Motstyrningstråden 2.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Åk ut på en lagom kurvig väg, i glassigt tempo. Kör med bara en hand på styret.

Frågor? Framåt!
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
HanneZ skrev:
2108521 Noice då, kommer här o chockar oss andra med kunskaper utanför sprit- och kosttillskottområdet. När gick du o blev en fysiker? :hihi


Jag må vara en försupen casanova med alldeles för mkt fritid, men jag har faktigst läst all fysik i gymnasiet med högsta betyg ;)
Slutade till o med att gå ut på söndagar för att vi hade fysik på måndagar 08.20 :ätapiller
Jag chockade hållundan nån annan gång med nån klurig ekvation, jag är inte så korkad som jag ser ut...


Tack Teo för feta propps, jag blir nästan stolt :hihi
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det fungerar likadant med en cykel?? :D

Visst kommer man ihåg att man tog vissa kurvor för hårt med ens 12-växlade Crescent med bockstyre ;) Och hur gjorde man inte då?

Man styr till med styret åt andra hållet utan att man tänker på det.

Edit: Med risk för gnäll så ska jag tillägga att jag inte har hoj eller kort men kört både liten och stor cross.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
invisible skrev:
2109392 Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det fungerar likadant med en cykel?? :D

Visst kommer man ihåg att man tog vissa kurvor för hårt med ens 12-växlade Crescent med bockstyre ;) Och hur gjorde man inte då?

Man styr till med styret åt andra hållet utan att man tänker på det.

Edit: Med risk för gnäll så ska jag tillägga att jag inte har hoj eller kort men kört både liten och stor cross.

Det funkar lika dant men fenomenet märks inte av lika mycket med en damcyckel på grusväg i jämnförelse med en stum sporthoj på asfalt där det inte finns nå´t svinn.

Hoke skrev:
2109111 Bra att ta upp det igen.. Men.. :lol

Senast jag kollade svänger man just genom att luta hojen :tungan
hårt!

Jag förstår vad du menar, men det är en följd av att du motstyr. Du verkar ha koll på fenomenet men det låter på dit inlägg som farligt nära de som tror att man svänger genom att luta. Du lutan när du svänger men det är en följd av andra saker.

som tidigare sagt, åk ut, släpp styret och testa att svänga genom att BARA luta och efter det testar du att pressa styret åt t.vänster utan att luta så märker du vad som händer. :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.

Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ulf_lundin skrev:
2109615 Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.

Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u

word! diskissionen är mintre viktig, det viktiga är att få de som fortfarande inte har en aning om det att hajja till.
 

sandstream

Guest
Teo skrev:
2109034 Det har du visst det! Om du någonsin har svängt dvs. Det är lixom ingen speciell sport-teknik utan alla gör det alltid när man svänger. Det är så det funkar bara, vare sig du/ni tänker på det eller inte.
Det är ju precis det jag menar.
Det går INTE att svänga en hoj i fart utan motstyrning.
Alla som skriver i tråden att de inte kände till detta har gjort det sedan första gången de körde en hoj.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
ulf_lundin skrev:
2109615 Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.

Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u

Vi pratade ju iof om hur man styr, hur man svänger är ju en följd av styrandet :hej


Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD :hihi
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Ska också tillägas att hjulet egentligen inte går åt höger om du trycker åt höger.
Du lägger en kraft åt "höger", massan går åt "motsat" håll och trycker tillbaka...
Så ju hårdare du trycker åt något håll kommer hojen trycka tillbaka hårdare, try it :)

Än en gång med det styrandet och svängandet... :jäs
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Helt enkelt så är det så att om undersidan på framhjulet flyttas åt ett håll vill hojen ramla åt andra hållet. Balanera ett kvastskaft i handen så får ni se principen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
NoicE skrev:
2109662 Vi pratade ju iof om hur man styr, hur man svänger är ju en följd av styrandet :hej


Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD :hihi

Exakt. 1.du vill svänga höger 2. du sätter viljan i handling genom att styra vänster 3. hojen motreagerar och lägger sog åt höger och självklar styr hela framgaffeln åt höger. hela serien är en högersväng och inte bara lägga hojen ner eller vrida styret åt något håll.

