Motorrenovering KTM Duke 790

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁

Tittar du i facebookgruppen så är det jävligt många med havererade 790/890, det är inte normalt med så få mil som det handlar om.
Vill du se en rasad motor så är du välkommen till mig och titta, jag köpte motorn från den här trådens start bara för att konstatera att det behövdes lite fler delar än jag hade räknat med så den hamnade på hyllan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁
En fungerande produkt förutsätter 4 saker
1) En bra konstruktion
2) En produktion som kan tillverka konstruktionen
3) En kvalitetskontroll som sorterar bort felaktiga komponenter innan de monteras
4) En kvalitetskontroll som kontrollerar färdiga produkter och sorterar bort de som inte är OK utan måste åtgärdas med ett varv i "Åtgärdesavdelningen"
Exempel från verkligheten. Grannarna klagar över att internet inte fungerar. Jag ser att de har ett D-Link modem, vet D-Link vanligt med fel enligt webben. Åtar mig följa med till affären där de handlat som stöd. De berättar att modemet inte fungerar.
Säljaren i affären frågar: Vilket modem är det? De berättar vilket D-link modem det är.
Säljaren, det här tar jag hand om ni kan välja vilket vilket ni vill ha i hyllan därborta.
Varpå de väljer ett Netgear modem och går ut utan kostnad mer än resan till butiken.
Det var alltså så mycket problem med de aktuella modemen att man inte än gång testade produkter kunderna reklamerade, bara tog emot och erbjöd kunden valfritt nytt från modemhyllan.
Accepterar vi att konstruktionen är OK så är det produktionen som inte fungerar eller kvalitetskontrollen av inkomna komponenter och färdiga produkter som inte funkar.
Men av personlig kontakt med en MC-förare på SH vet jag att KTM 1290 när den kom saknade överströmningsventil för oljan vid oljefiltret. Vilket lätt resulterar i att oljefiltret trycks ihop med kall olja och motorn skär. Vilket hänt hans motor, ej garanti. Ren felkonstruktion.
Ätgärdat några år senare på 1290, överströmningsventil monterat.
Så min misstanke är att KTM gjort till slut sparat in på tex oljetrycksvakt ett misstag för mycket. Valt en oljetrycksvakt / fått levererat en oljetrycksvakt som inte visar att trycket är för lågt för kamnocksmörjning. Och larmar då.
Men när jag läser inlägg #264 och allt snack om byta kamaxlar och inte ett ord om olja, att det är bristen på olja som missfärgar kamaxlarna på grund av överhettning av kamaxeln,
ja då ligger rötan djupt inne i företaget. Tyvärr.
 
Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Tittar du i facebookgruppen så är det jävligt många med havererade 790/890, det är inte normalt med så få mil som det handlar om.
Vill du se en rasad motor så är du välkommen till mig och titta, jag köpte motorn från den här trådens start bara för att konstatera att det behövdes lite fler delar än jag hade räknat med så den hamnade på hyllan.
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
En fungerande produkt förutsätter 4 saker
1) En bra konstruktion
2) En produktion som kan tillverka konstruktionen
3) En kvalitetskontroll som sorterar bort felaktiga komponenter innan de monteras
4) En kvalitetskontroll som kontrollerar färdiga produkter och sorterar bort de som inte är OK utan måste åtgärdas med ett varv i "Åtgärdesavdelningen"
Exempel från verkligheten. Grannarna klagar över att internet inte fungerar. Jag ser att de har ett D-Link modem, vet D-Link vanligt med fel enligt webben. Åtar mig följa med till affären där de handlat som stöd. De berättar att modemet inte fungerar.
Säljaren i affären frågar: Vilket modem är det? De berättar vilket D-link modem det är.
Säljaren, det här tar jag hand om ni kan välja vilket vilket ni vill ha i hyllan därborta.
Varpå de väljer ett Netgear modem och går ut ut kostnad mer än resan till butiken.
Det var alltså så mycket problem med de aktuella modemen att man inte än gång testade produkter kunderna reklamerade, bara tog emot och erbjöd kunden valfritt nytt från modemhyllan.
Accepterar vi att konstruktionen är OK så är det produktionen som inte fungerar eller kvalitetskontrollen av inkomna komponenter och färdiga produkter som inte funkar.
Men av personlig kontakt med en MC-förare på SH vet jag att KTM 1290 när den kom saknade överströmningsventil för oljan vid oljefiltret. Vilket lätt resulterar i att oljefiltret trycks ihop med kall olja och motorn skär. Vilket hänt hans motor, ej garanti. Ren felkonstruktion.
Ätgärdat några år senare på 1290, överströmningsventil monterat.
Så min misstanke är att KTM gjort till slut sparat in på tex oljetrycksvakt ett misstag för mycket. Valt en oljetrycksvakt / fått levererat en oljetrycksvakt som inte visar att trycket är för lågt för kamnocksmörjning. Och larmar då.
Men när jag läser inlägg #264 och allt snack om byta kamaxlar och inte ett ord om olja, att det är bristen på olja som missfärgar kamaxlarna på grund av överhettning av kamaxeln,
ja då ligger rötan djupt inne i företaget. Tyvärr.
Är fortfarande inte övertygad om att det är brist på olja som är orsaken. Tror mer på att det monterats några batcher med dåliga kammar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂
Även Honda hade s.k. chokladkammar under en period i början på 80-talet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Facebook använder jag inte, men antar att det är samma grupp som skrivs om på adv-rider. Vad skulle jag få ut av att kolla på en rasad motor tänkte du på? Det går säkert utan problem att uppbringa en skrotad motor av alla motorfamiljer som någonsin tillverkats om man vill. Återigen, jag förnekar inte att det finns problem. Till och med Ktm har ju själva gått ut med det. Tror dock att det är väldigt överdrivet. Men fan vet, jag kanske återkommer i denna tråden sedan och spyr galla över ktm då jag kollat kammarna på min egen 😂

Facebookgruppen har 11000 följare och det finns jävligt många personer som postat bilder på sina skurna toppar men du har säkert rätt.
Det är bara överdrivet och helt normalt...



Eller åtminstone helt normalt för de som kör KTM.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns andra märken som har svagheter, skillnaden är nog att de tar ansvar för felen, antingen via garanti, goodwill eller som åtagandet BMW gjorde sist, att kostnadsfritt byta kardanaxel vid 6.000 mil på ALLA hojar fram till och med 2023 års modell. Så länge hojen rullar. Tidigare har man löst andra fel på liknande vis (tex kostnadsfritt nya Öhlinare till alla som fått hojen strandad pga felaktig ESA inkl lånehoj under rep osv).

Det har diskuterats förut: Problemet är inte KTM-s felkonstruktioner/slarvfel, problemet är att kunderna tappat förtroendet för tillverkaren.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Facebookgruppen har 11000 följare och det finns jävligt många personer som postat bilder på sina skurna toppar men du har säkert rätt.
Det är bara överdrivet och helt normalt...



Eller åtminstone helt normalt för de som kör KTM.
Av de 11000 följarna hur många är det som äger denna motor? Skurna toppar är en liten nyhet för mig, det har jag inte sett så mycket av. Har mest sett uppätna kamlober.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var är KTMs 790 och 890 konstruerade ?
Var tillverkas 790 och 890 motorerna ? Indien, Kina, Thailand, Indonesien ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nja det är nog mycket storm i ett vattenglas också. Kolla bara tråden på adv-rider så ser du. Mycket tyckande och vetande av dagens tangentbordsriddare , där många av de som hörs mest inte ens äger en ktm med nämnda motor 🤔. Missförstå mig rätt, visst har dom en del problem med denna plattformen, men det har fått alldeles för stora proportioner. Har svårt att tänka mig att det är en en generell felkonstruktion. Då skulle alla ha drabbats, vilket inte är fallet. Detta är lite problemet med internet idag, så det gäller att kunna sålla lite bland informationen som finns. Visst har ktm kunnat skött det snyggare , men det är inte riktigt deras grej och har aldrig varit 😁
Haha, jobbar du hos en KTM-återförsäljare eller? 😅
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det spelar ingen roll, det görs massor av helt skottsäkra motorer i de länderna… av Yamaha tex.
Nja, hur är det med magneterna i generatorn ex. R1? Limmade, som lossar och ställer till det (visst, inte så många, men tillräckligt för att det skall vara ett känt fenomen på nätet) Så skottsäkert kan jag inte hålla med om.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top