MotoGP - Tester inför 2007.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Axxexs skrev:
2588450 Har för mig att Schwantz kör lite långlopp i USA. Gjorde väl ett inhopp i Endurance VM med i år. Sen kör han rätt mycket hoj som testförare åt tidningar och sen har han sin skola där han lär ut hur man kör hoj. Så han har nog hållt sin mc-körning igång hela tiden förutom att han även tävlat med 4-hjuliga fordon som Amerikanska Porsche-cupen och lite superkart.
Jovisst, och Björn Borg har spelat lite tennis också.
Men med vilka resultat? Någon enstaka topp tio placering i en C-serie till Nascar är knappast "se döden innan jag bromsar"-inställning som gjorde KS älskad och framgångsrik.
 

sandstream

Guest
FireSalle skrev:
Någon enstaka topp tio placering i en C-serie till Nascar är knappast "se döden innan jag bromsar"-inställning som gjorde KS älskad och framgångsrik.
Var det inte Gud eller Jesus han såg?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2588465 Var det inte Gud eller Jesus han såg?
F-n, en till sådan! När NT får igenom sin vilja med att man måste vara en kunnig, felfri racingestet för att posta inlägg här ligger jag dj-vligt risigt till.
Förlåt, jag var lite för snabb bara och tänkte inte till.
 
Last edited:

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Nyteknik skrev:
2588281 Ska bli intressant att se hur många varv ekipaget med nr 1 kommer kunna/vilja leda resten av fältet under 2007.

:)
Helt ärligt tror jag att det blir fler gånger än i år. Chansen/risken är att Honda står med klart bästa materialet första året för 800:eek:rna, och då är främst två personer bättre rustade än övriga fältet som härförare. Den ene som regerande världsmästare, och den andre som gudabenådad talang som dock inte fått till det fullständigt ännu. Rossi är väl naturligtvis taggad till tusen efter den snöpliga säsongen, så hur det än blir nästa år har man svårt att bärga sig till den 10 mars.
Hayden växte betydligt i slutet av säsongen när det gällde som mest. Den gamla hederliga amerikanska inställningen att vara som bäst när det gäller besitter han således.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Wtf... kolla det här:

Unofficial lap times

Wednesday 1st November 2006
1. Valentino Rossi (ITA) Yamaha 990, 1’32.70
2. Toni Elias (SPA) Honda 990, 1’32.73
3. Marco Melandri (ITA) Honda 990, 1’32.90
4. Valentino Rossi (ITA) Yamaha 800, 1’33.10
5. John Hopkins (USA) Suzuki 800, 1’33.14
6. Loris Capirossi (ITA) Ducati 800, 1’33.17
7. Chris Vermeulen (AUS) Suzuki 800, 1’3318
8. Dani Pedrosa (SPA) Honda 800, 1’33.21
9. Casey Stoner (AUS) Ducati 800, 1’33.43
10. Alex Barros (BRA) Ducati 990, 1’33.64
11. Nicky Hayden (USA) Honda 800, 1’33.66
12. Jeremy McWilliams (IRL) Ilmor 800, 1’35.80
13. Andrew Pitt (AUS) Ilmor 800, 1’36.60s

Thursday 2nd November 2006
1. Dani Pedrosa (SPA) Honda 800, 1’32.66
2. Chris Vermeulen (AUS) Suzuki 800, 1’32.69
3. John Hopkins (USA) Suzuki 800, 1’32’95
4. Casey Stoner (AUS) Ducati 800, 1’33.96
5. Loris Capirossi (ITA) Ducati 800, 1’33.02
6. Nicky Hayden (USA) Honda 800, 1’33.03
7. Alex Barros (BRA) Ducati 990, 1’33.40
8. Valentino Rossi (ITA) Yamaha 800, 1’33.78
9. Jeremy McWilliams (IRL) Ilmor 800, 1’35.90
10. Andrew Pitt (AUS) Ilmor 800, 1’36.40

Va i helsike gör Andrew Pitt där?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Peno skrev:
2588500 Helt ärligt tror jag att det blir fler gånger än i år. Chansen/risken är att Honda står med klart bästa materialet första året för 800:eek:rna, och då är främst två personer bättre rustade än övriga fältet som härförare. Den ene som regerande världsmästare, och den andre som gudabenådad talang som dock inte fått till det fullständigt ännu. Rossi är väl naturligtvis taggad till tusen efter den snöpliga säsongen, så hur det än blir nästa år har man svårt att bärga sig till den 10 mars.
Hayden växte betydligt i slutet av säsongen när det gällde som mest. Den gamla hederliga amerikanska inställningen att vara som bäst när det gäller besitter han således.
Det är många som tror att Hondan kommer vara överlägsen de andra hojarna så jag är lite nyfiken på varför det skulle vara så?
Jag tycker att det finns mycket som talar för att det inte alls kommer bli som när man började med 990cc i GP.
Dels är det mycket mindre som ändras vilket gör att alla raceavdelningar vet vad som väntar på ett annat sätt än tidigare. Även testtiderna från de inledande testerna visar på en ytterst liten spridning mellan de märken som varit snabbast de senaste säsongern, dvs Honda, Yamaha och Ducati. Yamaha kommer garanterat inte att göra om samma misstag som inför 2006 då man tex inte var med på Valenciatesterna och för sent på försäsongen insåg att chassiet hade brister.
Jag tror tvärtom att det kommer bli tightare mellan tillverkarna 2007 än att Honda kommer springa iväg med det hela pga överlägset maskinmaterial.
Ja Dr. Bike, nu är vi där igen med tro. Överbevisa mig om Hondas överlägsenhet. ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
FireSalle skrev:
2588449 Doohan, Schwantz och Rainey var levande reklampelare (mycket tobacco också). Får gå mycket längre tillbaka i tiden i så fall för att hitta "'ädla" förare som inte pysslade med reklam och som efter varje lopp skulle ta på "rätt" keps och tacka sponsorerna.
Jag skrev inte att de "inte pysslade med reklam". MotoGP är en betydlig större kommersiell apparat än 500-VM var för 15 år sedan. Detta tycks enligt mig ha påverkat förarnas framtoning, inställning och troligen också deras incitament för att delta. Media har också en större attraktionskraft nu än för 15 år sedan. Att synas i TV och tidningar är ett självändamål för många, speciellt yngre människor och framför allt för fler än för 15 år sedan. Jag tror att detta sammantaget gör att förarna är annorlunda nu än på "den gamla goda tiden".
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några tider på 250-förarna och bilder på några av dom nya i klassen.


1. Hiroshi AOYAMA / KTM / 1.35.9 / 84 v.
2. Álex DEBÓN / Aprilia / 1.36.3 / 61 v.
3. Mika KALLIO / KTM / 1.36.3 / 73 v.
4. Thomas LUTHI / aprilia / 1.36.4 / 52 v.
5. Andrea DOVIZIOSO / Honda / 1.36.6 / 64 v.
6. Álvaro BAUTISTA / Aprilia / 1.36.8 / 71 v.
7. Karel ABRAHAM / Aprilia / 1.38.0 / 34 v.
8. Pablo NIETO / Honda / 1.38.0 / 35 v.
9. Imre TOTH / Aprilia / 1.38.0 / 53 v.
 

Bifogat

  • kallio_250.jpg
    kallio_250.jpg
    64.8 KB · Visningar: 68
  • bau_250.jpg
    bau_250.jpg
    57.9 KB · Visningar: 56
  • nieto_250.jpg
    nieto_250.jpg
    56.7 KB · Visningar: 57

