Motorcyklar och hästar (djuren alltså).

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Trodde till en början att jag var ansvarig för vad min första häst kunde tänkas ställa tll med. Men en bekant talade om att hästen räknas som "oberäkneligt djur". Jag fann det mycket märkligt. En hundägare är ju ansvarig ifall hunden biter någon. Hon berättade då om en familj om hade hållit på att köra in en häst. Hästen skenade och tog vägen mellan huset och en parkerad bil. De blev skador på bilen. Det gick på bilens trafikförsäkring eftersom hästen är ett 'oberäknenligt djur'.

Ryttare brukar undvika asfaltvägar om de kan, eftersom de inte är bra för hästens ben. En 'dansande' häst behöver inte vara farlig, inte för dig som förare, men kan bli det för ryttaren. Ryttaren hör dig långt innan du ser den. Ryttaren är inte mer intresserad av en olycka än du, och tar sig ofta åt sidan om det är möjligt. Den som råkar mest illa ut vid en olycka är förmodligen ryttaren, som varken har skinnställ eller samma skydd som du.

En skrämd häst kastar sig snarare bort från faran, än mot den. Men var medveten om att den ruskigt snabbt kan kasta sig åt något håll, att den väger 5-600 kg, och att den kan sparka lika långt som den är lång.

Hästar hör inte hemma på asfaltväg, men ibland behöver även de 'transporteras'. Ryttare är alltid tacksamma när trafikanter visar hänsyn.

PS. Glöm inte att hästen kan bli rädd för något i diket, och hoppa ut i vägen... :gnissla

Fast asfalt är jättebra för hästens ben. Det är tom nyttigt att trava på asfalt, bara man vänjer hästens ben successivt.

Oavsett, så står jag på "bägges sidor". Har häst, rider på asfalterade, trafikerade vägar en hel del. Min häst är trafiksäker, hade han inte varit det hade jag inte ridit där, utan vant honom vid trafik hemmavid. Jag tackar alltid när folk saktar ner när vi möts. Även om jag vet att min häst inte bryr sig om trafiken så vet inte de andra trafikanterna det.

Har råkat ut för många otrevliga hästmänniskor när jag kört diverse fordon också. Om jag visar hänsyn förväntar jag mig ett tack för detta. Får jag då en utskällning varvar jag också upp fordonet, för då får de skylla sig själv. Jag kan inte göra mer än stanna och stänga av motorn, och duger inte det ska idioten inte vara på vägen.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Känns som att du säger olika saker.. :)

Nej. När jag säger åt hästen att svänga så är det bara ett förslag. Oavsett hur jag säger det. Förhoppningsvis gör den som jag vill. Men jag har inga maktmedel. Det är lite som barnuppfostran. Var snäll och gör som mamma vill...

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Nej. När jag säger åt hästen att svänga så är det bara ett förslag. Oavsett hur jag säger det. Förhoppningsvis gör den som jag vill. Men jag har inga maktmedel. Det är lite som barnuppfostran. Var snäll och gör som mamma vill...

Du ska ju inte ha hästar med den inställningen, man ber inte en häst man säger till den! Samma med ungar. Det går inte att dalta med ett djur på 5-600 kg, går ja med en hingst längs en väg och han börjar dumma sig så måste jag som har ansvaret se till att hålla koll på honom och då funkar de inte att be!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

"Om hästen visste sin styrka läte han sig icke tyglas."

Räddningen är att det är stupida "jur" och de vet inte bättre än att lyda den som styr över maten. Det är inte en pålle som haft något att sätta emot viljan hos min dotter ens när hon var 3-4 år, hon bara har den där viljan som krävs. Fungerar bra på människor också, hon får för det mesta som hon vill och det utan att det är något liv om det. Folk och fä trivs med hennes mjuka bestämdhet. Det är bara med pappsen hon stöter på patrull. Han är inte lika lätt att regera. :D

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Du ska ju inte ha hästar med den inställningen, man ber inte en häst man säger till den! Samma med ungar. Det går inte att dalta med ett djur på 5-600 kg, går ja med en hingst längs en väg och han börjar dumma sig så måste jag som har ansvaret se till att hålla koll på honom och då funkar de inte att be!

