Återkallelser är ju någonting HELT annat än ”fel”.
Oftast börjar det som ett "fel" antingen att fabriken själva upptäcker det eller att det är kunderna som upptäcker det. Sen blir det diskussioner och långbänk om det ska klassas som ett typfel eller om det är någon annan man kan skylla på. Sen ska ledningen på företaget bestämma om det ska vara en godwillfix, en fix där företaget bara står för delarna, eller rent av en återkallelse. Det är i det sistnämnda som bilfabrikerna, med Toyota i spetsen, är så mycket bättre än hojtillverkarna. Toyota har alltid haft många återkallelser men det beror på att de har en enorm repekt för kundvård, inte för att det är fler fel på deras bilar.
KTM har rykte om sig att vara dåliga men det är ju väldigt olika. Jag har kört KTM hojar sedan 2005 och aldrig haft ett problem som inte har lösts blixtsnabbt. Inklusive på min RC8 där cylindrar och kolvar byttes omg.
På mina japanska hojar har det varit mer strul, t ex oljenivågivaren på R1:an eller framhjulet på ZX10:an. Det sistnämnda blev för övrigt en recall till slut.
Pratar vi t ex fälgar gjorda av mjukost på adventurehojarna så har även BMW samma mjukosttillverkare för sina hjul. Jag har flera kompisar som fått byta på sina GS:ar.
Och på tal om GS, hur länge tog det inte innan fabriken tog sitt ansvar när övre gaffelfästena brast på GS-modellerna? Felet upptäcktes 2013 och åtgärdades först 2017. BMW kände till problemet från 2014, men troligtvis tidigare.
Javisst, KTM har gjort bort sig något grönjävlars med 790/890 och smörningsproblemet och de ska ha skit för det. Men vi måste också vara nyktra nog och inse att de inte är ensamma om att göra bort sig ibland. Det är stora pengar det handlar om när man har tillverkat hundratusentals fordon och nånting måste bytas på allihop. Ägarna hos respektive tillverkare skruvar på sig bara de tänker på en recall...