MotoGP - Tester inför 2007.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Chris Ash skrev:
2588194 Jag tror Schwantz skulle kunna vinna race fortfarande om han gjorde en seriös satsning. Han är född 1964, alltså samma år som McWilliams och PF Chili, och Schwantz talang ligger skyhögt över dessas.

Dessutom är han inte bortskämd med lättkörda fyrtaktare som dagens halvfigurer.
Är inte det där lite väl mycket "det var bättre förr"? Lång väg tillbaka när man varit borta så länge.
Kroppen? Han la ju av delvis p.g.a. alla skador han ådragit sig. Det krävs en del fysik i MotoGP även om de kör dessa touringvänliga fyrtaktarna med elektronisk greppkontroll eller hur du nu väljer att se på dagens MotoGP hojar.
Vad gäller racing så gick det väl inte så bra i hans bilsatsning? Schwantz var kung när det begav sig, men inte en chans att han skulle kunna komma tillbaka om han ville.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Chris Ash skrev:
2588194 Jag tror Schwantz skulle kunna vinna race fortfarande om han gjorde en seriös satsning. Han är född 1964, alltså samma år som McWilliams och PF Chili, och Schwantz talang ligger skyhögt över dessas.

Dessutom är han inte bortskämd med lättkörda fyrtaktare som dagens halvfigurer.


Det är ungefär som om Börje Salming skulle göra comeback i Toronto och vara nominerad till James Norris Memorial Trophy för bäste back.

Jag är ett stort fan av Schwantz men hans tid är nog över.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
2588194 Jag tror Schwantz skulle kunna vinna race fortfarande om han gjorde en seriös satsning. Han är född 1964, alltså samma år som McWilliams och PF Chili, och Schwantz talang ligger skyhögt över dessas.
Chili slutade köra WSBK för ett par veckor sedan och gjorde presterade helt ok resultat. Av det kan man dra slutsatsen att Schwantz skulle ha en hel del att ge i MotoGP. Och även om han inte skulle ligga i täten utan bara köra ifrån Vermeulen och Hopkins vore det fenomenalt att se.

Valmers osäkrar sina vapen...
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
2588194 Jag tror Schwantz skulle kunna vinna race fortfarande om han gjorde en seriös satsning. Han är född 1964, alltså samma år som McWilliams och PF Chili, och Schwantz talang ligger skyhögt över dessas. Dessutom är han inte bortskämd med lättkörda fyrtaktare som dagens halvfigurer.
Vinna race kanske är att ta i men jag tror helt klart att om han satsade seriöst och fick en bra hoj skulle han nog kunna komma topp 10.
EDIT: Förutsatt att han inte har skador från sin tidigare karriär som gör det svårt att köra.
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
FireSalle skrev:
2588239 Är inte det där lite väl mycket "det var bättre förr"? Lång väg tillbaka när man varit borta så länge.
Kroppen? Han la ju av delvis p.g.a. alla skador han ådragit sig. Det krävs en del fysik i MotoGP även om de kör dessa touringvänliga fyrtaktarna med elektronisk greppkontroll eller hur du nu väljer att se på dagens MotoGP hojar.
Vad gäller racing så gick det väl inte så bra i hans bilsatsning? Schwantz var kung när det begav sig, men inte en chans att han skulle kunna komma tillbaka om han ville.
Du går på den varje gång :hihi
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Och även om han inte skulle ligga i täten utan bara köra ifrån Vermeulen och Hopkins vore det fenomenalt att se.
Trodde du att jag skulle hugga på det tafliga försöket? :D
En satsning i Suzuki från Kevin skulle nog ge en jäkla massmedial uppmärksamhet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
FireSalle skrev:
2588239
Vad gäller racing så gick det väl inte så bra i hans bilsatsning? Schwantz var kung när det begav sig, men inte en chans att han skulle kunna komma tillbaka om han ville.

Nej, han har ju fortsatt raca med rainey i supercartar.
Som han sa i någon intervju, det var rainey han tävlade mot, spelade ingen större roll om någon annan var framför, men rainey var den han skulle slå.
Var nog mer motivation än skador som fick kevin att sluta, även om de givetvis bidrog.
Sen vad gäller bättre förr, vissa gamla världsmästare har gjort stora avtryck, med det sagt inte att de skulle slå alla idag, men talangmässigt skulle de räcka långt även idag.
Doohan skulle väl förmodligen inte slåss med cardoso om han började köra idag igen..
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2588281 Ska bli intressant att se hur många varv ekipaget med nr 1 kommer kunna/vilja leda resten av fältet under 2007.
Kan du inte komma med en kvalificerad gissning, du som är RR-estet, så vi kan bokmärka ditt svar och ta fram nästa år.

oFFkeFF skrev:
Doohan skulle väl förmodligen inte slåss med cardoso om han började köra idag igen..
Är han fit for fight eller dras han med några skador från sin karriär än i dag?
Gissar att många av de stora vet att de inte har något att vinna på en comeback, bara en massa att förlora.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2588304
Är han fit for fight eller dras han med några skador från sin karriär än i dag?
Gissar att många av de stora vet att de inte har något att vinna på en comeback, bara en massa att förlora.