Nja. :D Jag är känd för att kunna hantera ridskolans värsta kusar. Dem som knappt någon annan vågar rida ut på ensam. Det handlar inte om ren muskelstyrka, utan mer om teknik. Och efter måååånga år i sadeln så vet jag hur jag ska sätta emot när jag har en häst som inte vill som jag. :lol :smasha I stallet kan det räcka med ett hotfullt tonfall för att ta kommandot, och jävlar den som nafsar mig! :smasha Men jag är medveten om människans begränsning gentemot häst. Det bör man var när man hanterar ett så stort djur.

Red ponnyhingst som barn. Han var inga större problem. Förutom ett par tjuvbeteckningar. :lol Min första häst lät jag inte kastrera förrän han var två. Han var en riktig slyngel då. Att ta ut honom på promenader var intressant. :3freak Men som vuxen blev jag vittne till hur grabben som hade boxen bredvid min häst blev överfallen av den hingst han hade. Trots att den var uppbunden med dubbla grimstaft. Det var inte kul.

Det handlar om ledarskap i praktiken. Jag hoppas verkligen att den där hingsten du är ute och går med, inte reser sig och går till anfall. Då spelar det förmodligen ingen roll om du har kedja på honom, eller hur långt spö du har. Du kan aldrig garantera att du har kontroll. Hästkarlar före dig har gått dystra öden till mötes. :död Ha respekt!

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Kan hända att jag upprepar något som redan är sagt, har inte läst hela tråden, men att åka häst är väl det närmaste man kan komma trafikrelaterad anarki?
Bara att sätta av i galopp som en dåre om man så önskar och smäller det är det ju i stort sett alltid den andres fel. Helt sjukt!

Jag funderar ibland på vad man som förälder tänker när man släpper iväg sitt barn på en häst efter vägar generellt, men ännu mer nu när hästkunnigt folk här har sagt att man inte ens bestämmer över dom utan ÖNSKAR att den ska göra som man vill!?:dummer

Jag som aldrig låter mina ungar köra sina crossar ens nära vägen och motorcyklarna har ju inte någon egen vilja direkt.

Nä, jag är helt klart för ett totalförbud mot hästar i trafik likställt med t.ex. motocross-cyklar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
kom åkande över ett krön förra hösten (70väg) bakom krönet dräller det av hästar utan reflexer vilket gör att jag inte ser dom förrns ca 20m avstånd och hinner därför inte bromsa särkskilt mycket
hästarna blir tokiga och håller på å stegrar å blockerar vägen,
Antingen var det bara 20m fri sikt bakom krönet, och då hade väl knappast reflexvästar hjälpt? Eller så har du jävligt dåliga lampor på bilen, alternativt ohälsosamt dåligt mörkerseende... ;)

Grym reaktionsförmåga dock, 72kmh = 20m/s, dvs du hann på mindre än en sekund uppfatta situationen, ta ett beslut och svänga ut i skogen :tummenupp

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Precis som det finns dumma, idiotiska ouppfostrade sporthojs förare så finns det dumma, idiotiska ouppfostrade hästar/ägare. Båda blir skadade förr eller senare, mer eller mindre.

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Precis som det finns dumma, idiotiska ouppfostrade sporthojs förare så finns det dumma, idiotiska ouppfostrade hästar/ägare. Båda blir skadade förr eller senare, mer eller mindre.

man kan väll inte va dum och idiotisk om man kör sporthoj :confused: man kör ju en sporthoj :tummenupp

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Är det inte samma regler för hästar som för fotgängare??

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Är det inte samma regler för hästar som för fotgängare??

Nej. en häst räknas mer som ett fordon. Färdas således på höger sida av vägen. En fotgängare bör ju tex gå på vänster sida. Sedan får inte en häst färdas på gångbanor etc.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Buhu. Trampade jag på en öm hov nu? Jag hänvisar till mitt första inlägg.

Det enda hästar är bra till är pålägg. Synd att vi har såna cp:n på jordbruksverket som satt olika regler för hästar och kor gällande mediciner och slakt så att storskalig kötthästuppfödning är olönsamt.

Du och din fula mc är det dummaste som vandrat på denna planet och i hela universum osv osv osv osv

/arg sambo

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast när det gäller "hästmänniskor" så funderar man ifall man måste vara psykiskt sjuk för att skaffa häst eller om man blir det med tiden..

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gärna.
Det går endast med stor svårighet och myyyycket tålamod/envishet/dumhet/inavel att lära en häst det enklaste av enklaste saker.
Det är lättare att lära en katt att göra som du säger än en häst som ju har bättre förutsättningar som flockdjur.
Jag har ännu inte träffat nån som kan ropa på sin häst och så kommer den. En häst begriper ju inte ens att du tilltalar den när du använder dess namn.
Min katt är betydligt mer intelligent och lättlärd.
Du kan ju komma ut och diskutera ditt inlägg :hihi:hihi:hihi:brynad

Fördelen med kuse versus moppe är att man kan dricka pilsner och man blir bättre :fyllisar

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Antingen var det bara 20m fri sikt bakom krönet, och då hade väl knappast reflexvästar hjälpt? Eller så har du jävligt dåliga lampor på bilen, alternativt ohälsosamt dåligt mörkerseende... ;)

Grym reaktionsförmåga dock, 72kmh = 20m/s, dvs du hann på mindre än en sekund uppfatta situationen, ta ett beslut och svänga ut i skogen :tummenupp

ber om ursäkt att jag överdrev lite. jag bifogar kartlänk för att du själv ska kunna besöka platsen för mitt spännande äventyr och bilda dig en uppfattning om läget.
http://kartor.eniro.se/m/9seyn
För att göra det enkelt har jag märkt kartan med "Från" det är hållet och kom åkande ifrån, platsen där hästar befann sig är märkt "Till" då det inte fanns hästar med i Eniros vägbeskrivningstjänst, utan endast "Via" hoppas du har överseende med detta.

Mvh
Erik

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Allt detta är verkligen beklagligt. Mänskligheten är helt förtappad. Alla skall alltid kritisera det dom själva inte gör.

Kör man bil och håller hastigheten är det någon som retar sig för att man kör för långsamt. Kör man lite fortare finns det dom som måste påpeka att det går för fort. Kör man sporthoj blir man utpekad som en idiot som alltid kör för fort. Kör du custom är du en galen buse som går på socialbidrag. Har du en offroad är du idioten som bönderna hatar. Om du cyklar är det massor med folk som irriterar sig på att man cyklar på vägen. Om du cyklar på cykelbanan (om det nu finns en sådan) finns det mängder med folk där som retar sig på att du kör för fort. När du kör motorcykel och kör mellan köerna blir många arga för att man smiter förbi kön (ingen som funderar på vad resultatet blir ifall jag lämnar hojen hemma och kör bil istället, ytterligare en bil som står och köar). Listan kan göras hur lång som helst! Det är beklagligt att mänskligheten är så förbannat dryg och självisk. Vi alla hade kunnat ha det tokbra ifall vi bara hade haft lite empati och tolererat våra medmänniskor. Istället för att alltid sätta oss själva först och se alla andra som rivaler eller konkurrenter!

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
SV1000N
Orkade aldrig läsa hela tråden men snappade upp att hästar kallas medtrafikanter & att dom har lika stor rätt att vistas på alla vägar som en annan. T.om. större rätt tydligen då det alltid är bilistens fel vid ev. olycka...

Då kan man väl få tycka att de borde ha TRAFIKFÖRSÄKRING som alla andra trafikanter...!!!

Har nog aldrig vart så sugen på att misshandla någon som när en arg ryttare skäller på en efter att han/hon själv har stått som ett fån bakom en dold kurva på 70+ väg TROTS att denna har hört mig komma på mils avstånd! Har man något dj@vla trafikvett så kunde man kanske backat av vägen i god tid med sin rädda häst istf att stå & invänta en olycka. Att argumentera hur mycket man har/inte har på vägen att göra efter sådant beteende blir änna lite löjligt.

Var tvungen att lufta lite... Tack för mig.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA