MotoGP - Tester inför 2007.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
FireSalle skrev:
2588621 Känner mig frågande till "uttalar sig tvärsäkert" grejen, det verkar inte vara jag. Då hade jag inte gett mig in i diskussioner på ett öppet forum, då skulle jag behållt dem för mig själv och varit nöjd.
Jag tror mycket av det har att göra med att det är i skrift. Allt får en annan framtoning när man skriver det jämfört med ett samtal där betoningar, kroppspråk etc spelar in. Det är nog mycket därför som missförstånd, polemik och långt dragna diskussioner uppstår på SH i högre grad än på riktig.

FireSalle skrev:
2588639 Provkörningsartikeln ifrån BIKE säger att den är urkopplingsbar med reglade ifrån styret.

Problemet med anti-spinn är nog att det är väldigt svårt att förbjuda. F1 gjorde väl ett sådant misslyckat försök att få bort hjälpmedlen med mycket snack om fusk som följd. Eftersom det är så mycket elektronik i motorstyrningen så kan regleringen ske redan där. Det är inte bara att leta efter en accelerometer vid bakhjulet.
För att garantera att ingen hjälp fås så måste det antingen till teknik som t.ex. förgasare alternativt ett enhetsreglemente på komponenterna. Det tycker jag skulle rimma illa med att MotoGP ska vara en prototypklass som ligger i utvecklingens framkant och som är de snabbaste hojarna på bana.
Antispinn, leik it or not, är här för att stanna som du skriver mest för att de aldrig komemr kunna följa upp att reglementet följs på ett tillförlitligt vis.
 
Last edited:

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
oFFkeFF skrev:
2588566 Jag tror inte övergången till 800cc kommer ge honda samma övertag som de hade 2002.
Men bort med antispinnen så förarna är mer avgörande.
Du trodde heller inte Hayden skulle vinna i år:tungan
Men skämt åsido, så håller jag med dig. Och framförallt hoppas jag att det blir jämnt på materialsidan, så att förarskickligheten premieras i största möjliga utsträckning. Därmed håller jag också med om att antispinnen ska väck, men det är samtidigt en fråga med flera bottnar. Vi vill väl se hejdlösa rejs där det går en del på tvären. Samtidigt handlar prototypracingen om utveckling både tidsmässig och teknisk markvinning. Fabrikanterna kan ju ta ut "hur mycket hästar som helst" ur motorerna och måste på nåt sätt få ner dem i backen.

Edit: Och där var farbror Salle inne på samma tema under tiden att jag skrev mitt inlägg.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2588634 Jag vände mig till fler än dig i mitt inlägg. Dissandet av tvåtakt är så j-a tröttsamt och det kommer som sagt ofta från håll där det saknas både egen erfarenhet och någon kunskap att tala om. Det blir mest som ett innehållslöst mantra. Ingen nämnd ingen glömd.

Ja, just det. Tänker också på Melandris bredställ in på start- och målrakan när han vann i vätan på Philip Island (var det väl?).
Traction-control kan tillåta spinn, finns i produktion hos Porsche t.ex. Regleringen skulle kunna ske på att man letar efter 'diskreta' steg i varvtalsökningen som ett abrupt släpp innebär och reglerar bort dem. Mjuka uppställ blir då fullt möjliga. Även wheelies, regleringen av uteffekten till bakhjulet måste säkert ändå kunna vara oberoende av framhjulet, det kan inte vara en lämplig referens då de har olika dimensioner. Bara derivatan skulle kunna vara intressant, t.ex. att accelererar bakhjulet måste framhjulet också göra det annars är det i luften.

För att inte låta som en messerschmidter här: det är spekulation ifrån min sida jag uttalar mig inte tvärsäkert. Jag skrev en tråd där jag försökte diskuttera hur anti-spinn sker i MotoGP. Varför det är så hemligt, och kanske framför allt dyrt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FireSalle skrev:
..
Jag skrev en tråd där jag försökte diskuttera hur anti-spinn sker i MotoGP. Varför det är så hemligt, och kanske framför allt dyrt.

Yamaha har så att dom 2 mittersta trottlarna stänger sig lite. Det fungerade mjukare än att ändra något i tändningen.
 

sandstream

Guest
FireSalle skrev:
2588483 F-n, en till sådan! När NT får igenom sin vilja med att man måste vara en kunnig, felfri racingestet för att posta inlägg här ligger jag dj-vligt risigt till.
De flesta av oss skulle ligga risigt till, iaf vi som aldrig tävlat eller kört tvåtakt, vi kan ju omöjligen förstå hur MotoGP fungerar eller hur bra de som körde på 80- och 90-talet var.
 

