Motorrad lurar läsarna!
I ren ilska har jag skaffat medlemskap i sporthoj där jag hamnade efter att ha velat diskutera på motorrads hemsida.......arg nu......ska sansa mig till nästa inlägg för sån här är jag inte egentligen................
Köpte andra numret av Motorrad i dag för 64 spänn och jag vill bara avråda den som tror de ska få läsa "scoop" om nya BMW F800GS.
Allt var istället ett resereportage som avslutades pliktskyldigt med en liten faktaruta om GS:en...fakta som säkert klonats från det första som kommer upp vid googling på hojen:
http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-f-800-gs/
Okay, ingen BMW alltså, men researtikeln då, var det läsvärt?
"Vi tar dig med på en upplevelserik testtur med nya BMWF800GS runt Viktoriasjön i svartaste Afrika".
"Det här är hans nittonde och mitt andra besök till den svarta kontinenten"
Likt en skildring från 1800-talets kolonisatörer berättar därefter reportern hur hon kommer i närkontakt med
"barfota män i trasiga kläder"
"de har inte en aning om att vad de ser är en väl bevarad hemlighet, förserien av BMW F800GS"
......i texten är detta det enda som nämns om hojen, kanske eftersom skribenten själv kör en BMW XChallenge och inte GS..............!
Sen fortsätter det med ett möte med apor:
"sedan länge vet vi båda att man inte ska underskatta deras intelligens och beslutsamhet när de verkligen vill ha mat"
Stycket efter möter vår modiga reporter några afrikanska människor:
"deras diet består av kött, mjölk och blod från boskapen"
Öh.......jaha vi då? Några fler: "Även här bär man varorna på huvudet, som nästan överallt i Afrika" "Barfota män på trampcyklar kan frakta upp till sex jättestora klasar...... bromsarna fungerar förresten nästan aldrig."
Intressant också att de envisas med att stava Rwanda som Ruanda. Landet bytte namn när det blev självständigt 1961 om jag minns rätt. Fram till efter första världskriget var Rwanda tyskt och blev väl belgiskt och franskt sen(?)
Kort sagt en reseskildring i von-oben-perspektiv som ger kräkreflexer. Ordet Afrika missbrukas dessutom...... det är väl för fan en hel kontinent.... stor som 2 europa!
Resten av tidningen då? Har inte hunnit längre men andraintrycket hittils är, Fakta, fakta, fakta i marschtakt. Lite som att ta faktatabell ur broschyr och lägga in några... och, men, vilket, betyder, ...för att fylla ut. Opersonligt!
Om man frågar sin kompis hur hans hoj är att köra så vill man inte höra honom rabbla hästkrafter och vridmoment, du vill veta HUR den är att KÖRA!
Trovärdigheten har tagits upp tidigare, Jerker A som äger landets största mc-butik provar nya Honda Fireblade och skriver om det. Tänk rubrikerna om Plus-Sverker ägde en tvättmaskinaffär...med tvättmaskiner han dessutom granskar och jämför med andra...........
Gerry N äger hotell Blaue Ecke vilket erkändes tidigare men jag tror inte det finns reklam för det i artikeltext den här gången(?) Kanske för att det uppmärksammats i inlägg tidigare. Har inte läst allt än.
Första numret av en tidning är ofta bra för då har man haft tid på sig. Nummer två började inte alls bra. Stavfel finns också men värst är ändå att lura mig att läsa skitresan med den övertyska känslan. Förtroendet är förbrukat.
Serien i slutet är kul! Pjuih! Andas lite och sen läsa resten av sidorna också...ska försöka hålla pappret utan tång.
/////////Med "Afrikanskt" ursprung