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
FireSalle skrev:
2588483När NT får igenom sin vilja med att man måste vara en kunnig, felfri racingestet för att posta inlägg här ligger jag dj-vligt risigt till.
Det skulle du göra. Och med rätta. Det är ju omöjligt att diskutera ämnet 500 vs. MotoGP utan att få läsa att man är färgad av nostalgi som anser att 500 var svårare/tuffare/hårdare än MotoGP. De som hånar 500 som gammalt trams är aldrig personer som själva kör roadracing och framför allt aldrig personer som själva har kört 125- eller 250-tvåtaktsracer. Den som uttalar sig tvärsäkert i ett ämne där denne saknar elementär kunskap går förstås inte att ta på allvar.
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Gustav O skrev:
2588515 Det är många som tror att Hondan kommer vara överlägsen de andra hojarna så jag är lite nyfiken på varför det skulle vara så?
Jag tycker att det finns mycket som talar för att det inte alls kommer bli som när man började med 990cc i GP.
Dels är det mycket mindre som ändras vilket gör att alla raceavdelningar vet vad som väntar på ett annat sätt än tidigare. Även testtiderna från de inledande testerna visar på en ytterst liten spridning mellan de märken som varit snabbast de senaste säsongern, dvs Honda, Yamaha och Ducati. Yamaha kommer garanterat inte att göra om samma misstag som inför 2006 då man tex inte var med på Valenciatesterna och för sent på försäsongen insåg att chassiet hade brister.
Jag tror tvärtom att det kommer bli tightare mellan tillverkarna 2007 än att Honda kommer springa iväg med det hela pga överlägset maskinmaterial.
Ja Dr. Bike, nu är vi där igen med tro. Överbevisa mig om Hondas överlägsenhet. ;)
Jag har inget bättre svar än att chansen/risken finns. Bäst vore förstås om det blir som testtiderna skvallrar, jämnt och ovisst.

Ädit: Jag vidhåller dock att Hayden kommer att leda fler varv och vinna fler lopp nästa år än i år, oavsett om Hynda förser honom med bättre eller likvärdigt material visavi konkurrenterna.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Axxexs skrev:
2588547 Några tider på 250-förarna och bilder på några av dom nya i klassen.


1. Hiroshi AOYAMA / KTM / 1.35.9 / 84 v.
2. Álex DEBÓN / Aprilia / 1.36.3 / 61 v.
3. Mika KALLIO / KTM / 1.36.3 / 73 v.
4. Thomas LUTHI / aprilia / 1.36.4 / 52 v.
5. Andrea DOVIZIOSO / Honda / 1.36.6 / 64 v.
6. Álvaro BAUTISTA / Aprilia / 1.36.8 / 71 v.
7. Karel ABRAHAM / Aprilia / 1.38.0 / 34 v.
8. Pablo NIETO / Honda / 1.38.0 / 35 v.
9. Imre TOTH / Aprilia / 1.38.0 / 53 v.

Kallio verkar hitta hem på 250'in ganska omgående ser det iaf ut som :)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Axxexs skrev:
2588547 Några tider på 250-förarna och bilder på några av dom nya i klassen.


1. Hiroshi AOYAMA / KTM / 1.35.9 / 84 v.
2. Álex DEBÓN / Aprilia / 1.36.3 / 61 v.
3. Mika KALLIO / KTM / 1.36.3 / 73 v.
4. Thomas LUTHI / aprilia / 1.36.4 / 52 v.
5. Andrea DOVIZIOSO / Honda / 1.36.6 / 64 v.
6. Álvaro BAUTISTA / Aprilia / 1.36.8 / 71 v.
7. Karel ABRAHAM / Aprilia / 1.38.0 / 34 v.
8. Pablo NIETO / Honda / 1.38.0 / 35 v.
9. Imre TOTH / Aprilia / 1.38.0 / 53 v.
Härligt Kallio!! :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Peno skrev:
2588555 Jag har inget bättre svar än att chansen/risken finns. Bäst vore förstås om det blir som testtiderna skvallrar, jämnt och ovisst.

Jag tror inte övergången till 800cc kommer ge honda samma övertag som de hade 2002.
Men bort med antispinnen så förarna är mer avgörande.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
MC Doktorn skrev:
2588369 Precis skadan var ruggig och och idag stelop fotled kronisk hälta och smärta detta hade garanterat stoppat dom flesta men han tog ett par vm titlar med det benet vilket tyder på viss potens, medelsvensson hade sjukpensionerat sig dag 1.
Han tog ju alla fem titlarna efter benskadan, var ju otroligt nära att de amputerade benet.

