Motortrim till R6 & Sxv 550 vart hittar man det?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En sak jag inte riktigt klarar att motiverar är vattenpumpen. Hur vad menar du att man tjänar på den? Masströghetsmoment, nja det finns ju ändå där fast som generatorn kommer att då ta. Den pumpen ni använda körde ni den tillsammans med termostaten eller?

Har en klar ritning i cad på insug som skall börja tillverkas med justerbar längd på insugstrattar och variabel volym på plenum:)

Riktigt tufft med luftburk utskuren ur plast. Vem gör detta och hur olösligt är det utan spons från bolaget?

Poängen med elektronisk vattenpump är två saker.
1. Du kan ställa vattenpumpsvarvet precis så att motorn skall gå lagom varmt. En mekanisk driven pump följer ju motorvarvet och den är dimensionerad för att ge tillräckligt flöde vid ex 3kRPM så snurrar det satan vid 14kRPM med enda följd att effektiviteten sjunker då vattnet kaviterar och dessutom försämras värmeöverföringen då vattnet pumpas runt för fort. Följden är dessutom att du kan använda mindre kylare vilket är positivt ur aerodynamisk synvinkel.

2. Om du ändå skall åka runt med en generator som ger 200w så kan du väl ändå använda energin till något vettigt istället för att bara låta laddningsregulatorn elda upp strömmen som värme.

Viss risk för att det är overkill men att minska motorns interna friktion är det bästa sättet att trimma för er som kör med restriktor.

Du som har både motor och billig bänktid borde testa att köra en repa med pump och därefter plocka bort pumpen och köra en repa till med extern kylning.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Riktigt tufft med luftburk utskuren ur plast. Vem gör detta och hur olösligt är det utan spons från bolaget?
Du som har både motor och billig bänktid borde testa att köra en repa med pump och därefter plocka bort pumpen och köra en repa till med extern kylning.

Bra inlägg!

Låter ju lågiskt men att det skulle kavitera borde väll vara skadligt för en pump utan att fördjupa sig i den diskussionen.

Det är ett företag i Trollhättan som tillverkar karosser till bla saab m.m. som har sin fabrik i Belgien där vårat insug tillverkats. Det har inte skurits ut utan skrivits ut (3D-skrivare). Var för lite pengar för en sponsorplats på vår bil så vi betalade det. Tror det kostade ca 6-7000kr så med andra ord fullt möjligt för vem som helst.

Inte omöjligt att man skulle kunna göra ett test om tiden finns. Nu är nästa projekt att få flänsarna vattenskurna till detta insug, tillverka hylsor till spridare samt koniska insugstrattar och svetsa/montera ihop det för att sen skicka topp och insug till Topplocksverkstan:)

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Bra inlägg!

Låter ju lågiskt men att det skulle kavitera borde väll vara skadligt för en pump utan att fördjupa sig i den diskussionen.

Det är ett företag i Trollhättan som tillverkar karosser till bla saab m.m. som har sin fabrik i Belgien där vårat insug tillverkats. Det har inte skurits ut utan skrivits ut (3D-skrivare). Var för lite pengar för en sponsorplats på vår bil så vi betalade det. Tror det kostade ca 6-7000kr så med andra ord fullt möjligt för vem som helst.

Inte omöjligt att man skulle kunna göra ett test om tiden finns. Nu är nästa projekt att få flänsarna vattenskurna till detta insug, tillverka hylsor till spridare samt koniska insugstrattar och svetsa/montera ihop det för att sen skicka topp och insug till Topplocksverkstan:)

Är prototypen gjord i SLS?
Ni har fått ett väldigt bra pris på plastbiten, Normalpris är säkert det 3 dubbla.
Förvisso är den inte efter berarbetad. Men visst är det häftigt med Friformsprototyper.
På mitt jobb köper vi protyper för flera miljoner varje år.

Mats

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Bra inlägg!

3D skrivare? Hur funkar det?
Är det någon slags sintring eller?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Bland annat finns det Vätska som bestrålas med korsande laserstrålar. Vilket då stelnar och blir plastliknande. Man bygger upp lager för lager. ca 1/10mm per lager.

Det finns även pulver som bestrålas och byggs upp lager för lager.
Efteråt skakar man bort pulvret som inte används.

Så finns det en gamal metod då man värmer en plastråd till 270 grader och spritsar ut tråden i skikt. Utmatningen fungerar ungefär som på en Mig Mag svets.

http://www.prototal.se/index.php?id=2954

Mats

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Bland annat finns det Vätska som bestrålas med korsande laserstrålar. Vilket då stelnar och blir plastliknande. Man bygger upp lager för lager. ca 1/10mm per lager.

Det finns även pulver som bestrålas och byggs upp lager för lager.
Efteråt skakar man bort pulvret som inte används.

Så finns det en gamal metod då man värmer en plastråd till 270 grader och spritsar ut tråden i skikt. Utmatningen fungerar ungefär som på en Mig Mag svets.

http://www.prototal.se/index.php?id=2954

Mats

Aha, då va de som jag trodde.
Sett det där med spån, jävligt coolt faktiskt.
När dom kör med vätska, är det någon slags epoxy då, eller ha jag fått det helt om bakfoten?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Är prototypen gjord i SLS?
Ni har fått ett väldigt bra pris på plastbiten, Normalpris är säkert det 3 dubbla.
Förvisso är den inte efter berarbetad. Men visst är det häftigt med Friformsprototyper.
På mitt jobb köper vi protyper för flera miljoner varje år.

Mats

Det var värst. Vet inte vad programet heter.

Mats verkar kunna det bättre än mig:)

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Nu har det hänt lite saker.
IMG_3226.JPG

IMG_3219.JPG

IMG_0606.jpg

Ikväll blev flänsar och koniska trattarna ihop svetsade. Satsar på att innan måndag ha insug klart för att tillsammans med topp kunna skicka ned allt till topplocksverkstan:)

På webalbumet finns bilder på dreven vi plockar ur motorn och suter slirkopplingen som nu sitter monterad.

[YOUTUBE-ID]U2NXiHMUVJc[/YOUTUBE-ID]

Mer bilder:
http://picasaweb.google.se/Mrhelmutsxv/Insug#

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sammanställning i cad

Kanske inte är någon som följer, men om någon är intresserad så postar jag några bilder på hur det åtminstonde ser ut i datorn nu.
bilen2_2009.jpg

bilen3_2009.jpg

bilen_2009.jpg

h%C3%B6gerfram.jpg

pedalstall1.jpg

damp_fram_hoger.jpg

styrning_samstallning.jpg

krangning_fram.jpg

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag spanar fortfarande och är imponerad av mycket. När är deadline?

Lite tankar i all välmening:

Folk som bygger fritt har en tendens att bli gråhåriga när deras nya fina hjulupphängningar ger sunkiga hjulvinklar när de väl är monterade med hjul. Snegla åt vad andra formelbilar har för hjulvinklar och tänk,tänk räkna och mät då unga pojkar inte klär i grått hår. www.rejsa.nu har en schyst hjärntrust av grabbar som bygger div åk för banbruk.

Vart hade ni tänkt placera kylet?

Är den sista bilden en krängningshämmare? Om ja, är ni säkra på att ni behöver krängningshämmare i en så styv bil med låg tyngdpunkt?

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag spanar med (när jag kommer ihåg, va en stund sedan man va inne i tråden).

Ang BorisJr fråga om krängningshämmare så måste jag inflika att på våran bil gick krängningshämmarna fram sönder och medförde att bilen blev betydligt ostabilare i kurvorna så jag tror det är en bra ide att ha.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Ang BorisJr fråga om krängningshämmare så måste jag inflika att på våran bil gick krängningshämmarna fram sönder och medförde att bilen blev betydligt ostabilare i kurvorna så jag tror det är en bra ide att ha.

Jag vill bara minnas från någon chassiebok jag läste att slutsatsen var att krängningshämmare var något man byggde när man av vardagspraktiska skäl inte kunde åka med tillräckligt styvt chassie. Men bilchassie är inte direkt min specialite....

Jag rekommenderar racetechforumet på rejsa då där finns grabbar med massor av kompetens när det gäller att bygga hjulupphängningar från scratch.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ser jävla porrigt ut. kul läsning som fan

Kul att någon kollar:) Försökt få någon moderator att byta namn på tråden så kanske jag kan bli mer motiverad att uppdatera med info/bilder under byggnationen.

Jag spanar fortfarande och är imponerad av mycket. När är deadline?

Lite tankar i all välmening:

Folk som bygger fritt har en tendens att bli gråhåriga när deras nya fina hjulupphängningar ger sunkiga hjulvinklar när de väl är monterade med hjul. Snegla åt vad andra formelbilar har för hjulvinklar och tänk,tänk räkna och mät då unga pojkar inte klär i grått hår. www.rejsa.nu har en schyst hjärntrust av grabbar som bygger div åk för banbruk.

Vart hade ni tänkt placera kylet?

