Motorcykel - Plan B - Checklist

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör grus ensam men då dagsturer med KLR:en mestadels i Norrbotten och Västernorrland och KLR650 kan väl jämföras med T700 i alla fall på det sättet att dom framförs efter liknande vägar och i ungefär samma terräng (om man nu inte är Pol Tarres).

Dubbla simkort i mobilen Tele2 (funkar minst dåligt hemma) och Telia (funkar ibland där inte Tele2 fungerar) ökar väl möjligheten om man måste ha hjälp sen har jag whatsapp vilket kan funka på vissa ställen där det inte går att ringa.

Punka får man väl lösa efter bästa förmåga beroende på situationen om problemet skulle uppstå ovh tnka vad som kan vara bäst här och nu och oftast är jag ju i närheten av vägar som är farbara med en lämplig bil (typ pickup) med men slanglöst vore ju fint. Finns det nån nackdel med slanglöst? Vid en punka borde väl inte däcket lossna från fälgen fortare om man konverterat en slangfälg till slanglöst jämfört med att köra med slang? Ni som kör mycket grus hur ofta får ni punka? Punka är inget jag oroar mig speciellt mycket för.

Det största problemet för mig är bränsle, 14 l tank ger runt runt 18-19 mil innan man får vrida om på reserven och då bör man har runt 8-9 mil till. 18 mil grusväg i macklöst land går fortare än man tror och att sen komma fram till en icke fungerande mack är så där halvkul. Man får försöka planera körningen efter de få mackar man kan hitta plus att jag har två liter i bensinflaskor i Mosko väskans flaskfack vilket ger ca 4 mil till.

Kör med GPS men vill gärna ha papperskarta om jag är på ställen jag inte känner till som backup då jag varit med om att lin GPS gav upp och jag hade glömt kartan i andra packväskan. Turligt nog var det med Trajan i Västerbotten och dom på OKQ8 i Boliden lyckades tillslut hitta en karta i nån gömma, tydligen har kartor utgått i sortimentet för bensinmackar till förmån för korv och annan mat.

Skulle Kurt Olsson hamna längre västerut från Hannuse och få problem kan han höra av sig, i värsta scenariot får vi väl göra nån form av kordinerad räddningsinsats som då bör avsluas men bastu och öl

Det finns säkert nackdelar med slanglöst, men dit hör inte lagning av punktering.

(En nackdel kan vara att man inte luftar ned för bättre grepp under vissa förhållanden, men i detta sammanhang är det kanske mindre viktigt med tanke på att en lastad äventyrshoj ändå inte bör luftas ned då den i så fall lätt slår igenom mot större stenar och då är risken stor att man förstör fälgarna.)

Mvh

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag såg Itchy Boots avsnitt igår och noterade att det kan vara bra att ha en extra växelpedal faststrappad vid ramen. Den tanken hade aldrig jag haft, men å andra sidan hade jag inte hamnat där hon var.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Finns det nån nackdel med slanglöst? Vid en punka borde väl inte däcket lossna från fälgen fortare om man konverterat en slangfälg till slanglöst jämfört med att köra med slang?
Det diskuteras en del att fälgen på T7:an (i synnerhet fram) inte är optimal att konvertera.
Det har tydligen att göra med att ytterkanten, som ska hålla kvar däcket, inte är konstruerad för ett slanglöst däck, och kan tömmas på luft blixtsnabbt, kränga av, och du är dödens DiRäckT!
Har dock inte gjort någon djupare analys av detta, och kör fortfarande med slang...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag såg Itchy Boots avsnitt igår och noterade att det kan vara bra att ha en extra växelpedal faststrappad vid ramen. Den tanken hade aldrig jag haft, men å andra sidan hade jag inte hamnat där hon var.
De visade en del när hon var hos Motomoritz och byggde hojen.
Det som störde mig i det här avsnittet var att hon hade hur mycket stora stenar som helst för att banka till pedalen. Tåpinnen hade hon väl klarat sig utan en bit.
Men nu löste det sig ju trots att även reserven var lite böjd.
Typexempel på att låsa sig på verktygen i påsen och inte se alternativ.

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
De visade en del när hon var hos Motomoritz och byggde hojen.
Det som störde mig i det här avsnittet var att hon hade hur mycket stora stenar som helst för att banka till pedalen. Tåpinnen hade hon väl klarat sig utan en bit.
Men nu löste det sig ju trots att även reserven var lite böjd.
Typexempel på att låsa sig på verktygen i påsen och inte se alternativ.

Universal växelpedal, broms- och kopplings grepp:

Screenshot_20250317-103253~2.png

Funkar som annat också. Verktyg tex.
Jag rensade vänstersidan på min gamla Varan i en kullkörning en gång för länge sedan:
Växelpedalen bröts inne vid fästet, fotpinne, skjutspinne - rubbet borta.

Tvingade i 3an med en vanlig kombitång och hankade mig fram till Biltema Solåsen och köpte ett kit om 3 svetstänger.

Stora kunde bita om resterna av fästet för skjutspinnen, mellan famnade rundeln som var kvar av växelspaken och den lilla satte jag som förlängning uppåt på mellantången så jag kunde lägga mig ner mot tanken och nå tången med vänsterhanden. Varadero är tacksam att ligga kvar på höga växlar med.

En guldkörning blev en SS 2000K.
Inte illa ändå.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nä jag ligger inte i framkant och har väl sällan gjort det. Det kanske inte alltid var bättre för. Det var tillräckligt bra, mycket står sig än idag. Jag kan framstå som en nostalgisk bakåtsträvare. Att jag körde med odubbade traildäck på vintern när andra körde dubbat funkade. Att jag var sämst på att köra efter papperskarta/minnet erkänner jag. Körde nästan alltid fel när jag låg först. Appen Kartor och iPhone 6 tog mig runt Europa 2019 ensam. Första gången jag åkte själv utanför Sverige.
Ingen early adopter vad gäller 3/4-byxor, foppatofflor, tintin-lugg, piercingar, tatueringar. Energidryck efter träning på 80-talet. Vodka-Redbull slutade jag med efter rapporterna om hjärtproblem och död.
SUP, stand up padle är muppigt. Paddel hakade jag inte på. Naturligtvis inte elbil heller, mycket för att jag egentligen saknar behov av bil och det är nog ok att fortsätta med min gamla bensinare.
Listan på grejer jag inte låtit mig luras av är lång.

Tjejer med intressen. Vad? Hästar och motorcyklar. Kan inte komma på annat. Jo, flera tjejer tävlade med motorbåt. Några som navigatörer ( mycket duktiga), några som förare. Några ekipage både kvinnliga förare och navigatörer. Vissa klasser, som rundbana utan navigatör såklart. Farter mellan 50 och 100-110 knop.
En ung tjej på mitt jobb har flygcert. Otroligt coolt. Det kom fram efter tre år eller så. Lågt skrytbehov. Ev har/hade hennes kille ett flygplan. Hon hade ingen Cessna-tröja, -skärp, -kaffemugg, -keps eller -nyckelring.

Mina ex som red hade inte egna hästar och red aldrig ut ensamma. Har man en fru med egen häst som hon rider ut med ensam så bör hon absolut ha dubbla elektroniska mojänger. Och ryggskydd! Att hästen, till skillnad från motorcyklar, hittar hem själva är ju en indikation på att något är fel. Men det räcker inte. Har man en elektronisk pryl till hästturer så bör den tas med på mc-turer också. Att införskaffa en för en enstaka tripp till Norrland skulle inte jag göra.
Såg ett kul hEst-namn; Charlton Heston 1923-2008, amerikansk filmskådis. Hästen från något V75-lopp. De på TV4/TV12 har ingen humor.

Att vara motvalls är inte min livsstil. Men jag kollade på denna av intresse. Det finns absolut fördelar med slanglöst men jag föredrar det på mina gjutna aluminiumfälgar.
Har däcket släppt från fälgkanten ute i fält är det svårt att få i luft. Kan vara lite bökigt även hemma. Ett slangbyte är lätt när det gäller att fylla på luft i alla fall. Extra slang är betydligt bekvämare än lagningslappar. Ta med bägge.
Har läst att moderna cykelslangar innehåller mindre butyl/gummi, mera plast. Svårare att få lagningslappar att fästa. Inget jag märkt. Dock bör man ha nyinköpt solution (gummiklister).

Många ekerfälgar är slanglösa original och det funkar vad jag förstår. Ekrar i ytterkant har sina nackdelar jämfört med ekrar i mitten som det var förr.
Jag kör med fälgband och eltejp. Livrem och hängslen.

IMG_1393.jpeg
Inte min fälg.
Jag såg på mina moppefälgar i stål att de var väldigt rostiga. Stålborste, roterande stålborste, Biltemas rostätare, grundfärg och Julas Signal röd. Fälgband och eltejp. Nu vill jag inte köra i vattenpölar eller regn med moppen. Orkar inte häng slangarna på tork efter körning. Vattnet som kommer in kommer inte ut.
Aluminium är lite bättre även om nipplarna nöter på aluminiumfälgar. Allt är en kompromiss.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det diskuteras en del att fälgen på T7:an (i synnerhet fram) inte är optimal att konvertera.
Det har tydligen att göra med att ytterkanten, som ska hålla kvar däcket, inte är konstruerad för ett slanglöst däck, och kan tömmas på luft blixtsnabbt, kränga av, och du är dödens DiRäckT!
Har dock inte gjort någon djupare analys av detta, och kör fortfarande med slang...

Räcker att göra det bak.

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kraschpuckar sitter på var och varannan nyare asfaltshoj.
Ett gammalt prep-tips för T-åkare (skoja, vad är T?), enduro åkare var att fästa en vajer mellan ram eller hasplåt (plåt eller 3-4 mm alu, inte plast) och bromspedalen för att styra undan eller hålla emot för grenar, sly, sten o dyl. Med bibehållen slaglängd och bromseffekt. Inge gör så idag trots skiva bak med kort slag i pedalen. Jo men de yttersta delen på broms-och växel är fjäderbelastad. Mm, hjälper det?
Jaga vikt, att borra lätthål i bromspedal är hål i huvudet. Likaså kinesiska broms- och kopplingshandtag, lätthål och ”förföriska” färger. Små händer svårt att fatta sägs det. Jag har relativt stora händer och kör original. Behöver byta bussning i kopplingshandtaget på TDM900an efter 15000 mil. Har gjort det förr på mina 10000-milare. Snålt, kul och bra för miljön.
Till min DR500 behövde jag prenumerera på broms- och kopplingshandtag. De gick av. Man ska inte dra fästet mot styret så hårt. Bättre att de vrider sig på styret.
Att vurpa ingår i att testa gränser. Är man trött/mjölksyrig så testar man gränser lite oftare.
För att bättra på mitt gamla skryt…
Mellan Rosenhill och Uringegropen låg en tillfällig crossbana några år. Runt 82-83. På startrakan försökte jag hålla framhjulet på topparna (DR500 35 hk, 220 mm fram) första ok, andra gaffel i botten, tredje ingen fart, fjärde följde jag helt med fjädring i botten. Efter 2/3 av rakan var jag slut i armarna. Minnen man minns. Jag hade jävligt roligt i Uringegropen med polare eller när åkte på mer anpassat underlag. 145 kg innan jag började lätta den.

En annan trist grej är när bromspedalen trycker hål på kopplingskåpan. Obra att köra vidare. Har ni produkter med för en temporär lagning? Proaktiva skydd på kopplingskåpan? Bogserlina är bra.

Jag tror att det var Mc-Nytt som preppade en xl500 för offroad och behövde en bättre hasplåt. De tog en gammal hederlig skyffel och satte på. Det funkade bättre än original. Hasplåt i plast eller aluminiumfolie var inte uppfunnet ännu. Ja, vilket är hederligast?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag åkte till Norge med en 10,2 literstank. Tankar endast 98. Tog med en vanlig, men skrymmande, 5-liters med 98. Behövde inte den förrän på tillbakavägen då det var för glest mellan 98-mackar en gång.
En 2-liters hade räckt den gången men det visste jag inte. Förgasar-O-ringarna kanske hade pallat 95 i några mil och någon halvtimme men jag ville inte chansa.

Måånga gånger har jag tittat på TDM900ans blinkade soppasymbol och km-mätaren som efter nollning är uppåt 40-50 km. Svänga av eller åka vidare, kommer mack-skylten snart. Tankade 19,4 liter i 20-literstanken en gång i ett regnigt Frankrike. Då hade jag gärna haft två liter till. 5-6 mil extra om det kniper.

Nu har jag en svart som på bilden nedan.
Jag tror att det finns dyrare och med längre leveranstid. Har inte kollat. Jag har hämtat upp grejer vid deras utlämning några gånger. Inte för att det är billigare (65 kr i frakt) men Norrtälje är nära för mig. 276an är ok att åka ibland.
2+2 L om man vill ha mer och sprida mellan packväskorna.

IMG_1467.jpeg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag åkte till Norge med en 10,2 literstank. Tankar endast 98. Tog med en vanlig, men skrymmande, 5-liters med 98. Behövde inte den förrän på tillbakavägen då det var för glest mellan 98-mackar en gång.
En 2-liters hade räckt den gången men det visste jag inte. Förgasar-O-ringarna kanske hade pallat 95 i några mil och någon halvtimme men jag ville inte chansa.

Måånga gånger har jag tittat på TDM900ans blinkade soppasymbol och km-mätaren som efter nollning är uppåt 40-50 km. Svänga av eller åka vidare, kommer mack-skylten snart. Tankade 19,4 liter i 20-literstanken en gång i ett regnigt Frankrike. Då hade jag gärna haft två liter till. 5-6 mil extra om det kniper.

Nu har jag en svart som på bilden nedan.
Jag tror att det finns dyrare och med längre leveranstid. Har inte kollat. Jag har hämtat upp grejer vid deras utlämning några gånger. Inte för att det är billigare (65 kr i frakt) men Norrtälje är nära för mig. 276an är ok att åka ibland.
2+2 L om man vill ha mer och sprida mellan packväskorna.

View attachment 511911

Fullösningen är att fylla en vanlig 1,5L PET eller en spolarvätskedunk på macken när man inser att nästa ben kan bli kärvt. Finns nästan alltid tomma flaskor i sopkorgen för plast. Släng bort den tömda flaskan när du tankar igen efter användningen.

Mvh

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fullösningen är att fylla en vanlig 1,5L PET eller en spolarvätskedunk på macken när man inser att nästa ben kan bli kärvt. Finns nästan alltid tomma flaskor i sopkorgen för plast. Släng bort den tömda flaskan när du tankar igen efter användningen.

Mvh
På Tenere 700 är det så löjligt hög "lägsta nivå" på bränslemätarn. Den visar en liten pinne av 5-6 stycken och då har man typ 5-6L kvar. Jag måste bli bättre på att sluta noja så direkt när jag är nere på låg nivån och börna upp 3-4L till iaf innan man tankar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
På Tenere 700 är det så löjligt hög "lägsta nivå" på bränslemätarn. Den visar en liten pinne av 5-6 stycken och då har man typ 5-6L kvar. Jag måste bli bättre på att sluta noja så direkt när jag är nere på låg nivån och börna upp 3-4L till iaf innan man tankar.
Japp, jag håller med om att mätaren är kass, eller i alla fall kräver en hel del erfarenhet för att kunna tolkas korrekt.
Körde med Rotopax, som numera tjänstgör på TW:n, den har ju "jordnötstank" på ca 7 liter.
På T7WR så känner jag inte behovet av Rotopax:en, men den är enkel att flytta om man behöver det, några skruvar till fästet bara, en robust lösning tycker jag.
Min är på 1 Gallon, så knappt 4 liter, vilket kan ge välbehövliga mil i ödemarken.

Rotopax_1.JPEG

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Bättre förr eller inte. Mycket är sig likt om man orkar läsa texten. Mycket modernt har tillkommit, mer säkerhet, längre, fortare, tuffare, cred och likes. Mer elektronik och batterier som ska laddas. Cardo pack. GoPro. Vad hände med lätt hjälm vs bruten nacke. Aluminiumfilt eller inte. Jag vet inte. Det kanske var dåligt. Gummimadrass? Alla hade det. Eller möjligen ett skrymmande tunnt men lätt liggunderlag.
Kort fjädringsväg, dålig markfrigång, trumbromsar. Det ser helt underbart ut. Tung rygga? Ja men för grusvägstouring är det inte hela världen. En likasinnad kompis är guld, då som nu.
En kortare avstickare på någon stig ner till sjön. Hojarna duger. Endast kickstart, bra eller dåligt?

Kolla omslaget!

IMG_1475.jpeg

IMG_1476.jpeg

IMG_1477.jpeg

Utvecklingen har gått framåt sedan dess.
Terrängcyklar hette det då. Sedan on-offroad, sedan offroad.
På nittiotalet hade det inte satt sig riktigt.

IMG_1464.jpeg
Tung offroadhoj? Lyxhoj? Allroadhoj? Det var ännu inte ett äventyr att åka lite grus.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Bättre förr eller inte. Mycket är sig likt om man orkar läsa texten. Mycket modernt har tillkommit, mer säkerhet, längre, fortare, tuffare, cred och likes. Mer elektronik och batterier som ska laddas. Cardo pack. GoPro. Vad hände med lätt hjälm vs bruten nacke. Aluminiumfilt eller inte. Jag vet inte. Det kanske var dåligt. Gummimadrass? Alla hade det. Eller möjligen ett skrymmande tunnt men lätt liggunderlag.
Kort fjädringsväg, dålig markfrigång, trumbromsar. Det ser helt underbart ut. Tung rygga? Ja men för grusvägstouring är det inte hela världen. En likasinnad kompis är guld, då som nu.
En kortare avstickare på någon stig ner till sjön. Hojarna duger. Endast kickstart, bra eller dåligt?

Kolla omslaget!

View attachment 511933

View attachment 511934

View attachment 511935

Utvecklingen har gått framåt sedan dess.
Terrängcyklar hette det då. Sedan on-offroad, sedan offroad.
På nittiotalet hade det inte satt sig riktigt.

View attachment 511936
Tung offroadhoj? Lyxhoj? Allroadhoj? Det var ännu inte ett äventyr att åka lite grus.
Ganska lika som idag kan man väl säga.
Näst sista bilden förmedlar ungefär samma visdom som vi gör idag.
Planera resan, titta på kartan, ta med dig kartan, tänk på bränsleförbrukningen, ha kul, men visa respekt.
Så…..inte mycket har hänt….förutom fjädringsvägen kanske….och frisyrerna!

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...