Motorcykel - Plan B - Checklist

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Mot mygg, Försvarets myggspray, den högsta DEET-halten du kan köpa i Sverige. Finns på en del apotek.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Mousse för däcken. Annars har jag haft bra erfarenhet av tjockslang. 4 mm. Men dom är ju inte möjliga laga OM man kör punka. Se till ha rätt lufttryck för att minska risken.

Och jag har börjat avsky gps jag med. Man sitter och glor i den alldeles för mycket när man kör. Man får öppna en kartbok. Memorera och kolla på skyltarna.
Kör man fel kan det ju bli rätt det med.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Gällande navigering beror det ju på hur mycket upptäcktsfärd du tänkt göra?

Norrland ffa inre delarna är nerlusat med bra grusvägar som är väl underhållna men också minst lika fullt med timmervägar som slutar i vändplaner 5mil in. Att planera rutterna kvällen före och skriva ner noter är nog ett måste om du tänkt ge dig ut i riktiga vildmarken då skyltar osv är långt ifrån garanterat.

Tips: packa baby-wipes till visiret och rutan då mängden insekter är "intressant.....

Körde en norrlandstur för 10år sen och då gjorde jag noter men då var det asfalt och då finns det generellt alltid skyltar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har själv klarat mig med typ
1741974064114.png
Men det har ju varit vid typ fjällvandringar,

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kära sporthojsvänner och andra äventyrsentusiaster. Jag behöver lite hjälp av den samlade expertisen här för att komma ut mera med hojen och kunna åka ännu längre bort på äventyr och vara förberedd. Så vad är jag ute efter med denna tråd, jo vad man gör när de vanliga lösningarna inte fungerar, då gäller det att ta till plan B.

Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.

Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.

Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.

Utamning 2: Nagivera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.

Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"

Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"

Ja ni förstår.

Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.

Jag kommer uppdera tråden med de lösningar som jag anser är bra.

Sorry, jag bänder och bryter i din förutsättningar direCkt:

Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.

Dit du verkligen vill komma lär du inte ha telefontäckning.

Alltså kan du inte navigera, larma om du blir skadad eller ringa efter hjälp om du får tekniska problem.

Det finns lösningar för kommunikation och möjlighet att larma även där GSM-nätet inte når:

Hårdvaran kostar, abonnemang tillkommer.

Jag fattar: du vill vara dig själv en stund.
Är det värt priset att inte kunna larma vid behov? Har du sett filmen?

e0e27ea5a13ca436a17dcbe09d0bd39d50e3a8e71f4c5f674996d9aaaafbd3d4.jpg

Känn den brutala friheten killen upplever.
Känn hjälplösheten när han inte kan larma om sin belägenhet.

Hur mycket av hans upplevelser vill du leva igenom? Du väljer.

Jag själv är en galen typ och kör oftast själv.
...men inte utan att kunna larma direkt mot satellit.

Köra TET bygger på att du kan ladda ner deras spår och köra efter dessa i en riktig GPS. Allt annat blir ett tröstlöst gissande du kommer att spy på - speciellt när telefonen sviker dig pga bristande täckning. Du kommer helt enkelt inte få rytm i körningen.

Bättre då att köra på känn - att helt strunta i turistleden TET, och ta sig fram på egen hand om du nu inte skall använda Gps.

Punkaspray funkar inte i slangdäck. Jag har fått det att hålla emot ngn timme i bästa fall, men annars blir det instant fail.

Som @Chronic säger: det finns en seg, smetig "balanseringsmassa" att ladda i däcken innan körning som ibland kan rädda en stickhålspunktering. Men för genomslagspunktering eller sten mot däckssida är du rökt ändå.

Mousse funkar inte alls för landsvägskörning ut till själva vildmarken. Det byggs upp så mycket värme i moussen att den deformeras.

Att ge sig ut i ingenstans utan att kunna ju kränga däck själv bygger bara oro och elände. Till slut tappar däcken luften alldeles bara för att föraren sitter och oroar sig för just precis det.

Jag vet. Jag våldför mig på dina skall-villkor för tråden, men ändå: lär dig kränga däck.

Jag kan hjälpa dig! Jag bor någon halvtimma från Varberg. Antingen så kränger vi dina däck tillsammans, eller också tar jag med mig mina däck hem till dig när det är dags för mig att lägga om däck.

