Motorcykel - Plan B - Checklist

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kära sporthojsvänner och andra äventyrsentusiaster. Jag behöver lite hjälp av den samlade expertisen här för att komma ut mera med hojen och kunna åka ännu längre bort på äventyr och vara förberedd. Så vad är jag ute efter med denna tråd, jo vad man gör när de vanliga lösningarna inte fungerar, då gäller det att ta till plan B.

Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.

Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.

Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.
Lösning 4: Kontakta @hannuse ta mig till Cafe Dunken, gråta ut, och vätska upp mig. =)

Utamning 2: Navigera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.

Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"

Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"

Ja ni förstår.

Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.

Jag kommer att uppdatera tråden med de lösningar som jag anser är bra.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Ta med dig däckjärn, slang och en minikompressor. Om inte du kan byta så stöter du på ngn som kan hjälpa dig förr eller senare.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ta med dig däckjärn, slang och en minikompressor. Om inte du kan byta så stöter du på ngn som kan hjälpa dig förr eller senare.
Smart! Detta kommer att tas med som ett korrekt svar i kategorin lösning till utmaning 1.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Spontan reflektion är att det är jäkligt tjorvigt att köra omkring med den uppsättning av kartor som man behöver för att ersätta en GPS, så….varför :va
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Spontan reflektion är att det är jäkligt tjorvigt att köra omkring med den uppsättning av kartor som man behöver för att ersätta en GPS, så….varför :va
Behöver man "synca" eller "logga in" i någon device så kräks jag i munnen, det finns risk att jag spyr i hjälmen och då kör av vägen. Jag förstår din fråga, men i sommar vill jag tillbaka till tiden man körde utan telefon. Det var fina tider det också.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Behöver man "synca" eller "logga in" i någon device så kräks jag i munnen, det finns risk att jag spyr i hjälmen och då kör av vägen. Jag förstår din fråga, men i sommar vill jag tillbaka till tiden man körde utan telefon. Det var fina tider det också.
Men en GPS behöver du ju inte göra någonting alls med om du inte vill.
Knäpp igång den så har du hela världens kartor tillgängliga, utan behov av mobiltäckning.
Vet att du säger i "Fakta 3" att du inte vill ha något elektroniskt hjälpmedel, men vill bara säkerställa att du inte har fått en hjärnblödning, eller någonting annat allvarligt?
GPS känns ju som en ickefråga enligt mig.
Sedan behöver man inte "plippa" på den, skapa rutter och logga sin körning.
Men som karta är den ju helt suverän!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kära sporthojsvänner och andra äventyrsentusiaster. Jag behöver lite hjälp av den samlade expertisen här för att komma ut mera med hojen och kunna åka ännu längre bort på äventyr och vara förberedd. Så vad är jag ute efter med denna tråd, jo vad man gör när de vanliga lösningarna inte fungerar, då gäller det att ta till plan B.

Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.

Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.

Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.

Utamning 2: Nagivera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.

Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"

Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"

Ja ni förstår.

Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.

Jag kommer uppdera tråden med de lösningar som jag anser är bra.
Har du problem i relationen?
Hoppas inte utan att du helt sonika vill uppleva nytt och mer på hojen. Här är en till som inte är så pigg på gps mm, även om jag inser fördelarna.
Egentligen ville jag bara titta in i tråden för att säga att punkaskum fungerar väl inte så bra med slang, vad jag vet. Stämmer/Stämmer inte?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har du problem i relationen?
Hoppas inte utan att du helt sonika vill uppleva nytt och mer på hojen. Här är en till som inte är så pigg på gps mm, även om jag inser fördelarna.
Egentligen ville jag bara titta in i tråden för att säga att punkaskum fungerar väl inte så bra med slang, vad jag vet. Stämmer/Stämmer inte?
Har hört att det inte funkar bra, men dock sett flera videos där man använder det, så är kluven...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kör med såna mousse korvar i däcken, eller sånt klet man sprutar in FÖRE man får punktering
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Punkasprej togs väl fram för slang, inte slanglöst. Jag använde det förr på min CB500. Jag har inte testat punkaspray på mina slanglösa däck, bara kletkorv.
Spray i slang funkade beroende på var det läckte. Spik genom däcket, då funkar sprayen. Ställ hjulet så hålet är längst ned, kl 6.
Om ventilen släppt i vulkningen eller om det nötts hål mot fälgen pga lågt däckstryck så hjälper det inte alltid. Samma sak om du fått genomslag så hålet är på ovansidan av slangen. Kan funka. Hålet kl 6.
Har du däcklås så minskar den risken för punka. Jobbigare att få ut slangen dock.
Din lokala däckgubbe blir inte överförtjust när han för göra rent efter däckspraykladdet. Vi får hoppas att du slipper punka för hans och din skull.

Om du kör men 70/30-däck, dvs mer gummiklackar än mellanrum så antar jag att risken för punka minskar något. Högre däcktryck - mindre risk. Sämre grepp också. Kör som folk, det är ändå ingen som ser dig. Eller kör med huvudet.

Idén verkar kanon. 👍

Hur hanterar du mygg och knott?
Bogserlina är en bra grej att ha med.

Kartor finns i en massa olika skalor. Du behöver inte ha varenda djurstig utmärkt på kartan. En översikt med de mindre vägarna räcker gott.
Digitalt så kan du få fram beläggning, t ex grus. Fuska med telefonen på kvällarna och markera lite på papperskartan.
Det finns många fördelar med att åka själv, alldeles ensam, utan kompisar. För många vore ett äventyr bara det.

Kanske gör jag en liknande tripp i sommar. Rally-Adventure-Explorer-GravelSportTouring,
Eller om det bara blir AdventureGravelChickenCruising. Det beror på vad jag har för hoj. Kanske en gammal offroad. Går det fortfarande? Fan tro’t.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Björn F Tackar för input. Mycket matnyttigt i ditt svar.
Är väl införstådd att det är gameover att fortsätta färden samt att lokala däckgubben inte blir glad när fälgen är nersudlad med grädde.

Ang mygg så skall jag testa Thermacell 300 som verkar funka. Lina / spännband är bra att ha, kan vara värt mycket när man ska dra upp en hoj ifrån diket etc.
 
Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Top