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati ST2
Hmm.

Axxexs skrev:
2587101 Ser inte Duccen lite stor ut till Stoner? Ser ut som en kudde bakom röven för att han ska nå fram till styret? :va
Såg inte hojarna ut så på 70-talet?
Men va fan allt gammalt kommer ju igen. Snart ska väl byxorna sitta runt midjan igen och inte vid knäna. :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2588708 De flesta av oss skulle ligga risigt till, iaf vi som aldrig tävlat eller kört tvåtakt, vi kan ju omöjligen förstå hur MotoGP fungerar eller hur bra de som körde på 80- och 90-talet var.

Det som NT menar och det jag också håller med om, är att vissa sågar något man inte har någon kunskap om. Det är det man vanligtvis kallar fördomar.
Just den biten är inte så klyftig.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2588552 Det skulle du göra. Och med rätta. Det är ju omöjligt att diskutera ämnet 500 vs. MotoGP utan att få läsa att man är färgad av nostalgi som anser att 500 var svårare/tuffare/hårdare än MotoGP. De som hånar 500 som gammalt trams är aldrig personer som själva kör roadracing och framför allt aldrig personer som själva har kört 125- eller 250-tvåtaktsracer. Den som uttalar sig tvärsäkert i ett ämne där denne saknar elementär kunskap går förstås inte att ta på allvar.
Sen kan man ju fundera lite på behovet att ständigt diskutera saker som skedde 2001 eller tidigare i var och varanna tråd. Kanske kan bero på att en del av dem som skriver mycket om tvåtakt och den forna tidens förare inte har så bra koll på nutiden och gärna vill briljera med sina gamla kunskaper eller vad tror du att det beror på?
Har svårt att tro att tex fotbollsfans titt som tätt drar till med att Milan anno 2006 minsann hade fått det svårt mot IFK Götegborgs lag från 1981.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2588708 De flesta av oss skulle ligga risigt till, iaf vi som aldrig tävlat eller kört tvåtakt, vi kan ju omöjligen förstå hur MotoGP fungerar eller hur bra de som körde på 80- och 90-talet var.
Ser framför mig hur den inre kretsen av initierade ester samlas på någon hemlig bana i smyg och kör race inför tomma läktare utan någon media på plats för att komma fram till att - det var bättre förr. Något som de sedan skickar till en engelsk mc-tidning där de högtidligt deklarerar vem som är världens bästa hojförare utan att någon skulle bry sig.

Klart som f-n att de var extremt skickliga förr, men det utesluter inte att nuvarande gäng är überdj-vliga. Det är ett rat-race. Det finns tillräckligt många människor på jorden som hellre skulle vilja köra MotoGP än skriva på forum hela dagarna för att se till att det fylls på med jordens kompetentaste förare i MotoGP. Alla är där för att vinna, och skulle de kunna vinna på att ta in en annan förare, Agostini eller någon annan, så skulle de göra det.
Ser inte varför en sådan kille som Hayden som är uppväxt med hoj och har hela familjen full av hojförare, t.o.m. sin husvagns-mamma, inte skulle kunnat ha lära sig köra tvåtaktare, och bli bra på det. Nu var det inte dit han ville bara.
 
Last edited:

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
2588716 Det som NT menar och det jag också håller med om, är att vissa sågar något man inte har någon kunskap om. Det är det man vanligtvis kallar fördomar. Just den biten är inte så klyftig.
Jag ser hellre att folk sågar saker än ett gäng messersmittar som tror att de kan lite mer än alla andra och gärna påpekar det gång på gång.

FireSalle skrev:
Klart som f-n att de var extremt skickliga förr, men det utesluter inte att nuvarande gäng är überdj-vliga. Det är ett rat-race. Det finns tillräckligt många människor på jorden som hellre skulle vilja köra MotoGP än skriva på forum hela dagarna för att se till att det fylls på med jordens kompetentaste förare i MotoGP. Alla är där för att vinna, och skulle de kunna vinna på att ta in en annan förare, Agostini eller någon annan, så skulle de göra det. Ser inte varför en sådan kille som Hayden som är uppväxt med hoj och har hela familjen full av hojförare, t.o.m. sin husvagns-mamma, inte skulle kunnat ha lära sig köra tvåtaktare, och bli bra på det. Nu var det inte dit han ville bara.
Kan bara hålla med och "hatet" mot Hayden är verkligen patetiskt då det för många av esteterna/talibanerna här på SH grundar sig i att han dels kommer från fyrtakt och dels för att han är en glad amerikan.
Blir man världsmästare i MotoGP hade man nog hävdat sig väldigt bra även på den svartvita tiden eftersom konkurrensen, enligt mig, ökar i nästan alla sporter för varje år som går.
 
Last edited:

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati ST2
500 vs Moto GP

sandstream skrev:
2588721 Sen kan man ju fundera lite på behovet att ständigt diskutera saker som skedde 2001 eller tidigare i var och varanna tråd. Kanske kan bero på att en del av dem som skriver mycket om tvåtakt och den forna tidens förare inte har så bra koll på nutiden och gärna vill briljera med sina gamla kunskaper eller vad tror du att det beror på?
Har svårt att tro att tex fotbollsfans titt som tätt drar till med att Milan anno 2006 minsann hade fått det svårt mot IFK Götegborgs lag från 1981.
Jag håller med.
Men...
Vi som växte upp med att åka till Anderstorp en gång om året och titta på våra hjältar (Lawson,Schwantz och alla de andra) och tyvärr aldrig varit och kollat på Moto GP, vi kanske har lättare för att jämföra. Kanske säger jag, för jag kan bara prata för mig själv och mina kompisar från "back then".
Varför inte samla alla intresserade motorklubbar i Sverige och bygga en Riktig motorbana som kan locka hit de stora tävlingarna. Inte bara biltävlingar utan riktiga (mc). Lägg den utanför Jönköping eller nått liknande så vi söder om polcirklen kan få en chans.
:yoparty
 

sandstream

Guest
spipis skrev:
2588740 Jag håller med.
Men... Vi som växte upp med att åka till Anderstorp en gång om året och titta på våra hjältar (Lawson,Schwantz och alla de andra) och tyvärr aldrig varit och kollat på Moto GP, vi kanske har lättare för att jämföra. Kanske säger jag, för jag kan bara prata för mig själv och mina kompisar från "back then".
Jag har också varit på Anderstorp (85) och kollat GP men jag anser inte att det gör att jag har bättre koll än någon annan på den tidsåldern.
Viking MotorPark utanför Enköping kommer att bli en stor bana om allt går i lås när miljönissarna är klara.
Jönköping är för långt ifrån Stockholm ;)
 

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati ST2
Självklart

sandstream skrev:
2588747 Jag har också varit på Anderstorp (85) och kollat GP men jag anser inte att det gör att jag har bättre koll än någon annan på den tidsåldern.
Viking MotorPark utanför Enköping kommer att bli en stor bana om allt går i lås när miljönissarna är klara.
Jönköping är för långt ifrån Stockholm ;)
Stockholm ja. Men vi som kommer söder ifrån har ju sisådär 55 mil till storstan´. Mantorp ligger ganska mittemellan. Kan man inte deala? :)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Banor finns det gått om i södra Sverige,

men glöm MotoGP, det finns helt enkelt inte några förutsättningar,

inte publiktrycket som i Spanien eller Italien
inte MC-marknaderna i de stora länderna
inte pengarna som i Qatar
 

sandstream

Guest
spipis skrev:
2588763 Stockholm ja. Men vi som kommer söder ifrån har ju sisådär 55 mil till storstan´. Mantorp ligger ganska mittemellan. Kan man inte deala? :)
Tror det största publikunderlaget finns i Mälardalen plus att banan säkert måste ha en massa andra evenemang under året vilket blir lättare runt Stockholm. Men det är ju bara vad jag tror.

gthyni skrev:
men glöm MotoGP, det finns helt enkelt inte några förutsättningar, inte publiktrycket som i Spanien eller Italien inte MC-marknaderna i de stora länderna inte pengarna som i Qatar
Man ska aldrig säga aldrig men visst stämmer det du skriver, Sverige är en liten marknad.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
sandstream skrev:
2588724Kan bara hålla med och "hatet" mot Hayden är verkligen patetiskt då det för många av esteterna/talibanerna här på SH grundar sig i att han dels kommer från fyrtakt och dels för att han är en glad amerikan.
Jag är en tävlingsmänniska, det som gör mig imponerad är att se idrottare prestera så där fantastiskt oförväntat bra. Jag blir lika, om inte mer, taggad/imponerad av att se människor som verkar vara totalt fokuserade på sin uppgift och som beter sig på ett sätt som får mig att tro att de kommer göra allt, verkligen allt, för att vara bäst.
Den enda gång jag sett Nicky Hayden göra något som påverkat mig på det sätt som ovanstående gör var när han rörde sig genom sandfållan efter att ha blivit påkörd av sin teamkompis. Andra idrottare gör det gång på gång.

sandstream skrev:
Jag ser hellre att folk sågar saker än ett gäng messersmittar som tror att de kan lite mer än alla andra och gärna påpekar det gång på gång.
Jag tror det mer handlar om att de här människorna är romantiker som försöker dela med sig av den härliga känsla de får.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bearing skrev:
2589242 Jag är en tävlingsmänniska, det som gör mig imponerad är att se idrottare prestera så där fantastiskt oförväntat bra. Jag blir lika, om inte mer, taggad/imponerad av att se människor som verkar vara totalt fokuserade på sin uppgift och som beter sig på ett sätt som får mig att tro att de kommer göra allt, verkligen allt, för att vara bäst.
Den enda gång jag sett Nicky Hayden göra något som påverkat mig på det sätt som ovanstående gör var när han rörde sig genom sandfållan efter att ha blivit påkörd av sin teamkompis. Andra idrottare gör det gång på gång.
Där håller jag verkligen med dig. Att se Hayden skrika och gestikulera i sandfållan på Estoril var klart oväntat och kul. Om han visade samma intensitet och jävlaranamma på banan skulle han verkligen ha ett berättigande i MotoGP (jag raljerar inte när jag skriver detta).

Bearing skrev:
2589242Jag tror det mer handlar om att de här människorna är romantiker som försöker dela med sig av den härliga känsla de får.
Du visar prov på en lyhördhet som väldigt få här kan uppvisa. :tummenupp
 

sandstream

Guest
Bearing skrev:
2589242 Jag är en tävlingsmänniska, det som gör mig imponerad är att se idrottare prestera så där fantastiskt oförväntat bra. Jag blir lika, om inte mer, taggad/imponerad av att se människor som verkar vara totalt fokuserade på sin uppgift och som beter sig på ett sätt som får mig att tro att de kommer göra allt, verkligen allt, för att vara bäst.
Den enda gång jag sett Nicky Hayden göra något som påverkat mig på det sätt som ovanstående gör var när han rörde sig genom sandfållan efter att ha blivit påkörd av sin teamkompis. Andra idrottare gör det gång på gång.
Kan hålla med i mycket av det du skriver men en världsmästare är alltid en världsmästare vilket är beundransvärt.
Bearing skrev:
Jag tror det mer handlar om att de här människorna är romantiker som försöker dela med sig av den härliga känsla de får.
Problemet för mig är att de försöker få den den där romantiken att verka så mycket bättre än vad den egentligen var. Antikrundan och konstmuseum i all ära, jag är mer intresserad av hur det ser ut i dag.
 

spipis

Gött ljud!!
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati ST2
Mer folk

:tungan
gthyni skrev:
2588779 Banor finns det gått om i södra Sverige,

men glöm MotoGP, det finns helt enkelt inte några förutsättningar,

inte publiktrycket som i Spanien eller Italien
inte MC-marknaderna i de stora länderna
inte pengarna som i Qatar

Kanske inte Moto GP men superbike eller ett stort endurance lopp.
I framtiden kanske det finns möjlighet för Moto GP att komma hit.
På 80- och 90-talet var det riktigt mycket folk på GP tävlingarna, varför inte idag? Kanske inte 100 000 men kanske 50 000.
Intresset är ju otroligt stort, kolla bara STCC cirkusen, 80% kommer ju bara för 600 rejsen. Rätta mig om jag fel.
Men hur kul är det att se 12 bilar puffa lite på varandra. Skulle någon köra in i en annan blir det rena polska riksdagen i depån. Gång på gång får de ändra i reglementen bara för att få folk till tävlingarna. Inte fan behövs det mcracing. Ge mig 6-7 hojar inom en sekund, det räcker för att få igång mig.
Basta!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2589479 Kan hålla med i mycket av det du skriver men en världsmästare är alltid en världsmästare vilket är beundransvärt.

Kom igen nu, kan jag inte få höra dig och valmers berömma KR jr. ;)
Eller iaf Valmers :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top