Det har inget med manlighet eller "riktig förare" att göra. Det är bara himla opraktiskt och begränsande att inte kunna kränga däck.

Så: sorry! Jag sympatiserar med din tanke att slå dig fri och söka ensamheten i obygden. Men, kunna larma i nödläge oavsett mobiltäckning eller ej tycker jag är absolut grundläggande för en människa som har anhöriga runt omkring sig och som bryr sig.

Att sedan köra utan GPS kan få vara ditt eget val - men glöm isf TET.
Hör av dig om vi skall kränga däck ihop.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Konvertera dina hjul till slanglöst, åtminstone bakhjulet.
Köp en däcklagningssats och en billig beg Garmin GPS.

Ut och kör.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

En favorit i repris. Sevärd även om det handlar om en jänkare utan erfarenhet som tar sin nya KLR650 och drar till Darien Gap i Panama helt själv. Han lärde sid dock att byta däck och slang innan.

Jag tror att Norrland är görbart även för en sörlänning.

Tenere 700 har väl ABS? Vad kan gå fel då?

Folk åkte långt hemifrån långt innan de hade mobiler och gps.

Idag har människan utvecklats så pass att t ex en Kawa z900rs är en bra nybörjarhoj.
”På min tid” var rekommendationen att byta 125an till en 250 och köra den en säsong. Sedan en 500 en säsong innan folk var mogna för en cb750 eller i värsta fall z900.

2-3 modeller kallades widow makers, Kawa 500 och 750 trepip. 59-74 hästar, brant effektkurva samt Kawa 900. 82 hästar.

Såg ni filmen om tjejen som seglade jorden runt ensam? När hon var 15 seglade hon från Amsterdam(?) till England själv. Vid 16 eller 17 startade hon resan jorden runt. Bor ev i Västindien idag.

En tjej från Skellefteå eller annan ort i Norrland cyklade ensam jorden runt. Ca 18-20 år, blond (om det spelar roll i Sverige… eller länder med lite äldre kvinnosyn). Iran och Irak var några länder som stack ut. Så varmt mottagen, framförallt av kvinnor.

Det finns naturligtvis massor av liknande exempel.

Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Konvertera dina hjul till slanglöst, åtminstone bakhjulet.
Köp en däcklagningssats och en billig beg Garmin GPS.

Ut och kör.

Mvh
In to the wild killen var inkompetent och kunde räddat sig själv ganska enkelt om han bara kollat upp läget lite.

Mousse går alldeles utmärkt att köra längre sträckor på. Flera har gjort det och levt berätta om det. Googla.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
In to the wild killen var inkompetent och kunde räddat sig själv ganska enkelt om han bara kollat upp läget lite.

Mousse går alldeles utmärkt att köra längre sträckor på. Flera har gjort det och levt berätta om det. Googla.

Jag känner mig mer träffad av ditt citat än Brooklyn, så jag svarar gärna.

Ja, det går att läsa om folk som kört längre sträckor på korv. Mina egna erfarenheter är dock att det funkar dåligt på en 250-milasväng med last på tung hoj som @Kurt-Olsson planerar. Speciellt om man behöver stanna och smörja om korven. Kränga däck med mousse i är inget för den som inte är vän med skedarna...

Faktum är att jag fått problem redan med tjockslang på framkörning längs landsväg. Varmt ute, last för flera dagar - det bygger så mycket värme att däcket går ner sig till skit långt innan man är framme vid starten och slangen ser ut som den suttit på första parkett i en eldsvåda.

Efter den näsbrännan kränger jag på rätt däck på startplatsen.

337301-4c4ceb038e770391df7886a1be6043ed.jpg

Vad gäller McCandless som den verkliga personen heter och vars öde beskrivs i filmen "In to the wild" så var han en vilsen själ och en sökare. Det framgår ändå tydligare i Krakauers bok som ligger till grund för filmatiseringen.

Jag tycker filmen förtjänar att nämnas. Man träffar på folk då och då som har en skev och romantiserad bild av "vildmarken" och deras egna förmåga att hantera den helt på egen hand.

Youtubern "Storm"
https://www.utsidan.se/forum/thread...naturreservat-i-jokkmokk-kommun.95811/page-15

är ett exempel på närmre håll både i tid och rum att shit gets real snabbare än man hinner säga medevac när man är ute själv.

Mycket ord. Precis det @Kurt-Olsson inte ville ha i sin tråd.

Nå, det hela kokar ner till ett enda råd:
Ge dig iväg och gör vad du vill. Men låt dig inte begränsas av GSM-täckning.
Se till att du kan larma vid medicinskt nödläge, var du än är.

Resan blir lugnare så.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

T700 med packning är något annat än en 104kg-enduro.

Konvertering till slanglöst på bakhjulet är nog den absolut enklaste och bästa åtgärd man kan göra med den typen av hoj som av någon anledning inte redan har slanglöst.

En punktering förvandlas till en kort bensträckare, det förblir inte ett äventyr. Har lagat fler punkteringar än vad jag minns, på egen och andras hojar. Det har hänt att de sista i gruppen aldrig hann uppfatta vad som hände; vi var iväg innan de hann av med hjälmarna.

Mvh

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mycket intressant läsning och tack för alla svar och input!

Jag måste förtydliga mitt mission lite dock.
Tanken är ju att alltid vara så förberedd och ha en bra planering och givetvis måste man ha med sig telefonen för att kunna kolla gps om man är vilse eller behöver ringa 112. Den punkten går inte att tumma på, bara dumt.

Men varför jag skrev denna tråd är att jag kan lyckas helt ok nu idag med att skifta däck i ett garage (två tidigare trådar säger annat dock) men att göra detta på ett lerigt trailspår ser jag som en omöjlighet. Visst, kanske man får träna på att kränga däck på en grusväg etc men här vill jag hellre ha en bra plan - B.

Gällande navigering med så tycker jag att det tar upp för mycket av körningen att "följa" en GPX eller liknande och vill köra med "norr", "söder", "väster", "öster" liknande resor.

@notrightrider Tar gärna emot ditt erbjudande och det är väldigt snällt av dig att erbjuda hjälp. Funderar på att svänga förbi dig med ett ev Trailkit så kan du visa de där "tips och trix" som aldrig visas när man följer youtube videos. =)

@BrooklynS Slanglöst är ju helt klart en fördel men det kommer inte hända att jag konverterar och är inte helt övertygad om att det funkar riktigt bra med de fälgar som erbjuds till T7:an, där kan jag dock ha fel.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Och jag har börjat avsky gps jag med. Man sitter och glor i den alldeles för mycket när man kör. Man får öppna en kartbok. Memorera och kolla på skyltarna.
Kör man fel kan det ju bli rätt det med.
Eller hur! Jag jämför ju också med tiden man var yngre och körde R1 utan gps. Knepigt ibland men det gick ju också.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag tycker hela grejen är en fantastisk ide! Jag skulle kanske montera någon form av kompass på styret så att man har koll på väderstrecken under färden.
Väldigt mycket fokus på att saker kan gå snett... Självklart kan det gå snett men det kan också gå helt utan missöden.
Skulle jag göra samma typ av resa skulle jag ha med mig.
1. Karta + kompass samt anteckningsbok
2. Utrustning för nödlarm, kanske till och med nödraket iom att du ska ut i ingenmansland.
3. Vid varje givet tillfälle ha förnödenheter för minst tre dagar + vatten för fem dagar.
4. Punkaspray, jag hade, som jag skrivit ingen annan tråd, tydligen punkaspray i min bakre slang utan att veta om det (tidigare ägare).
5. Verktyg för att åtminstone kunna demontera hjulen.
6. Längre spännband för att relativt enkelt spänna upp hojjen mot ett träd för demontering av hjul.
7. Tändstål, kniv, kanske en handkedjesåg typ "Nordic pocket saw"

Jag tror du kommer ha en sjukt trevlig resa! Kör på bara :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Några tankar från en som mot oddsen nått pensionsåldern.
När jag ska göra något som är potentiellt farligt gör jag en riskanalys.
- Vad ska jag göra?
- Vad är troligt att det strular.
- Vad kan gå riktigt fel.
- Vad i min vildaste fantasi skulle kunna hända.

- Kommunikation?
- Vad kan jag förbereda mig för?
- Vad tar jag med mig för att klara rimliga nödsituationer?
- Hur hanterar jag när det skiter sig på riktigt.

Prylar.
En Garmin InReach Mini 2 kan man hyra. Den kan skicka nödmeddelanden eller bara att allt är OK till någon utvald. Man kan också få värderprognoser. Den är inte dyr att köpa heller men abb kostar en del.
OBS! En del länder tillåter inte sådana, kan t o m ge fängelse. Kolla upp!
Jag har en Ericsson mobil från 2005. Den går en vecka i stby.
Verktyg som jag vet hur man använder och har övat. Ofta bara en Gerber / Letherman och är det på hoj så är en lagom sats ihopplockad.
Vanlig "mekanisk" kompass. Även en reklamkompass (Silva då) duger bara man vet hur fel den visar. Att sätta en kompass på hojen kräver deviering så man åtminstonde vet hur fel den visar i kardinalriktningarna.
En Beeline Moto II ärjag sugen på, liten och ger huvudsaklig färdriktning om man vill hålla nere infonivån.
Papperskarta är bra, måste inte vara 50 000-delen.
Minsta möjliga pannlampa med AAA-batterier.
Har jag med kök så har jag testat det hemma.

Kör jag hoj så är den genomgången och servad så det inte upptäcks lösa prylar efter 5 mil.

Braattha
Modern mobil är kul så länge man kan ladda den.
Jag har en liten GPS, Garmin eTrex 30 ?? Går på AA-batterier och hanterar karta.

Osv osv osv.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ska svara lite mer utförligt inom kort men jag har uppfattningen av att en vanlig iPhone ibland har bättre signal än de dyra Garmin GPS telefonerna, någon som kan bekräfta eller dementera?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Några tankar från en som mot oddsen nått pensionsåldern.
När jag ska göra något som är potentiellt farligt gör jag en riskanalys.
- Vad ska jag göra?
- Vad är troligt att det strular.
- Vad kan gå riktigt fel.
- Vad i min vildaste fantasi skulle kunna hända.

- Kommunikation?
- Vad kan jag förbereda mig för?
- Vad tar jag med mig för att klara rimliga nödsituationer?
- Hur hanterar jag när det skiter sig på riktigt.

Prylar.
En Garmin InReach Mini 2 kan man hyra. Den kan skicka nödmeddelanden eller bara att allt är OK till någon utvald. Man kan också få värderprognoser. Den är inte dyr att köpa heller men abb kostar en del.
OBS! En del länder tillåter inte sådana, kan t o m ge fängelse. Kolla upp!
Jag har en Ericsson mobil från 2005. Den går en vecka i stby.
Verktyg som jag vet hur man använder och har övat. Ofta bara en Gerber / Letherman och är det på hoj så är en lagom sats ihopplockad.
Vanlig "mekanisk" kompass. Även en reklamkompass (Silva då) duger bara man vet hur fel den visar. Att sätta en kompass på hojen kräver deviering så man åtminstonde vet hur fel den visar i kardinalriktningarna.
En Beeline Moto II ärjag sugen på, liten och ger huvudsaklig färdriktning om man vill hålla nere infonivån.
Papperskarta är bra, måste inte vara 50 000-delen.
Minsta möjliga pannlampa med AAA-batterier.
Har jag med kök så har jag testat det hemma.

Kör jag hoj så är den genomgången och servad så det inte upptäcks lösa prylar efter 5 mil.

Braattha
Modern mobil är kul så länge man kan ladda den.
Jag har en liten GPS, Garmin eTrex 30 ?? Går på AA-batterier och hanterar karta.

