MotoGP - Silly season 2014.

Vad tror ni Aleix Espargaro hittar på då? Saxat från motogp.com:

“We have the Yamaha option at Forward,” Espargaro explained to motogp.com during an exclusive video interview at Brno on Friday. “It is not a bad option at all, but we first need to wait to know the decision of my team, which is in talks with Aprilia to know whether they want to make a (prototype) bike next year or keep this one. For the moment, we need to wait and find out - and then decide.

“It’s not easy. The Yamaha is a really, really good bike but, as we have seen this year, our bike – being a CRT – is really close to (prototypes), so if Aprilia does want to make a (prototype) it could be a really, really good project.”

De (Aprilia) har ju varit i prototypträsket förut och då gick det sådär. Å andra sidan kan man ju anta att de lärde sig något av det, och inte ger sig på något alltför avancerat, och de har ju både mer erfarenhet av MotoGP genom sitt CRT-projekt och de har byggt en duktigt snabb WSBK-hoj sedan dess. Frågan är om de har resurser, både ekonomiska och mannamässigt, att tävla aktivt i både WSBK och MotoGP på samma gång?

Yamahan lär ju vara ett hyfsat säkert kort i jämförelse, dels för att den riktiga M1:an går bra och dels för att Yamaha nog vill undvika att någon hoj med deras logga på tanken blir ett bojsänke, dvs de hittar nog en balans mellan hur mycket teknik de ska dela med sig av till "M1 light"-teamen för att de ska ha nog med fart för att slå duccarna ;) men samtidigt inte hota de riktiga prototyperna alltför ofta.
 
De (Aprilia) har ju varit i prototypträsket förut och då gick det sådär. Å andra sidan kan man ju anta att de lärde sig något av det, och inte ger sig på något alltför avancerat, och de har ju både mer erfarenhet av MotoGP genom sitt CRT-projekt och de har byggt en duktigt snabb WSBK-hoj sedan dess. .

RS Cube var en elak sak.. bra med knuff och dåligt med känsla i fronten.. låter bekant.. åh, just. Ducati från säg 200x till idag...
Undrar hur det gått med nå annat än Edwards å Haga i sitsen..
Inte alltför avancerat, hallå. Det är väl därför prototypracing finns?
Cube var väl först med ridebywire, Tc och pneumatisk ventilstyrning på hoj dessutom?vad kör de med idag, 10år senare...
 
Last edited:
Inte alltför avancerat, hallå. Det är väl därför prototypracing finns?
Cube var väl först med ridebywire, Tc och pneumatisk ventilstyrning på hoj dessutom?vad kör de med idag, 10år senare...
Aprilia kanske var lite före sin tid och vi såg ju hur det gick. Ibland kan det vara bättre att starta med något beprövat men visst hade det varit kul om Aprilia ställde upp med något som kunde utmana japanerna.
 
RS Cube var en elak sak.. bra med knuff och dåligt med känsla i fronten.. låter bekant.. åh, just. Ducati från säg 200x till idag...
Undrar hur det gått med nå annat än Edwards å Haga i sitsen..
Inte alltför avancerat, hallå. Det är väl därför prototypracing finns?
Cube var väl först med ridebywire, Tc och pneumatisk ventilstyrning på hoj dessutom?vad kör de med idag, 10år senare...

Aldrig bra att vara för avancerad för sin budget och sitt kunnande. Ducati verkar ju också ha tapprt bort sog lite i sitt experimenterande med chassin. jag gillar också innovation och utveckling men jag tror på att få grunden rätt först och sedan lägga till coola grejer. Dessutom måste man ju hålla sig inom begränsningarna för enhtesdäck numera vilket säkert gör chassin mer konservativa.

Om jag inte kommer ihåg fel så var det Cosworth som bygde motorn i Cube eller i alla fall utvecklade den?
 
I Moto3 var Honda trötta på att inte hänga med (KTM har vunnit dom senaste 19 racen) och hade planerat in en ny hoj. Logiskt baserad på MotoGP-hojen RC213V med samma kolv, ventiler och spec på kamaxel och med en "sofistikerad" växellåda. 2-4 hojar planerades till nästa år för ett pris av 200.000 euro.

Detta gillade inte DORNA att man gör en elitsatsning i VM. Honda drar sig såklart sig ur sitt projekt och lämnar nu Moto3.. :brinnerup
 
I Moto3 var Honda trötta på att inte hänga med (KTM har vunnit dom senaste 19 racen) och hade planerat in en ny hoj. Logiskt baserad på MotoGP-hojen RC213V med samma kolv, ventiler och spec på kamaxel och med en "sofistikerad" växellåda. 2-4 hojar planerades till nästa år för ett pris av 200.000 euro.

Detta gillade inte DORNA att man gör en elitsatsning i VM. Honda drar sig såklart sig ur sitt projekt och lämnar nu Moto3.. :brinnerup

Att man inte kan hitta en kompromiss istället för larvigt dra sig ur helt.

Btw, vad kostar andra hojar i jämförelse?
 
Att man inte kan hitta en kompromiss istället för larvigt dra sig ur helt.

Btw, vad kostar andra hojar i jämförelse?

Som jag fattat det, baserat på vad Spalding sagt, så skulle små regel-"tweaks" framöver (lägre varvtalsbegränsning, bland annat) göra så att Honda och KTM skulle hamna närmare varandra ändå.

Sen har de ju tydligen gått olika vägar, där Honda satsat på att göra en off the shelf-motor med ganska modest prestanda som man sen köper till ett tuning-paket till, medans KTM har gått all in med sin.

Reglerna i Moto3 stipulerar väl vad en motor/ett paket får kosta samt hur många team som tillverkaren måste leverera till. Frågan är om den här elitsatsningen passerar dessa regler. De kommer väl köra med motorlottning framöver, dessutom? Då kan ju vem som helst få vilken motor som helst från sin leverantör, vilket i sin tur borde förhindra att utvalda team får bättre delar (iaf i viss utsträckning).


Vad innebär det att de "drar sig ur" Moto3? Slutar de tillverka/leverera motorer? Är inte motorer och trimkit tillgängliga för alla i dagsläget, och någorlunda likvärdiga över hela fältet?
 
En subtil ändring i reglerna ger en tydlig förändring av definitionen på MotoGP.
Non-MSMA-reglerna (standard ECU-SW, max 12 motorer, max 24 liter soppa) är inte längre undantag, utan grundregler, medans fabriksreglerna (egen ECU-SW, max 5 motorer, max 20 liter soppa) klassas som undantag från grundreglerna.

http://www.motomatters.com/news/2013/08/28/the_2014_motogp_rules_a_minor_modificati.html

All bikes are classed as MotoGP entries, but an exception is made for teams entered under the 'Factory Option'. MotoGP bikes are allowed 12 engines and 24 liters of fuel, but must run the official ECU hardware and software. Manufacturers can choose to enter four riders as 'Factory Option' entries, who must run the official ECU hardware, but are free to write their own software for the standard ECU. Factory Option entries are allowed only five engines per season, and 20 liters of fuel per race.
 
Vad tror ni om detta? http://m.gpupdate.net/en/motogp-news/298937/hayden-linked-with-lcr-for-2014-season/
Om detta stämmer, kommer Hayden komma att vara med i topp 5 igen?

Topp 5 vet jag inte, men jag tror det är en stor sannolikhet att det inte kommer gå sämre för honom än det gör i dagsläget.

Jag tror att om inte Ducati skärper till sig ordentligt, så är risken stor att de kommer ligga ännu sämre till än idag med tanke på Hondas produktionsräser och framförallt Yamahas motsvarighet.
 
Kul för Hayden. Det kan ju inte bli så mycket sämre än det han kör nu.
Tror faktiskt Hayden har mer att erbjuda, han körde hyfsat jämnt med Rossi och kör nu jämnt med Dovi.
 
Nu är visserligen artikeln från 18:e augusti, men ryktet gäller fortfarande.
Hoppas det blir av.

Så dåligt som det går för Ducati nu, så tror jag tom. att Hondas produktionsräser kommer bli snabbare,
se bara på CRT hojarna som ibland är snabbare.
 
I Moto3 var Honda trötta på att inte hänga med (KTM har vunnit dom senaste 19 racen) och hade planerat in en ny hoj. Logiskt baserad på MotoGP-hojen RC213V med samma kolv, ventiler och spec på kamaxel och med en "sofistikerad" växellåda. 2-4 hojar planerades till nästa år för ett pris av 200.000 euro.

Detta gillade inte DORNA att man gör en elitsatsning i VM. Honda drar sig såklart sig ur sitt projekt och lämnar nu Moto3.. :brinnerup

Och så som Honda tjatade om att det skulle bli fyrtakt i lilla klassen....
 
Att man inte kan hitta en kompromiss istället för larvigt dra sig ur helt.

Btw, vad kostar andra hojar i jämförelse?

KTM ligger på 80.000 euro. Nästa år ska dom ha ett system med att lotta ut motorerna mellan deras förare så ingen ska tro att någon har ett bättre fabriksstöd.
 
..
Vad innebär det att de "drar sig ur" Moto3? Slutar de tillverka/leverera motorer? Är inte motorer och trimkit tillgängliga för alla i dagsläget, och någorlunda likvärdiga över hela fältet?

Att dom inte kommer satsa på klassen med en ny hoj och eget team. Man lämnar teamen med att använda NSF250 från 2012 med att göra egna kit ( från tex ten Kate och Geo Technology). Dom flesta teamen kommer då välja KTM istället för ingen förare vill tävla på något dom inte har en chans på. Eventuellt kan Mahindra kanske tjäna lite på att kunna sälja någon av sina hojar. Sen finns det inga fler tillverkare där..
 
KTM ligger på 80.000 euro. Nästa år ska dom ha ett system med att lotta ut motorerna mellan deras förare så ingen ska tro att någon har ett bättre fabriksstöd.

Så i grund och botten är det så att Honda tjurar över att Dorna inte tillåter undantag från denna regel?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top