Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Eftersom vi har hästar på gården så vet man ju lite hur det funkar och tar det generellt lugnt förbi hästar, är det dessutom snygga ryttarinnor på så kan man även stanna och stänga av motorn:D

Har dock även varit med om att ryttare (oftast äldre tanter) slagit mot en med ridpiskan när man åkt förbi men då har jag vridit på rullen i ren hämnd!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Kan någon förklara vart den jävla vagnen med två eller fyra hästar kommer ifrån som man ser alltför ofta på Strandvägen här i Stockholm? Är dom från Skansen? Dom kunde ju inte ha valt en värre väg att framföra skiten på... :mad:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Kan någon förklara vart den jävla vagnen med två eller fyra hästar kommer ifrån som man ser alltför ofta på Strandvägen här i Stockholm? Är dom från Skansen? Dom kunde ju inte ha valt en värre väg att framföra skiten på... :mad:

Finns ett par olika men Hovstallet som ligger snett bakom Dramaten har minst en sådan vagn. Sen finns det ju ett antal turistattraktioner som säkert använder häst o vagn. Storstads-stress o ligga bakom häst o vagn på Strandvägen eller? :D

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Finns ett par olika men Hovstallet som ligger snett bakom Dramaten har minst en sådan vagn. Sen finns det ju ett antal turistattraktioner som säkert använder häst o vagn. Storstads-stress o ligga bakom häst o vagn på Strandvägen eller? :D

Nja, med tanke på att Strandvägen mer är en lång parkering än väg vid rusningstiden så tror jag inte att ett hästekipage hjälper trafiksituationen särskilt mycket. :huvet
Jag får nog köra alternativa vägar igen istället...

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Har dock även varit med om att ryttare (oftast äldre tanter) slagit mot en med ridpiskan när man åkt förbi men då har jag vridit på rullen i ren hämnd!

jag kör igenom flyinge by ganska ofta och där är massor av hästar... och ALLA där tror att dom äger vägen så prova att tuta och :hej på dom. brukar vara mycket uppskattat OBS gäller endast om dom inte har reflexer på kvällen/mornarna eller går mitt på vägen. MEN se upp för dom med lång piskor för dom når långt och gör ont :brinnerup

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det enda som är dummare än en häst är en ryttare/hästägare. Det är dom två dummaste typer av varelser på hela denna planet.
Tänk på det när ni ska passera så har ni ert på det torra.

Njaa,, Men att de är en egen nivå på hästen håller jag med om. Ex: flyttade insläppet tre meter åt sidan mot deras ordinarie insläpp i hagen häromdagen. Det vart nästan omöjligt att få dom att gå ut där:smasha Tog en bra stund med lock och pock innan de kom.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Trodde till en början att jag var ansvarig för vad min första häst kunde tänkas ställa tll med. Men en bekant talade om att hästen räknas som "oberäkneligt djur". Jag fann det mycket märkligt. En hundägare är ju ansvarig ifall hunden biter någon. Hon berättade då om en familj om hade hållit på att köra in en häst. Hästen skenade och tog vägen mellan huset och en parkerad bil. De blev skador på bilen. Det gick på bilens trafikförsäkring eftersom hästen är ett 'oberäknenligt djur'.

Ryttare brukar undvika asfaltvägar om de kan, eftersom de inte är bra för hästens ben. En 'dansande' häst behöver inte vara farlig, inte för dig som förare, men kan bli det för ryttaren. Ryttaren hör dig långt innan du ser den. Ryttaren är inte mer intresserad av en olycka än du, och tar sig ofta åt sidan om det är möjligt. Den som råkar mest illa ut vid en olycka är förmodligen ryttaren, som varken har skinnställ eller samma skydd som du.

En skrämd häst kastar sig snarare bort från faran, än mot den. Men var medveten om att den ruskigt snabbt kan kasta sig åt något håll, att den väger 5-600 kg, och att den kan sparka lika långt som den är lång.

Hästar hör inte hemma på asfaltväg, men ibland behöver även de 'transporteras'. Ryttare är alltid tacksamma när trafikanter visar hänsyn.

PS. Glöm inte att hästen kan bli rädd för något i diket, och hoppa ut i vägen... :gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och som ett förtydligande så är jag uppvuxen på lantbruk, har ridit hästar och kört både moped, mc och bil där det finns rikligt med hästar. Håller alltid lågt varv och låg fart och ett gott avstånd till hästar.
Det är trevliga djur, men en del av dem har definitivt inte på allmän väg att göra.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det enda som är dummare än en häst är en ryttare/hästägare. Det är dom två dummaste typer av varelser på hela denna planet.

Du och din fula mc är det dummaste som vandrat på denna planet och i hela universum osv osv osv osv

/arg sambo

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Du kan ju komma ut och diskutera ditt inlägg :hihi:hihi:hihi:brynad

Fördelen med kuse versus moppe är att man kan dricka pilsner och man blir bättre :fyllisar

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Jägare och hästryttare är de största egona i hela världen. Snacka om risig attityd mot allt och alla oavsett gasläge.

Smagatusk

Guest
Hästfolk och lastbilschaufförer... Fy fan. Tror att de äger vägarna.

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Blev en pisk rikare på det sättet en gång, stannade och klev av, ryttaren kom så sakta fram och skämdes givetvis, ville ha tillbaka sin jävla pisk efter att hon viftat med den efter en annan ;)

Du skulle ha piskat personen så får hon se hur skönt hon tycker det är. Fast hon kanske gillar det:brynad

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Aldrig sett nån ryttare ge tecken när de ska svänga trotts jag ser ryttare på vägen dagligen.Men ni som rider är det inte svårt att få hästen att svänga med bara en hand på tyglarna ?

Nej, jag behöver egentligen inga tyglar för att svänga. Hästen är mer känslig för viktfördelning än en hoj, Behöver bara belasta ena sittbenet lite mer, alt. trampa lite mer i en stigbygel för att hästen ska svänga. Det är bara en fråga om hur tydligt budskap man skickar till hästen. Vrider jag på huvudet så vet hästen det, känner viktförändringen. Så det är som på hojen, dit du tittar, dit kommer du. :) Oftast. :D Ryttaren har ingen makt över hästen. Den är mycket starkare och kan göra precis som den vill, om den så önskar. :gnissla

Edit: Glöm inte polska bönder förr i tiden, som var på bykrogen och söp. När de skulle hem satte de sig på kuskbocken och somnade. Sen gick hästen hem. Snacka om fylletaxi! :lol

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Nej, jag behöver egentligen inga tyglar för att svänga. Hästen är mer känslig för viktfördelning än en hoj,

Ryttaren har ingen makt över hästen. Den är mycket starkare och kan göra precis som den vill, om den så önskar. :gnissla

Känns som att du säger olika saker.. :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...