Finns ju iofs en anledning till att sluta när man är på topp.
Tror inte Doohan lider så mycket idag av sina skador.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2588324 Finns ju iofs en anledning till att sluta när man är på topp. Tror inte Doohan lider så mycket idag av sina skador.
BTW: Hade det inte varit roligt om de gamla stjärnorna varje år körde ett race i samband med årets sista MotoGP-race. Doohan, Rainey, Lawson osv, kunde bli en höjdare.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2588330 BTW: Hade det inte varit roligt om de gamla stjärnorna varje år körde ett race i samband med årets sista MotoGP-race. Doohan, Rainey, Lawson osv, kunde bli en höjdare.

Hade vart svinkul, som när Mcenroe (stavning) och borg har sina veteranmöten.
Fast rainey har nog fortfarande lite för svårt att köra hoj.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
2588324Tror inte Doohan lider så mycket idag av sina skador.
Jag har läst att händelsen med hans ena ben gjort att han aldrig mer kan springa. Den som har sett hur det såg ut förstår att det kan ligga en del i detta. Därtill fick han ju så svåra neurologiska skador efter Jerezkrashen -99 (början av säsongen) att han inte kunde komma igen ens till säsongen -00. Även om han har vant sig och ser glad ut på bild är mitt tips att han är i rätt uselt skick jämfört med en genomsnittlig Svensson.
 

MC Doktorn

Guest
Nyteknik skrev:
2588363 Jag har läst att händelsen med hans ena ben gjort att han aldrig mer kan springa. Den som har sett hur det såg ut förstår att det kan ligga en del i detta. Därtill fick han ju så svåra neurologiska skador efter Jerezkrashen -99 (början av säsongen) att han inte kunde komma igen ens till säsongen -00. Även om han har vant sig och ser glad ut på bild är mitt tips att han är i rätt uselt skick jämfört med en genomsnittlig Svensson.

Precis skadan var ruggig och och idag stelop fotled kronisk hälta och smärta detta hade garanterat stoppat dom flesta men han tog ett par vm titlar med det benet vilket tyder på viss potens, medelsvensson hade sjukpensionerat sig dag 1.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
MC Doktorn skrev:
2588369 Precis skadan var ruggig och och idag stelop fotled kronisk hälta och smärta detta hade garanterat stoppat dom flesta men han tog ett par vm titlar med det benet vilket tyder på viss potens, medelsvensson hade sjukpensionerat sig dag 1.
Sådan beslutsamhet och oförmåga att se till sunt förnuft är något jag saknar i dagens MotoGP. Inte för att jag vill främja någon slags olycksromantik men för att förarna som Doohan, Schwantz och Rainey representerar verkade ha en annan motivation än dagens. I dag är $ och media en så stor del av mästerskapet att det inte känns självklart att det är för racingens och ärans skull förarna tävlar mot varandra.
 

Dr.Bike

Guest
Nyteknik skrev:
2588397 Sådan beslutsamhet och oförmåga att se till sunt förnuft är något jag saknar i dagens MotoGP. Inte för att jag vill främja någon slags olycksromantik men för att förarna som Doohan, Schwantz och Rainey representerar verkade ha en annan motivation än dagens. I dag är $ och media en så stor del av mästerskapet att det inte känns självklart att det är för racingens och ärans skull förarna tävlar mot varandra.

Jaha.
Man var även mer ÄDEL förr?
Ibland låter du som en bakåtsträvare, ditt namn till trots.
Jag förstår vad du menar, men vill nog påstå att media ALLTID haft stor makt och genomslag. Men visst....det är hysteriskt nu med en kamera t.o.m upp i röven på varje förare.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Doohan, Schwantz och Rainey var levande reklampelare (mycket tobacco också). Får gå mycket längre tillbaka i tiden i så fall för att hitta "'ädla" förare som inte pysslade med reklam och som efter varje lopp skulle ta på "rätt" keps och tacka sponsorerna.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har för mig att Schwantz kör lite långlopp i USA. Gjorde väl ett inhopp i Endurance VM med i år. Sen kör han rätt mycket hoj som testförare åt tidningar och sen har han sin skola där han lär ut hur man kör hoj. Så han har nog hållt sin mc-körning igång hela tiden förutom att han även tävlat med 4-hjuliga fordon som Amerikanska Porsche-cupen och lite superkart.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top