Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Också Biltema har motstånd
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Motstand-for-diodblinkers/
Själv valde jag att sätta in ett "lastoberoende blinkrelä" som klarar upp till 100W blinklampor för att köra mina LED med normal blinkfrekvens, biltema 42140
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/
till vissa hojar finns också multifunktionsreläer som klarar LED
http://www.ebay.co.uk/itm/LED-flash...82?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item53e2a58ffa
Jag fick ju koppla bort blinkfunktionen i mitt multifunktions när jag satte in 42140 på sukkan.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5025523#post5025523
 
Någon som provat att bara köra med 1 motstånd som man kopplar in innan knappen (men efter relät), så att samma motstånd används både till höger och vänster. Borde funka lika bra så länge det är rätt motstånd, dvs räknat på att ersätta 2 lampor.
 
nytt blinkrelä 1-100 vatt säljs hos honda återförsäljare ,led+vanligt rubbet!
bytt färdigt.
Motstånd e bara skit, varmt många, o in o klippa på massa kablar.låt det stackars batteriet få strömmen som eldas upp till ingen nytta i massa motstånd
Så tycker iaf jag
 
Har beställt nytt relä, håller med om att det är smidigare!
 
Någon som provat att bara köra med 1 motstånd som man kopplar in innan knappen (men efter relät), så att samma motstånd används både till höger och vänster. Borde funka lika bra så länge det är rätt motstånd, dvs räknat på att ersätta 2 lampor.
Går säkert utmärkt att göra så, allt bygger på att knapp och relä ligger i rätt ordning.
Med den vanligaste lösningen, en "extralast", så behövs aldrig FYRA motstånd. Det räcker med två. Bara man räknar rätt på lasten. Motstånden behöver inte heller vara så tåliga (i Watt-tal alltså) som man påstår.
De belastas ju bara 50% av tiden..
 
Någon som provat att bara köra med 1 motstånd som man kopplar in innan knappen (men efter relät), så att samma motstånd används både till höger och vänster. Borde funka lika bra så länge det är rätt motstånd, dvs räknat på att ersätta 2 lampor.

Följden av detta är att blinkreläet arbetar oavbrutet.
Låt oss anta att du använder blinkreläet 10% av tiden du kör hoj och blinkreläet har en livslängd på 10000mil.
Med ett motstånd kommer då reläet får en livslängd på 1000mil.
Eftersom det jobbar alltid.
+ att så fort du slår till tändningen hörs ett tickande från hojen.
Innan motorn startast. För sen hörs det nog inte.

Och som sagt motstånd blir varma. Allra billigast är nog
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/G4-2-st-350191/
en 20W på varje sida som man pressar fast vid två sladdar och täcker paketet med krympslang.
Så var det gjort när jag köpte sukkan.
Och när jag står och blinkar vid ett rödlyse så börjar det stiga rök upp från undersidan av instrumentpanelen. Det är krympslangen som håller på och smälter.
För där satt lamporna.
Kopplade bort ordinarie blinkrelä på sukkan och kopplade in ett lastoberoende
Biltema 42-140. Och skickade 20W lamporna till återvinning.
Men har sedan lärt mig här på SH att det på ebay finns reläer som ersätter sukkans ordinarie "allt i ett relä" och funkar med LED.
 
Last edited:
Blev tvungen att motvilligt montera ledblinkers idag, de jag skulle ha fanns ej och pallade inte vänta. Köpte även ett LED blinkersrelä som har tre "pinnar", och självklart är det bara två på hojen orginal....satan satan

Detta relä finns på biltema och 24mx.se, är ngn insatt i om det går att få det här att funka på ngt sätt?

Det funkar iaf inte att koppla på det och lämna en "pinne" tom.

När jag sladdar ur garaget imorgon bitti är det mörkt, och det skulle vara skönt att kunna blinka...

Tips?
 
"Vanliga" blinkrelän är oftast helmekaniska, dvs har två anslutningar.
Moderna är elektroniska och kräver +12V in, en jordanslutn (0V), och en pinne "ut"
Därav den 3:e pinnen
Se http://s5.tinypic.com/2cqif5v.jpg.
Det lilla krysset mellan hö-vä-lamporna är indikatorlampan som troligen kommer att sabba en del...
 
"Vanliga" blinkrelän är oftast helmekaniska, dvs har två anslutningar.
Moderna är elektroniska och kräver +12V in, en jordanslutn (0V), och en pinne "ut"
Därav den 3:e pinnen
Se http://s5.tinypic.com/2cqif5v.jpg.
Det lilla krysset mellan hö-vä-lamporna är indikatorlampan som troligen kommer att sabba en del...

