Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor
. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner.
Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit
En fungerande produkt förutsätter 4 saker
1) En bra konstruktion
2) En produktion som kan tillverka konstruktionen
3) En kvalitetskontroll som sorterar bort felaktiga komponenter innan de monteras
4) En kvalitetskontroll som kontrollerar färdiga produkter och sorterar bort de som inte är OK utan måste åtgärdas med ett varv i "Åtgärdesavdelningen"
Exempel från verkligheten. Grannarna klagar över att internet inte fungerar. Jag ser att de har ett D-Link modem, vet D-Link vanligt med fel enligt webben. Åtar mig följa med till affären där de handlat som stöd. De berättar att modemet inte fungerar.
Säljaren i affären frågar: Vilket modem är det? De berättar vilket D-link modem det är.
Säljaren, det här tar jag hand om ni kan välja vilket vilket ni vill ha i hyllan därborta.
Varpå de väljer ett Netgear modem och går ut utan kostnad mer än resan till butiken.
Det var alltså så mycket problem med de aktuella modemen att man inte än gång testade produkter kunderna reklamerade, bara tog emot och erbjöd kunden valfritt nytt från modemhyllan.
Accepterar vi att konstruktionen är OK så är det produktionen som inte fungerar eller kvalitetskontrollen av inkomna komponenter och färdiga produkter som inte funkar.
Men av personlig kontakt med en MC-förare på SH vet jag att KTM 1290 när den kom saknade överströmningsventil för oljan vid oljefiltret. Vilket lätt resulterar i att oljefiltret trycks ihop med kall olja och motorn skär. Vilket hänt hans motor, ej garanti. Ren felkonstruktion.
Ätgärdat några år senare på 1290, överströmningsventil monterat.
Så min misstanke är att KTM gjort till slut sparat in på tex oljetrycksvakt ett misstag för mycket. Valt en oljetrycksvakt / fått levererat en oljetrycksvakt som inte visar att trycket är för lågt för kamnocksmörjning. Och larmar då.
Men när jag läser inlägg #264 och allt snack om byta kamaxlar och inte ett ord om olja, att det är bristen på olja som missfärgar kamaxlarna på grund av överhettning av kamaxeln,
ja då ligger rötan djupt inne i företaget. Tyvärr.