Dennis_dj skrev:
det står 21w på rele´n men även på lampan
Hm, alltså. Jag kan inte garantera att något jag räknat ut kommer fungera.
Den frågan jag oftast får är för enkla, enstaka dioder som folk vill koppla in på sina motorcyklar/bilar.
Om vi räknar på en motorcykel brukar jag räkna på 13,8V, eftersom motorcykelns generator laddar batteriet.
Sen tar man bara diodens spänningsfall (oftast mellan 1,7 - 2,1 Volt)
Drar det från 13,8V, vi kan räkna på 13,8-2,1 = 11,7V
Jag är dock inte säker på om det finns en spänningsregulator som håller volten rätt för övrig utrustning idag på nya cyklar, det lättaste är att helt enkelt mäta vad som kommer ut till blinkers osv. Avstängd och igång.
11,7 Volt DELAT på diodens ström (oftast 0,03A (30mA))
11,7 / 0,03 = 390ohm. Dvs, fixa dig ett 390ohms motstånd.
Med den lilla ström som ska passera dioden så räcker det med 0,6W motstånd. De kostar ca. 1-2kr/st.
Det motståndet måste kopplas i serie med dioden, och samtliga dioder som man kopplar in måste kopplas paralellt med sitt egna motstånd. Annars får man ett sådant spänningsfall att dioderna inte lyser alls.
Hursom, det är oviktigt för dig. Någon annan kan dra nytta av det kanske.
Till ditt problem:
Vi kan dra nytta av det som hela denna tråd handlar om (tack till McB)
dvs, R=U²/P.
Vi skall alltså ha ut motståndet, och vilken effekt det ska ligga på för att simulera samma effekt som dina gamla lampor gav. Som McB redan (väldigt bra och tydligt) förklarat.
Vi kan väl räkna på 12V, eftersom det verkar fungera för andra som provat detta.
12²/3 = 48ohm, och som hanterar minst 3W.
Alltså, du bör köpa ett effektmotstånd så nära som möjligt i resistans, som tål en effekt på minst 3W.
Elfa har en som skulle fungera för dig, (47ohm/5W)
artikelnummer: 60-038-26. De kostar 3,33st/ex. moms. 4st blir 17kr inkl. moms.
Du kan beställa på internet på
www.elfa.se, eller gå in i en butik om du bor i en av de större städerna. Vi har fem butiker i landet.
Du ska alltså köpa fyra sådana motstånd, och koppla dem i serie någonstans i elsystemet. Mycket enklare kan jag inte förklara, annars får jag börja rita
Lycka till!