Aha, tack! Morgonkörningen gick bra utan blinkers, men vad ska jag göra nu då tycker du? Det går inte att använda reläet, är det det du säger?
 
Den tredje pinnen ska du koppla till 0V (dvs - (minus) på battriet.. De två andra pinnarna kopplar du till de två befintliga "honorna"
+12V till den "honan" där du mäter att du har 12V med tillslagen tändning.
Och är det så att som
Kahobe skriver
Det lilla krysset mellan hö-vä-lamporna är indikatorlampan som troligen kommer att sabba en del...
du har indikatorlampan kopplad på det här viset så blinkar alla 4 LED-blinkers oavsett om du blinkar höger eller vänster.
Och då är en lösning motstånd.
Som gör att strömmen genom indikatorlampan inte tänder LEDen på andra sidan utan går genom motståndet, lättaste vägen.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?243082-Koppla-ledljus&p=5243181#post5243181
 
Tack för genomgången! Nu valde jag istället dock att beställa andra blinkers, för relät satt dessutom under tanken, och eftersom tanken innehåller olja också så sölade jag ner ALLT inkl garagegolvet, så jag ignorerar relät till förmån för vanliga, icke led blinkers!

Tack för tipsen dock, finns fler hojar att byta på i vinter!!
 
Köpt dessa effektmotstånd men innan jag har sönder grejerna undrar jag vad som ska kopplas vart?

Till tidigare hojen köpte jag biltemas effektmotstånd och de var rätt enkla att koppla, men då denna har 4 kablar vet jag inte vilken som ska kopplas på vad då alla kablar ser likadana ut :S

lgc2952gl.jpg
 
Tjena!

Har en fråga angående skyltbelysning till min z750 -11. Skall byta original skylthållaren till en annan som jag har här hemma, dock har den som jag har tänkt byta till LED lampa. Behöver jag motstånd även för skyltbelysning eller är det endast för blinkersbyte? Kan jag isåfall bara koppla ihop kablarna där de i nuläget sitter, de sitter fast med nån slags "kontakt"?

Tacksam för svar! :)
 
Dom där motstånden gjorde varken till eller ifrån på min installation, Beställde ett led relä från ebay blir smidigast så....
 
Kan man inte bara installera biltemas lastoberoende relä? Vad är nackdelen med de? Då sprollar de ju vad man har för blinkers / watt och grejer... ?


Biltema -> 42-140
 
Kan man inte bara installera biltemas lastoberoende relä? Vad är nackdelen med de? Då sprollar de ju vad man har för blinkers / watt och grejer... ?
Biltema -> 42-140
Passar inte Biltemas relä 42140 direkt i den sockel du har för blinkrelä på hojen kan det bli en del "extra" jobb. Du ska ju koppla bort det ordinarie reläet, för min del innebar det att klippa av sladden från ordinarie blinkrelä till blinkerknappen på styret och koppla sladden till 42140. Och ansluta +12V till 42140 från en sladd som får 12V när tändningen slås på och 0 (noll) dvs - (minus) på batteriet till 42140. Och så satte jag in en säkring på sladden till +12V på 42140. Så finns det ett färdigt relä som passar direkt i hojen så spar man eget jobb på hojen och får slanta ut lite mer. Och det finns färdigt LED "Universalrelä" till min Suzuki. Men det visste jag inte när jag satte igång.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...rs-quot-till-Gixxer-93a&p=5025523#post5025523
 
Jag installerade en resistor:

View attachment 300616


funkade klockrent!! enkelt o bra.:tummenupp
Bumpar en förfärligt gammal tråd, men har fått tag på en likadan resistans som denna. Säg att man byyter blinkers fram, är tanken att man ska koppla båda blinkersen till denna resistans, eller behövs det två stycken, dvs en till varje? :va

EDIT: Räknade lite på det, och torde behöva 9,6 ohm per lampa, men blev jävligt konfunderad när jag såg denna resistans. Är ju liksom två positiva, och en negativ.
 
Last edited:
Bumpar en förfärligt gammal tråd, men har fått tag på en likadan resistans som denna. Säg att man byyter blinkers fram, är tanken att man ska koppla båda blinkersen till denna resistans, eller behövs det två stycken, dvs en till varje? :va

Gissar det räcker med en.
Svart till minus.
En gul till vänster blinker och den andra gula till höger blinker.
Gissar att höljet innehåller två dioder med plus på dioderna till de gula sladdarna och minus på dioderna ihoppkopplade
och kopplade till motståndet.
Och andra änden av motståndet kopplat till svart.
 
någon som kör med Rizoma blinkers? står att dom har redan motstånd så det är ´´bara´´ att koppla in utan resitorer och fan hans moster.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top