Jag kör grus ensam men då dagsturer med KLR:en mestadels i Norrbotten och Västernorrland och KLR650 kan väl jämföras med T700 i alla fall på det sättet att dom framförs efter liknande vägar och i ungefär samma terräng (om man nu inte är Pol Tarres).
Dubbla simkort i mobilen Tele2 (funkar minst dåligt hemma) och Telia (funkar ibland där inte Tele2 fungerar) ökar väl möjligheten om man måste ha hjälp sen har jag whatsapp vilket kan funka på vissa ställen där det inte går att ringa.
Punka får man väl lösa efter bästa förmåga beroende på situationen om problemet skulle uppstå ovh tnka vad som kan vara bäst här och nu och oftast är jag ju i närheten av vägar som är farbara med en lämplig bil (typ pickup) med men slanglöst vore ju fint. Finns det nån nackdel med slanglöst? Vid en punka borde väl inte däcket lossna från fälgen fortare om man konverterat en slangfälg till slanglöst jämfört med att köra med slang? Ni som kör mycket grus hur ofta får ni punka? Punka är inget jag oroar mig speciellt mycket för.
Det största problemet för mig är bränsle, 14 l tank ger runt runt 18-19 mil innan man får vrida om på reserven och då bör man har runt 8-9 mil till. 18 mil grusväg i macklöst land går fortare än man tror och att sen komma fram till en icke fungerande mack är så där halvkul. Man får försöka planera körningen efter de få mackar man kan hitta plus att jag har två liter i bensinflaskor i Mosko väskans flaskfack vilket ger ca 4 mil till.
Kör med GPS men vill gärna ha papperskarta om jag är på ställen jag inte känner till som backup då jag varit med om att lin GPS gav upp och jag hade glömt kartan i andra packväskan. Turligt nog var det med Trajan i Västerbotten och dom på OKQ8 i Boliden lyckades tillslut hitta en karta i nån gömma, tydligen har kartor utgått i sortimentet för bensinmackar till förmån för korv och annan mat.
Skulle Kurt Olsson hamna längre västerut från Hannuse och få problem kan han höra av sig, i värsta scenariot får vi väl göra nån form av kordinerad räddningsinsats som då bör avsluas men bastu och öl![]()
Det finns säkert nackdelar med slanglöst, men dit hör inte lagning av punktering.
(En nackdel kan vara att man inte luftar ned för bättre grepp under vissa förhållanden, men i detta sammanhang är det kanske mindre viktigt med tanke på att en lastad äventyrshoj ändå inte bör luftas ned då den i så fall lätt slår igenom mot större stenar och då är risken stor att man förstör fälgarna.)
Mvh