Motortrim till R6 & Sxv 550 vart hittar man det?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Förenklat så skulle det nog vara önskvärt med en oneoff kam bättre anpassad för att gå med restriktor. Denna skulle bla ha kortare överlapp och lite annan profil för bättre cylinderfyllnad på låga varv.

Sådär nu väcker jag en DÖD tråd.

Vi bollade fram och tillbaka med Aprilia men priset och levereansdatumet för våra motorer kunde inte fastställas så vi fick överge det och köra vidare med Yamaha R6.

Kanske kan bli något för nästa år bil dock.

Vi letar Diff, förslag här i 10-15000kr klassen vore uppskattat. Lätta saker letar vi efter.

kollar på hur tråget skall byggas om (skvalpskydd) och funderingar om man skulle kunna få till torsump för att slippa det stora tråget. Bottenpluggen sitter ju så dåligt till original också.

Jag skall försöka få tag på racekabelstam (hittar man vart?) så vi slipper sånt som inte behövs. För som det ser ut nu skall vi åtminstonde försöka köra med powercommander, ignition modul och quickshifter vilket skulle göra det väldigt enkelt för oss och därför kunna få mer tid att kunna pröva ut olika lösningar. Dock finns en viss oro över hur givarna som sitter original kommer reagera då vi skall göra om insugssidan.

Temp, TPS och Trycksensor har vi hittat på insug, finns det fler givare?

Förra årets motor pluggade dom kanalerna som sitter på ventilkåpan är det exup:en det?

Fazerns kammar letar vi efter men har hittills inte funnit några (dom är ju snällare), är en avgaskam "snällare" än en insug? om man skulle kunna köpa en original avgas och sätta på insug?

Kontaktat några företag som håller på med portning för tips och prisförslag om vi skall få hjälp med plastning/portning.

I morgon som det ser ut nu åker några ned och hämtar en till R6 motor (2003) i samband med Elmiamässan där vi ställer ut fjolårets bil.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Torrsump bör ni definititvt bygga, dels för att säkra oljeleverans vid laterala G-krafter men även för att få motorn betydligt lägre och därmed få ner tyngdpunkten. Ökad tiltning av cylindrarna frammåt för än lägre tyngdpunkt vore troligen också önskvärt.

Racekabelstam är onödigt om ni ändå skall bygga kring en skrotmotor. Buda hem en original kabelstam från en amerikansk cykel och börja kapa i den istället. Detta då den saknar startspärr och dessutom passar kitt ECU i den vilket är en bättre variant än PCIII om ni kan komma över en till rimligt pris.

Skall ni inte åka överladdat så är det inga problem med original sensorer. De mäter bara TPS+RPM samt korrektion vid uppstart för temp och lufttryck(osäker på det sista)

Ventilkåpan skall inte pluggas utan satsa istället på att bygga en väl fungerande vevhusvent gärna med reedventil enl tidigare idé från Jörgen.

Har ni några specar hur profilen på Fazerkammarna ser ut?

Diffar kan jag inget om men jag funderar i riktning mot supercart, de går ruskigt fort och är både lätta och billiga.

Kolla med Dr.Bike här på forumet om han vill porta åt er. Duktig kille som verkligen lystnar på vad man vill ha och dessutom prioriterar det sär sista i finish.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
om ni ska ha på kitthärvor och grejor så varför inte satsa pengarna på ett autronic sm4 istället?
nira:t är bökigt att mappa i förhållande och autotune funktionen i autronic:en funkar riktigt bra.hade försökt hitta en yec box istället för powercommander och co.om det alternativet var varmare än att byta sprut.som sagt usa härvan är betydligt bättre att bygga på rent ekonomiskt jämfört med en en yec härva.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Torrsump bör ni definititvt bygga, dels för att säkra oljeleverans vid laterala G-krafter men även för att få motorn betydligt lägre och därmed få ner tyngdpunkten. Ökad tiltning av cylindrarna frammåt för än lägre tyngdpunkt vore troligen också önskvärt.
Jo det låter ju klokt men hur gör man det. Vi skall börja riva i det i helgen eller nästa vecka.
Racekabelstam är onödigt om ni ändå skall bygga kring en skrotmotor. Buda hem en original kabelstam från en amerikansk cykel och börja kapa i den istället. Detta då den saknar startspärr och dessutom passar kitt ECU i den vilket är en bättre variant än PCIII om ni kan komma över en till rimligt pris.
Fast en racekabelstam är ju redan rensad ifrån allt skit. Vi vill ju slippa sitta med avbitaren i två veckor. Vi köper en komplett motor, med elsystem, insug, kyl, avgas osv. Det sitter väll startspärr på r6 -01 också? Den var då inga problem att starta utan nyckel, när jag skulle koppla in fjärrstart då jag hade en.

Hur ser programvaran ut till kit-ecu? kan man ställa både tändning och soppa? Går den samköra med dyna-link? Inom vilka gränser kan man justera? Är det YEC ?
Skall ni inte åka överladdat så är det inga problem med original sensorer. De mäter bara TPS+RPM samt korrektion vid uppstart för temp och lufttryck(osäker på det sista)
Fast som exempel sitter ju spridare och spjäll på samma ställa alltså ingen fördröjning där emellan nu kommer ju spridare sitta kvar men spjället hamnar ju på andra sidan luftboxen och restriktor vilket borde leda till ett visst tidsfördröjning mellan de att spjällen öppnas och spridare borde skicka på? Inget överladd.
Ventilkåpan skall inte pluggas utan satsa istället på att bygga en väl fungerande vevhusvent gärna med reedventil enl tidigare idé från Jörgen.
Men grejerna i ventilkåpan är väll bara för att få bättre avgasvärden?
Har ni några specar hur profilen på Fazerkammarna ser ut?

Diffar kan jag inget om men jag funderar i riktning mot supercart, de går ruskigt fort och är både lätta och billiga.

Kolla med Dr.Bike här på forumet om han vill porta åt er. Duktig kille som verkligen lystnar på vad man vill ha och dessutom prioriterar det sär sista i finish.
Inga spec på dom kammarna men dom är snällare.

Likt andra cart har dom inte stel bakaxel då?

Jo jag har nämnt honom som hastigast om vi skulle kontakta honom. Men det är ju minst sagt inget vanligt enkelt projekt att ta sig ann.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo det låter ju klokt men hur gör man det. Vi skall börja riva i det i helgen eller nästa vecka.

Fast en racekabelstam är ju redan rensad ifrån allt skit. Vi vill ju slippa sitta med avbitaren i två veckor. Vi köper en komplett motor, med elsystem, insug, kyl, avgas osv. Det sitter väll startspärr på r6 -01 också? Den var då inga problem att starta utan nyckel, när jag skulle koppla in fjärrstart då jag hade en.

Hur ser programvaran ut till kit-ecu? kan man ställa både tändning och soppa? Går den samköra med dyna-link? Inom vilka gränser kan man justera? Är det YEC ?

Fast som exempel sitter ju spridare och spjäll på samma ställa alltså ingen fördröjning där emellan nu kommer ju spridare sitta kvar men spjället hamnar ju på andra sidan luftboxen och restriktor vilket borde leda till ett visst tidsfördröjning mellan de att spjällen öppnas och spridare borde skicka på? Inget överladd.

Men grejerna i ventilkåpan är väll bara för att få bättre avgasvärden?

Inga spec på dom kammarna men dom är snällare.

Likt andra cart har dom inte stel bakaxel då?

Jo jag har nämnt honom som hastigast om vi skulle kontakta honom. Men det är ju minst sagt inget vanligt enkelt projekt att ta sig ann.


Skillnaden är pengarna.... En USA stam går att få hem på ebay för 50USD medan en kitthärva kostar lätt 4kkr beg och mer än det dubbla ny. För den mellanskillnaden kan jag sitta med avbitaren om du inte orkar själv....
Startspärr vet jag inte om där sitter har aldrig micklat med el på just denna motor.

Langar du över en mail så skickar jag en kittmanual där dyligt beskrivs. Skall du behålla BF98 dom bränsle finns där inte mycket poäng att mappa tändning också, kräver för mycket bänktid i förhållande till vinsterna. Tror inte dynolink är kompatibelt med YEC boxen men det är bättre att mappa själv oavsett.

Hur blir det nu med restriktorn och trottel?

Blir det Tratt-Trottel-restriktor-luftburk-insug så att ni har endast en trottel eller kommer ni att behålla originalkonfig?

Bygger ni som ovan så skulle jag bygga kring ett aftermarketsprut då ni annars skulle få mer problem med original ECU än vad bess inbyggda mappning skulle ge i positiva effekter.

Där finns hål både för sekundärluftsystem och vevhusvent. Sekundärluften går att plugga men med tanke på er applikation vore det kanske läge att ändå bygga vent där.

