Motstånd till miniblinkers - genomgång

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
Lovade för rätt länge sedan att prova Biltemas elektroniska blinkrelä och se hur det fungerade.
Nu är det gjort - till slut.
Köpte ett blinkrelä typ DIN med tre kontakter, art nr 42-140, för detta prov.
Tog itu och analyserade.
"Elektroniskt" nja. Principen är en simpel astabil vippa som går på 12V och matar ett vanligt mekaniskt relä. Det tickar alltså hörbart.
Undersökte sedan hur pass lastoberoende det var. Det är helt lastoberoende. (edit: skrev fel förut!)
Alla mina elektroniska laster var trasiga så jag fick återgå till gammal hederlig lamplast.
Provade med lampor på 21W, 10W, 5W, 4W, 2W och slutligen med EN led med 0.02A ström dvs 0.25W last.
Det visade sig att reläet fungerade oklanderligt med samtliga laster! Blinkfrekvensen ändrades inte märkbart.
Kort sagt, för kronor 39,90 är det ett fynd, det funkar i alla lägen och med alla laster. rekommenderas alltså för de som vill använda diodblinkare.
Det är dock omöjligt att veta om ev tåtar runtomkring och ev tillkommande spänningsfall påverkar funktionen vid mycket låga laster. Inte kontrollerat m a o.
OBS, provade bara ETT exemplar. Kvaliteten kan jag inte säga så mycket om men jag har sett värre designade elektronikprodukter så som helhet är det nog OK.
Vid en snabbkoll ang vibrationer tål det nog sådana rätt bra. (Ej kollat, bara "tyckt").
Exakt inkopplingsanvisning för blinkreläet finns i Biltemakatalogen. En del saknar tydligen katalogen så bild bifogas.
(Bilden är nog lite fel. Ska vara en tråd (rakt ned) mellan 49a och rörliga delen på blinkomkopplaren)
Bara att handla...:tummenupp
Edit: Funktionen för blinkindikatorn kan vara lite olika utförd beroende på hoj. Det utförande som finns på bilden är vanlig men kan ev behövas ett par tillkommande dioder vid vissa indikatorlampkopplingar.
Om nån vill kan jag lägga upp en skiss på det också.

Mycket bra inlägg,så nu behöver man inte ha massa motstånd hängande över allt. ps jag skulle ha köpt mitt relä på biltema,jag betalade över 200skr på louis i Tyskland.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
dax för besiktningen, och nissen som skulle instalera mina blinkers lagligt gjorde ju givet vis inte det..
jag läste igenom första inläggen och jo jag fattar vad jag ska göra.. harläst mycket fysik och om Ohms lag..
men jag vågar mig inte in i fågelboet som jag har och fixa det, jag e ju inte direkt van vid det..
finns det någon som klarar avatt lösa mitt problem i södra skåne??
tackar
ps annars ringer jag upp nissen som gjorde fel så får han göra omoch göra rätt.. haha
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Har bytat till led blinkers och skaffat ett relä från biltema allt funka skit bra igår utom att jag fick ta bort indikeringslampan för att de inte skulle va varningsblinkers. Dock nu när jag starta de idag så bara lyser blinkersen. mäte på relät och visst de kom bara ut konstant drog av höljet o såg att en av lödningarna (den mellan den tickande boxen och en diod som den går vidare ut) hade brännt av.

Nu kan de va så att jag fått ett måndags ex. eller är där nåt mer som ska va kopplat??

Ska tilläggas att med alla blinkers ur så la jag en kabel över "gluggen" med resultat att de kom en pulserande ström ut igen som de ska men dock blev de snabbt varmt o börja smälta lödningen där jag statte på kabel, så tog veck de då.

Så köra till biltema o byta mot ett nytt eller inte?


EDIT: Visste inte vilket relä jag skulle ha så tog ett DIN och ett SAE nu va de SAE jag skulle ha men de har ju brännt kan jag använda DIN om jag bara Sätter kablar imellan så alla kontakter hamnar på rätt plats?

Ja, e de samma förutom vart sakerna kommer ut?

