MotoGP - Tester inför 2007.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
"Banrekord" kan som sagt bara sättas under race och ska inte jämföras med testresultat med kvaldäck etc.

Jodå. Tiderna jämför t.o.m teamen där nere med! ;) Sen att Barros inte kan sätta ett officiellt banrekordtid för att det bara är ett test är en annan sak. Det ger en viss indikation om hur man lyckats med utveklingen årets GP-cyklar. Men man ska inte jämföra ett kvaldäcksvarv mot ett racedäcksvarv nä. Sen kan väder å vind och allt annat mm spela in här med. Det är extra intressant att jämföra nu när man har 20% mindre motor jue. :)

Nu körde man för första gången med 800 på PI. Så utan några data från dom hojarna som inställningar på chassie, växellåda mm så kör man 1.30-tider. Barros körde 51 varv idag. Det motsvarar vad man kör på dom 2 passen på fredagsträningen på ett GP.

Några bilder därifrån:
 

Bifogat

  • CaseyStoner2.jpg
    CaseyStoner2.jpg
    134.2 KB · Visningar: 66
  • LorisCapirossi1.jpg
    LorisCapirossi1.jpg
    137.4 KB · Visningar: 46
  • JohnHopkins3.jpg
    JohnHopkins3.jpg
    124.9 KB · Visningar: 94
  • JohnHopkins2.jpg
    JohnHopkins2.jpg
    109.7 KB · Visningar: 71
  • MarcoMelandri1.jpg
    MarcoMelandri1.jpg
    112.6 KB · Visningar: 84
  • ToniElias1.jpg
    ToniElias1.jpg
    121.1 KB · Visningar: 77

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Men borde inte big-bang ge mer effekt eftersom man "skjuter" två kolvar samtidigt?
Eller är det så att man räknar hela varvet och att det då blir samma sak att skjuta 2-2 som att skjuta 1-1-1-1?
(Hoppas någon förstår vad jag menar :) )

Slår dubbelt så hårt, hälften så ofta så slutresultatet lär inte bli så annorlunda ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alla 800cc har kört med screamer.

Men det ryktas att det kan vara en anledning att Yamaha avstod testerna nu på PI för att istället kunna köra ett helt privat test på Sepang med bara Yamaha för att kunna testa nån sorts big bang utan att dom andra märkena är närvarande. Är svårt att testa sånt i hemlighet då det hörs rätt tydligt...

Säkert?

På filmerna låter det ganska mycket "rorr", vid sextontusen borde det låtit mer "iiiieummmm" eller?
Kanske är mikrofonerna som luras?

Annars har väl Valentino uttalat sig om att big bangmotorn är mer "sweet" vill jag minnas. Fast det kanske man inte uppskattar förrän man passerar 220 häst och 55 grader...
Samtidigt alltså.
 

sandstream

Guest
BTW: Någon som läst/hört vilken effekt (bakhjulspållar) de plockar ur 800-orna?
Är det mycket mindre än 990-ornas ca 260 Hk på hjulet?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bilden på Hopper är läcker :)
Vet inte om det är något speciellt med ljuset på PI men jag tycker bilderna därifrån ofta håller väldigt hög klass.

Många fotografer håller PI som den bästa banan att fotografera på. Brukar bli mycket bra bilder där. Ljuset och dom vinklar man kan fotografera från säkert somgör det.

En bild på Vermuelen. Syns direkt vilken bana det är från! :)
 

Bifogat

  • ChrisVermeulen4.jpg
    ChrisVermeulen4.jpg
    81.2 KB · Visningar: 87

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BTW: Någon som läst/hört vilken effekt (bakhjulspållar) de plockar ur 800-orna?
Är det mycket mindre än 990-ornas ca 260 Hk på hjulet?

Dom hästarna mäts inte vid bakhjulet. Dom mäter dom vid utgående axel från växellådan. Oftast i en bänk där motorn är lös och med extern el och kylning. Är väl för att få bort ev felkällor vid mätningarna som man inte har vattenpump, generator mm på. Så dom tappar några hästar till innan dom når backen. 261hk sa väl Honda 2005.

Har inte hört mer än spekulationer på ca 220-230hk i 800cc. Kommer väl säkert bara dröja ett år så är man i närheten av vad man hade innan igen. Men effektregistret kommer nog se lite annorlundare ut.

Säkert?

På filmerna låter det ganska mycket "rorr", vid sextontusen borde det låtit mer "iiiieummmm" eller?
Kanske är mikrofonerna som luras?

Annars har väl Valentino uttalat sig om att big bangmotorn är mer "sweet" vill jag minnas. Fast det kanske man inte uppskattar förrän man passerar 220 häst och 55 grader...
Samtidigt alltså.

100% säker!:tummenupp

Att dom låter som dom gör är nog mycket pga deras brist på ljuddämpning. På tomgång låter dom som en gamal scanialastbil med hål på grenröret.. :) Om du hört hur hojarna lät innan i MotoGP så märker du stor skillnad.