Snällare kammar är i sig inte önskvärt då det är mycket möjligt att yamaha har byggt dem för lägre effekt. Finns där jämförande dynokurvor mellan de två motorerna för att se om de verkligen ger mer mellanregister?

DrBike är absolut kompetent till projektet och jag vill minnas att han har kontakt med en kamslipare som kan bygga specialkammar till er för att matcha de specifika behoven hos en motor soms kall gå med restriktor.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Skillnaden är pengarna.... En USA stam går att få hem på ebay för 50USD medan en kitthärva kostar lätt 4kkr beg och mer än det dubbla ny. För den mellanskillnaden kan jag sitta med avbitaren om du inte orkar själv....
Startspärr vet jag inte om där sitter har aldrig micklat med el på just denna motor.

Ser denna bra ut då kanske ?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yama...m14QQhashZitem360102393266QQitemZ360102393266

Då passar inte den Europeiska ECU på den stammen?
Langar du över en mail så skickar jag en kittmanual där dyligt beskrivs. Skall du behålla BF98 dom bränsle finns där inte mycket poäng att mappa tändning också, kräver för mycket bänktid i förhållande till vinsterna. Tror inte dynolink är kompatibelt med YEC boxen men det är bättre att mappa själv oavsett.
Jo vi skall åka på 98. En negativ sak om man skulle vilka åka med MS eller liknande verkar vara att man inte kan finna original förtändningsvärden. Original är inte fasta värden utan varieras beroende på flera olika parametrar. Det skrämmer ju en för att välja andra system.

Hur blir det nu med restriktorn och trottel?

Blir det Tratt-Trottel-restriktor-luftburk-insug så att ni har endast en trottel eller kommer ni att behålla originalkonfig?

Bygger ni som ovan så skulle jag bygga kring ett aftermarketsprut då ni annars skulle få mer problem med original ECU än vad bess inbyggda mappning skulle ge i positiva effekter.
Insugssidan blir precis som du beskrivit.(aa fast spjäll och inte trottel) Vi måste bygga den på det viset. Varför skulle det ge oss problem. Det enda skillnaden blir ju tidsfördröjningen mellan spjäll och sprut men det är ju inget du justerar i tex MS heller. Original har ju bara en TPS givare så någon skillnad när vi kommer åka med ett stort spjäll blir det ju inte. Iförsig har jag ingen anning vad man gör med trottlarna?

R6an har ju spjäll som styrs av gaswiren och innanför dom sitter ju en vacumstyrd trottel.

Enligt reglerna får vi inte ha något "downstream" ifrån restriktor som kan påverka varvtalet.

Där finns hål både för sekundärluftsystem och vevhusvent. Sekundärluften går att plugga men med tanke på er applikation vore det kanske läge att ändå bygga vent där.

Snällare kammar är i sig inte önskvärt då det är mycket möjligt att yamaha har byggt dem för lägre effekt. Finns där jämförande dynokurvor mellan de två motorerna för att se om de verkligen ger mer mellanregister?

DrBike är absolut kompetent till projektet och jag vill minnas att han har kontakt med en kamslipare som kan bygga specialkammar till er för att matcha de specifika behoven hos en motor soms kall gå med restriktor.
Lägre effekt ger ju högre vrid. Fazer motorn är ju en R6 med andra kammar.

Jo jag ska nog ta och ringa honom. Några andra portare som tagits upp är Ebos och topplocksverkstan som skall kontaktas.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ser denna bra ut då kanske ?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yama...m14QQhashZitem360102393266QQitemZ360102393266

Då passar inte den Europeiska ECU på den stammen?

Jo vi skall åka på 98. En negativ sak om man skulle vilka åka med MS eller liknande verkar vara att man inte kan finna original förtändningsvärden. Original är inte fasta värden utan varieras beroende på flera olika parametrar. Det skrämmer ju en för att välja andra system.


Insugssidan blir precis som du beskrivit.(aa fast spjäll och inte trottel) Vi måste bygga den på det viset. Varför skulle det ge oss problem. Det enda skillnaden blir ju tidsfördröjningen mellan spjäll och sprut men det är ju inget du justerar i tex MS heller. Original har ju bara en TPS givare så någon skillnad när vi kommer åka med ett stort spjäll blir det ju inte. Iförsig har jag ingen anning vad man gör med trottlarna?

R6an har ju spjäll som styrs av gaswiren och innanför dom sitter ju en vacumstyrd trottel.

Enligt reglerna får vi inte ha något "downstream" ifrån restriktor som kan påverka varvtalet.


Lägre effekt ger ju högre vrid. Fazer motorn är ju en R6 med andra kammar.

Jo jag ska nog ta och ringa honom. Några andra portare som tagits upp är Ebos och topplocksverkstan som skall kontaktas.

Den kabelstammen hade fungerat urmärkt. Amerikansk stam passar bara med amerikanske ECU eller kitt ECU.

Tändkurvan hade jag inte bekymrat mig över som problem med ett aftermarketsprut. Du kan alltid kopiera kurva från någon annan, bör gå att dränera från någon annan källa. Snacket om att det ändras med TPS och växel är bara något marknadsföringstrick, den eg anledningen att det öht är input till tändningen är för att sänka tändningen i den region man gör abuller och avgastester.

Original ECU+ ett spjäll är upplagt för att mappningen inte skall stämma ett dugg och du måste ändå progga om från grunden, dessutom är jag osäker på hur vänligt inställd den är till icke original TPS.

Visst Fazern är en nedrtrimmad R6 men finns där bevis för att den har högre vridmoment i mellanregistret och allt snack om "andra kammar för mer kräm i mellanregistret som passar på en naken cykel" inte bara är marknadsföringssnack.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Kan tipsa om denna

http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=27

att pumpa kylvatten med. Mycket liten och räcker till, vi körde med den. Håller även med Boris ang torrsump. Ni kommer kunna släppa ner motorn en hel del samt att ni får bättre koll på smörjningen.

Vi använde Torsen-diff från en tidig audi-quattro med egentillverkat hus, det blev inte så tungt men funkade mycket bra så det kan jag tipsa om.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang Portning..Just i detta specialfall skulle jag vända mig till Topplocksverkstan pga att han kan göra tumblingportning med mycket plast om ni bara säger vad som gäller.. Tumblingen gör att den drar en hel del bättre redan från tomgång men tillåts varva ur mer trotts bra lågfartsreg!! Ovanligt bra!! Jag kör själv denna portning och det är den bästa jag kört sedan spädbarn:tummenupp Finns säkert fler som kan denna portningsteknik,,men jag har då inte hittat någon!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ang Portning..Just i detta specialfall skulle jag vända mig till Topplocksverkstan pga att han kan göra tumblingportning med mycket plast om ni bara säger vad som gäller.. Tumblingen gör att den drar en hel del bättre redan från tomgång men tillåts varva ur mer trotts bra lågfartsreg!! Ovanligt bra!! Jag kör själv denna portning och det är den bästa jag kört sedan spädbarn:tummenupp Finns säkert fler som kan denna portningsteknik,,men jag har då inte hittat någon!

Vi har kontakt med Erland nu. Han verkar vara väldigt bra med att ha å göra med:) Väldigt trevlig.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kan tipsa om denna

http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=27

att pumpa kylvatten med. Mycket liten och räcker till, vi körde med den. Håller även med Boris ang torrsump. Ni kommer kunna släppa ner motorn en hel del samt att ni får bättre koll på smörjningen.

Vi använde Torsen-diff från en tidig audi-quattro med egentillverkat hus, det blev inte så tungt men funkade mycket bra så det kan jag tipsa om.

Räcker inte original pump eller? Torsendiffen bromsar väll på motorbroms också?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=24011

Ozto säljer uppenbarligen en kittgenerator, lägre vikt och mer lättsnurrat....

Lät bra först men så kom jag på att vi eventuellt kommer åka med elektriska padlar med solonoid som styr växlingen. Då kanske inte den generatorn skulle palla det.

Bifogar några bilder så ni får se hur det går framåt

Vi fick hem ny motor i lördags som vi lyfte ut chassiet idag. Den skall upp i bänken förhoppningsvis denna vecka.

Är väldigt tacksam för alla ni som svarar i tråden.
 

Bifogat

  • DSC00251.JPG
    DSC00251.JPG
    91.6 KB · Visningar: 68
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    92.1 KB · Visningar: 97
  • DSC00253.JPG
    DSC00253.JPG
    72.3 KB · Visningar: 70
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Räcker inte original pump eller? Torsendiffen bromsar väll på motorbroms också?
Lät bra först men så kom jag på att vi eventuellt kommer åka med elektriska padlar med solonoid som styr växlingen. Då kanske inte den generatorn skulle palla det.
Är väldigt tacksam för alla ni som svarar i tråden.

Om jag inte missminner mig så krävs det att motorn skall kunna startas med batteri som återfinns ombord. Då man ändå måste släpa runt på ett batteri är det lika bra att utnyttja krämen till något vettigt dvs driva en elektrisk pump och därmed minska motorns pumpförluster. Dessutom får man ett mer jämnt flöde.
Kolla i manualen jag skickade hur många W kittspolen ger,

Vad är poängen med paddlar om ni ändå har sekventiell låda och tändningsbrytning?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om jag inte missminner mig så krävs det att motorn skall kunna startas med batteri som återfinns ombord. Då man ändå måste släpa runt på ett batteri är det lika bra att utnyttja krämen till något vettigt dvs driva en elektrisk pump och därmed minska motorns pumpförluster. Dessutom får man ett mer jämnt flöde.
Kolla i manualen jag skickade hur många W kittspolen ger,

Vad är poängen med paddlar om ni ändå har sekventiell låda och tändningsbrytning?

Hittar inget om antalet watt i manualen du skickade faktiskt.

Men mycket riktigt skulle vi ju kunna strunta i paddlarna.

Idag har den nya motorn monterats i våran ram som den skall stå i då vi skall bänka osv och en första uppstart skall ske förhoppningsvis i morgon.

Tipsen om elektrisk vattenpump verkar kloka:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hittar inget om antalet watt i manualen du skickade faktiskt.

Men mycket riktigt skulle vi ju kunna strunta i paddlarna.

Idag har den nya motorn monterats i våran ram som den skall stå i då vi skall bänka osv och en första uppstart skall ske förhoppningsvis i morgon.

Tipsen om elektrisk vattenpump verkar kloka:tummenupp

Med tanke på att cykeln går med konstant astma så gäller det att få ut så mycket effekt av en stackars soppa vi lyckas få in. Elektrisk vattenpump samt om det finns möjlighet så skulle jag växla om oljepumpen då där finns en stor överkapacitet som stjäl effekt(vill man vara anal med pumpförluster så bygg bort oljefiltret, motorn går ändå inte länge nog under racet för att skitig olja skall bli ett problem). Poängen med oljetryck på tomgång hos en racemotor är ju rätt tveksam.

Soleniodstyrd låda eller ej kan jag inte bestämma mig vad jag tycker. Paddlar lär i sig inte ge snabbare växlingar då begränsningen fortfarande ligger fysiskt i lådan men det är klart smidigt framförallt för ovana förare. Kollade på TRANSLOGIC POWERSHIFTER vilket är ett färdigt system som monteras på motorcyklar (vill även minnas att RTR här på forumet kör med något liknande) och vikten är endast 400g vilket knappast är mer än en växelspakcombo.

En fördel jag ser är möjligheten till datorstyrd launchsekvens med uppväxling inför accelerationsmomentet. (ja jag vet att det inte är KISS men det är tufft)

På tal om accmomentet, hur har ni tänkt med utväxling? Får man byta utväxling mellan momenten? En kompis har nämligen en rasad R6 kitt motor och därmed kittdreven så man kan alternera avståndet mellan växlarna.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Med tanke på att cykeln går med konstant astma så gäller det att få ut så mycket effekt av en stackars soppa vi lyckas få in. Elektrisk vattenpump samt om det finns möjlighet så skulle jag växla om oljepumpen då där finns en stor överkapacitet som stjäl effekt(vill man vara anal med pumpförluster så bygg bort oljefiltret, motorn går ändå inte länge nog under racet för att skitig olja skall bli ett problem). Poängen med oljetryck på tomgång hos en racemotor är ju rätt tveksam.

Soleniodstyrd låda eller ej kan jag inte bestämma mig vad jag tycker. Paddlar lär i sig inte ge snabbare växlingar då begränsningen fortfarande ligger fysiskt i lådan men det är klart smidigt framförallt för ovana förare. Kollade på TRANSLOGIC POWERSHIFTER vilket är ett färdigt system som monteras på motorcyklar (vill även minnas att RTR här på forumet kör med något liknande) och vikten är endast 400g vilket knappast är mer än en växelspakcombo.

En fördel jag ser är möjligheten till datorstyrd launchsekvens med uppväxling inför accelerationsmomentet. (ja jag vet att det inte är KISS men det är tufft)

På tal om accmomentet, hur har ni tänkt med utväxling? Får man byta utväxling mellan momenten? En kompis har nämligen en rasad R6 kitt motor och därmed kittdreven så man kan alternera avståndet mellan växlarna.

