psyduck skrev:2108295Hur man svänger och mycket annat nyttigt finns beskrivet i Norsk Motocykkel Unions bok Full Kontroll. Den finns i en svensk översättning som du kan ladda ner via http://www.smcvast.se/sidor/nyhet/2005/bilder/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf
Där får man bl.a. veta att man faktiskt påbörjar en sväng genom att styra åt 'fel' håll.
HanneZ skrev:2108521Noice då, kommer här o chockar oss andra med kunskaper utanför sprit- och kosttillskottområdet. När gick du o blev en fysiker?![]()
invisible skrev:2109392Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det fungerar likadant med en cykel??![]()
Visst kommer man ihåg att man tog vissa kurvor för hårt med ens 12-växlade Crescent med bockstyreOch hur gjorde man inte då?
Man styr till med styret åt andra hållet utan att man tänker på det.
Edit: Med risk för gnäll så ska jag tillägga att jag inte har hoj eller kort men kört både liten och stor cross.
Hoke skrev:2109111Bra att ta upp det igen.. Men..![]()
Senast jag kollade svänger man just genom att luta hojen![]()
hårt!
ulf_lundin skrev:2109615Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.
Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u
Det är ju precis det jag menar.Teo skrev:2109034Det har du visst det! Om du någonsin har svängt dvs. Det är lixom ingen speciell sport-teknik utan alla gör det alltid när man svänger. Det är så det funkar bara, vare sig du/ni tänker på det eller inte.
ulf_lundin skrev:2109615Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.
Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u
NoicE skrev:2109662Vi pratade ju iof om hur man styr, hur man svänger är ju en följd av styrandet
Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD![]()
BRASSARN skrev:2108908vadå branta svängar???
/BRASSARÖVEN
Nu har jag aldrig tänkt på hur fan jag drar i den där styrstången längst fram på velocopeden. Men likaledes är jag fullt övertygad om att ni alla ljuger, eller möjligtvis pratar i nattmössan.
På sin höjd kan jag godta att man "tippar NER" hojen med en motstyrning, men detta måste väl ändå vara nåt omedvetet i en miljarddels sekund isåfall. resten av kurvan borde väl ändå fullföljas mha. regelrätt RÄTTsvängning???
Sätt inte i halsen nu![]()
/BRASSAROSETTEN
knallen skrev:2110096http://www.smcvast.se/sidor/nyhet/2005/bilder/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf
Skrev ut det häftet i julas och har legat och läst på kvällarna när man haft tid. Verkligen kanonbra beskrivet i det! Ladda hem det och efter det så kan ni som är skeptiska fortsätta diskussionen![]()
Har svårt att hålla med; vad än idot o EOD kan tänkas betyda, tror jag.NoicE skrev:2109662Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD![]()
ulf_lundin skrev:2110348Har svårt att hålla med; vad än idot o EOD kan tänkas betyda, tror jag.
/u
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |