Om man nu får åka med turbo så lär man väl inte få ha 20mm hål,,,då ska den säkert strypas mer?? För annars skulle ju alla åka turbo. Med turbo på Aprilian och 20mm hål slulle man säkert kunna ta ut närmare 100hk enkelt ,,,och man får ett väldigt bra register på tvinnen inga problem i kurvor kan jag garantera. Jag körde samma varvtider på isbana med och utan turbo trotts för trång bana för att dra nytta av effekten. Lär inte vara sämmre reg på 550 v-t förutsatt att man har tillräckligt stor avgasturbin! På med turbo bar
Om man nu får åka med turbo så lär man väl inte få ha 20mm hål,,,då ska den säkert strypas mer?? För annars skulle ju alla åka turbo. Med turbo på Aprilian och 20mm hål slulle man säkert kunna ta ut närmare 100hk enkelt ,,,och man får ett väldigt bra register på tvinnen inga problem i kurvor kan jag garantera. Jag körde samma varvtider på isbana med och utan turbo trotts för trång bana för att dra nytta av effekten. Lär inte vara sämmre reg på 550 v-t förutsatt att man har tillräckligt stor avgasturbin! På med turbo bar
SXV 550 med portning, kammar, avgassystem, mappning och bra luftflöde ger 85hk på bakhjulet. Hur körbarheten är då vet jag ingenting om, att dom åker med sånna motorer förstår jag inte heller, var man nu ska använda effekten i supermoto...
Lättade och framprövade delar har alice racing. Alu-koppling -400 gram blandannat... De har skrapat bort mycke onödig vikt i den motorn... Och andra effektförluster... Ring och prata med honom. GWR racing kan göra en riktig rebuild på den också, portning ska nog int vara några problem heller.
Ang växellådor som gått sönder så tror jag mer på att det är behandlingen av dem som orsakar det hellre än att dom är dåliga. Vissa förare kör sönder låda på låda medans vissa andra aldrig kör sönder någon låda...
Hur reagerar en "trimmad" motor på Restriktor. Eller är det lämpligare att ha en snäll motor med restriktor
Mats
Om man nu får åka med turbo så lär man väl inte få ha 20mm hål,,,då ska den säkert strypas mer?? För annars skulle ju alla åka turbo. Med turbo på Aprilian och 20mm hål slulle man säkert kunna ta ut närmare 100hk enkelt ,,,och man får ett väldigt bra register på tvinnen inga problem i kurvor kan jag garantera. Jag körde samma varvtider på isbana med och utan turbo trotts för trång bana för att dra nytta av effekten. Lär inte vara sämmre reg på 550 v-t förutsatt att man har tillräckligt stor avgasturbin! På med turbo bar
Det tror jag också. Förutom att prova med att avancera kammarna skulle det även vara intressant att minska överlappet genom att separara lobe center ngt. Så att motorn kan bygga större insugsvakuum. På samma sätt som man gör med motorer som ska gå mot stort avgasmottryck som tex ubåtsmotorer.
SXV 550 med portning, kammar, avgassystem, mappning och bra luftflöde ger 85hk på bakhjulet. Hur körbarheten är då vet jag ingenting om, att dom åker med sånna motorer förstår jag inte heller, var man nu ska använda effekten i supermoto...
Lättade och framprövade delar har alice racing. Alu-koppling -400 gram blandannat... De har skrapat bort mycke onödig vikt i den motorn... Och andra effektförluster... Ring och prata med honom. GWR racing kan göra en riktig rebuild på den också, portning ska nog int vara några problem heller.
Ang växellådor som gått sönder så tror jag mer på att det är behandlingen av dem som orsakar det hellre än att dom är dåliga. Vissa förare kör sönder låda på låda medans vissa andra aldrig kör sönder någon låda...
Kan du hjälpa ynglingen lite här?
Separera lobe center något?
Minska överlappet?
.........
Oj vad jobbigt det blev . ORG avgasystem lär ju vara bäst. Fan det här var ju mycket svårare än att trimma som vanligt!
Går ni på twinen skulle jag även tipsa om ett annat trick från landspeed- och dragraceharleys (om inte detta redan är implementerat på Aprilian eller vad ni nu har): Modifiera vevhusventilationen genom att insätta snabba backventiler typ ett litet enkelt kolfiberreedventilhus eller ännu enklare en liten paraplyventil i gummi direkt på vevhusventens mynning i blocket. En äkta twin (dvs icke förskjutna vevtappar) bygger då snabbt och av egen kraft upp ett avsevärd undertryck i vevhuset vilket gör att pumpförlusterna i vevhuset sjunker. Halva tätheten på luftvolymen i vevhuset ger alltså halva pumpförlusten grovt räknat. Detta ger ibland ett par hästkrafter på en HD-motor på höga varv. på en radfyra är problemet mindre.
Att avancera kammarna tycker jag också låter klokt för att bygga i botten där restriktorn orkar supporta motorn.
Nedanstående är bara generella funderingar, dvs kanske inte ens aktuella eller tom olämpliga för den valda motorn om den tex redan har klen smörjning, men jag skriver ändå för att ge idéer:
Att köra med så tunn olja som motorn tål är ju ett sätt att få lite mindre förluster och är vanligt i tex dragracing, men då måste man ju känna till aktuell motors svagheter.
På vissa motorer kan det även vara ide att med motorlutning och nivåkontroll se till att motorn får så låga plaskförluster som det går i transmissionsdelen, dvs kolla att inte kopplingskorg eller drev ligger onödigt djupt i olja, utan istället nätt och jämnt tangerar oljeytan.
Man kan ju även (beroende på motorkonstruktion och lämplighet) fundera på att separera transdelen från motordelen smörjmässigt och därmed kunna köra ATF-olja i lådan.
Aprilian har redan separerad motor/växellåds så en ren växellådsolja lär man köra med i den. Hur var det, den innehöll zink medans motoroljan saknade detta.
Som tunn olja osv då börjar vi skrika om hållbarhet visst att den inte behöver klara 1000mil men det blir ju denna tävling och om det går bra fler och lite event för sponsorer osv.
Det där med backventilen lät ju intressant.
Överlappet= den tid då både insug och avgaskam är öppen
Lobe Center= Vid vilket gradtal kammens lob befinner sig kring lyftcentrum
Förenklat så skulle det nog vara önskvärt med en oneoff kam bättre anpassad för att gå med restriktor. Denna skulle bla ha kortare överlapp och lite annan profil för bättre cylinderfyllnad på låga varv.
Stort tack Boris!
Superavancerade ord kan ibland vara bra med förklaring på.
Oneoff kam är det ett märke eller en typ av kam.
Om jag nu läste rätt måste vi även med sug ha restrikorn mellan trottel och motor. Alltså måste original spjäll hur som helst ur oavsett motor och ersättas med en enkel eftersom båda cyl eller alla fyra skall flöda genom samma 20mm restriktor.
....Kan du hjälpa ynglingen lite här?
Separera lobe center något?
Minska överlappet?....
Du har många idéer det är jätte bra!
Insprutning kommer vi att köra med.
Tumblingportat är det dina kära hajtänder eller?
Borde man minska både diametern på insug och avgas? Någon motivering?
Utmaningar är roligt.
Aprilian har redan separerad motor/växellåds så en ren växellådsolja lär man köra med i den. Hur var det, den innehöll zink medans motoroljan saknade detta.
Som tunn olja osv då börjar vi skrika om hållbarhet visst att den inte behöver klara 1000mil men det blir ju denna tävling och om det går bra fler och lite event för sponsorer osv.
Det där med backventilen lät ju intressant.
De båda oljorna jag listade är motoroljor, ATF skulle jag nog köra i lådan.Jag är dåligt insatt i tunna växellådsrejsoljor, men Boris nämnde ju några. Annars kan soms sagt en fin ATF dextron III olja vara bra.
/J
De båda oljorna jag listade är motoroljor, ATF skulle jag nog köra i lådan.
Vid alla motorkonfigurationer på vanlig bensin så gäller en 20 mm. Ej 4 st 20 mm vid radfyra. E85 är 18 mm som sagt.
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |