213V.
 

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Helt rätt. Stoner verkar inte det minsta intresserad av sponsorarbete. Huruvida testandet är ett problem beror ju lite på hur tråkigt man tycker att det är. Men det är väl troligare att det är resandet som känns trist när man har en liten dotter som man gärna vill se växa upp. Att resa iväg för att göra tester då kan kanske kan kännas lite trist? Jag reser själv en del i tjänsten och vet hur det känns att resa iväg från min 2-åring även om resans mål är kul.

I min tolkning får jag ju vara ärlig och erkänna att det ligger en rätt stor portion hoppas hoppas hoppas :banana
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Men nu tror jag att du väljer att tolka vad som sagts ungefär som Fan läser bibeln. Stoner har sagt att han inte har passionen för "det" längre och inte gillar vart MotoGP är på väg. Han har sagt att han älskar att tävla men att det är väldigt lite av just den varan. Exakt vad han menar är det förstås bara Stoner som vet. Men jag misstänker att han syftar på allt testande samt inte minst allt resande kors och tvärs över jorden. När man sedan hör Stoner berätta om att folk (supportrar?) har spottat på honom och försökt prejja honom i depå området, så tycker i alla fall jag att det är lätt att förstå om han tappar suget. Men det är ju upp till var och en hur man tolkar.

Sedan skulle det kunna vara så att alla hyllningar från andra förare supportrar m.m. gav en liten klump i halsen? Stoner har själv sagt att han ger V8:eek:rna ett år för att se om han kommer bli konkurrenskraftig/tycker att det är kul. Han sa även i samma intervju att en comeback till MotoGP inte är utesluten. Dock inte om MotoGP ser ut som det gör just nu. Om jag tillåter mig att spekulera lite i vad han åsyftar så kan det vara CRT riktningen m.m.??? Hondas budget version av RC213V kanske kan lösa CRT problemet?

I ljuset av denna teori så är det väl inte omöjligt att Stoner vill köra ett race eller två för att hålla sig kvar inför en inte helt utesluten comeback???

Man kan väl få lov att hoppas :gnissla

Nu ska vi inte snöa in på Stoner som inte ens är aktiv MEN...
Att en Gp-förare skulle vara trött på testandet känns väldigt tveksamt(har inte läst något om det iaf ) då det är väldigt lite av den varan och även ett måste för att vara kompetetiv. Chris Vermeulen uttryckte sig när han bytte till wsbk att det skulle bli skönt att få åka lite mer mc pga att det var så lite av det i MGP.

Vad sen Stoner skulle göra med ett wildcard på PI förutom att sno poäng från hondas fabriksförare vet jag inte?
Att ge honom stallorder från början att lägga sig mellan och störa vale och lorre vet vi nog att han inte ställer upp på! Får han vara med på likvärdigt material så kommer ingen rå på honom på PI iaf!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top