IMAG0006.JPG
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nyteknik skrev:
2588610 Det där håller jag verkligen med om. Är denna justerbar och möjlig att koppla ur/in?


det måste den väl va annars skulle dom ju inte kunna åka på bakhjulet och stila på fullt ställ på sista varvet!? eller? någon som vet mer?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2588552 Det skulle du göra. Och med rätta. Det är ju omöjligt att diskutera ämnet 500 vs. MotoGP utan att få läsa att man är färgad av nostalgi som anser att 500 var svårare/tuffare/hårdare än MotoGP. De som hånar 500 som gammalt trams är aldrig personer som själva kör roadracing och framför allt aldrig personer som själva har kört 125- eller 250-tvåtaktsracer. Den som uttalar sig tvärsäkert i ett ämne där denne saknar elementär kunskap går förstås inte att ta på allvar.
Sorry. Hade gärna kört både 250, 500 och MotoGP om jag kunnat. Jag minns också med glädje Schwantz, Rainey, Doohan m.fl. Har jag verkligen avfärdat det som trams? Vidare trodde jag att RR var underhållning för en bred publik och inte bara en klubb för inbördes beundran. RR-sporten skulle inte vara stor om det krävdes estet-licens för att ens titta.

Min inställning är att hade det verkligen varit bättre förr hade ingen utveckling skett.

Känner mig frågande till "uttalar sig tvärsäkert" grejen, det verkar inte vara jag. Då hade jag inte gett mig in i diskussioner på ett öppet forum, då skulle jag behållt dem för mig själv och varit nöjd.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
FireSalle skrev:
2588621 Sorry. Hade gärna kört både 250, 500 och MotoGP om jag kunnat. Jag minns också med glädje Schwantz, Rainey, Doohan m.fl. Har jag verkligen avfärdat det som trams? Vidare trodde jag att RR var underhållning för en bred publik och inte bara en klubb för inbördes beundran. RR-sporten skulle inte vara stor om det krävdes estet-licens för att ens titta.

Min inställning är att hade det verkligen varit bättre förr hade ingen utveckling skett.

Känner mig frågande till "uttalar sig tvärsäkert" grejen, det verkar inte vara jag. Då hade jag inte gett mig in i diskussioner på ett öppet forum, då skulle jag behållt dem för mig själv och varit nöjd.
Jag vände mig till fler än dig i mitt inlägg. Dissandet av tvåtakt är så j-a tröttsamt och det kommer som sagt ofta från håll där det saknas både egen erfarenhet och någon kunskap att tala om. Det blir mest som ett innehållslöst mantra. Ingen nämnd ingen glömd.

ozto skrev:
2588618 det måste den väl va annars skulle dom ju inte kunna åka på bakhjulet och stila på fullt ställ på sista varvet!? eller? någon som vet mer?
Ja, just det. Tänker också på Melandris bredställ in på start- och målrakan när han vann i vätan på Philip Island (var det väl?).
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2588610 Det där håller jag verkligen med om. Är denna justerbar och möjlig att koppla ur/in?
Provkörningsartikeln ifrån BIKE säger att den är urkopplingsbar med reglade ifrån styret.

Problemet med anti-spinn är nog att det är väldigt svårt att förbjuda. F1 gjorde väl ett sådant misslyckat försök att få bort hjälpmedlen med mycket snack om fusk som följd. Eftersom det är så mycket elektronik i motorstyrningen så kan regleringen ske redan där. Det är inte bara att leta efter en accelerometer vid bakhjulet.
För att garantera att ingen hjälp fås så måste det antingen till teknik som t.ex. förgasare alternativt ett enhetsreglemente på komponenterna. Det tycker jag skulle rimma illa med att MotoGP ska vara en prototypklass som ligger i utvecklingens framkant och som är de snabbaste hojarna på bana.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top