Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Det beror på hur du har kopplat lysdioderna, men inte särskilt mycket. det minsta möjliga din blinkers kan dra är 0.02A(20mA)(förutsatt att du matar alla lysdioderna med Imax) och som mest 0.08A(80mA), och U*I=P, 0.02*12 = 0,24. 0.08*12=0,96, det skiljer alltså 0,72 watt emellan max och minläget, jag hade nog valt att räkna på det lägre värdet då det inte är säkert att effekten stämmer, har du otur blir effekten högre än 21W, det kan bli så högt som 21,74W och därmed blinka lite långsammare, säkrast blir om du ritar upp hur lysdioderna är kopplade så kan vi exakt räkna ut hur stort motstånd du behöver.
 
Bengan skrev:
Det beror på hur du har kopplat lysdioderna, men inte särskilt mycket. det minsta möjliga din blinkers kan dra är 0.02A(20mA)(förutsatt att du matar alla lysdioderna med Imax) och som mest 0.08A(80mA), och U*I=P, 0.02*12 = 0,24. 0.08*12=0,96, det skiljer alltså 0,72 watt emellan max och minläget, jag hade nog valt att räkna på det lägre värdet då det inte är säkert att effekten stämmer, har du otur blir effekten högre än 21W, det kan bli så högt som 21,74W och därmed blinka lite långsammare, säkrast blir om du ritar upp hur lysdioderna är kopplade så kan vi exakt räkna ut hur stort motstånd du behöver.

Jag har inte kopplat dioderna ännu. Dom är monterade, men inte lödda ännu.
Tanken är att kunna koppla ifrån dessa och montera orginal inför ev. besiktningar.

Så, du har fria händer så att säga.
 
Bengan skrev:
... det kan bli så högt som 21,74W och därmed blinka lite långsammare, ...
Om man har ett traditionellt lastberoende relä så blinkar de snabbare vid högre effekt, inte långsammare. Detta beror på att bimetallen (eller ptc/ntc-motståndet) i reläet snabbare värms upp (av den högre strömmen) till brytgränsen.

Ang lastoberoende blinkrelän så är de egentligen inte tillåtna, åtminstone inte på nyare knarrar. Det är nämligen så att man på något vis måste kunna avläsa på instrumentbrädan att någon lampa har gått hem, ex vis via fel blinkhastighet som ju uppstår om man har lastberoende relä.
Men SBP kollar ju aldrig det men det kan ju vara bra att känna till.
Det var någon tråd uppe ang placering av blinkers nån av de senaste dagarna. Där stod ett utdrag från VV/SBP/VTK eller vart f*n det nu var ifrån, där stod om detta.
 
Robban_C skrev:
Om man har ett traditionellt lastberoende relä så blinkar de snabbare vid högre effekt, inte långsammare. Detta beror på att bimetallen (eller ptc/ntc-motståndet) i reläet snabbare värms upp (av den högre strömmen) till brytgränsen.

Ang lastoberoende blinkrelän så är de egentligen inte tillåtna, åtminstone inte på nyare knarrar. Det är nämligen så att man på något vis måste kunna avläsa på instrumentbrädan att någon lampa har gått hem, ex vis via fel blinkhastighet som ju uppstår om man har lastberoende relä.
Men SBP kollar ju aldrig det men det kan ju vara bra att känna till.
Det var någon tråd uppe ang placering av blinkers nån av de senaste dagarna. Där stod ett utdrag från VV/SBP/VTK eller vart f*n det nu var ifrån, där stod om detta.
Hur kommer det sig då att det blinkar snabbare om man byter till 10W-lampor, eller har jag gjort bort mig komplett?
 
Men hur fan kommer det sig, det borde ju vara tvärtom (som jag skrev ovan).

Du är säker på att de blinkar snabbare med 10W?

Detta gäller ju givetvis de lastberoende reläna, de andra kan vi bortse från just nu.
 
Pinnen skrev:
Jag har diod-blinkers fram & bak och deras effekt verkar vara försumbar. Hur som helst har jag nu provat med både ett 3,3 ohms motstånd per sida samt även med ett 4,7 ohms motstånd per sida och effekten av detta verkar vara densamma, cirka 19-20 blinkningar per 15 sekunder= helt okej. Däremot var ett 6,8 ohms motstånd per sida helt misslyckat så från den resistansen och uppåt blir det fel med både dioder fram och bak, däremot med TVÅ 6,8 ohms motstånd per sida blir blinkfrekvensen bra.

Motstånden är ELFA Effektmotstånd 20 Watt, kostnad 10,40:- per styck exkl. moms.
OBS. Motstånden blir varma, så möjligtvis kan högre effekt på motstånden behövas om det finns, dom blir i så fall väldigt stora.

Peter


1/R = 1/R+1/R

1/6.8+1/6.8 = 1/0.294

1/0.294 = 3.4 Ohm

Altså, när man paralell kopplar motstånd så kan man använda formeln denna formel. igentligen ska det ju vara ett par index märkningar också, men vet inte hur man skriver sådana på datorn.

Ersättnings resistansen för två paralell kopplade mostånd på 6.8 ohm blir 3.4 Ohm

Kan ju vara bra att veta om man huller på att bråka med motsånd hit och dit :)
 
Last edited:
Nykan skrev:
Jag löste det hela med att köpa ett helt nytt blikersrelä, det nya är på 2*21w
iställef för på 2*10w. Kostade mig 95:- och var betydligt enklare än att byta glödlampor eller montera motstånd osv

Var köpte du det? Jag har samma problem, har 10W orginalbilnkers och ska byta till 21W.
 
Jopp. Har sökt å lattjat å försökt finna svar. Får lyfta denna tråden istället... Sticky är den ju iofs... Men men...

Har bytt mina blinkerslampor till 21W... Grejen är att de blinkar långsamt å fint ibland... Å emellanåt flippar dom och speedar som järnet...

Max-blink-frekvensen är väl 140ggr på en minut eller nåt sånt för besiktningen? Min fråga är. Har det nånbetydelse hur dessa max 140 gångerna är "fördelade"?

Kommer dom lipa som bara tusan eftersom dom inte blinkar riktigt som dom ska, eller bara nästan?

/h
 
hållundan skrev:
Jopp. Har sökt å lattjat å försökt finna svar. Får lyfta denna tråden istället... Sticky är den ju iofs... Men men...

Har bytt mina blinkerslampor till 21W... Grejen är att de blinkar långsamt å fint ibland... Å emellanåt flippar dom och speedar som järnet...

Max-blink-frekvensen är väl 140ggr på en minut eller nåt sånt för besiktningen? Min fråga är. Har det nånbetydelse hur dessa max 140 gångerna är "fördelade"?

Kommer dom lipa som bara tusan eftersom dom inte blinkar riktigt som dom ska, eller bara nästan?

/h
Är du säker på att alla blinkar hela tiden?Jag tänkte på om du har ett glapp nånstans,kanske en lampa eller ett blinkrelä?Från det ena till det andra,jag köpte nya framblinkare ifrån graphicartmotodesign,jag tyckte det blev nice ialf ett motstånd på 10ohm/10w blinkade dom perfa.
 

Bifogat

  • Nya Blinkers 003 (Medium).jpg
    Nya Blinkers 003 (Medium).jpg
    86.9 KB · Visningar: 593
  • Nya Blinkers 001 närbild.jpg
    Nya Blinkers 001 närbild.jpg
    38.3 KB · Visningar: 642
Last edited:
McB skrev:
Har du bytt ut dina originalblinkers mot miniblinkers med resultatet att det blinkar alldeles för fort? Bara lugn, lösningen kommer här.

För att ändra det här behöver man koppla ett motstånd parallellt med glödlampan, dvs. mellan plus- och minuspol på lampan. Anledningen till det är att glödlampan i miniblinken förbrukar mindre effekt än originalditon. Oftast rör det sig om 10W i miniblinkers och 21W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.

Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.

Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original- och miniblinkerslampor har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.


Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Ohms lag säger att R=U²/P.

R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.

Alltså blir formeln 12²/11=R

12²=144
144/11=13.1


Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 13 ohm och tåla en effekt på 11W.

Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 17W.

Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.

Köpte ett par miniblinkers på MC varuhuset i sthlm, men dom satt det dioder i. För att få dom att fungera behövde man motstånd på 12-13 ohm + koppla ur blinkers relät eftersom det fanns ett inbyggt i miniblinkersen. Slutade med att jag lämnade tillbaka skiten. Gick till AUDI och köpte mig ett på RS blinkers där en 23W lampa passar klockrent! Ska lägga upp en blid på resultatet så fort jag får tillbaka digitalkameran som är utlånad.
 
Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Lysande :rolleyes: Men.... innebär inte detta (förutsatt att glas och reflektor är de samma) att det bara lyser hälften så mycket när man blinkar? Är det inte lite intressant att visa var man ska när man framför det minsta och mest utsatta fordonet på våra vägar?
Ponera en oskyddad vänstersväng på landsväg där hojen plötligt ersätts av huven och vindrutan från en Volvo 245 som kommer bakifrån och inte har en susning om att du ska svänga. Måste vara en ganska olustigt känsla! :död
 
Last edited:
Attentione Attentione

Har Byt Till Mini Blinkers Med Dioder GÄller De Samma Sak FÖr De
 
Nu har det blivit väldigt mycket allmänt tyckande i den här
sticky-tråden av folk som inte ens kan grundläggande ellära.
:huvet

Kan inte nån moderator rensa bort tramset?
 
Hoppsan skrev:
Exempel
Vi skall ersätta en 21W-lampa med en på 10W. Alltså måste vi "lura" bort 11W.

Lysande :rolleyes: Men.... innebär inte detta (förutsatt att glas och reflektor är de samma) att det bara lyser hälften så mycket när man blinkar? Är det inte lite intressant att visa var man ska när man framför det minsta och mest utsatta fordonet på våra vägar?
Ponera en oskyddad vänstersväng på landsväg där hojen plötligt ersätts av huven och vindrutan från en Volvo 245 som kommer bakifrån och inte har en susning om att du ska svänga. Måste vara en ganska olustigt känsla! :död
När jag installerade minis så började jag bak. provade sen att blinka (visste inget om W å sånt).. det som hände var att lamporna blinkade dubbelt så snabbt som dom gjort tidigare :S sen när jag bytte så att jag även hade minis fram så slutade det blinka över huvudtaget. för mig att det lös konstant. så jag köpte ett nytt relä bara på 23W. sen funkade det utmerkt
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top