Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Kära sporthojsvänner och andra äventyrsentusiaster. Jag behöver lite hjälp av den samlade expertisen här för att komma ut mera med hojen och kunna åka ännu längre bort på äventyr och vara förberedd. Så vad är jag ute efter med denna tråd, jo vad man gör när de vanliga lösningarna inte fungerar, då gäller det att ta till plan B.
Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.
Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.
Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.
Lösning 4: Kontakta @hannuse ta mig till Cafe Dunken, gråta ut, och vätska upp mig. =)
Utamning 2: Navigera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.
Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"
Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"
Ja ni förstår.
Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.
Jag kommer att uppdatera tråden med de lösningar som jag anser är bra.
Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.
Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.
Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.
Lösning 4: Kontakta @hannuse ta mig till Cafe Dunken, gråta ut, och vätska upp mig. =)
Utamning 2: Navigera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.
Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"
Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"
Ja ni förstår.
Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.
Jag kommer att uppdatera tråden med de lösningar som jag anser är bra.
Last edited: