MotoGP: Vintertester 2008/2009

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den bakdelen på Honda kom förra året. Officiella fabriksmodellen. Helt omöjlig att köpa om man inte kör i ett officiellt HRC team i GP. Ett EM-team lyckades lura tillverkaren förra året att ett GP-team gett dom tillåtelse att dom fick köpa en sån. Så nu har dom grym kontroll på att ingen annan får köpa dom :p

Vem blir först med att sälja avgjutningar från dem. Är även skärningen av frontkåpan från i fjol? Kan vara mina ögon som läst för mycket patologi...:näsblod
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vem blir först med att sälja avgjutningar från dem. Är även skärningen av frontkåpan från i fjol? Kan vara mina ögon som läst för mycket patologi...:näsblod

Jag mailar varje vecka om dom kåporna. Får alltid som svar att dom inte vet vilka jag menar. :D Fram kan jag få köpa men för 900 euro..

Ja dom körde med dom kåporna förra året med. Ser ingen ändring på dessa kåporna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag mailar varje vecka om dom kåporna. Får alltid som svar att dom inte vet vilka jag menar. :D Fram kan jag få köpa men för 900 euro..

Näää vi har inte någon ni andra inte har:D

Det är nästan lite synd om HRC hur de än försöker så nästlar sig sakerna ut. De borde kanske anställa Pontén eller någon från skivindustrin de är ju vana vid folk som snor och kopierar:hihi
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dag 2 på Jerez. Hector Faubel gjorde sin debut på Honda idag då hans kontrakt inte var helt färdigt igår.


250GP

1.-Alvaro Bautista (Aprilia) 1.43.673 (54v)
2.-H. Aoyama (Honda) 1.44.201 (54v)
3.-Gabor Talmacsi (Aprilia) 1.44.387 (49v)
4.-Mike Di Meglio (Aprilia) 1.44.468 (49v)
5.-Thomas Luthi (Aprilia) 1.44.733 (79v)
6.-Raffaele De Rosa (Honda) 1.44.792 (51v)
7.-Ratthapark Wilairot (Honda) 1.45.112 (46v)
8.-Lukas Pesek (Aprilia) 1.45.135 (51v)
9.-Héctor Faubel (Honda) 1.48.083 (40v)



125GP

1. Julian Simon – Aprilia – 50 – 1.47.908
2. Bradley Smith – Aprilia – 58 – 1.48.863
3. Sandro Cortese – Derbi – 18 – 1.49.401
4. Marc Marquez – KTM – 62 – 1.49.491
5. Sergio Gadea – Aprilia – 42 – 1.49.976
6. Scott Redding – Aprilia – 56 – 1.50.219
7. Maverick Vinales – Aprilia – 42 – 1.50.362 (CEV)
8. Esteve Rabat – Aprilia – 60 – 1.50.429
9. Dominique Aegerter – Derbi – 56 – 1.50.559
10. Adrian Martin – Aprilia – 48 – 1.50.617 (CEV)
11. Johnny Rossell – Aprilia – 58 – 1.51.335 (CEV)
12. Cameron Beaubier – KTM – 52 – 1.51.477
13. Miguel Oliveira – Aprilia – 62 – 1.51.529 (CEV)
14. Luigi Morciano – Aprilia – 44 – 1.51.535 (CIV)
15. Alberto Moncayo – Derbi – 73 – 1.51.660 (CEV)
16. Alessandro Tonucci – Aprilia – 45 – 1.51.791 (CIV)
17. Armando Pontone – Aprilia – 36 – 1.52.296 (CIV)
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
För att det är GP och förarna testar vilket som den gillar bäst att köra med? :)
Eller för att det är KTM helt enkelt, de vet inte och låter förarna chansa. HRC hade räknat ut det hemma och berättat för förarna vad som är bäst för dem. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Eller för att det är KTM helt enkelt, de vet inte och låter förarna chansa. HRC hade räknat ut det hemma och berättat för förarna vad som är bäst för dem. :)

Det är väldigt lätt att räkna på gyroeffekten och den ökade ofjädrade vikten. Sen är frågan om gaffelvridningen enkelskiva orsakar är signifikant eller ej och det har man ännu inte lyckats enas om.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är väldigt lätt att räkna på gyroeffekten och den ökade ofjädrade vikten. Sen är frågan om gaffelvridningen enkelskiva orsakar är signifikant eller ej och det har man ännu inte lyckats enas om.
Visst är det så, och säkert än fler parametrar som t.ex. hur snabbt arbetstemperatur nås, avleds etc.

Jag försökte bara skoja om den allmänna uppfattningen att de onda med vetenskapens hjälp kör över förarna medan de goda ser till konstformen "känsla" för att få till hojen. Men det framgick inte, och blev troligen inte tydligare nu heller :glömdet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst är det så, och säkert än fler parametrar som t.ex. hur snabbt arbetstemperatur nås, avleds etc.

Jag försökte bara skoja om den allmänna uppfattningen att de onda med vetenskapens hjälp kör över förarna medan de goda ser till konstformen "känsla" för att få till hojen. Men det framgick inte, och blev troligen inte tydligare nu heller :glömdet

Jag fattade ironin att Honda har en tendens att låta teknikerna sköta utvecklingen från loggar snarare än input från förarna....
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jerez 2009-01-28

250GP

1. Alvaro Bautista – Aprilia – 63 – 1.43.488
2. Mike Di Meglio – Aprilia – 40 – 1.44.021
3. Hiroshi Aoyama – Honda – 85 – 1.44.264
4. Gabor Talmacsi – Aprilia – 48 – 1.44.266
5. Thomas Luthi – Aprilia – 62 – 1.44.418
6. Ratthapark Wilairot – Honda – 70 – 1.44.524
7. Lukas Pesek – Aprilia – 33 – 1.44.705
8. Raffaele De Rosa – Honda – 51 – 1.44.736
9. Hector Faubel – Honda – 74 – 1.45.252

125GP

1. Julian Simon – Aprilia – 66 – 1.47.125
2. Bradley Smith – Aprilia – 67 – 1.47.807
3. Sandro Cortese – Derbi – 61 – 1.48.687
4. Marc Marquez – KTM – 61 – 1.48.895
5. Sergio Gadea – Aprilia – 58 – 1.48.929
6. Maverick Vinales – Aprilia – 69 – 1.48.956 (CEV)
7. Esteve Rabat – Aprilia – 60 – 1.49.143
8. Scott Redding – Aprilia – 71 – 1.49.170
9. Miguel Oliveira – Aprilia – 58 – 1.50.013 (CEV)
10. Johnny Rossell – Aprilia – 36 – 1.50.036 (CEV)
11. Cameron Beaubier – KTM – 68 – 1.50.205
12. Dominique Aegerter – Derbi – 55 – 1.50.232
13. Luigi Morciano – Aprilia – 59 – 1.50.522 (CIV)
14. Alberto Moncayo – Derbi – 75 – 1.51.364 (CEV)
15. Armando Pontone – Aprilia – 36 – 1.51.822 (CIV)
16. Alessandro Tonucci – Aprilia – 51 – 1.52.470 (CIV)
17. Gennaro Sabatino – Aprilia – 52 – 1.52.535 (CIV)




Hector Faubel Stop & Go / Thai Honda PTTG - 250GP
dm12331301281en4.jpg


Hector Faubel Stop & Go / Thai Honda PTTG - 250GP
20092801faubel_G.jpg


Raffaele de Rosa JIR Scot Honda - 250GP
20092801derosact_G.jpg


Raffaele de Rosa JIR Scot Honda - 250GP
20092801derosabox_G.jpg


Hiroshi Ayoama JIR Scot Honda - 250GP
20092801aoyama_G.jpg


Hiroshi Ayoama JIR Scot Honda - 250GP
20092801hiroaction_G.jpg



Sandro Cortese AJO Motorsport - 125GP
20092801cortese_G.jpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Både Bautista och Simon körde på denna träningen under gällande banrekord för sina respektive klasser.

250cc Race Lap Record: 2008, Marco Simoncelli 1'43.546
125 Race Lap Record: 2006, Lukas Pesek 1'47.404
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
KTM testade på senaste testet på Valencia ett system som återvinner energi från inbromsningarna. Den laddar upp en kondensator och det ger dom 2kw extra att använda på alla växlar från 3:ans växel.

45480_news.jpg


Alvaro Bautista crashed suffering a displaced fracture to the third medial portion of his right clavicle. He received first treatment at the Medical Centre of the Valencia circuit.

A figure of eight bandage was applied and the rider decided to have an X-ray check after returning home to Madrid. The Spanish rider will undergo surgery with insertion of a plate and screws to set his fracture.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tiderna från Valencia 31 jan + 1 feb var visst missade i denna tråden.

Var fler förare med på detta testet men som inte hade transpondrar på. Bl.a Bradl var där utan transponder. Han körde 20 varv per dag och på "bra tider".

250GP
2009-01-31

BAUTISTA,Alvaro, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:48.269, 21 varv
FAUBEL,Héctor, THAI HONDA, HONDA, 1:49.624, 16 varv
TALMACSI,Gabor, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:49.788, 42 varv
BALDOLINI,Alex, WTR, APRILIA, 1:50.981, 24 varv

125GP
2009-01-31

MONCAYO, Alberto, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 1:52.064, 82 varv
SIMON, Julián, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:53.081, 39 varv
RABAT,Tito, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:53.695, 11 varv
STIZZA, Nicolas, TEAM SEMPRUCCI, APRILIA, 1:54.145, 40 varv
REDDING,Scott, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:54.217, 37 varv
MORCIANO, Luigi, JPC RACING DREAM, APRILIA, 1:55.438, 20 varv
VITALI,Luca, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 1:55.534, 69 varv
TAROZZI,Mattia, TEAM SEMPRUCCI, APRILIA, 1:57.040, 20 varv
ZARCO, Johan, WTR, HONDA, 1:57.105, 39 varv
OLIVEIRA, M, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:59.825, 45 varv
TRABALON, Cristian, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 2:00.907, 76 varv
MARQUEZ, Marc, KTM RED BULL, KTM, 2:01.195, 22 varv
BEAUBIER, Cameron, KTM RED BULL, KTM, 2:01.841, 25 varv
TONUCCI,Alessandro, JPC RACING DREAM, APRILIA, 2:02.541, 31 varv
PONTONE,Armando, JPC RACING DREAM, APRILIA, 2:03.293, 21 varv
SABATINO,Gennaro, JPC RACING DREAM, APRILIA, 2:03.667, 18 varv
MARTIN, Adrián, TEAM ASPAR, APRILIA, 2:04.670, 23 varv
VIÑALES, Maverick, BLUSENS BQR, APRILIA, 2:05.655, 30 varv
GADEA, Sergio, TEAM ASPAR, APRILIA, 2:05.808, 12 varv
ROSELL, Johnny, BLUSENS BQR, APRILIA, 2:06.985, 21 varv
GARCIA, Edgar, MONLAU COMP, KTM, 2:07.977, 43 varv



250GP
2009-02-01

TALMACSI,Gabor, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:38.089, 33 varv
BAUTISTA,Alvaro, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:38.170, 18 varv
DIMEGLIO,Mike, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:38.374, 29 varv
BALDOLINI,Alex, WTR, APRILIA, 1:39.246, 20 varv
FAUBEL, Héctor, THAI HONDA, HONDA, 1:39.451, 21 varv
WILAIROT, Ratthapark, THAI HONDA, HONDA, 1:39.726, 30 varv
ROSA, Raffaele Da, SCOT RACING, HONDA, 1:40.314, 19 varv


125GP
2009-02-01

SIMON, Julián, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:41.839, 28 varv
GADEA, Sergio, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:41.968, 52 varv
SMITH, Bradley, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:42.257, 47 varv
REDDING, Scott, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:42.290, 57 varv
MARQUEZ, Marc, KTM RED BULL, KTM, 1:42.409, 32 varv
OLIVEIRA, M., BLUSENS BQR, APRILIA, 1:43.252, 39 varv
BEAUBIER, Cameron, KTM RED BULL, KTM, 1:43.580, 36 varv
VIÑALES, Maverick, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:43.684, 45 varv
RABAT, Tito, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:44.593, 28 varv
MARTIN, Adrián, TEAM ASPAR, APRILIA, 1:44.804, 21 varv
MONCAYO, Alberto, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 1:44.961, 55 varv
ZARCO, Johan, WTR, HONDA, 1:45.844, 10 varv
MORCIANO, Luigi, JPC RACING DREAM, APRILIA, 1:46.001, 22 varv
SABATINO, Gennaro, JPC RACING DREAM, APRILIA, 1:46.049, 37 varv
ROSELL, Johnny, BLUSENS BQR, APRILIA, 1:46.427, 38 varv
TONUCCI, Alessandro, JPC RACING DREAM, APRILIA, 1:46.533, 44 varv
VITALI, Luca, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 1:46.615, 50 varv
TAROZZI, Mattia, TEAM SEMPRUCCI, APRILIA, 1:47.122, 24 varv
TRABALON, Cristian, ANDALUCIA DERBI, APRILIA, 1:47.396, 61 varv
GARCIA, Edgar, MONLAU COMP., KTM, 1:47.934, 41 varv
PONTONE, Armando, JPC RACING DREAM, APRILIA, 1:48.158, 19 v arv
STIZZA, Nicolas, TEAM SEMPRUCCI, APRILIA, 1:48.406, 35 varv
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
KTM testade på senaste testet på Valencia ett system som återvinner energi från inbromsningarna. Den laddar upp en kondensator och det ger dom 2kw extra att använda på alla växlar från 3:ans växel.

tar efter de kommande F1 reglerna, och på eget initiativ med god framförhållning.
Mkt smart.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
KTM testade på senaste testet på Valencia ett system som återvinner energi från inbromsningarna. Den laddar upp en kondensator och det ger dom 2kw extra att använda på alla växlar från 3:ans växel.

Hur fan funkar det rent tekniskt? :va
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Hur fan funkar det rent tekniskt? :va

Mm, ...det enda jag kan komma på är att koppla på en "omvänd" startmotor på vevaxeln. Och då i kombination med någon form av drevuttag på framhjulet.
Hydraulik känns iaf lite ineffektivt tycker jag.

Blir ju några kilo till, men det kanske finns utrymme för det inom viktbegränsningarna.

Spännande är det dock. :)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hitta en bild på F1's KERS hur den ser ut. 4,5kg väger den till en F1:a.

xtrac_kers_f1.jpg



[YOUTUBE-ID]R-A6ZcenX7s[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]UHPrOloikVE&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bild på Marc Marquez KTM som hade ett KERS-system monterat på Valencia.

KTM_KERS.jpg
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top