Är den sista bilden en krängningshämmare? Om ja, är ni säkra på att ni behöver krängningshämmare i en så styv bil med låg tyngdpunkt?

I maj skall bilen rulla annars åker vi inte till Silverstone. Men vi är inbokade till tävlingen. Något KTH misslyckades med om jag inte nämnt det, så vårat mål är avklarat (att spöa dom):hihi

Hjulupphängningsgruppen vet jag har sneglat på andra byggen, någon mycket välkänd byggare. Men jag skall framföra det.

Dom är den gruppen som är grinigast nu när sammanställningarna visar vad som går och inte, alltså när deras punkter i chassiet försändras.

Temat är Kenny Bräck , så karossen kommer påminna om hans bil. Bilen kommer ha vingar på sidorna och i en av dom skall kylaren sitta. Tror den blir placerad på vänster sida för vi skall dra ut avgasystemet på höger.

Det du tidigare nämnde om vattenpumpen verkar inte stämma, några personer här på forumet menar på att laddrelät kortsluter generatorn då ingen ström förbrukas. Att ha en mekanisk rörelse omvandla till el och sen tillbaka till mekaniks rörelse blir då mycket svårt att motivera för domarna

Pumpen Vargen länkade till kostade 2000kr + 2000kr för styrning:näsblod om återförsäljaren var intresserad av spons i utbyte emot att få synnas i tv,tidningar mässor m.m. gjorde honom nästan förbannad, var ju helfel tider att ringa i menade han.

Varför Vargen använde elektrisk beror nog på torrsump skulle jag tro.

Hade ni QS på eran bil? Vi tittar på en bil av eran bil nu med fästet för solonoiden. Det är snyggt.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det du tidigare nämnde om vattenpumpen verkar inte stämma, några personer här på forumet menar på att laddrelät kortsluter generatorn då ingen ström förbrukas. Att ha en mekanisk rörelse omvandla till el och sen tillbaka till mekaniks rörelse blir då mycket svårt att motivera för domarna

Jag såg det men du kan ju ta dig en kretsritning från en regulator och avgöra själv. I ett permanentmagnetsystem med shuntregulator så börjar inte motorn snurra lättare när laddrelät kortsluter utan krämen som produceras eldas upp i lindningen och regulatorn. Testa att köra din gatmoppe med alla strömförbrukare frånkopplade och känn sedan på regulatorn.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag såg det men du kan ju ta dig en kretsritning från en regulator och avgöra själv. I ett permanentmagnetsystem med shuntregulator så börjar inte motorn snurra lättare när laddrelät kortsluter utan krämen som produceras eldas upp i lindningen och regulatorn. Testa att köra din gatmoppe med alla strömförbrukare frånkopplade och känn sedan på regulatorn.

Tåls nog att undersöka. Men tiden är knapp. Tror att det blir mekanisk ändå, skall besluta det i morgon.

Nya däck och stol
IMG_3302.JPG

Egentillverkat Notchnings verktyg att sätta upp i svarven
IMG_3264.JPG

Prov notchat och svetsat
IMG_3263.JPG

Svetsat trattar emot flänsar
IMG_3296.JPG

Fräst spår för o-ringar
IMG_3297.JPG

Färdig svetsade trattar med flänsar i tre olika länger ifall teori och praktik inte går i hand:)
IMG_3299.JPG

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hade ni QS på eran bil? Vi tittar på en bil av eran bil nu med fästet för solonoiden. Det är snyggt.

Vi hade eget styrsystem som våra el-ingenjörer tagit fram för att styra det mesta på bilen, tex vattenpump :) , Vi hade som sagt också en solenoid som petade i växlar när man aktiverade paddlar på ratten.

Ett tips på vingar. Domarna har sett lite för mycket sånt och är inte allt för imponerade av dom då bilarna knappast kommer upp i hastigheter för att motivera vingar.

Jo just det! Tänk för guds skull på den där förarvinkeln som de där britterna är griniga som attans på!!!

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lite uppdatering:
Chassigruppen har jobbat hela helgen med att notcha, kapa och svetsa.

Topp med insug är skickat till Erland cox (topplocksverkstan)

Vi har lagt ned 2000 timmar fram tills nu.

Nu sitter vi och väntar på mycket saker som tex det egenkonstruerade pedalstället, topp m.m. men det finns massor att arbeta med om man inte bara vill kasta ihop något.

P2220914.JPG

P2220917.JPG

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Uppdate.

Nu är elmia inbokat. Svenska kungen kommer och kollar på bilen 1 April

Rallytokig kung erbjuds biltur