Btw vad är det här för trend med att ha en blå boll som avatar som du och sandstream har? Är man ute nu eller? :va
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
jag har precis klarat teorin och det står i mc boken att om man ska svänga vänster ska man göra en svag antydan åt höger så faller cyckeln in rätt i svängen och vice versa :tummenupp
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
BRASSARN skrev:
2108908 vadå branta svängar???

/BRASSARÖVEN

Nu har jag aldrig tänkt på hur fan jag drar i den där styrstången längst fram på velocopeden. Men likaledes är jag fullt övertygad om att ni alla ljuger, eller möjligtvis pratar i nattmössan.

På sin höjd kan jag godta att man "tippar NER" hojen med en motstyrning, men detta måste väl ändå vara nåt omedvetet i en miljarddels sekund isåfall. resten av kurvan borde väl ändå fullföljas mha. regelrätt RÄTTsvängning???

Sätt inte i halsen nu :3freak

/BRASSAROSETTEN


Hej BRASSAROSETTEN (skall inte sätta i halsen)

I branta(pissigt förklarat av mig. Sorry!) svängar så avsåg jag kraftig lutvinkel runt rollaxeln(den axel som går horisontellt i färdrikningen) av MC;n, alltså helt oberoende av vägens utformning. Kort sagt - när hojen lutar mer än ca 30 grader(rakt up = 0 grader) så räcker inte det, som på finska kallas för "camber thrust" till att underhålla svängen. Du måste tillföra extra däckkraft. Det du har till förfogande(som förare) är att öka styrutslaget med riktning innåt i kurvan, som med vilken Volvo som helst. Däremot, om du kör med mindre lut än ca 30 grader så är det ett överskott på "camber thrust" och det är ju inte bra så då måste du justera Texas-styret så att hjulet pekar utåt i kurvan. (allt i etablerad konstant sväng)

Angående "miljarddels sekund" så är det helt rätt. Ibland sker dessa micro-justeringar men t ex i en vänster/höger kombination, knä till knä, så är det den tid det tar från du startar rotationen(runt rollaxeln) tills du slutar med detta, d v s kanske 0.5-2 sekunder eller så.

F ö håller jag inte med om att det uttrycket bara skall förankras då man som du skriver "tippar NER" hojen. All rörelse runt rollaxeln sker med styret och s k "motstyrning". Rollrörelser kan ju skapas från vilket läge som helst, t ex vid fullt nedlägg.

(Problemet är nog att det överhuvudtaget kallas för "motstyrning". Begreppet har troligen kommit till p g a en förutfattad mening om att man borde jö egentligen styra åt andra hållet. Men så är det ju inte. Begreppet "motstyrning" borde tas bort. Det borde heta "styrutslag" eller liknande, sedan återstår bara att förklara hur det hänger samman)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ulf_lundin skrev:
2110348 Har svårt att hålla med; vad än idot o EOD kan tänkas betyda, tror jag.
/u

Du är en person Jag litar fullt på när det gäller kunnande om hojar på alla sätt men Jag tycker NoicE förklarar det här kannon. Det är så det funkar.
Låt säga att en högerkurva är uppbygd av en sekvens av små rörelser, motstyrning med en motreaktion som följd 50 gånger, din påverkan är på hojen och dess reaktion är den samma genom hela svängen, inga förutsättningar ändras förutom riktningen, förstår du hur Jag menar? svänger du redan svakt åt vänster och vill svänga skarpare åt vänster motstyr du ochså, det är inte så att för att du brutit din raka linje och fallit in i en kurva så är motstyrningen "upphävd".

Detta kan man testa genom att byta spår i en lååång motorvägskurva åt höger och vänster flera gånger genom att medvetet motstyra. Det är så det funkar bara.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top