Motorcykel - Plan B - Checklist

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ska svara lite mer utförligt inom kort men jag har uppfattningen av att en vanlig iPhone ibland har bättre signal än de dyra Garmin GPS telefonerna, någon som kan bekräfta eller dementera?
Det är inte min uppfattning i alla fall (när det gäller satellitsignalen), en Gamin är absolut inte sämre.
Jag använder oftast bara GPS:en som en elektronisk karta, det vill säga att det är som en vanlig karta, fast mycket mer omfattande, med fler möjligheter.
Tycker att det är rätt schysst att kunna stanna där grusvägen delar sig, och se vart man troligvis kommer att hamna om tar höger repektive vänster.
Men, visst, tycker man att det finns någon finess med en papperskarta, eller någon annan faktor som gör det coolare, då ska man köra med det.

Sedan kör jag med telefonen som "elektronisk fotboja", så att utvalda personer kan se var någonstans jag befinner mig, finns många appar för det.
Om jag inte har hört av mig inom rimlig tid, då vet dom ungerfär var dom ska börja letandet, så det kan jag rekommendera.
Min sambo rider mycket själv i skogarna, och det är samma sak där, vi känner oss mycket tryggare med en lösning där vi kan spåra varandra.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Hur överlevde folk förut innan 80/90-talet och mobiltelefonernas inmarsch? Det torde ju ha funnits vågade människor som åkte på småvägar/skogsvägar då med. Visst bra att ta höjd för att saker händer, men nog går det att åka på utflykt utan telefon. Många idag (ej TS) verkar ju livrädda för att göra något utan att ha en hjärtstartare, extrahjul och nödraket med sig i bagaget.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Hur överlevde folk förut innan 80/90-talet och mobiltelefonernas inmarsch? Det torde ju ha funnits vågade människor som åkte på småvägar/skogsvägar då med. Visst bra att ta höjd för att saker händer, men nog går det att åka på utflykt utan telefon. Många idag (ej TS) verkar ju livrädda för att göra något utan att ha en hjärtstartare, extrahjul och nödraket med sig i bagaget.
Absolut inte livrädd, men tycker att det känns bra att använda saker som förbättrar och förenklar livet.
Utvecklingen står ju liksom inte still, så jag fattar inte varför man promt vill leva kvar i det förgågna?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Människans egen förmåga för överlevnad i naturen har väl förändrats ganska mycket. Både om man ser 30-40år tillbaks och om man ser 100-150år tillbaks.
Egna kunskaper har i snabb takt bytts ut mot modernare alternativ som GPS, Tändare, frystorkat, tält, etc.
Utrustningen som är bra att ha med ändras efter vilka kunskaper varje enskild individ äger.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@Björn F Fan vad skön text, jag blev glad när jag läste ditt inlägg och skrattade högt vid:

"Lyssna på podden om det holländska paret som blev knivmördade i sitt tält." Funny because its true! Jag körde en crimepod om mordet vid kyrkan i norr när jag sov i vindskydd senast. Blir mer spännande natt då absolut! =) hehe

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Jag har hittat mitt svar på navigeringen!

En kompass som skall sitta på styret! Detta blir helt magiskt, då undviker man att köra åt fel håll mot sitt mål men slipper samtidigt glo på en skärm för att se färdvägen. Att jag inte tänkte på detta innan! Kommer man till ett vägskäl eller liknande så får telefonen och kartan åka upp men behövs troligtvis inte 99% av fallen.

Utmaning 2: Problem solved.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har hittat mitt svar på navigeringen!

En kompass som skall sitta på styret! Detta blir helt magiskt, då undviker man att köra åt fel håll mot sitt mål men slipper samtidigt glo på en skärm för att se färdvägen. Att jag inte tänkte på detta innan! Kommer man till ett vägskäl eller liknande så får telefonen och kartan åka upp men behövs troligtvis inte 99% av fallen.

Utmaning 2: Problem solved.
Du har inte läst reviews va?
Som jag skrev tidigare, deviering är A och O och ska man vara noga så är det en tabell för avstängd hoj, en på tomgång och en under färd.
Men just den där verkar ju få helfnatt. Är troligen avsedd för trampcykel i alu,

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Du har inte läst reviews va?
Som jag skrev tidigare, deviering är A och O och ska man vara noga så är det en tabell för avstängd hoj, en på tomgång och en under färd.
Men just den där verkar ju få helfnatt. Är troligen avsedd för trampcykel i alu,
Jag menade nu inte exakt den här produkten, kanske jag borde varit tydligare med. Men alternativ som passar för MC borde ju finnas kan tyckas.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Jag menade nu inte exakt den här produkten, kanske jag borde varit tydligare med. Men alternativ som passar för MC borde ju finnas kan tyckas.
Men, med tanke på att resan verkar gå i Sverige, så tänker jag att du inte behöver så mycket prylar.
Det skulle vara en bragd om du lyckas att hålla dig utanför mobiltäckning i mer än några timmar, eller inte passerar bebyggelse, och likaså tillgång till vatten kommer inte att vara någon begränsning.
Så, visst, blir du liggande i diket och surnar på grund av brutet lårben, och på grund av att du var tjurig med att inte nyttja teknik som finns - då är ju även det ett vägval i din resa.
Däremot kommer du inte att behöva dricka ditt eget piss ur ett ormskinn, eller fila på ett tändstål, så planera utifrån att det faktiskt inte är öken i Afrika.
Och navigeringen då?
Behöver du verkligen en kompass, du har ju en papperskarta, och där man åker med en T7:a tänker jag att en kompass är överflödig, du promenerar ju inte i vildmarken.
Och skiter det sig totalt - ring en vän!
Du kommer ändå aldrig att lämna mobilen hemma, ingen gör det, och jag når dig på på under 5 timmar - med släp.
Och då får du komma till Cafe Dunken, gråta ut, och vätska upp dig.
Så - case closed @Kurt-Olsson 😘

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Man överlevde för att man inte visste om nåt annat som var bättre då det inte fanns. Det verkar gått alldeles utmärkt att hugga skog med timmersvans och yxa och dom som inte orkade med skogsarbetet fick ett lättare jobb med att gräva vattenledningar för hand till kommunalt VA. Det gick alldeles utmärkt att träffas då man gjorde upp en tid och en plats som man möttes vid, sen oroade sig man nog mindre då det var ett normaltillstånd att inte veta exakt allting.

Tekniken har ju bra och dåliga sidor, den här säkert räddat livat på många men kanske också rent av ta livet av några pga stressen.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Men, med tanke på att resan verkar gå i Sverige, så tänker jag att du inte behöver så mycket prylar.
Det skulle vara en bragd om du lyckas att hålla dig utanför mobiltäckning i mer än några timmar, eller inte passerar bebyggelse, och likaså tillgång till vatten kommer inte att vara någon begränsning.
Så, visst, blir du liggande i diket och surnar på grund av brutet lårben, och på grund av att du var tjurig med att inte nyttja teknik som finns - då är ju även det ett vägval i din resa.
Däremot kommer du inte att behöva dricka ditt eget piss ur ett ormskinn, eller fila på ett tändstål, så planera utifrån att det faktist inte är öken i Afrika.
Och navigeringen då?
Behöver du verkligen en kompass, du har ju en papperskarta, och där man åker med en T7:a tänker jag att en kompass är överflödig, du promenerar ju inte i vildmarken.
Och skiter det sig totalt - ring en vän!
Du kommer ändå aldrig att lämna mobilen hemma, ingen gör det, och jag når dig på på under 5 timmar - med släp.
Och då får du komma till Cafe Dunken, gråta ut, och vätska upp dig.
Så - case closed @Kurt-Olsson 😘
Episkt! Erbjudandet är taget, låter kanske tom bättre att fika och snacka hojar än själva resan! =)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Episkt! Erbjudandet är taget, låter kanske tom bättre att fika och snacka hojar än själva resan! =)
En sak som faktiskt kan vara ett begränsing är tillgången på bensin.
Med T7:an har man i runda slängar 30 mils räckvidd, och beroende på hur man irrar runt så kan det bli en trång sektor.
Antalet mackar i glesbygden blir inte fler, och det var en av anledningarna att jag bytte till WR-modellen.
Så där bör man faktiskt ta hjälp av uppgifter på internet om hur dagsläget ser ut, och planera utifrån det med viss mariginal.
Ska du köra papperskarta så är det läge att pricka in mackarna på kartan i förväg.
Så, kolla lite på det, och se om det kanske behövs en extra dunk, typ Rotopax eller liknande, det kan göra skillnad.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
En sak som faktiskt kan vara ett begränsing är tillgången på bensin.
Med T7:an har man i runda slängar 30 mils räckvidd, och beroende på hur man irrar runt så kan det bli en trång sektor.
Antalet mackar i glesbygden blir inte fler, och det var en av anledningarna att jag bytte till WR-modellen.
Så där bör man faktiskt ta hjälp av uppgifter på internet om hur dagsläget ser ut, och planera utifrån det med viss mariginal.
Ska du köra papperskarta så är det läge att pricka in mackarna på kartan i förväg.
Så, kolla lite på det, och se om det kanske behövs en extra dunk, typ Rotopax eller liknande, det kan göra skillnad.
Helt rätt. Jag borde nog har förklarat i trådstarten att jag inte var ute efter den riktigt öde vildmarken som jag fick det att framstå med "mitt ute i spenaten". Men min största oro är punka på en singeltrail långt uppe i norr. Man överlever ju helt klart men vad är bäst? Lämna hojen, gå till närmsta väg, bogsera? köra hojen så gott det går etc? Lite Plan - B tips och trix.

Utmaning 1 kommer uppdateras för min del med ditt erbjudande. Känns faktiskt riktigt bra att veta om att den möjligheten finns också men en mc kompis i norr. =)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså: Det är bara att köra. Punka fixar du enklast med lagningssats och konvertering av bakhjulet är noll problem.

Never Pass Gas är regeln när man kör med moppetankar och i övrigt gäller det ju bara att inte ta onödiga risker. Vi som bor häruppe och gillar grus (också) kör ju alltid så liksom…

Mvh

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Never Pass Gas är regeln när man kör med moppetankar och i övrigt gäller det ju bara att inte ta onödiga risker. Vi som bor häruppe och gillar grus (också) kör ju alltid så liksom…
När våra barn var små och vi var på resa sade vi "kissa när du kan, för du kanske inte kan när du måste". Samma gäller mc-körning i glesbygd, "tanka när du kan, för du kanske inte kan när du måste".

Fast detta visste du nog redan... ;)

Nu har jag inte kört vare grusväg i det inre av Lappland eller öknen i Libyen. Men detsamma kan faktiskt gälla även andra (mindre dramatiska) ställen som norska fjällövergångar och småsamhällen ute i ingenstans.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kör grus ensam men då dagsturer med KLR:en mestadels i Norrbotten och Västernorrland och KLR650 kan väl jämföras med T700 i alla fall på det sättet att dom framförs efter liknande vägar och i ungefär samma terräng (om man nu inte är Pol Tarres).

Dubbla simkort i mobilen Tele2 (funkar minst dåligt hemma) och Telia (funkar ibland där inte Tele2 fungerar) ökar väl möjligheten om man måste ha hjälp sen har jag whatsapp vilket kan funka på vissa ställen där det inte går att ringa.

Punka får man väl lösa efter bästa förmåga beroende på situationen om problemet skulle uppstå ovh tnka vad som kan vara bäst här och nu och oftast är jag ju i närheten av vägar som är farbara med en lämplig bil (typ pickup) med men slanglöst vore ju fint. Finns det nån nackdel med slanglöst? Vid en punka borde väl inte däcket lossna från fälgen fortare om man konverterat en slangfälg till slanglöst jämfört med att köra med slang? Ni som kör mycket grus hur ofta får ni punka? Punka är inget jag oroar mig speciellt mycket för.

Det största problemet för mig är bränsle, 14 l tank ger runt runt 18-19 mil innan man får vrida om på reserven och då bör man har runt 8-9 mil till. 18 mil grusväg i macklöst land går fortare än man tror och att sen komma fram till en icke fungerande mack är så där halvkul. Man får försöka planera körningen efter de få mackar man kan hitta plus att jag har två liter i bensinflaskor i Mosko väskans flaskfack vilket ger ca 4 mil till.

Kör med GPS men vill gärna ha papperskarta om jag är på ställen jag inte känner till som backup då jag varit med om att lin GPS gav upp och jag hade glömt kartan i andra packväskan. Turligt nog var det med Trajan i Västerbotten och dom på OKQ8 i Boliden lyckades tillslut hitta en karta i nån gömma, tydligen har kartor utgått i sortimentet för bensinmackar till förmån för korv och annan mat.

Skulle Kurt Olsson hamna längre västerut från Hannuse och få problem kan han höra av sig, i värsta scenariot får vi väl göra nån form av kordinerad räddningsinsats som då bör avsluas men bastu och öl😉

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När våra barn var små och vi var på resa sade vi "kissa när du kan, för du kanske inte kan när du måste". Samma gäller mc-körning i glesbygd, "tanka när du kan, för du kanske inte kan när du måste".

Fast detta visste du nog redan... ;)

Nu har jag inte kört vare grusväg i det inre av Lappland eller öknen i Libyen. Men detsamma kan faktiskt gälla även andra (mindre dramatiska) ställen som norska fjällövergångar och småsamhällen ute i ingenstans.

Värst är norra Finland (av de ställen jag varit på och kört)…

Mvh

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...