Motorrenovering KTM Duke 790

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Skottsäkert finns inte. Hållbarhet och ibland även handhavandelogik får man ge upp om det är extrema och/eller exotiska maskiner man vill ha.

Sen ska helst inte mellanklass brödochsmörmaskiner dras med detta. Helst. Men det är KTM, det är mer förväntat där än för Honda vad gäller volymmodeller eftersom de liksom inte har någon Cub.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Att packväskor faller av på en ny BMW är förvånande!
Man undrar hur det är utprovat?
På 70-talet var det standard med en packrem runt Krauserväskorna:hihi

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Återkallelser är ju någonting HELT annat än ”fel”.
Oftast börjar det som ett "fel" antingen att fabriken själva upptäcker det eller att det är kunderna som upptäcker det. Sen blir det diskussioner och långbänk om det ska klassas som ett typfel eller om det är någon annan man kan skylla på. Sen ska ledningen på företaget bestämma om det ska vara en godwillfix, en fix där företaget bara står för delarna, eller rent av en återkallelse. Det är i det sistnämnda som bilfabrikerna, med Toyota i spetsen, är så mycket bättre än hojtillverkarna. Toyota har alltid haft många återkallelser men det beror på att de har en enorm repekt för kundvård, inte för att det är fler fel på deras bilar.
KTM har rykte om sig att vara dåliga men det är ju väldigt olika. Jag har kört KTM hojar sedan 2005 och aldrig haft ett problem som inte har lösts blixtsnabbt. Inklusive på min RC8 där cylindrar och kolvar byttes omg.

På mina japanska hojar har det varit mer strul, t ex oljenivågivaren på R1:an eller framhjulet på ZX10:an. Det sistnämnda blev för övrigt en recall till slut.

Pratar vi t ex fälgar gjorda av mjukost på adventurehojarna så har även BMW samma mjukosttillverkare för sina hjul. Jag har flera kompisar som fått byta på sina GS:ar.

Och på tal om GS, hur länge tog det inte innan fabriken tog sitt ansvar när övre gaffelfästena brast på GS-modellerna? Felet upptäcktes 2013 och åtgärdades först 2017. BMW kände till problemet från 2014, men troligtvis tidigare.

Javisst, KTM har gjort bort sig något grönjävlars med 790/890 och smörningsproblemet och de ska ha skit för det. Men vi måste också vara nyktra nog och inse att de inte är ensamma om att göra bort sig ibland. Det är stora pengar det handlar om när man har tillverkat hundratusentals fordon och nånting måste bytas på allihop. Ägarna hos respektive tillverkare skruvar på sig bara de tänker på en recall...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Oftast börjar det som ett "fel" antingen att fabriken själva upptäcker det eller att det är kunderna som upptäcker det. Sen blir det diskussioner och långbänk om det ska klassas som ett typfel eller om det är någon annan man kan skylla på. Sen ska ledningen på företaget bestämma om det ska vara en godwillfix, en fix där företaget bara står för delarna, eller rent av en återkallelse. Det är i det sistnämnda som bilfabrikerna, med Toyota i spetsen, är så mycket bättre än hojtillverkarna. Toyota har alltid haft många återkallelser men det beror på att de har en enorm repekt för kundvård, inte för att det är fler fel på deras bilar.
KTM har rykte om sig att vara dåliga men det är ju väldigt olika. Jag har kört KTM hojar sedan 2005 och aldrig haft ett problem som inte har lösts blixtsnabbt. Inklusive på min RC8 där cylindrar och kolvar byttes omg.

På mina japanska hojar har det varit mer strul, t ex oljenivågivaren på R1:an eller framhjulet på ZX10:an. Det sistnämnda blev för övrigt en recall till slut.

Pratar vi t ex fälgar gjorda av mjukost på adventurehojarna så har även BMW samma mjukosttillverkare för sina hjul. Jag har flera kompisar som fått byta på sina GS:ar.

Och på tal om GS, hur länge tog det inte innan fabriken tog sitt ansvar när övre gaffelfästena brast på GS-modellerna? Felet upptäcktes 2013 och åtgärdades först 2017. BMW kände till problemet från 2014, men troligtvis tidigare.

Javisst, KTM har gjort bort sig något grönjävlars med 790/890 och smörningsproblemet och de ska ha skit för det. Men vi måste också vara nyktra nog och inse att de inte är ensamma om att göra bort sig ibland. Det är stora pengar det handlar om när man har tillverkat hundratusentals fordon och nånting måste bytas på allihop. Ägarna hos respektive tillverkare skruvar på sig bara de tänker på en recall...
Japp, och det här är ju skillnaden hur tillverkarna löser problemen. Fälgar av mjukost = garanti hos BMW, ”inom spec” hos KTM.

Toyota är extrema; de återkallade 1,5 MILJONER bilar i USA för att rätta till ett fäste till kupemattan så att det inte skulle finnas ens en teoretisk risk att den skulle kunna hasa fram/upp/över och blockera bromspedalen… kostnad? Ja stor, men ryktet blev snarast ÄNNU bättre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japp, och det här är ju skillnaden hur tillverkarna löser problemen. Fälgar av mjukost = garanti hos BMW, ”inom spec” hos KTM.

Toyota är extrema; de återkallade 1,5 MILJONER bilar i USA för att rätta till ett fäste till kupemattan så att det inte skulle finnas ens en teoretisk risk att den skulle kunna hasa fram/upp/över och blockera bromspedalen… kostnad? Ja stor, men ryktet blev snarast ÄNNU bättre.
Råkat ut för exakt detta på Toyata Prius. Hyrd för nyfiken på Prius. Lyckades inte starta bilen i Skåne. För att starta ska bromspedalen tryckas i botten ( på bilar förr skulle man kolla bromsarna innan start. Gick bromspedalen i botten, starta inte, kör absolut inte. .....)
Efter funderat lite kollade jag mattan framför förarstolen den hade åkt fram och hindrade bromspedalen att gå ner de sista 5 mm. Så jag drog tillbaka mattan.
Tydligen ingen recall i EU.
Priusen startade men ska man köra iväg med en bil där bromspedalen vid test går i golvet ?

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
men ska man köra iväg med en bil där bromspedalen vid test går i golvet ?
Det gjorde den alltid på BMW med första generationens ABS. Så fort bilen rullade stannade pedalen där man var van. När man stannade helt sjönk pedalen till golvet.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
På Volvo 740 vill dörrmattan lägga sig över kopplingspedalen så denna förblir nertryckt och man därmed inte kan få driv men den bilen är förlåten med råge.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Med fälgarna i mjukost så tror jag det syftas på de gjutna fälgarna, inte de trådekrade.
Jag har sett bägge varianterna som skadas... De trådekrade ska ju flexa men med en 260 kg fullastad GS så blev de lätt buckilga om du tex körde på en sten som sticker upp på grusvägen. De är helt enkelt för breda så kanterna blir mjuka. Jämför med enduro- och rallyfälgar.De ärbetydligt smalare, dels för att kunna hantera endurodäck men också för att de blir väldigt mycket stadigare.

Gjutna fälgar är ju betydligt styvare i sig själv och blev också buckliga vid tex vägarbeten. Det förekommer ju på bilar med lågprofildäck också.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Jag har två kompisar som råkat ut för detta på sina GS:ar och det var verkligen inte "bara" ett garantirep. Först fick de veta att de använt motorcykeln utanför specen vad den ska tåla, sen efter mycket tjat så gick BMW i allafall med på byte, men det tog några veckor.

En kompis i Boden körde sönder sin 1190 framfälg och KTM bytte direkt, det var inte tal om något inom spec, så precis som vanligt så förekommer samma problem hos flera märken. Okej att KTM OFTAST har sämre kundvård men det förekommer även hos BMW. Ska vi sprida information så bör den vara sann och inte så jäkla färgad, det startar bara onödiga rykten som ofta blir en "sanning".

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
En annan detalj är hur tillverkaren/impotören behandlar sin återförsäljare när det är problem med produkter dom sålt. Där har KTM lite att jobba på.
Eftersom jag fick ganska mycket insyn i hur både BMW och Triumph behandlade den största återförsäljaren här uppe i norr så kan jag direkt påstå att även BMW och Triumph har lite att jobba på. Den handlaren valde att inte lägre sälja dessa märken utan säljer bara KTM...vilket ju är märkligt om nu KTM var så dåliga på att hantera sina åf...?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Nu låter det som att jag har KTM kalsonger på mig men så är inte fallet. KTM har i vissa fall behandlat kunder som skit men det har även BMW, Triumph och andra märken gjort, även om KTM kanske leder ligan, men det vet vi inte.
Det går massor av rykten som förstärks eftersom människor gillar att skvallra och sprida galla. Tänk också på att de som är missnöjda skriver i forumen, och många äger inte ens eller har erfarenhet av märket de snackar skit om. De som är nöjda skriver ju ingenting.

Självklart ska vi ha en debatt och självklart ska KTM eller vilket märke det än gäller få skit när de gör dumheter, men det är bra om vi kan ha en hyfsat faktasäkrad debatt, då kanske det leder till nånting bra i slutänden.
Alla gillar ju sin hoj bäst och vill ju såklart snacka ner de övriga märkena. Det har ju historisk varit exakt samma sak med Apple vs PC, SAAB vs Volvo, Elbil vs bensin osv... I slutänden har oftast ingen rätt eftersom vi som sitter längst ned i hierarkin inte har en susning hur de här stora företagen tänker och varför de agerar som de gör...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu låter det som att jag har KTM kalsonger på mig men så är inte fallet. KTM har i vissa fall behandlat kunder som skit men det har även BMW, Triumph och andra märken gjort, även om KTM kanske leder ligan, men det vet vi inte.
Det går massor av rykten som förstärks eftersom människor gillar att skvallra och sprida galla. Tänk också på att de som är missnöjda skriver i forumen, och många äger inte ens eller har erfarenhet av märket de snackar skit om. De som är nöjda skriver ju ingenting.

Självklart ska vi ha en debatt och självklart ska KTM eller vilket märke det än gäller få skit när de gör dumheter, men det är bra om vi kan ha en hyfsat faktasäkrad debatt, då kanske det leder till nånting bra i slutänden.
Alla gillar ju sin hoj bäst och vill ju såklart snacka ner de övriga märkena. Det har ju historisk varit exakt samma sak med Apple vs PC, SAAB vs Volvo, Elbil vs bensin osv... I slutänden har oftast ingen rätt eftersom vi som sitter längst ned i hierarkin inte har en susning hur de här stora företagen tänker och varför de agerar som de gör...
Du kan ju inte komma och förstöra tråden med egna erfarenheter.Hur mycket som krånglar på KTM och hur uselt supporten fungerar vet man naturligtvis bäst om man aldrig själv haft något med märket att göra.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC