MotoGP Valencia

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Axxexs skrev:
Sete's hoj bytte dom till en ny motor innan racet då HRC hittade att den motorn han hade kört med läkte lite olja. Man kan ju nästan undra om han fick en motor som var meningen att den skulle gå sönder?I]

Jag lider med Sete. Visst tusan är han värd ett bättre öde än det som drabbat honom den här säsongen.

Sen funderar jag på det här med om Kallio borde vunnit VM. Tycker i och för sig inte att de här fem poängen är mycket att orda om. Hade det behövts så hade Lühti sett till att komma ett par placeringar bättre. Men. Är det rätt att Lüthi fick 20 poäng på Motegi när han vurpade bort sig och racet bröts? Han orsakade trots allt vurpan alldeles själv utan hjälp. Säger inget om att loppet bröts men tycker det är fel att den som klotar och är orsaken till att loppet bryts får poäng. Utan den knepiga regeln hade kanske Kallio varit mästare.

TYcker i och för sig att Lüthi är värdig att stå överst på pallen. Inte minst är det roligt med outsiders, vilket han ju var (utom möjligen i Gustavs värld :) )
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ankan skrev:
Jag lider med Sete. Visst tusan är han värd ett bättre öde än det som drabbat honom den här säsongen.

Sen funderar jag på det här med om Kallio borde vunnit VM. Tycker i och för sig inte att de här fem poängen är mycket att orda om. Hade det behövts så hade Lühti sett till att komma ett par placeringar bättre. Men. Är det rätt att Lüthi fick 20 poäng på Motegi när han vurpade bort sig och racet bröts? Han orsakade trots allt vurpan alldeles själv utan hjälp. Säger inget om att loppet bröts men tycker det är fel att den som klotar och är orsaken till att loppet bryts får poäng. Utan den knepiga regeln hade kanske Kallio varit mästare.

TYcker i och för sig att Lüthi är värdig att stå överst på pallen. Inte minst är det roligt med outsiders, vilket han ju var (utom möjligen i Gustavs värld :) )
Visst är det en något underlig regel men den är som den är och den är ju under diskussion om jag förstått rätt. Hade han enbart kraschat själv hade ju loppet inte brutits men iom att Gadea spridde ut två hojar över hela start/mål rakan så blev det ju som det blev.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Gustav O skrev:
Visst är det en något underlig regel men den är som den är och den är ju under diskussion om jag förstått rätt. Hade han enbart kraschat själv hade ju loppet inte brutits men iom att Gadea spridde ut två hojar över hela start/mål rakan så blev det ju som det blev.

Jo, regler är ju regler. Det som gäller gäller. Skall bli intressant att följa vad en diskussion om regeln kan leda till...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ankan skrev:
Jag lider med Sete. Visst tusan är han värd ett bättre öde än det som drabbat honom den här säsongen.

Sen funderar jag på det här med om Kallio borde vunnit VM. Tycker i och för sig inte att de här fem poängen är mycket att orda om. Hade det behövts så hade Lühti sett till att komma ett par placeringar bättre. Men. Är det rätt att Lüthi fick 20 poäng på Motegi när han vurpade bort sig och racet bröts? Han orsakade trots allt vurpan alldeles själv utan hjälp. Säger inget om att loppet bröts men tycker det är fel att den som klotar och är orsaken till att loppet bryts får poäng. Utan den knepiga regeln hade kanske Kallio varit mästare.

TYcker i och för sig att Lüthi är värdig att stå överst på pallen. Inte minst är det roligt med outsiders, vilket han ju var (utom möjligen i Gustavs värld :) )
Visst kan regeln te sig underlig, men så fungerar det även i annan motorsport. Fernando Alonso lyckades få Brasiliens GP rödflaggat 2003, men fick ändå ta emot tredjepriset.

Problemet med att plocka bort den som orsakade rödflaggen är ju att det inte nödvändigtvis behöver vara den som kraschar som orsakar förloppet. Dessutom så behövs det då en bedömning om den som kraschar vekligen orsakar det hela eller inte. Gissa om det blir upplagt för diskussioner och protester.

Man har f.ö samma konstiga fenomen i regnlopp. Klotar du på samma varv som loppet stoppas för omstart så får du vara med i omstarten !
 
Last edited:

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Axxexs skrev:
Sete's hoj bytte dom till en ny motor innan racet då HRC hittade att den motorn han hade kört med läkte lite olja. Man kan ju nästan undra om han fick en motor som var meningen att den skulle gå sönder?


"I think it's fair to say that it is difficult to take when you work more and work harder but get less reward," began a dejected Gibernau. "We had another perfect weekend, setting the fastest time in free practice, qualifying and warm up but HRC detected a small oil leak in the engine and decided to change it just to be safe.

"I realised on the sighting lap that the bike was vibrating and I told the boys but we thought that because it was a new engine everything would be fine. In the race the vibrations got worse with every lap until it broke.

"It's a shame to finish the year like this but it is not a disaster for me," he insisted. "We have been competitive at every grand prix, I have never let my head drop despite the circumstances and I am sure this will make me stronger for the future."
Ja, något är spooky iaf. Biaggi har ju också presterat långt under sin normala nivå i slutskedet av säsongen, precis under den period då det börjar bli kontraktdags inför nästa år... Man ska väl inte vara cynisk, men det är som om någon "kraft" vill förhindra honom (också..) till förnyat kontrakt nästa år....
Med början av Quatar, så har han presterat sämre än han någonsin har gjort under dom senaste 10 åren, sett både till kval och race.
Han sa i Quatar att han inte kände igen hojen alls; att problemet låg på ett mycket djupare plan än bara ett set-up probem; ingen "traction" ut ur kurvor, hojen ville inte svänga in och ut ur kurvor, etc etc.
Nu är Biaggi inte känd för att vara den minst gnällige, men när en förare av Biaggis kaliber, helt plötsligt, över en natt, presterar långt, långt under sin normala nivå, dessutom på banor som han under vintertesterna var bland dom absolut snabbast på, så är det något som är spooky.
Tråkigt hur som helst att Biaggi och Capirossi inte hade möjlighet att vara med och tampas om andra platsen även under säsongens absoluta slutskede.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, självklart har Honda givit Biaggi laxermedel i vattnet och smygsaboterat hans hoj. Det är Hondas fel allting. :mad:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Axxexs skrev:
Sete's hoj bytte dom till en ny motor innan racet då HRC hittade att den motorn han hade kört med läkte lite olja. Man kan ju nästan undra om han fick en motor som var meningen att den skulle gå sönder?"[/I]

:lol och på presskonferancen efter kvalet, när han babla massa skit, då va dte ju nånn som började spika och leva i bakgrunden, fan va störd han blev, jag asgarvade... :D
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Haha nä men allvarligt, vad tror ni är anledningen då till att Biaggi över en natt började prestera betydligt sämre? Att han helt plötsligt efter Japans gp blev en mycket sämre förare?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ludde78 skrev:
Haha nä men allvarligt, vad tror ni är anledningen då till att Biaggi över en natt började prestera betydligt sämre? Att han helt plötsligt efter Japans gp blev en mycket sämre förare?
Han är slut, pallar inte trycket och klarar inte av moderna MotoGP-hojar. Eftersom han inte längre kan gnälla över att han inte fått fabriksprylar först, har han insett att karriären är över. Vem som var/är försteförare i Repsol Honda Team råder det knappast någon tvekan om.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
valmers skrev:
Vem som var/är försteförare i Repsol Honda Team råder det knappast någon tvekan om.

Det var Rossi, nu är det Pedrosa :fakta
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
valmers skrev:
Han är slut, pallar inte trycket och klarar inte av moderna MotoGP-hojar. Eftersom han inte längre kan gnälla över att han inte fått fabriksprylar först, har han insett att karriären är över. Vem som var/är försteförare i Repsol Honda Team råder det knappast någon tvekan om.
Haha jaha det är så det ligger till :va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Neutral skrev:
Är den mycket modernare nu än första halvan av säsongen eller för all del i fjol? Verkligen en blixtrande utveckling.
Biaggi mässar om "front end chatter" och är oförmögen att lösa problemet. Kallar du det att behärska MotoGP-hojen? Hayden har ofta samma problem, och löser dem.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Nja, han funderar lite för mycket över sin hårvåg också. Ligger den rätt? Syns det att det är fejk?
Jag tror du funderar mer över Biaggis hår än någon annan. Inklusive Biaggi.

Vad är det egentligen med Biaggi som retar dig så mycket? Jag förstår det faktiskt inte. Han vinner fyra raka VM-guld i 250 i konkurrens med Capirossi, Harada, Waldman, Jaqcue m.fl, vinner sitt första 500-race, lyckas psyka den annars stencoola Doohan, har gjort den grymmaste wheelien i GP-racing, armbågar Rossi av banan, slåss med Rossi i depån, ignonerar svartflagg och säger precis vad han tycker. Hur kan man älska roadracing och hata en sådan förare?

:va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Jag tror du funderar mer över Biaggis hår än någon annan. Inklusive Biaggi.

Vad är det egentligen med Biaggi som retar dig så mycket? Jag förstår det faktiskt inte. Han vinner fyra raka VM-guld i 250 i konkurrens med Capirossi, Harada, Waldman, Jaqcue m.fl, vinner sitt första 500-race, lyckas psyka den annars stencoola Doohan, har gjort den grymmaste wheelien i GP-racing, armbågar Rossi av banan, slåss med Rossi i depån, ignonerar svartflagg och säger precis vad han tycker. Hur kan man älska roadracing och hata en sådan förare?

:va
1. Vad har 250 med MotoGP att göra?
2. Psyka Doohan? Doohan slog den där fjanten, som bekant. Såvida nu inte lowsiders betraktas som psykning?
3. Han skulle åka på bakhjulet och gjorde bort sig.
4. Armbågningen och slagsmålet var första tecknen på att han insett att han aldrig skulle vinna något.
5. Att ignorera svartflaggen var nog bland det mest idiotiska jag sett på en GP-bana. Vad trodde idioten? Att man skulle ge honom vinsten ändå, för att han är "Kejsaren"? Doohan åkte upp jämsides, skakade på huvudet och bara garvade åt Kejsarinnan Maxine; och jag fick ett av mina skönaste skratt någonsin vid ett GP-lopp.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
1. Vad har 250 med MotoGP att göra?
2. Psyka Doohan? Doohan slog den där fjanten, som bekant. Såvida nu inte lowsiders betraktas som psykning?
3. Han skulle åka på bakhjulet och gjorde bort sig.
4. Armbågningen och slagsmålet var första tecknen på att han insett att han aldrig skulle vinna något.
5. Att ignorera svartflaggen var nog bland det mest idiotiska jag sett på en GP-bana. Vad trodde idioten? Att man skulle ge honom vinsten ändå, för att han är "Kejsaren"? Doohan åkte upp jämsides, skakade på huvudet och bara garvade åt Kejsarinnan Maxine; och jag fick ett av mina skönaste skratt någonsin vid ett GP-lopp.
Hur vinner en racerförare din respekt och ditt gillande?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top