MotoGP - VALENCIA - FINAL

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
isse skrev:
2579085 Jag trodde det va därför man hade ett VM, och den som vann det var bäst, sen om den personen vinner genom att hålla en hög lägsta nivå, får du väl acceptera att reglerna är så. Hayden är värdlens bästa MotoGP förare iår. Thats it.

/N
Nej så enkelt är det inte.Hayden vann för att han hade tur i 16 race:rolleyes:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nyteknik skrev:
2579065 VM är redan avgjort. Men vilken förare som är bäst kommer aldrig att kunna avgöras. Lika lite som det kommer gå att avgöra vilket politiskt parti som är bäst. Eller vilket väder som är bäst.

:lol Ja, halleda. Man blir ju nästan mållös. :D Nästan. Är inte hela poängen med MotoGP att avgöra vilken som är den bästa föraren samt bästa team för året? Dvs den som vinner när alla rejs har körts? Och vad är likheterna till politiska partier och väder? Även om du menar i historisk bemärkelse.

Känns som RR är _något_ mer diskret än politik och väder. Men bara något.

MC Doktorn

Guest
Nyteknik skrev:
2579065 VM är redan avgjort. Men vilken förare som är bäst kommer aldrig att kunna avgöras. Lika lite som det kommer gå att avgöra vilket politiskt parti som är bäst. Eller vilket väder som är bäst.

Jag tror jag dör :rofl

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
MC Doktorn skrev:
2579071 Varför så svårt att acceptera, hayden var bäst i år ingen tvekar på det utom dom som inte kan läsa :rolleyes:

Okej, det är därför världens mest rerspekterade RR-journalister varje år sammanställer en världsranking i Motocourse med förare från alla tre klasserna. Världsmästaren i MotoGP rankas inte alltid högst och jag kan sätta mitt huvud på att Rossi kommer vara nummer ett i år också.

Att vara bäst innehåller så mycket mer än erat endimensionella flamsande om VM-titlar hit och dit och som Nyteknik säger så är det högst subjektivt. Jag håller tex Kevin Schwantz som tidernas störste trots att han bara har en VM-titel. Liksom Hayden, Kevin hade dock kört ifrån Nicky 99 gånger av 100 på en 500.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Nyteknik skrev:
2579065 VM är redan avgjort. Men vilken förare som är bäst kommer aldrig att kunna avgöras.
Det är väl det man har VM till? Visst är det svårt att jämföra legender med varandra t.ex. Agostini, Doohan, Rossi. Det skulle bara vara spekulationer men VM är en realitet. Årets mästare heter Hayden!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
2579097
Jag håller tex Kevin Schwantz som tidernas störste trots att han bara har en VM-titel. Liksom Hayden, Kevin hade dock kört ifrån Nicky 99 gånger av 100 på en 500.
Och med tanke på allt ältande här om "värdig värdsmästare" och "vinna pga andras oflyt" borde vi väl ifrågasätta überhjälte Kevins guld från -93 också?

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Chris Ash skrev:
2579097 Okej, det är därför världens mest rerspekterade RR-journalister varje år sammanställer en världsranking i Motocourse med förare från alla tre klasserna. Världsmästaren i MotoGP rankas inte alltid högst och jag kan sätta mitt huvud på att Rossi kommer vara nummer ett i år också.

Att vara bäst innehåller så mycket mer än erat endimensionella flamsande om VM-titlar hit och dit och som Nyteknik säger så är det högst subjektivt. Jag håller tex Kevin Schwantz som tidernas störste trots att han bara har en VM-titel. Liksom Hayden, Kevin hade dock kört ifrån Nicky 99 gånger av 100 på en 500.

Du kan vi inte avskaffa poäng och vmtitlar, så kan vi börja med poängbedömning av världsmästaren likt dom gör med simhopp eller konståkning, så kan din respekterade skara RR-journalister sitta som dommare.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
2579097 Världsmästaren i MotoGP rankas inte alltid högst och jag kan sätta mitt huvud på att Rossi kommer vara nummer ett i år också.

Men. Hur hänger det där ihop?

Chris Ash skrev:
2579097
Liksom Hayden, Kevin hade dock kört ifrån Nicky 99 gånger av 100 på en 500.

Där kom :gasonfire. Den vill jag gärna höra dig utveckla mer. Speciellt relevansen om hur en förares skicklighet på en hojetyp som inte används i MotoGP längre inverkar på hur man är världsbäst.

semper skrev:
2579122 Du kan vi inte avskaffa poäng och vmtitlar, så kan vi börja med poängbedömning av världsmästaren likt dom gör med simhopp eller konståkning, så kan din respekterade skara RR-journalister sitta som dommare.

:lol Touché. :D

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Chris Ash skrev:
2579097 Okej, det är därför världens mest rerspekterade RR-journalister varje år sammanställer en världsranking i Motocourse med förare från alla tre klasserna. Världsmästaren i MotoGP rankas inte alltid högst och jag kan sätta mitt huvud på att Rossi kommer vara nummer ett i år också.
Undrar vad Rossi helst vunnit i år, journalistkårens beundrande utmärkelse eller VM?
Chris Ash skrev:
2579097 Att vara bäst innehåller så mycket mer än erat endimensionella flamsande om VM-titlar hit och dit och som Nyteknik säger så är det högst subjektivt. Jag håller tex Kevin Schwantz som tidernas störste trots att han bara har en VM-titel. Liksom Hayden, Kevin hade dock kört ifrån Nicky 99 gånger av 100 på en 500.
Nu har ju som tur är materialet utvecklats något så Nicky måste inte köra veteranhojar för att bevisa något. En RCV211 och Hayden är snabbare än Schwantz och RGV500. Gillar du inte modern racing finns ju alltid video.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Chris Ash skrev:
Typ som Oscarsgalan, där ett gäng "respekterade" personer bedömmer vilka filmer som är bäst för året, jaaaa, avskaffa VM så kör vi bedömningar istället. Helst från journalister :rolleyes:

/N

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Eller Beta max för att man inte vill vara som andra och anpassa sig till dagens teknik..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
2579012 Det blir bara pinsamt för dig nu. Har du tänkt på att Hayden nu finns på den finaste listan som finns inom RR? Den som inte Skägget finns med på?

På samma lista som på din andra favorit, KR jr ;) Två jänkare med väldigt liten chans till fler titlar.

Man får väl leva med att hillbillyn vann, han kan nog köpa flådigast husvagnen till trailerparken till sin morsa nu :D

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
semper skrev:
2579122 Du kan vi inte avskaffa poäng och vmtitlar, så kan vi börja med poängbedömning av världsmästaren likt dom gör med simhopp eller konståkning, så kan din respekterade skara RR-journalister sitta som dommare.
MotoGP är inkomstbringande underhållning. Om det istället vore ett sätt (en norm) att varje år ta reda på vem som faktiskt är bäst hade alla haft identiska materiella förutsätningar. Om man bortser från risken för att en simmare är dopad är det en disciplin som lämnar lite utrymme att ifrågasätta en vinnares överlägsna förmåga. Att förneka hur omständigheter kan spela en avgörande roll för resultaten i roadracing är att vara mer än tillåtet naiv. Att vi diskuterar detta beror på det naturliga i att vi har olika sätt (eller förmågor) att bedöma vad dessa omständigheter spelar för roll. I år var det möjligt att bli mästare i MotoGP med två segrar trots att en annan förare hade fem segrar: omständigheter kan spela en mindre begåvad förare i händerna.

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
oFFkeFF skrev:
2579149 På samma lista som på din andra favorit, KR jr ;) Två jänkare med väldigt liten chans till fler titlar.

Man får väl leva med att hillbillyn vann, han kan nog köpa flådigast husvagnen till trailerparken till sin morsa nu :D

:rofl :rofl :rofl

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
2579149 På samma lista som på din andra favorit, KR jr ;) Två jänkare med väldigt liten chans till fler titlar.

Det ÄR verkligen jobbigt att Hayden vann va:va

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Nyteknik skrev:
2579170 I år var det möjligt att bli mästare i MotoGP med två segrar trots att en annan förare hade fem segrar: omständigheter kan spela en mindre begåvad förare i händerna.
Och det kommer alltid vara möjligt, så länge den som vinner fler race inte kan prestera hyffsat dom andra racen också. Om Stoner(krashkungen) hade vunnit 3 race o krashat i resten, hade han då varit en mer värdig vinnare än Heyden pga 3 vinster mot 2?

/N

Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Nyteknik skrev:
2578594 Bra summering av hur det känns för oss roadraing-esteter efter helgens resultat.
Gillar ordet, roadracing-esteter. Det är med njutning jag läst era inlägg under åren. Era inlägg tillför något speciellt. Det märks att ert förhållande till sporten vida överstiger enkel prestige eller siffertänkande,

Några av er verkar ha slutat skriva, vilket är tråkigt. Hoppas att ni som är kvar stannar kvar. Det är p.g.a av era inlägg jag besöker roadracingforumet trots att jag inte utövar sporten själv.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Busaberg skrev:
2579119 Och med tanke på allt ältande här om "värdig värdsmästare" och "vinna pga andras oflyt" borde vi väl ifrågasätta überhjälte Kevins guld från -93 också?

Ja eller hur?:rolleyes:

semper skrev:

Man fattar det man vill fatta och tolkar med fördel in en massa eget nonsens i inläggen.

Last edited:

sandstream

Guest
Busaberg skrev:
2579028 Det behövs inte mer än några race med b-licens här hemma för att du ska kunna titulera dig roadracingorakel.
Coolt, då kan jag kanske titulera mig det nästa höst :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...