Motstånd till miniblinkers - genomgång

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
philsson skrev:
När jag installerade minis så började jag bak. provade sen att blinka (visste inget om W å sånt).. det som hände var att lamporna blinkade dubbelt så snabbt som dom gjort tidigare :S sen när jag bytte så att jag även hade minis fram så slutade det blinka över huvudtaget. för mig att det lös konstant. så jag köpte ett nytt relä bara på 23W. sen funkade det utmerkt

Var hittar ni nya reläer??
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har räknat nu. Kan någon vara snäll och kolla om jag räknat rätt?

Har orginal 10W blinkerslampor, som nu är ersatta av 5W runt om.

Alltså 12*12=144/5=28,8

Innebär de då att jag ska ha ett motstånd på så nära 28,8 ohm som möjligt/lampa?
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
ec2bme skrev:
Jag har räknat nu. Kan någon vara snäll och kolla om jag räknat rätt?

Har orginal 10W blinkerslampor, som nu är ersatta av 5W runt om.

Alltså 12*12=144/5=28,8

Innebär de då att jag ska ha ett motstånd på så nära 28,8 ohm som möjligt/lampa?
Ja du har räknat rätt. Den fantastiska (skryt skryt) excelfilen i trådens början räknar ut samma värden åt dig.

Och du ska ha ca 28.8 Ohm / lampa.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Gôôôtt!!!

Nu vill jag bara veta vilka motstånd man ska köpa.
Kollade på elfa´s helmsida, och där fanns de ju hur många olika motstånd som helst.

Om nån kan tipsa mig så exakt som möjligt om vilket motstånd jag ska använda mig av så vore jag väldigt tacksam.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
ec2bme skrev:
Gôôôtt!!!

Nu vill jag bara veta vilka motstånd man ska köpa.
Kollade på elfa´s helmsida, och där fanns de ju hur många olika motstånd som helst.

Om nån kan tipsa mig så exakt som möjligt om vilket motstånd jag ska använda mig av så vore jag väldigt tacksam.

Artikelnummer 60-523-02 skulle passa fint.
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
jag har köpt nya blinkers till min dt.....de gamla blinkarna är 21w men när jag skulle ta ut lampan på de nya blinkarna så får jag inte bort glaset.... så nu undrar jag, vad händer om jag kopplar in de nya utan motstånd... går lampan sönder då i dem eller blinkar de bara för snabbt.. :va
 

Bifogat

  • IMG_0176 2.JPG
    IMG_0176 2.JPG
    55.6 KB · Visningar: 274

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
glömde att fråga om någon har samma blinkers här?? är det bara att dra ut glaset eller skall man tryck på nåt speciellt sätt???? :confused:
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Jag jobbar på ELFA, om ni bara visste hur många som kommer in och vill att jag ska räkna så att deras diodblinkers ska fungera. ;D
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Dennis, jag tror inte de går sönder. För de brukar ha ett förkopplingsmotstånd redan inbyggda i de där. Det brukar stå vilken effekt de drar på kåpglaset. Ex. 0,87W. Orginallampan brukar ligga på ca. 11W, bara räkna ut ett motstånd som fyller upp gapet så att reläet tror att de gamla lamporna sitter på. Fungerar inte det kan man alltid bygga en pulsgenerator. Sådana byggsatser säljer vi på elfa, med lite modifikationer så kan de ersätta reläet i motorcykeln.

I ditt fall kommer nog bara diodlamporna antligen lysa konstant, eller inte alls.
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Farbrorn skrev:
Dennis, jag tror inte de går sönder. För de brukar ha ett förkopplingsmotstånd redan inbyggda i de där. Det brukar stå vilken effekt de drar på kåpglaset. Ex. 0,87W. Orginallampan brukar ligga på ca. 11W, bara räkna ut ett motstånd som fyller upp gapet så att reläet tror att de gamla lamporna sitter på. Fungerar inte det kan man alltid bygga en pulsgenerator. Sådana byggsatser säljer vi på elfa, med lite modifikationer så kan de ersätta reläet i motorcykeln.

I ditt fall kommer nog bara diodlamporna antligen lysa konstant, eller inte alls.

slängde på de nya blinkarna igår...men de lyste hela tiden
de nya är på 18w och de gammla på 21w så vad skall jag ha för motstånd nu??? :Bugar
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Hm, du menar väl att det står 21W på reläet?
dvs, varje lampa låg på 10,5W/st förut?
Så att de nya drar 9W/st?
Eller?

Dennis_dj skrev:
slängde på de nya blinkarna igår...men de lyste hela tiden
de nya är på 18w och de gammla på 21w så vad skall jag ha för motstånd nu??? :Bugar
 

Denkan

f.d. Dennis_DJ
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Finland,Vaasa
Hoj
suzuki rm 250 -01
Farbrorn skrev:
Hm, du menar väl att det står 21W på reläet?
dvs, varje lampa låg på 10,5W/st förut?
Så att de nya drar 9W/st?
Eller?

det står 21w på rele´n men även på lampan
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    19.3 KB · Visningar: 234

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Dennis_dj skrev:
det står 21w på rele´n men även på lampan

Hm, alltså. Jag kan inte garantera att något jag räknat ut kommer fungera.
Den frågan jag oftast får är för enkla, enstaka dioder som folk vill koppla in på sina motorcyklar/bilar.

Om vi räknar på en motorcykel brukar jag räkna på 13,8V, eftersom motorcykelns generator laddar batteriet.

Sen tar man bara diodens spänningsfall (oftast mellan 1,7 - 2,1 Volt)

Drar det från 13,8V, vi kan räkna på 13,8-2,1 = 11,7V
Jag är dock inte säker på om det finns en spänningsregulator som håller volten rätt för övrig utrustning idag på nya cyklar, det lättaste är att helt enkelt mäta vad som kommer ut till blinkers osv. Avstängd och igång.

11,7 Volt DELAT på diodens ström (oftast 0,03A (30mA))

11,7 / 0,03 = 390ohm. Dvs, fixa dig ett 390ohms motstånd.
Med den lilla ström som ska passera dioden så räcker det med 0,6W motstånd. De kostar ca. 1-2kr/st.
Det motståndet måste kopplas i serie med dioden, och samtliga dioder som man kopplar in måste kopplas paralellt med sitt egna motstånd. Annars får man ett sådant spänningsfall att dioderna inte lyser alls.

Hursom, det är oviktigt för dig. Någon annan kan dra nytta av det kanske.

Till ditt problem:
Vi kan dra nytta av det som hela denna tråd handlar om (tack till McB)
dvs, R=U²/P.

Vi skall alltså ha ut motståndet, och vilken effekt det ska ligga på för att simulera samma effekt som dina gamla lampor gav. Som McB redan (väldigt bra och tydligt) förklarat.

Vi kan väl räkna på 12V, eftersom det verkar fungera för andra som provat detta.

12²/3 = 48ohm, och som hanterar minst 3W.

Alltså, du bör köpa ett effektmotstånd så nära som möjligt i resistans, som tål en effekt på minst 3W.

Elfa har en som skulle fungera för dig, (47ohm/5W)
artikelnummer: 60-038-26. De kostar 3,33st/ex. moms. 4st blir 17kr inkl. moms.

Du kan beställa på internet på www.elfa.se, eller gå in i en butik om du bor i en av de större städerna. Vi har fem butiker i landet.

Du ska alltså köpa fyra sådana motstånd, och koppla dem i serie någonstans i elsystemet. Mycket enklare kan jag inte förklara, annars får jag börja rita :)

Lycka till!
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Kanske framstod lite otydligt, men du ska sätta ett motstånd i serie med varje lampa. Så har jag förstått det iaf.
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
UnderDOG skrev:
parallellt med varje lampa, annars får du inte rätt effekt.

//Anders.

Du har rätt, annars förändrar man motståndet till lampan med, och får ett spänningsfall.
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
En kul grej är att man kan använda en lampa som en sorts säkerhetsbrytare eller billigt högeffekts PTC-motstånd. Kopplar du tex en 230V 60W-lampa i serie med en last så kommer inte lampan börja lysa förrän det blir kortslutning i lasten, eller lasten drar en ström som motsvarar lampans märkeffekt. En glödlampa med Wolframtråd har nämligen knappt någon resistans förrän den börjar närma sig sin "märkeffekt". Då tar lampan all effekt istället och du slipper elda upp din last, eller kretskort...

//Anders.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Hmmm...efter lite tänkade verkar det som jag har fått kläm på detta hyfsat iallafall.

Det enda jag undrar nu är att det watt-antalet motståndet skall klara bör det ligga något över det man behöver eller kan det vara exakt?

Jag håller nämligen på och kollar på LED-blinkers och dom verkar ligga på 1W och jag vet inte vad mina originalblinkers ligger på men säg som exempel att dom ligger på 21W eller nåt. Då behöver jag ju ett som klarar 20W.
Vad är det för skillnad på dessa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=6943.htm
och dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=9898.htm

Eller bör man ta ett sånt här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2012530.htm

:confused:
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top