Trodde till en början att jag var ansvarig för vad min första häst kunde tänkas ställa tll med. Men en bekant talade om att hästen räknas som "oberäkneligt djur". Jag fann det mycket märkligt. En hundägare är ju ansvarig ifall hunden biter någon. Hon berättade då om en familj om hade hållit på att köra in en häst. Hästen skenade och tog vägen mellan huset och en parkerad bil. De blev skador på bilen. Det gick på bilens trafikförsäkring eftersom hästen är ett 'oberäknenligt djur'.
Ryttare brukar undvika asfaltvägar om de kan, eftersom de inte är bra för hästens ben. En 'dansande' häst behöver inte vara farlig, inte för dig som förare, men kan bli det för ryttaren. Ryttaren hör dig långt innan du ser den. Ryttaren är inte mer intresserad av en olycka än du, och tar sig ofta åt sidan om det är möjligt. Den som råkar mest illa ut vid en olycka är förmodligen ryttaren, som varken har skinnställ eller samma skydd som du.
En skrämd häst kastar sig snarare bort från faran, än mot den. Men var medveten om att den ruskigt snabbt kan kasta sig åt något håll, att den väger 5-600 kg, och att den kan sparka lika långt som den är lång.
Hästar hör inte hemma på asfaltväg, men ibland behöver även de 'transporteras'. Ryttare är alltid tacksamma när trafikanter visar hänsyn.
PS. Glöm inte att hästen kan bli rädd för något i diket, och hoppa ut i vägen...
Fast asfalt är jättebra för hästens ben. Det är tom nyttigt att trava på asfalt, bara man vänjer hästens ben successivt.
Oavsett, så står jag på "bägges sidor". Har häst, rider på asfalterade, trafikerade vägar en hel del. Min häst är trafiksäker, hade han inte varit det hade jag inte ridit där, utan vant honom vid trafik hemmavid. Jag tackar alltid när folk saktar ner när vi möts. Även om jag vet att min häst inte bryr sig om trafiken så vet inte de andra trafikanterna det.
Har råkat ut för många otrevliga hästmänniskor när jag kört diverse fordon också. Om jag visar hänsyn förväntar jag mig ett tack för detta. Får jag då en utskällning varvar jag också upp fordonet, för då får de skylla sig själv. Jag kan inte göra mer än stanna och stänga av motorn, och duger inte det ska idioten inte vara på vägen.