Osv osv osv.
Beeline Moto II har jag också kikat på, gillar konceptet som tusan!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
När jag köpte min DR500 1981 var jag ute i skogarna söder om stan. Nästan alltid själv. Somnar som vinter, dag och natt. 6 volt 35/35. Ingen mobil. Man ska inte åka själv. Hade ingen karta. Åkte på måfå lite för att kolla vart man kom. Sörmlandsleden, hoppsan. Stora gräsängar mitt i natten, kort gräs, hoppsan, greenen på Ågesta golfbana. Leriga vattenfyllda skogsmaskinspår att fastna i. Svettigt.
Lite lättare vurpor. Sjöisar med snö. Plötsligt skär framhjulet ner genom isen och det stänker vatten och is. NEJ! Min hoj! Det var 10 cm vatten mellan islagren. Håll gas, svag böj mot land. Färdigåkt på sjön.
Ordet äventyr användes inte då. Lite spännande ibland och framför allt jävligt roligt. Iofs så som de flesta kört antar jag.
Grässtråna på golfbanan reste sig innan de första golfarna kom ut. Kanske att de kunde skönja ett spår. Folk på Sörmlandsleden klev åt sidan så jag kunde passera. Andra tider, inga mobiltelefoner, inga hatiska inlägg på sociala medier, ingen polisanmälan. Jag använde leden för att komma till nästa grusväg. Inget jag rekommenderar eller skulle göra idag. Å andra sidan, hur många respekterar terrängkörningslagen? Ingen?

IMG_1465.jpeg
En ung tjej
Ensam
1929
HD!
Mestadels grusväg
60/40-däck?
800 mil på 78 dagar

Bild från internet, fejk va?
Kunde hon kränga däck eller fick hon hjälp.
Hade hojåkare börjat morsa maniskt
redan då eller hjälpte folk varandra oavsett grupptillhörighet?

IMG_1466.jpeg

Mobiltäckningskartor för olika leverantörer. Jo, ligger du i ett dike kan det vara radioskugga. Ligg inte i dike.

Hur tänkte du åka? Många tänker sig A till B i hyggligt tempo på balla vägar.
Tänkte du mer ett område med camping, kanske två nätter på ett ställe. Inga dagsetapper på 30+ mil grus. Grusväg med kortare riskfri avstickare ner till sjön?

Har du fullt utvecklat konsekvenstänk? Skoja.

Var det inte en tjej från Dalarna som drog iväg själv på sin äldre Transalp rätt nyligen? Hon är långt bort nu, förbi Turkiet, minst.
Kan hon byta stator och laddrelä? Eller har hon filosofin att det är säkrast att stanna hemma.
En polare var på restaurang med sin sambo, dotter och svärmor. Ett kärl i hjärnan brast. Endast några kilometer från Sabbatsbergs sjukhus. Han dog innan ambulansen kom fram. Oerhört tragiskt, framförallt för dottern.

”Carpe diem”, det ligger något i det. Även om det är slitet och rejält töntigt idag. Gört sa mina Ume-kompisar för jämnan förr.

Kvinnor kan. Flera av mina tidigare exempel råkade vara kvinnor. Jag är impad. Om det nu är omvänt kvinnoförtryck eller att jag ser ner på kvinnor så… jaha. Kvinnor kan, kvinnor gör saker, kvinnor har intressen. Kanske utan att kalla det en spännande utmaning. Hette det reslust förr. Motpolen till dessa kvinnor med intresse som gör något är tjejer/kvinnor som lägger allt på sitt utseende, botox, kläder, skor, handväskor mm. Telefonen i handen jämnt. Alla sociala medier. Följer kändisar och influensers. Alla pengar. Jo några har kille, barnvagn och hund också. Som accessoarer.
Jag glömde tatueringar. Kvalitetsstämpeln. Å energidrycker, litervis.

Är det bittert för att jag inte gillar det, att jag tycker att det är tragiskt? Jaha. Men det är därför jag gillar tjejer och kvinnor som gör något. De vill, de kan och resten löser sig.

Så, Norrland är Sveriges Bermuda triangel. Jag ska fan åka dit. Ska tälta. Lyssna på podden om det holländska paret som blev knivmördade i sitt tält. Laddar ner den innan ifall jag inte har mottagning.
Ska tända en brasa med min cigarettändare. Tändstål är för friluftsromantiker.
Sen ska jag lägga ut bilder från Bermuda triangeln. ”Ingen minns en fegis.” Om allt går bra förstås. Annars ”Tack till Blattniksele frivilligbrandkår” eller liknande.

Förresten, tipset om bogserlina var för att annan hoj ska kunna bogsera din hoj till civilisationen eller i alla fall asfalt. Eller så kan du bogsera någon annan.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...