Kurt-Olsson
Gudomlig sporthojare
Hehe Kill the snake before it bites!Kör med såna mousse korvar i däcken, eller sånt klet man sprutar in FÖRE man får punktering
Hehe Kill the snake before it bites!Kör med såna mousse korvar i däcken, eller sånt klet man sprutar in FÖRE man får punktering
Heter?Mot mygg, Försvarets myggspray, den högsta DEET-halten du kan köpa i Sverige. Finns på en del apotek.
Har själv klarat mig med typ
Kära sporthojsvänner och andra äventyrsentusiaster. Jag behöver lite hjälp av den samlade expertisen här för att komma ut mera med hojen och kunna åka ännu längre bort på äventyr och vara förberedd. Så vad är jag ute efter med denna tråd, jo vad man gör när de vanliga lösningarna inte fungerar, då gäller det att ta till plan B.
Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.
Fakta 1: Jag kommer inte att kunna laga en punktering i skogen.
Fakta 2: Jag kör alltid själv, aldrig två eller i grupp.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.
Utamning 1: Jag står ute i spenaten själv och har punktering på bak/framdäck och kan inte fixa och har inga verktyg med mig.
Lösning 1: Skumburk med sån Arla grädde som fyller tuben (om man har slangar)
Lösning 2: Helt enkelt köra vidare så försiktigt det går till nästa större väg och ringa bärgaren.
Lösning 3: Ta med däckjärn, slang och en minikompressor. Förr eller senare stöter man på någon som kan hjälpta till med att fixa punkan.
Utamning 2: Nagivera så gott det går utan GPS. Köra TET utan GPS.
Lösning 1: Karta och kompass.
Lösning 2: Vid pauser kontrollera GPS position och sedan kontrollera framtida färdväg på telefonen / karta.
Fyll gärna på era lösningar på dessa problem. Men VIKTIGT, ändra inte grundfaktan med tex:
"Lär dig byta däck, var en riktig man för fan"
"Men kom igen för fan, hur svårt är det att fixa en punktering"
"Jag har bytt 500 punkteringar i skogen med bara foten, lär dig för fan att fixa punkteringen själv"
Ja, ni förstår. Samma sak gäller med GPS och navigering, ändra inte grundfaktan med tex
"Är du helt väck, klart man kör med GPS"
"Ändra kör man väl för fan med GPS eller så får man väl bara tatta runt, skyll dig själv"
"Köp Garmins nya den är så bra så det inte ens känns att man har GPS"
Ja ni förstår.
Ser fram emot den samlade erfarenheten kring dessa två utmaningar som skall få mig att köra ensam längre ut i spenaten.
Jag kommer uppdera tråden med de lösningar som jag anser är bra.
Summering: Jag ska åka långt ut på grusvägarna helt själv i sommar med min Tenere och fricampa. Mitt i norrland tex där man inte ser till en jävel på flera timmar.
Fakta 3: Jag vill inte ha elektroniska devices som tex GPS, iPhone etc som navigeringshjälpmedel. Kommer bara ha telefon till nödsituationer om man ligger med brutet ben tex.
In to the wild killen var inkompetent och kunde räddat sig själv ganska enkelt om han bara kollat upp läget lite.Konvertera dina hjul till slanglöst, åtminstone bakhjulet.
Köp en däcklagningssats och en billig beg Garmin GPS.
Ut och kör.
Mvh
In to the wild killen var inkompetent och kunde räddat sig själv ganska enkelt om han bara kollat upp läget lite.
Mousse går alldeles utmärkt att köra längre sträckor på. Flera har gjort det och levt berätta om det. Googla.
In to the wild killen var inkompetent och kunde räddat sig själv ganska enkelt om han bara kollat upp läget lite.
Mousse går alldeles utmärkt att köra längre sträckor på. Flera har gjort det och levt berätta om det. Googla.
Eller hur! Jag jämför ju också med tiden man var yngre och körde R1 utan gps. Knepigt ibland men det gick ju också.Och jag har börjat avsky gps jag med. Man sitter och glor i den alldeles för mycket när man kör. Man får öppna en kartbok. Memorera och kolla på skyltarna.
Kör man fel kan det ju bli rätt det med.
Beeline Moto II har jag också kikat på, gillar konceptet som tusan!Några tankar från en som mot oddsen nått pensionsåldern.
När jag ska göra något som är potentiellt farligt gör jag en riskanalys.
- Vad ska jag göra?
- Vad är troligt att det strular.
- Vad kan gå riktigt fel.
- Vad i min vildaste fantasi skulle kunna hända.
- Kommunikation?
- Vad kan jag förbereda mig för?
- Vad tar jag med mig för att klara rimliga nödsituationer?
- Hur hanterar jag när det skiter sig på riktigt.
Prylar.
En Garmin InReach Mini 2 kan man hyra. Den kan skicka nödmeddelanden eller bara att allt är OK till någon utvald. Man kan också få värderprognoser. Den är inte dyr att köpa heller men abb kostar en del.
OBS! En del länder tillåter inte sådana, kan t o m ge fängelse. Kolla upp!
Jag har en Ericsson mobil från 2005. Den går en vecka i stby.
Verktyg som jag vet hur man använder och har övat. Ofta bara en Gerber / Letherman och är det på hoj så är en lagom sats ihopplockad.
Vanlig "mekanisk" kompass. Även en reklamkompass (Silva då) duger bara man vet hur fel den visar. Att sätta en kompass på hojen kräver deviering så man åtminstonde vet hur fel den visar i kardinalriktningarna.
En Beeline Moto II ärjag sugen på, liten och ger huvudsaklig färdriktning om man vill hålla nere infonivån.
Papperskarta är bra, måste inte vara 50 000-delen.
Minsta möjliga pannlampa med AAA-batterier.
Har jag med kök så har jag testat det hemma.
Kör jag hoj så är den genomgången och servad så det inte upptäcks lösa prylar efter 5 mil.
Braattha
Modern mobil är kul så länge man kan ladda den.
Jag har en liten GPS, Garmin eTrex 30 ?? Går på AA-batterier och hanterar karta.
Osv osv osv.
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |
Distinguished Gentleman’s Ride 18/5
Screenshot I maj är det ... |
|
![]() |
Indian-träff i Cornwall i augusti
Andra veckan i augusti håll... |
![]() |
Var femte mc-förare byter hjälm för sällan
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!
I slutet av januari 2026 sl... |
![]() |
KTM erbjuder upp till fyra års garanti
KTM erbjuder nu sina kunder... |
![]() |
Pirelli Diablo Powercruiser
Pirelli har presenterat Dia... |
![]() |
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Helgen efter midsommar arra... |