Yamahan 990cc hade en vevaxel som roterade motsatt håll mot vad hjulen roterade. Med big bang så gjorde det att den inte ville gå lika lätt upp på bakhjulet. Den blev snällare så. Sen vinner man med big bang även att man får bättre driv ut ur kurvorna. Är det Rossi klagat på med 800cc att den saknar drivet ur kurvorna. Säkert det utalandet som gör att man misstänker att Yamaha kanske kommer köra tester med en big bang motorpå 800:an med nu..
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag vet att det är OT och kanske inte i linje med en tänkt skärpning på SH men Haydens nya smeknamn är tydligen "Trick Daddy". :rofl
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Tider från Onsdagen.
Stackars Hopper, och heja Ducati! Jag tror 2007 blir året då alla fabrikat lyckas vinna race (förutom Ilmor då).


1. Alex Barros BRA Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 30.01 secs
2. Loris Capirossi ITA Ducati Marlboro Team (B) 1min 30.34 secs
3. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 30.39 secs
4. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 30.45 secs
5. Alex Hofmann GER Pramac d'Antin MotoGP (B) 1min 30.60 secs
6. Nicky Hayden USA Repsol Honda Team (M) 1min 30.61 secs
7. Marco Melandri ITA Gresini Honda (B) 1min 30.74 secs
8. Carlos Checa SPA Honda LCR (M) 1min 30.84 secs
9. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 31.18 secs
10. Shinya Nakano JPN Konica Minolta Honda (M) 1min 31.35 secs
11. Toni Elias SPA Gresini Honda (B) 1min 31.51 secs
12. Kenny Roberts USA Team Roberts (M) 1min 31.55 secs
13. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 31.63 secs
 
Last edited:

sandstream

Guest
Många fotografer håller PI som den bästa banan att fotografera på. Brukar bli mycket bra bilder där. Ljuset och dom vinklar man kan fotografera från säkert somgör det.
Ja, det finns några klassiska ställen där de tar grymma bilder!
Har inte varit där men eftersom banan verkar vara väldigt kuperad kan fotograferna hitta läckra vinklar, som den här tex:
 

Bifogat

  • sh_pi_corser3.jpg
    sh_pi_corser3.jpg
    108.7 KB · Visningar: 60

sandstream

Guest
Tider från Onsdagen.
9. Chris Vermeulen AUS Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 31.18 secs
13. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 31.63 secs
Snacka om misslyckande för Suzuki efter vinterns övriga tester :3freak
De får väl slänga på kvalsulor direkt i morgon (även om CV sänkt sig nästan en sekund från igår).
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Snacka om misslyckande för Suzuki efter vinterns övriga tester :3freak
De får väl slänga på kvalsulor direkt i morgon (även om CV sänkt sig nästan en sekund från igår).

Sepang är väl en erkänd bana som passar bra för Bridgestone. Tamada vann väl ett av sina race på den banan för längesen när Bridgestone var nya i MotoGP och Hopper var snabbast på försäsongsträningarna 2005 där. Hopper vann inte VM för det då. Suzuki kan nog vara starka på Sepang och kanske någon bana till som passar deras kombination av däck + hoj. Risken är dock lite att deras självförtoende som dom fick upp nu på Sepang gjorde ett litet magplask nu när dom kom till en annan bana. Fast så jättelångt efter är dom inte ändå nu. Är rätt tätt mellan förarnas bästa tider.
 

Bifogat

  • day2pi2.jpg
    day2pi2.jpg
    35.6 KB · Visningar: 72
  • day2pi3.jpg
    day2pi3.jpg
    29 KB · Visningar: 42
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Årets Honda ser verkligen liten ut med Hayden i sadeln. Ser nästan ut som Petjo på en cbr1000 :D
 

sandstream

Guest
Sepang är väl en erkänd bana som passar bra för Bridgestone. Tamada vann väl ett av sina race på den banan för längesen när Bridgestone var nya i MotoGP och Hopper var snabbast på försäsongsträningarna 2005 där. Hopper vann inte VM för det då. Suzuki kan nog vara starka på Sepang och kanske någon bana till som passar deras kombination av däck + hoj. Risken är dock lite att deras självförtoende som dom fick upp nu på Sepang gjorde ett litet magplask nu när dom kom till en annan bana. Fast så jättelångt efter är dom inte ändå nu. Är rätt tätt mellan förarnas bästa tider.
Ja, Bridgestone verkar det ju inte vara något fel på eftersom Ducatisarna ockuperar pallen men det kanske är just kombinationen Ducati/Bridgestone som passar utmärkt på PI.
Bara för Suzuki att bita ihop och jobba på.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några bilder dag 2..
 

Bifogat

  • CaseyStoner3.jpg
    CaseyStoner3.jpg
    81.8 KB · Visningar: 54
  • CaseyStoner5.jpg
    CaseyStoner5.jpg
    95.9 KB · Visningar: 34
  • DaniPedrosa3.jpg
    DaniPedrosa3.jpg
    133 KB · Visningar: 69
  • LorisCapirossi5.jpg
    LorisCapirossi5.jpg
    135.6 KB · Visningar: 39
  • NickyHayden1.jpg
    NickyHayden1.jpg
    139.9 KB · Visningar: 63
  • ToniElias2.jpg
    ToniElias2.jpg
    138 KB · Visningar: 74
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top