Lite av vårat koncept är att göra det enkelt så utväxlingen kommer inte att variera mellan momenten. Vi kommer köra samma.

Efter info om att det tog två motorer för chalmers innan dom fick ordning på torrsump så blev det en prio 3 för oss.

Idag lyckades vi starta upp motorn i våran bänk "rigg" och köra lite, dock skall trycket på bakhjulet justeras för den spann lös ganska tidigt även med restriktorn:) 30hk nådde vi:tungan

Powercommander med quickshifter blir det.

Som sagt onödiga risker som att ta bort filter m.m kommer vi inte att göra. Det som står högst på listan nu är att bänka och jämföra så det är nu helt original och sen köra repa med den restrikorn på original luftbox. Sen skall vi bygga ett eget insug eftersom vårat portare vill ha hela insuget till flödesmätningarna.
 

Bifogat

  • DSC002551.jpg
    DSC002551.jpg
    69 KB · Visningar: 105

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Lite av vårat koncept är att göra det enkelt så utväxlingen kommer inte att variera mellan momenten. Vi kommer köra samma.

Efter info om att det tog två motorer för chalmers innan dom fick ordning på torrsump så blev det en prio 3 för oss.

Idag lyckades vi starta upp motorn i våran bänk "rigg" och köra lite, dock skall trycket på bakhjulet justeras för den spann lös ganska tidigt även med restriktorn:) 30hk nådde vi:tungan

Powercommander med quickshifter blir det.

Som sagt onödiga risker som att ta bort filter m.m kommer vi inte att göra. Det som står högst på listan nu är att bänka och jämföra så det är nu helt original och sen köra repa med den restrikorn på original luftbox. Sen skall vi bygga ett eget insug eftersom vårat portare vill ha hela insuget till flödesmätningarna.

Det behöver inte ta 3 motorer innan man får ordning på torrsump. Där finns många som monterar MC motorer i bilbyggen och torrsumpskonverterar, väldigt vanligt i Radical och div sevenbyggen. Dessutom finns färdiga kommersiella kit att spana på. Rg500 på forumet har om jag inte missminner mig byggt torrsump på en R1 motor.
Att behålla original sump och tilta motorn samt utsätta den för lat G-krafter kan mycket väl orsaka lika många lessna motorer.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Att behålla original sump och tilta motorn samt utsätta den för lat G-krafter kan mycket väl orsaka lika många lessna motorer.

Mycket sant vilket många formulateam fått erfara.


Ang motorbroms vid torsendiff så löser man det enkelt genom en slirkoppling tex "Suter slipperclutch" som vi körde med (finns slirkoppling original i nyare r6 motorer tydligen), var ganska bra då man minskade bakhjulshäng vid nerväxlingar och gjorde bilen mindre nervös.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mycket sant vilket många formulateam fått erfara.


Ang motorbroms vid torsendiff så löser man det enkelt genom en slirkoppling tex "Suter slipperclutch" som vi körde med (finns slirkoppling original i nyare r6 motorer tydligen), var ganska bra då man minskade bakhjulshäng vid nerväxlingar och gjorde bilen mindre nervös.

Jo vi har beställt en torsendiff nu (lättad audiquatro mellandiff) så skall en slirkoppling snart köpas in.

En sak jag inte riktigt klarar att motiverar är vattenpumpen. Hur vad menar du att man tjänar på den? Masströghetsmoment, nja det finns ju ändå där fast som generatorn kommer att då ta. Den pumpen ni använda körde ni den tillsammans med termostaten eller?

Har en klar ritning i cad på insug som skall börja tillverkas med justerbar längd på insugstrattar och variabel volym på plenum:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mycket sant vilket många formulateam fått erfara.
Ang motorbroms vid torsendiff så löser man det enkelt genom en slirkoppling tex "Suter slipperclutch" som vi körde med (finns slirkoppling original i nyare r6 motorer tydligen), var ganska bra då man minskade bakhjulshäng vid nerväxlingar och gjorde bilen mindre nervös.

Vi köper också en suter koppling nu. Dom låg bäst till i pris.

Nu har vårat insug blivit tillverkat. Det har direkt ifrån våran cad ritning skrivits ut i plast. Nu skall det epoxi-förstärkas sen är de klart.

23j0aib.jpg


oa4pwl.jpg


2h30pe0.jpg


fn4x34.jpg


35nbqed.jpg
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top