Motorrad vs. Bike

Status
Ej öppen för fler svar.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror jag har sagt det förut, och har jag gjort det så säger jag det igen:
MCM är den bästa svenska mc-tidningen. :fakta

Tätt följd av Classic Bike.

På tredje plats hamnar Bike sedan de har uppdaterat utseendet och föryngrat personalen en aning (och de innehållsmässiga skillnaderna mellan Bike och MC-Nytt är större nu än vad de var ett tag förut).

Vad det gäller svenska Motorrad så är min dom: "nja". Det är inget direkt jättenegativt med den men den sticker inte heller ut från den stora grå massan av hojtidningar. Något som jag däremot retar mig på med den är känslan av att annonserna flyter ihop med det redaktionella materialet på något irriterande layoutmässigt vis. Dessutom så fick jag en känsla av att om det testas ett gäng hojar där en BMW ingår så är det inte otroligt att BMW kniper någon av topplaceringarna.

Jag håller med flera andra om att de hojtidningar som har sina rötter på andra sidan Nordsjön lirar i en egen liga. För det gör de. De känns som att de genomsyras av en spjuveraktig glädje i texterna. Det körs hoj för att det är kul och det är inte allt som går att uttrycka i siffror. Personligen tror jag att det beror på att de har så roliga hojvägar och sitter efter en lång och hård arbetsdag och snackar igenom dagens skönaste kurvor över ett glas kall öl på den lokala puben. :öl <--- Guiness
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag får erkänna att MCM är min favvo också. Men det är nog mycket mitt tycke och smak, jag har aldrig varit intresserad av tester av nya originalhojar, eller artiklar om de senaste dainese-ställen eller shoei-hattarna. Så det spelar nog för mig ingen roll hur välproducerad tex Motorrad, Bike eller såna tidningar kan bli, de vänder sig ju mer till motorcykelkonsumenter inte så mycket till oss som är intressrade av själva tillblivelsen av en hoj.

Jag tror jag har sagt det förut, och har jag gjort det så säger jag det igen:
MCM är den bästa svenska mc-tidningen. :fakta

Tätt följd av Classic Bike.

På tredje plats hamnar Bike sedan de har uppdaterat utseendet och föryngrat personalen en aning (och de innehållsmässiga skillnaderna mellan Bike och MC-Nytt är större nu än vad de var ett tag förut).

Vad det gäller svenska Motorrad så är min dom: "nja". Det är inget direkt jättenegativt med den men den sticker inte heller ut från den stora grå massan av hojtidningar. Något som jag däremot retar mig på med den är känslan av att annonserna flyter ihop med det redaktionella materialet på något irriterande layoutmässigt vis. Dessutom så fick jag en känsla av att om det testas ett gäng hojar där en BMW ingår så är det inte otroligt att BMW kniper någon av topplaceringarna.

Jag håller med flera andra om att de hojtidningar som har sina rötter på andra sidan Nordsjön lirar i en egen liga. För det gör de. De känns som att de genomsyras av en spjuveraktig glädje i texterna. Det körs hoj för att det är kul och det är inte allt som går att uttrycka i siffror. Personligen tror jag att det beror på att de har så roliga hojvägar och sitter efter en lång och hård arbetsdag och snackar igenom dagens skönaste kurvor över ett glas kall öl på den lokala puben. :öl <--- Guiness
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har inte läst nya bike eller motorrad bara gamla ex av dem och de är väl informativa inte mer! Det är synd att vi inte är tillräckligt många för att kunna ha en specialiserad SH tidning av bra kvalité!

Instämmer helt med din åsikt gällande bomber!

Numer läser jag endast engelska mc-magasin som fast bikes och superbike trots att dessa kan vara lite väl macho barnsliga så kan dom sin sak till 100% och riktar sig endast till SH-åkare!
Om Bike ens var informativ kunde man kanske läsa den men jämfört med de Engelska tidningarna du nämner så står där ingenting.
Hayabusa '08-"testet" i Bike var väl en halv sida text. I de Engelska ca åtta! Jag tycker att det är för många rena sakfel i Bike också så jag har tappat förtroendet för dem. I nån presentation av CBR600 skulle den ha inverterad framgaffel men på bilden var det en konventionell RWU-gaffel. Vet de vad de pratar om???
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Kanske dags att ge Bike en ny chans då. Tyckte att mc-testerna mest replikerade det som stod i pressreleaserna så jag slutade köpa tidningen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Köper väldigt sällan någon mc-tidning, det sker om jag ska sitta på ett flyg eller tåg och måste fördriva tiden med något.
Men helt ärligt tycker jag mc-tidningarna redan presenterar sånt som redan är känt, de är för långsamma helt enkelt med nyheter, nätet klår dem med hästlängder. Enda som då kan vara intressant är testerna, men då ska det vara tester av förare som själva är väldigt duktiga och snabba bakom styret, iaf av testerna av r-hojar.

Vet att Bomber bytt ägare för ett tag sen, man kan ju hoppas han styr upp tidningen rejält.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Avsaknaden av intressant mc-läsning i sverige har fått mig att prenumenera på: www.racermag.co.uk

Till o med Teddy, en synnerligen svårflirtad herre gav tummen upp till denna lysande tidning.

Tack för tipset! Nu har jag precis beställt ett nummer!

För övrigt håller jag med dig, svenska MC-tidningar är tråkiga. Det spelar ingen roll vilken MC-tidning det gäller, alla kör någon slags kompromisslinje & skriver om allt i MC väg. Ingen tidning vågar nischa sig inom ett segment utan alla ska skriva om Touring, Off-road, Supersport, Street fighters med mera. (Classic undantagen).

Motorrad kändes bara som ännu en tidning med samma innehåll fast med lite annan layout. Dessutom tråkig sådan. Inget jag kommer att köpa.

Nej, jag fortsätter mitt sökande efter den perfekta MC-tidningen. Hitills är det bara Superbike Magazine & TWO som duger, men Racermag låter lovande.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror jag har sagt det förut, och har jag gjort det så säger jag det igen:
MCM är den bästa svenska mc-tidningen. :fakta

Tätt följd av Classic Bike.

Jag har också sagt det förr, men säger igen att det är :fakta
Dom enda motorcykeltidningarna jag orkar läsa nästan allt i.
MCM's byggserie/projekthoj är suverän läsning.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Har prenumererat på Bike i snart 10 år, tycker den har haft en svacka men är påväg tillbaks. Saknar någon riktigt bra tävlingsförare som testpilot. Däremot blev jag riktigt glad när Jan Leek hade försvunnit, orkar helt enkelt inte läsa hans dravel. En sak som blivit något sämre är en hel del stavfel men nog funkar Bike bra ännu.
Motorrad kändes väl sådär, Leek fanns där och den där urtrista Ringen, uttjatat är bara förnamnet. Funderar ändå på en testprenmeration för att utöka skitarbiblioteket. :D
Hoppas nu bara någon av tidningarna börjar skriva lite mer om svensk roadracing och med det menas inte bara Veidec.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Citat ur Motorrad:
"Vi rekommenderar hotell Blau Ecke... ...Otroligt bra service och till rimliga priser."
Du tror inte att han är delägare i hotell Blau Ecke just för att han älskar Ringen?
Det är lite svårt att ta någon som recenserar sig själv på allvar.

Kom precis hem från Qatar i morse, efter att ha kört nya ZX-10R i två dagar på Losail-banan. Härlig bana, skönt väder och grym hoj. Kawasaki anger 188 hästars motoreffekt, men hela 200 hästar med Ram Air-systemet i funktion (alltså uppe i fart, och oftast har man ju fart). :)

Kan rapportera att ZX-10R är supersnäll, trots all effekt, man har gjort den snällare med hjälp av mer elektronik och en insprutning med fin känsla. Kawas traction control ska hjälpa till att häva släpp, utan att för den skull förhindra burnouts och wheelies.

Motorn är... grym. Men på ett kontrollerbart sätt.

Mer i första numret av Svenska Motorrad, som ligger ute den 8 januari.

Hälsning Gerry Nordström
Det är iofs kul att Gerry nu har registrerat sig här, även om jag inte tror att det är en slump vad gäller timingen av det. Men det blev ju inte lättare att ta honom på allvar när han i det första (och hittils enda) inlägget (Tråd: zx10r 2008 first ride (200 hk) ) var tvungen att slänga in smygreklam och utgivningsdatum för sin blaska...

MCM är bra och Bike är ok, sen får man leta utanför gränserna...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MCM är bra och Bike är ok, sen får man leta utanför gränserna...

Jag har sagt det förr men säger det ändå igen, eftersom det finns folk som jobbar med svenska motorcykeltidningar på forumet.

Det faktum att MCM hålls väldigt högt rankad på ett sporhojsforum, där rimligen väldigt få har intresse av motorcykeltypen som dominerar MCM borde ju vara en hint om förbättring för dom andra motorcykeltidningarna.

Köp en MCM till redaktionen på er tidning, läs igenom den och ta lärdom, vi gillar stilen på tidningen, inte nödvändigtvis på hojarna.

(Okej, jag gillar hojarna också, speciellt busbyggen på engelskt järn och gamla harleys, fabrikschoppers gäspar jag åt)
 

Ceer

&#28858;&#21488;&#28771;&#26143;&#36855;
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Håller med om fyrkantigheten i Motorrad.
Att köra motorcykel är kul och man vill ha den känslan i det skrivna ordet oxå.
Har blivit pånyttfödd med mc intresset efter en veckas Norge historia, ensam med tält. Abstinensen efter touring uppdrag fick mej att leta efter gamla BikeTouring tidningar i källaren. Reportagen är ofta samma gamla visa men man vill ändå läsa/drömma sig bort en stund.
Testerna är sama gamla visa, men det finns inte så många varibler att dribla med..
Skall man läsa god underhållning rekomenderar jag tidiga gamla Bike med stora reportage, 16 sidor MotoGP med Yoshimura & gänget, eller kommentarena under innehållsförteckningen med olika tema varje gång. Se bara på omslaget till nr1, (finns på Bikes hemsida i återblickarna), den äldre herren som även han uppskattade känslan, farten och äventyret, samma som vi idag, men med andra verktyg.
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Motorrad var riktigt bra ända tills jag läste om boende kring ringen....
"Det finns många alternativa boenden men vi rekomenderar.....Blaue Ecke"

Hmmm tror att vår käre Gerry är delägare!?


Men tidningen var ok.

/Dimman
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Det saknas en svensk mc-tidning med glimten i ögat!

Närmst kommer Henning Svedberg på MC-Nytt!:tummenupp
i övrigt är det rejäl torka!

Kommer inte förlänga min prenumeration av Bike.
Det blir nog MC-Nytt och komplettera med engelska Fastbikes samt TWO då och då.
 
Last edited:
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 SP och KTM 1290 Super Duke R
Skriver mitt andra inlägg, så långt, på den här sajten eftersom det kommit upp en del frågetecken.

Erkänner villigt att jag är Ringenfreak. Tycker banan är otroligt kul och har roat mig med att lägga många varv på den genom åren. Erkänner också att jag blivit delägare i Blaue Ecke, som är en samlingsplats för svenska motorcyklister sedan urminnes tider. Tycker att jag kan rekommendera det eftersom det är jättefräscht efter en omfattande renovering och tillbyggnad. Titta gärna förbi och kolla på rummen för att bilda en egen uppfattning.

Varför inte alla fått utskicket: Motorrad nummer ett har postats till 150 000 motorcykelägare i åldersgruppen 35-64 år. De är faktiskt över 200 000 så vi fick skala bort dryga 50 000 med äldre hojar för att komma till 150 000. Ett jätteutskick, förmodligen det största som någonsin gjorts i Sverige.

Den främsta anledningen till att jag är med i Motorrad är att jag tycker att det är jättekul att arbeta med motorcykeltidningar. Motorcyklar är mitt stora intresse. En annan anledning är att jag tror och hoppas att många kommer att gilla den seriösa, djuplodande intriktning med långa uttömmande reportage som är Motorrad.

Vi som jobbar med tidningen kommer att lägga mycket fokus på språket och på bra lokala artiklar.

Jag tror att Motorrad blir ett bra komplement till övriga, mycket välgjorda, etablerade tidningar som finns i Sverige.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om Bike ens var informativ kunde man kanske läsa den men jämfört med de Engelska tidningarna du nämner så står där ingenting.
Hayabusa '08-"testet" i Bike var väl en halv sida text. I de Engelska ca åtta! Jag tycker att det är för många rena sakfel i Bike också så jag har tappat förtroendet för dem. I nån presentation av CBR600 skulle den ha inverterad framgaffel men på bilden var det en konventionell RWU-gaffel. Vet de vad de pratar om???

Jag läste det där repotaget om busan och det gick inte av för hackor!

Det säger även rätt mycket då Fast bikes personal får LÅNA ca 6-7 hojar under hela säsongen och misshandla bäst dom vill!

Tycker även som någon sa att man märker en genuin glädje i texterna som dom skriver!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har läst både senaste Bike och senaste Motorrad.

Bike är Bike, med tendens till förbättring. Mycket bilder och kortare redaktionella texter, men egentligen inte mycket nytt innehåll tycker jag. Det verkar som om man på allvar fått upp ögonen för fastbikes.se, en konkurrent på nätet som verkligen fått vind i seglen genom bra reportage, ständiga uppdateringar etc etc. På Bike verkar man ha fått panik av detta då det på varje sida står om hur bra deras forum är (bike.se). Det nya forumet skall tydligen vara uppdaterat, men ser fortfarande trist ut och populeras av samma 50 personer hela tiden.

Motorrad har jag faktiskt inte läst tidigare, men numret jag fick i lådan var riktigt bra. Testerna var väldigt gedigna och detaljerade måste jag säga. Några artiklar till kanske skulle suttit fint, men det kommer nog. SKa jag prenumerera på en svensk MC-tidning blir det denna, men som det är nu köper jag bara lösnummer emellanåt.

Bomber läser jag inte, men har alltid misstänkt att den är precis sådan som Mattias uttrycker det. Halvskabbig mao.

Slår ett slag för fastbikes.se också..... Riktigt trevlig och gratis publikation på nätet. De grabbarna är välförtjänta av en eloge. De verkar jobba stenhårt och har lyckats riktigt bra hittills tycker jag.
 

Vevstaken

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
2006, BMW K1200S
Motorrad lurar läsarna!

I ren ilska har jag skaffat medlemskap i sporthoj där jag hamnade efter att ha velat diskutera på motorrads hemsida.......arg nu......ska sansa mig till nästa inlägg för sån här är jag inte egentligen................ :huvet
Köpte andra numret av Motorrad i dag för 64 spänn och jag vill bara avråda den som tror de ska få läsa "scoop" om nya BMW F800GS.
Allt var istället ett resereportage som avslutades pliktskyldigt med en liten faktaruta om GS:en...fakta som säkert klonats från det första som kommer upp vid googling på hojen:
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-f-800-gs/

Okay, ingen BMW alltså, men researtikeln då, var det läsvärt?
"Vi tar dig med på en upplevelserik testtur med nya BMWF800GS runt Viktoriasjön i svartaste Afrika".
"Det här är hans nittonde och mitt andra besök till den svarta kontinenten"
Likt en skildring från 1800-talets kolonisatörer berättar därefter reportern hur hon kommer i närkontakt med
"barfota män i trasiga kläder"
"de har inte en aning om att vad de ser är en väl bevarad hemlighet, förserien av BMW F800GS"

......i texten är detta det enda som nämns om hojen, kanske eftersom skribenten själv kör en BMW XChallenge och inte GS..............!

Sen fortsätter det med ett möte med apor:
"sedan länge vet vi båda att man inte ska underskatta deras intelligens och beslutsamhet när de verkligen vill ha mat"
Stycket efter möter vår modiga reporter några afrikanska människor:
"deras diet består av kött, mjölk och blod från boskapen"
Öh.......jaha vi då? Några fler: "Även här bär man varorna på huvudet, som nästan överallt i Afrika" "Barfota män på trampcyklar kan frakta upp till sex jättestora klasar...... bromsarna fungerar förresten nästan aldrig."
Intressant också att de envisas med att stava Rwanda som Ruanda. Landet bytte namn när det blev självständigt 1961 om jag minns rätt. Fram till efter första världskriget var Rwanda tyskt och blev väl belgiskt och franskt sen(?)

Kort sagt en reseskildring i von-oben-perspektiv som ger kräkreflexer. Ordet Afrika missbrukas dessutom...... det är väl för fan en hel kontinent.... stor som 2 europa!

Resten av tidningen då? Har inte hunnit längre men andraintrycket hittils är, Fakta, fakta, fakta i marschtakt. Lite som att ta faktatabell ur broschyr och lägga in några... och, men, vilket, betyder, ...för att fylla ut. Opersonligt!
Om man frågar sin kompis hur hans hoj är att köra så vill man inte höra honom rabbla hästkrafter och vridmoment, du vill veta HUR den är att KÖRA!
Trovärdigheten har tagits upp tidigare, Jerker A som äger landets största mc-butik provar nya Honda Fireblade och skriver om det. Tänk rubrikerna om Plus-Sverker ägde en tvättmaskinaffär...med tvättmaskiner han dessutom granskar och jämför med andra...........
Gerry N äger hotell Blaue Ecke vilket erkändes tidigare men jag tror inte det finns reklam för det i artikeltext den här gången(?) Kanske för att det uppmärksammats i inlägg tidigare. Har inte läst allt än.
Första numret av en tidning är ofta bra för då har man haft tid på sig. Nummer två började inte alls bra. Stavfel finns också men värst är ändå att lura mig att läsa skitresan med den övertyska känslan. Förtroendet är förbrukat.

Serien i slutet är kul! Pjuih! Andas lite och sen läsa resten av sidorna också...ska försöka hålla pappret utan tång.
/////////Med "Afrikanskt" ursprung
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top