EDIT 2: Öpnna DIN med den ser inte lika dan ut inuti så ska jag ha en SAE eller har den brännt för de skulle va den andra med Kontakterna kommer ut fel.

mycke text hoppas nån orkar svara :)
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

Ja, e de samma förutom vart sakerna kommer ut?
EDIT 2: Öpnna DIN med den ser inte lika dan ut inuti så ska jag ha en SAE eller har den brännt för de skulle va den andra med Kontakterna kommer ut fel.
Mycket text hoppas nån orkar svara :)
Ok, börjar bakifrån. Ja jag har prövat segelflyg, skitkul...höll på ett bra tag men insåg mina begränsningar och slutade.
Mycket text, ja. Det blir det nu också. :D Ska försöka förklara så gott jag kan, resten kanske via PM? Skriver i forumet nu då detta nog är av allmänt intresse och kan lösa en del kommande problem.
Om du hittar mitt tidigare inlägg, se på bilden.
DIN-versionen är bara ett relä som tickar. Elektroniken inuti kan du glömma i sammanhanget, den är ointressant just nu.
Känner inte skillnade mln DIN och SAE-versionerna men tror att det skiljer just på koppl för indikatorlampan.
På DIN-ver så kommer +12V in till vänster går genom reläet och ut till hö-vä-omkopplaren (nederst) som syns på bilden genom lampor/LED och sen till jord. OK?
Det som ställer till det hela med LED är den lilla indikatorlampan som kopplas mellan hö-vä sida. Den ska ju lysa oberoende av om du blinkar höger eller vänster! Säg att du blinkar höger (omk trycks till höger) då blinkar högerlamporna och indikatorlampan får sin LÅGA ström och jordas via VÄNSTERlamporna!!!
Vä-lamporna lyser inte då ind lampans ström är för låg för att få dem att lysa. Detta är knuten i det hela då LED-blinkare behöver så lite ström för att lysa, så lyser BÅDA sidor!!
Ind lampan (på 1.2W?) lyser fullt med 0.1A, blinklamporna behöver kanske 2A/st!! 20ggr så mycket. Får de bara så lite som 0.1A via indikatorlampan så lyser de helt enkelt inte upp! De funkar enbart som en jordtråd för indikatorlampan.
(Detta går att avhjälpa med 2 st skiljedioder till ind lampan och lite omkoppling).
Jag vet inte exakt skillnaden på DIN resp SAE-reläet men antar att dioderna redan finns i SAE reläet eftersom det är en separat utgång till indikatorlampan på SAE-reläet.
Sen, har du verkligen kopplat rätt? Och inte anslutit blinkarna till indikatorlampsutgången??? Undrar verkligen det. Skenbart så kan utgångarna nämligen ersätta varandra (en liten stund iaf ...) :confused:

Hoppas detta hjälpte lite. Ska svara vidare i mån av tid...
 

paan

paan
Gick med
3 Jun 2006
Ort
MOTALA
Hoj
Ktm Superduke 990
Ok, börjar bakifrån. Ja jag har prövat segelflyg, skitkul...höll på ett bra tag men insåg mina begränsningar och slutade.
Mycket text, ja. Det blir det nu också. :D Ska försöka förklara så gott jag kan, resten kanske via PM? Skriver i forumet nu då detta nog är av allmänt intresse och kan lösa en del kommande problem.
Om du hittar mitt tidigare inlägg, se på bilden.
DIN-versionen är bara ett relä som tickar. Elektroniken inuti kan du glömma i sammanhanget, den är ointressant just nu.
Känner inte skillnade mln DIN och SAE-versionerna men tror att det skiljer just på koppl för indikatorlampan.
På DIN-ver så kommer +12V in till vänster går genom reläet och ut till hö-vä-omkopplaren (nederst) som syns på bilden genom lampor/LED och sen till jord. OK?
Det som ställer till det hela med LED är den lilla indikatorlampan som kopplas mellan hö-vä sida. Den ska ju lysa oberoende av om du blinkar höger eller vänster! Säg att du blinkar höger (omk trycks till höger) då blinkar högerlamporna och indikatorlampan får sin LÅGA ström och jordas via VÄNSTERlamporna!!!
Vä-lamporna lyser inte då ind lampans ström är för låg för att få dem att lysa. Detta är knuten i det hela då LED-blinkare behöver så lite ström för att lysa, så lyser BÅDA sidor!!
Ind lampan (på 1.2W?) lyser fullt med 0.1A, blinklamporna behöver kanske 2A/st!! 20ggr så mycket. Får de bara så lite som 0.1A via indikatorlampan så lyser de helt enkelt inte upp! De funkar enbart som en jordtråd för indikatorlampan.
(Detta går att avhjälpa med 2 st skiljedioder till ind lampan och lite omkoppling).
Jag vet inte exakt skillnaden på DIN resp SAE-reläet men antar att dioderna redan finns i SAE reläet eftersom det är en separat utgång till indikatorlampan på SAE-reläet.
Sen, har du verkligen kopplat rätt? Och inte anslutit blinkarna till indikatorlampsutgången??? Undrar verkligen det. Skenbart så kan utgångarna nämligen ersätta varandra (en liten stund iaf ...) :confused:

Hoppas detta hjälpte lite. Ska svara vidare i mån av tid...

Hej.skicka efter ett blinkrelä från louis i tyskland som klarar laster ner till 1watt,
det är ett relä som är tillverkat för att klara led blinkers,art nr 10033844 SPEZIALBLINKGEBER LED
ELEKTRON., 1-30 W .www.louis.de
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hej.skicka efter ett blinkrelä från louis i tyskland som klarar laster ner till 1watt,
det är ett relä som är tillverkat för att klara led blinkers,art nr 10033844 SPEZIALBLINKGEBER LED
ELEKTRON., 1-30 W .www.louis.de
Varför beställa från Tyskland?
Biltema tar 39.90 för ett som klarar alla LED-blinkare.
Problemet för förre frågaren låg inte i funktionen utan i stiftkopplingen av reläet.
 
Last edited:

Erick

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Busa -05
Ang ledljus blinker osv.

Om ni inte vill fixa egna motstånd till blinkersen och vill få rätt hastighet.
Så f inns det färdiga moduler som du enkelt själv kan ställa in hastighet samt få effekter som Storb osv.:tummenupp
 

blabyra

Beginner
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
YFZ1000R Thunderace
Blinkfrekvensen fixad men två av fyra diodblinkers lyser lite sämre

`Som sagt, såg att någon hade samma problem (eller liknande) men har inte hittat något postat svar på problemet.
När jag t ex blinkar vänster så lyser vänster bakblinker svagare än de andra. När jag signalerar åt höger så lyser höger fram lite svagare än de övriga?
Jag har sex diodblinkers på cykeln, två diodpilar fram, två backspegelmonterade diodblinker fram samt två diodpilar bak. På de bakre kretsen har jag monterat ett effektmotstånd på 10 Ohm 25W på vardera blinkkretsen.
Allt funkar ... men det är inte tillfredställande som sagt.
En annan fråga - det verkar vara lite si och så om diodblinkers går igenom på bilprovningen?Mina är E-märkta i alla fall. Vilka fler referenser gäller? Tyvärr har jag inte originalblinkers kvar, är jag körd nu inför den kommande besiktningen?
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Har skaffat motstånd enligt första posten i denna tråden (21W fram, 10W bak). Men hur gör ni för att koppla in den rent praktiskt? De skall ju parallellkopplas men hur gör man deta utan att köra ihop +/- ? Som ni märker e jag inte så haj på detta:näsblod
 

Ceke

Back in business
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Mölnlycke
Hoj
Nada:(
Tjena,

Köpte en R1-06 i vintras som det sitter miniblinkers på.
Har nu problem med snuten och besiktningen :mad:
Till problemet, på hojen sitter det miniblinkers med motstånd. Jag måste byta tillbaka till orginal blinkers, men hittar f-n inte motståndet. Är det någon som kan tänkas veta vart det sitter? Jag har rivit kåporna och sökt längs kabeln. Har även ringt Mc-Varuhustet i Sthm som installerade moståndet. Svaret var att de installerat det på vänster sida....men var?? Tacksam för hjälp:tummenupp

/Ceke
 

Erick

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Busa -05
Blinkers motstånd

Tjena,

Köpte en R1-06 i vintras som det sitter miniblinkers på.
Har nu problem med snuten och besiktningen :mad:
Till problemet, på hojen sitter det miniblinkers med motstånd. Jag måste byta tillbaka till orginal blinkers, men hittar f-n inte motståndet. Är det någon som kan tänkas veta vart det sitter? Jag har rivit kåporna och sökt längs kabeln. Har även ringt Mc-Varuhustet i Sthm som installerade moståndet. Svaret var att de installerat det på vänster sida....men var?? Tacksam för hjälp:tummenupp

/Ceke

Har du vanliga miniblinkers med små lampor i eller ledljus? Både besikningen och snuten gillar inte "lycktglas" som inte är godkända.
(Kolla annars vid blinkersrelät om det finns ett motstånd där).:yoparty
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag blir inte klok på alla uträkningar som ska göras, så nån kanske kan vara snäll och hjälpa mig? Jag har LED fram och tror det är 21watt bak, kanske 10watt. Vad ska jag ha för motstånd?

Totalt värdelös på matematik och all annan tankeverksamhet, så den som hjälper mig ska få en splirrans ny luftgitarr hemskickad på posten med ett medföljande tack.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jag blir inte klok på alla uträkningar som ska göras, så nån kanske kan vara snäll och hjälpa mig? Jag har LED fram och tror det är 21watt bak, kanske 10watt. Vad ska jag ha för motstånd?
Totalt värdelös på matematik och all annan tankeverksamhet, så den som hjälper mig ska få en splirrans ny luftgitarr hemskickad på posten med ett medföljande tack.
Så här är det.
Skit in => skit ut.
För att vi ska räkna ut det åt dig måste vi få veta effekten på lamporna fram och bak. Exakt! Inget MF "jag tror att..."
 

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Jag löste problemet med att köra till Hondacenter & köpa deras Motstånd avsedda för ändamålet.
Jag är helt bakom när det gäller el, därav infallet med Hondas motstånd. Dyrt men funkade perfekt!
Jag fick därför 2 st elektroniska blinkrelä typ DIN med tre kontakter, art nr 42-140 (Biltema), över. Tänkte köra & lämna tillbaks det men med den oturen jag e´ förföljd med har jag naturligtvis blivit av m. kvittot :huvet

Så om nån behöver 2 sånna relä har jag som jag kan sälja för några tior!
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Tips?

Har stångats lite med mina LEDblinkers och mitt universal blinkrelä från Duells. Allt funkar och blinkar bra om jag inte har i säkringen för hjälpljus (bakljus, positionsljus mm, den är på styrkan 5 A).

Har jag den i så blinkar alla utom vänster bak normalt. Höger fram, bak och panelen funkar klockrent. Blinkar jag vänster så blinkar det normalt på panelen och fram, men bak blinkar bara en ring med ca 6 dioder av ca 15 i normal takt.... Har inget elschema på hojen och frågan är om någon som är lite mer belevad än jag när det gäller el. Har någon något tips?

/Nina
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Motstånd från BO.
Köpte ett motstånd från firman BO till mina LEDblinkers.Gjorde enl deras anvisning & ersatte relät med motståndet.Det lyyyyyyser skitfint,men inte fan blinkar det.Funtar på biltemarelät istället för orginalet.
 

Mange Bandit

Byns coolaste...
Gick med
17 May 2007
Ort
Svalöv
Hoj
1200 bandit -98
satte på mindre blinkers med 10w lampor.....blinka fort som f-n
köpte ett nytt relä på biltema....(sant faktist) ett sådant som passar till gamla amazoner,volvo 140 o sånt...art nr 43-134 kosta 19:90.....gjorde likadant på min förra hoj o de funka bra där med
 

Pabbe

BIKERBOYZ MEDLEM
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Nära Bulten
Hoj
KTM DUKE 690
led lysen

jag har köpt ett led baklampa med integrerade blinkers från bröderna nillson
och fick med två motstånd som ska kopplas en till varje blinkers men den djäveln vill endå blinka fort som bara den,har försökt koppla på olika sätt men d funkar endå inte håller på bli galen:huvet

plus att jag har köpt led blinkers till fram men har ej monterat dom ännu dock
men dom fick ja inga motstånd till räcker det då med dom som sitter på baklampan?:confused:
 

Bifogat

  • led lyse.JPG
    led lyse.JPG
    10.2 KB · Visningar: 1,843
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top