psyduck skrev:2108295Hur man svänger och mycket annat nyttigt finns beskrivet i Norsk Motocykkel Unions bok Full Kontroll. Den finns i en svensk översättning som du kan ladda ner via http://www.smcvast.se/sidor/nyhet/2005/bilder/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf
Där får man bl.a. veta att man faktiskt påbörjar en sväng genom att styra åt 'fel' håll.
HanneZ skrev:2108521Noice då, kommer här o chockar oss andra med kunskaper utanför sprit- och kosttillskottområdet. När gick du o blev en fysiker?
invisible skrev:2109392Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det fungerar likadant med en cykel??
Visst kommer man ihåg att man tog vissa kurvor för hårt med ens 12-växlade Crescent med bockstyre Och hur gjorde man inte då?
Man styr till med styret åt andra hållet utan att man tänker på det.
Edit: Med risk för gnäll så ska jag tillägga att jag inte har hoj eller kort men kört både liten och stor cross.
Hoke skrev:2109111Bra att ta upp det igen.. Men..
Senast jag kollade svänger man just genom att luta hojen
hårt!
ulf_lundin skrev:2109615Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.
Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u
Det är ju precis det jag menar.Teo skrev:2109034Det har du visst det! Om du någonsin har svängt dvs. Det är lixom ingen speciell sport-teknik utan alla gör det alltid när man svänger. Det är så det funkar bara, vare sig du/ni tänker på det eller inte.
ulf_lundin skrev:2109615Suck.... Ett Sisophys-arbete uppenbarligen. Ungefär lika tröstlöst m motstyrning som m V-motorer och vridmoment.
Jo, man svänger visst genom att luta. Men man fixar till rätt lutning mha motstyrning.
/u
NoicE skrev:2109662Vi pratade ju iof om hur man styr, hur man svänger är ju en följd av styrandet
Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD
BRASSARN skrev:2108908vadå branta svängar???
/BRASSARÖVEN
Nu har jag aldrig tänkt på hur fan jag drar i den där styrstången längst fram på velocopeden. Men likaledes är jag fullt övertygad om att ni alla ljuger, eller möjligtvis pratar i nattmössan.
På sin höjd kan jag godta att man "tippar NER" hojen med en motstyrning, men detta måste väl ändå vara nåt omedvetet i en miljarddels sekund isåfall. resten av kurvan borde väl ändå fullföljas mha. regelrätt RÄTTsvängning???
Sätt inte i halsen nu
/BRASSAROSETTEN
knallen skrev:2110096http://www.smcvast.se/sidor/nyhet/2005/bilder/FULL_KONTROLL_SVENO.pdf
Skrev ut det häftet i julas och har legat och läst på kvällarna när man haft tid. Verkligen kanonbra beskrivet i det! Ladda hem det och efter det så kan ni som är skeptiska fortsätta diskussionen
Har svårt att hålla med; vad än idot o EOD kan tänkas betyda, tror jag.NoicE skrev:2109662Alla borde läsa min idotsäkra förklaring på Sida1, då är det nästan EOD
ulf_lundin skrev:2110348Har svårt att hålla med; vad än idot o EOD kan tänkas betyda, tror jag.
/u
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |