MotoGP - Silly season 2014.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag trodde på Suzuki, men hittade det här:
"British biking publication Motorcyclenews.com has published an article about Suzuki’s proposed entry to MotoGP, citing an interview with Tech 3 team boss Hervé Poncharal who states that Dorna is right to deny Suzuki a factory entry. The article explained Dorna’s reasons behind the potential block for a full factory entry, and the requirement to use one of the existing teams such as Aspar or LCR to bring its bike back into the fold, to add not only value to independent teams, but also bring stability to the championship."
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
What a load of bullshit.

Om dom inte hade haft dessa strikta regler hade vi ju förmodligen haft ett större och mer dynamiskt startfält. Och det är väl just det som publiken önskar.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag trodde på Suzuki, men hittade det här:
"British biking publication Motorcyclenews.com has published an article about Suzuki’s proposed entry to MotoGP, citing an interview with Tech 3 team boss Hervé Poncharal who states that Dorna is right to deny Suzuki a factory entry. The article explained Dorna’s reasons behind the potential block for a full factory entry, and the requirement to use one of the existing teams such as Aspar or LCR to bring its bike back into the fold, to add not only value to independent teams, but also bring stability to the championship."

Suzuki har bränt sitt förtroende hos Dorna. Helt rätt tycker jag att Dorna prioriterar de team som visat ett långsiktigt commitment framför vindflöjlar som Suzuki. Tanken är väl att framöver team (iaf informellt) får klassa upp sig till MotoGP, medan de som inte håller måttet får plats i Moto2. Samma sak mellan Moto2 och Moto3, så ett helt nytt team får börja i Moto3 eller CEV och visa sig dugliga innan man kan börja klättra mot kungaklassen.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
What a load of bullshit.

Om dom inte hade haft dessa strikta regler hade vi ju förmodligen haft ett större och mer dynamiskt startfält. Och det är väl just det som publiken önskar.

24-26 ekipage i listan, Dorna tycker att 22 är lagom och kommer inte att ge stöd till de sämsta teamen framöver och på så sätt tvinga ner dem i Moto2 enl vad jag skrev ovan.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dags att revidera Moto3 listan då Danny Kent och Niklas Ajo kommer köra för Husqvarna. Blev tydligen officiellt idag.

Senast Husqvarna var aktiva i GP var på 70-talet då Svenska föraren Bo Granath bl.a tog en total 5:e plats i 500GP serien 1972 med 2st pallplatser på Saltzburg och Anderstorp.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Suzuki har bränt sitt förtroende hos Dorna. Helt rätt tycker jag att Dorna prioriterar de team som visat ett långsiktigt commitment framför vindflöjlar som Suzuki. Tanken är väl att framöver team (iaf informellt) får klassa upp sig till MotoGP, medan de som inte håller måttet får plats i Moto2. Samma sak mellan Moto2 och Moto3, så ett helt nytt team får börja i Moto3 eller CEV och visa sig dugliga innan man kan börja klättra mot kungaklassen.
Att kalla Suzuki för vindflöjel känns väl inte så rättvist mot ett klassiskt 500cc / MGP märke. Suzuki med flera mästare under decennier av tävlande på absolut högsta nivå som så sent som inför säsongen 2012 meddelade att de lämnar MGP är enligt mig väl värda mer cred :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Att kalla Suzuki för vindflöjel känns väl inte så rättvist mot ett klassiskt 500cc / MGP märke. Suzuki med flera mästare under decennier av tävlande på absolut högsta nivå som så sent som inför säsongen 2012 meddelade att de lämnar MGP är enligt mig väl värda mer cred :tummenupp

Det är de senaste årens turer hit och dit som gör att inte Dorna litar på Suzukis långsiktighet. Sen spelar inte historiska VM-guld så stor roll.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Mister X

Medlem
Gick med
13 Feb 2013
Ort
I en håla
Hoj
R1
Enligt gossip har rossis pojkvän Luca Mastrantonio gjort slut.
Undra om det är trassligt kärleksliv som har gjort att resultaten har uteblivit under 2013?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Någon som har koll på om Marques 2014 kommer att köra med #1
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Själv tycker ju jag att varje säsong är en ny säsong och den som vill vara med ska få chansen.
Man kan väl ha något sorts kval så att de bästa 24 ekipagen, eller hur många man nu vill ha på griden, får vara med under säsongen.
"Suzuki in, Cagiva ut denna säsong" kunde det ju stå efter kvalet.

Ännu roligare vore det med 22 fasta, och 2 platser att kvala om till varje race.
Förutsatt att man är tillräckligt snabb, 107 % eller vad det nu är, så får man vara med.
Men jag begriper ju att det upplägget sabbar långsiktiga inkomster för Dorna.
Men jag tror det skulle bli mer underhållning.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Någon som har koll på om Marques 2014 kommer att köra med #1

Från Motomatters

"Of interest is the fact that Marc Marquez has been entered with number 93, rather than the number 1 which the world champion is allowed to use, but this may yet change before the start of the season. Marquez would dearly like to retain 93, but Honda is keen to see him run the number 1 plate."
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top