Motorrenovering KTM Duke 790

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
En tanke kan ju vara att sälja den medan den funkar och lägga pengarna på något som det står "Made in Japan" på.

Kanske inte lika häftigt i broschyren, men å andra sidan brukar det funka...

tänkte göra så i vår faktiskt, detta blir min sista KTM det har jag redan bestämt mig för
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Kul för dig att du fått ordning på grejerna. Denna hojen får du slita på länge så du får lite valuta för degen ;)
Har du lite mer bilder från arbetet? Vore kul att se.

Tänk på utgifterna som en sur parkeringsbot. Svär lite, betala och glöm av skiten bara.

jag får se lite får mest ont i huvudet av att titta på hojen just nu och det känns som problemen inte är slut men vad vet jag.

Johan behövde ju dra när vi riktat in motorn så han avslutade jobbet själv jag bad han ta lite bilder men tror inte det blev några fler tyvärr :/
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
jag får se lite får mest ont i huvudet av att titta på hojen just nu och det känns som problemen inte är slut men vad vet jag.

Johan behövde ju dra när vi riktat in motorn så han avslutade jobbet själv jag bad han ta lite bilder men tror inte det blev några fler tyvärr :/

tack för tipsen!
jag tror jag vet vad problemet va nu, det sitter ett li-ion batteri i hojen och nu har jag fått lära mig att dem blir svaga av kyla och kan då ha svårt att starta, det man kan göra är att slå igång lamporna ett tag så ska det funka sen. Varnings lampan va tydligen kopplat till trött/kallt batteri med.

problemet kom inte tillbaks så den förklaringen makes sense tycker jag.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hur har det gått med det här? Hann du köra något innan det var dags för vinterdvala eller har du varit tvungen att jobba dygnet runt för att finansiera reparationerna?
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Hoppas att du, Albin, klarat dig undan med kroppen i behåll och huvudet också!! Dina inlägg har ju blivit en sorglig men intressant historia, får vi höra slutkapitlet också, please!!
Och sen att du köper något billigt japanskt för att återkomma på SH!!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En sak som jag tänker på då jag ser bilden på blocket är att jag skulle behålla avgassystemet eller bakre delarna och eventuell katalysator och sånt från den skrotade hojen om det går att använda, vem vet vad som händer vid besiktningen längre fram? Mitt som det är blir det krav på avgasmätning vid besiktningen eller så åker man på en flygande besiktning och den måste återställas till original och då är det nog bra att ha kvar original systemet. Om jag inte minns helt fel så var det väl avgassystemet om svetsat med en Arrow dämparen på den där hojen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hade varit kul med en uppdatering på hur det har gått med allt. Kör du fortfarande KTM eller bytte du till något annat?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hade varit kul med en uppdatering på hur det har gått med allt. Kör du fortfarande KTM eller bytte du till något annat?

Den har cirkulerat på blocket några vändor i sommar iallafall orkar inte söka nu men sett den till salu
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorn är i alla fall inte renoverad ännu för den står hos min bror och väntar på transport till mig.

Fick precis hem motorn. Ursprungsplanen var att fräsa upp plats för nya glidlager i toppen men jag kunde direkt konstatera att kamaxlar också behöver bytas samt åtminstone några vippor, helst alla. Därmed ökade prislappen för renovering direkt med flertalet tusenlappar.

Och man behöver ju även plocka isär och kolla efter andra skador samt undersöka varför det saknats smörjning för kamaxlar.

Därmed hamnar motorn kanske på hyllan för gott. Och jag som redan hade börjat fantisera om en smc/exc790.
 

Bifogat

  • IMG_20201224_211318.jpg
    IMG_20201224_211318.jpg
    1.8 MB · Visningar: 61

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Därmed hamnar motorn kanske på hyllan för gott. Och jag som redan hade börjat fantisera om en smc/exc790.

Det där hade jag velat se. KTM måste bara komma med en 890 i motardskrud.

Hur mycket behövs mellan tumme & pekfinger? Lassa upp ett swishnummer, jag bidrar gärna med en liten julklapp, det gör även övriga sporthojsforummedlemmar - det är objektivt sant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där hade jag velat se. KTM måste bara komma med en 890 i motardskrud.

Hur mycket behövs mellan tumme & pekfinger? Lassa upp ett swishnummer, jag bidrar gärna med en liten julklapp, det gör även övriga sporthojsforummedlemmar - det är objektivt sant.

Jag har inte ens scanat prisbilden kanske går att hitta beggat, men man behöver kolla ändå kolla igenom motorn innan man börjar handla mer delar. Kan ju vara mer delar som gått utan smörjning. Och risken finns ju att det finns spricka eller annan läcka någonstans så att det inte blir oljetryck upp till toppen.

Det är ju inte helt normalt att en så pass ny motor havererar. Kan ju iofs vara så att den inte får smörjning vid bakhjulsåkning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Äntligen så tror jag någon är på väg att hitta orsaken till att 790 och 890 havererar. Ser man i den första filmen här så ser man att ingen olja sprutar på kamaxeln. Den andra filmen visar hur det borde se ut.

Att kamaxeln och vipporna sedan skär utan tillräckligt med olja är förstås givet. Egentligen kvarstår nog bara att utreda varför det den inte orkar spruta upp oljan.

Nu ökade dessutom mitt intresse för att plocka isär min 790-motor när det börjar klarna vad grundfelet varit och man sannolikt kan åtgärda det och sedan känna sig trygg med motorn.


 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Äntligen så tror jag någon är på väg att hitta orsaken till att 790 och 890 havererar. Ser man i den första filmen här så ser man att ingen olja sprutar på kamaxeln. Den andra filmen visar hur det borde se ut.

Att kamaxeln och vipporna sedan skär utan tillräckligt med olja är förstås givet. Egentligen kvarstår nog bara att utreda varför det den inte orkar spruta upp oljan.

Nu ökade dessutom mitt intresse för att plocka isär min 790-motor när det börjar klarna vad grundfelet varit och man sannolikt kan åtgärda det och sedan känna sig trygg med motorn.


Jag läste nånstans att senaste topparna omarbetats för att lösa problemet. Men fortfarande inget erkännande ifrån KTM tror jag va?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top