Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
philsson skrev:
När jag installerade minis så började jag bak. provade sen att blinka (visste inget om W å sånt).. det som hände var att lamporna blinkade dubbelt så snabbt som dom gjort tidigare :S sen när jag bytte så att jag även hade minis fram så slutade det blinka över huvudtaget. för mig att det lös konstant. så jag köpte ett nytt relä bara på 23W. sen funkade det utmerkt

Var hittar ni nya reläer??
 
Jag har räknat nu. Kan någon vara snäll och kolla om jag räknat rätt?

Har orginal 10W blinkerslampor, som nu är ersatta av 5W runt om.

Alltså 12*12=144/5=28,8

Innebär de då att jag ska ha ett motstånd på så nära 28,8 ohm som möjligt/lampa?
 
ec2bme skrev:
Jag har räknat nu. Kan någon vara snäll och kolla om jag räknat rätt?

Har orginal 10W blinkerslampor, som nu är ersatta av 5W runt om.

Alltså 12*12=144/5=28,8

Innebär de då att jag ska ha ett motstånd på så nära 28,8 ohm som möjligt/lampa?
Ja du har räknat rätt. Den fantastiska (skryt skryt) excelfilen i trådens början räknar ut samma värden åt dig.

Och du ska ha ca 28.8 Ohm / lampa.
 
Gôôôtt!!!

Nu vill jag bara veta vilka motstånd man ska köpa.
Kollade på elfa´s helmsida, och där fanns de ju hur många olika motstånd som helst.

Om nån kan tipsa mig så exakt som möjligt om vilket motstånd jag ska använda mig av så vore jag väldigt tacksam.
 
ec2bme skrev:
Gôôôtt!!!

Nu vill jag bara veta vilka motstånd man ska köpa.
Kollade på elfa´s helmsida, och där fanns de ju hur många olika motstånd som helst.

Om nån kan tipsa mig så exakt som möjligt om vilket motstånd jag ska använda mig av så vore jag väldigt tacksam.

Artikelnummer 60-523-02 skulle passa fint.
 
jag har köpt nya blinkers till min dt.....de gamla blinkarna är 21w men när jag skulle ta ut lampan på de nya blinkarna så får jag inte bort glaset.... så nu undrar jag, vad händer om jag kopplar in de nya utan motstånd... går lampan sönder då i dem eller blinkar de bara för snabbt.. :va
 

Bifogat

  • IMG_0176 2.JPG
    IMG_0176 2.JPG
    55.6 KB · Visningar: 274
glömde att fråga om någon har samma blinkers här?? är det bara att dra ut glaset eller skall man tryck på nåt speciellt sätt???? :confused:
 
Jag jobbar på ELFA, om ni bara visste hur många som kommer in och vill att jag ska räkna så att deras diodblinkers ska fungera. ;D
 
Dennis, jag tror inte de går sönder. För de brukar ha ett förkopplingsmotstånd redan inbyggda i de där. Det brukar stå vilken effekt de drar på kåpglaset. Ex. 0,87W. Orginallampan brukar ligga på ca. 11W, bara räkna ut ett motstånd som fyller upp gapet så att reläet tror att de gamla lamporna sitter på. Fungerar inte det kan man alltid bygga en pulsgenerator. Sådana byggsatser säljer vi på elfa, med lite modifikationer så kan de ersätta reläet i motorcykeln.

I ditt fall kommer nog bara diodlamporna antligen lysa konstant, eller inte alls.
 
Farbrorn skrev:
Dennis, jag tror inte de går sönder. För de brukar ha ett förkopplingsmotstånd redan inbyggda i de där. Det brukar stå vilken effekt de drar på kåpglaset. Ex. 0,87W. Orginallampan brukar ligga på ca. 11W, bara räkna ut ett motstånd som fyller upp gapet så att reläet tror att de gamla lamporna sitter på. Fungerar inte det kan man alltid bygga en pulsgenerator. Sådana byggsatser säljer vi på elfa, med lite modifikationer så kan de ersätta reläet i motorcykeln.

I ditt fall kommer nog bara diodlamporna antligen lysa konstant, eller inte alls.

slängde på de nya blinkarna igår...men de lyste hela tiden
de nya är på 18w och de gammla på 21w så vad skall jag ha för motstånd nu??? :Bugar
 
Hm, du menar väl att det står 21W på reläet?
dvs, varje lampa låg på 10,5W/st förut?
Så att de nya drar 9W/st?
Eller?

Dennis_dj skrev:
slängde på de nya blinkarna igår...men de lyste hela tiden
de nya är på 18w och de gammla på 21w så vad skall jag ha för motstånd nu??? :Bugar
 
Dennis_dj skrev:
det står 21w på rele´n men även på lampan

Hm, alltså. Jag kan inte garantera att något jag räknat ut kommer fungera.
Den frågan jag oftast får är för enkla, enstaka dioder som folk vill koppla in på sina motorcyklar/bilar.

Om vi räknar på en motorcykel brukar jag räkna på 13,8V, eftersom motorcykelns generator laddar batteriet.

Sen tar man bara diodens spänningsfall (oftast mellan 1,7 - 2,1 Volt)

Drar det från 13,8V, vi kan räkna på 13,8-2,1 = 11,7V
Jag är dock inte säker på om det finns en spänningsregulator som håller volten rätt för övrig utrustning idag på nya cyklar, det lättaste är att helt enkelt mäta vad som kommer ut till blinkers osv. Avstängd och igång.

11,7 Volt DELAT på diodens ström (oftast 0,03A (30mA))

11,7 / 0,03 = 390ohm. Dvs, fixa dig ett 390ohms motstånd.
Med den lilla ström som ska passera dioden så räcker det med 0,6W motstånd. De kostar ca. 1-2kr/st.
Det motståndet måste kopplas i serie med dioden, och samtliga dioder som man kopplar in måste kopplas paralellt med sitt egna motstånd. Annars får man ett sådant spänningsfall att dioderna inte lyser alls.

Hursom, det är oviktigt för dig. Någon annan kan dra nytta av det kanske.

Till ditt problem:
Vi kan dra nytta av det som hela denna tråd handlar om (tack till McB)
dvs, R=U²/P.

Vi skall alltså ha ut motståndet, och vilken effekt det ska ligga på för att simulera samma effekt som dina gamla lampor gav. Som McB redan (väldigt bra och tydligt) förklarat.

Vi kan väl räkna på 12V, eftersom det verkar fungera för andra som provat detta.

12²/3 = 48ohm, och som hanterar minst 3W.

Alltså, du bör köpa ett effektmotstånd så nära som möjligt i resistans, som tål en effekt på minst 3W.

Elfa har en som skulle fungera för dig, (47ohm/5W)
artikelnummer: 60-038-26. De kostar 3,33st/ex. moms. 4st blir 17kr inkl. moms.

Du kan beställa på internet på www.elfa.se, eller gå in i en butik om du bor i en av de större städerna. Vi har fem butiker i landet.

Du ska alltså köpa fyra sådana motstånd, och koppla dem i serie någonstans i elsystemet. Mycket enklare kan jag inte förklara, annars får jag börja rita :)

Lycka till!
 
Kanske framstod lite otydligt, men du ska sätta ett motstånd i serie med varje lampa. Så har jag förstått det iaf.
 
En kul grej är att man kan använda en lampa som en sorts säkerhetsbrytare eller billigt högeffekts PTC-motstånd. Kopplar du tex en 230V 60W-lampa i serie med en last så kommer inte lampan börja lysa förrän det blir kortslutning i lasten, eller lasten drar en ström som motsvarar lampans märkeffekt. En glödlampa med Wolframtråd har nämligen knappt någon resistans förrän den börjar närma sig sin "märkeffekt". Då tar lampan all effekt istället och du slipper elda upp din last, eller kretskort...

//Anders.
 
Hmmm...efter lite tänkade verkar det som jag har fått kläm på detta hyfsat iallafall.

Det enda jag undrar nu är att det watt-antalet motståndet skall klara bör det ligga något över det man behöver eller kan det vara exakt?

Jag håller nämligen på och kollar på LED-blinkers och dom verkar ligga på 1W och jag vet inte vad mina originalblinkers ligger på men säg som exempel att dom ligger på 21W eller nåt. Då behöver jag ju ett som klarar 20W.
Vad är det för skillnad på dessa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=6943.htm
och dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=9898.htm

Eller bör man ta ett sånt här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2012530.htm

:confused:
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top