mudder
Muppkiller
Tänk även på att när svängen är slut rätar man upp hojen genom att styra lite till in i kurvan. Alltså krävs det mer fäste då.
E22 skrev:2110388Att motstyra genom hela svängen är väll visst en del som gör..
UrbanTiger skrev:2110626Motstyrning funkar även hemma. Vill man göra något speciellt så är det bara att framföra det motsatta till Efterssom allting enligt husreglerna ska emotsättas så får man ändå som man vill
Hoke skrev:2110475Påpekas bör kanske att Danne på den blåa hojen inte riktigt lyckades hålla hojen på hjulen sekunden efter att denna bilden togs
Men så var det ju på en "stubbåker" med en redigt tung offroad + tokig förare också ;-)
Han gjorde en repris på det senare med precis samma resultat -till åskådarna förnöjelse
"Man måste ju testa gränserna" var den givna kommentaren
Det gläder mig. ;båda delarna alltså....Teo skrev:2110363Du är en person Jag litar fullt på när det gäller kunnande om hojar på alla sätt men Jag tycker NoicE förklarar det här kannon.
Teo skrev:2109988
Btw vad är det här för trend med att ha en blå boll som avatar som du och sandstream har? Är man ute nu eller?
#Olsson# skrev:2110060Hej BRASSAROSETTEN (skall inte sätta i halsen)
I branta(pissigt förklarat av mig. Sorry!) svängar så avsåg jag kraftig lutvinkel runt rollaxeln(den axel som går horisontellt i färdrikningen) av MC;n, alltså helt oberoende av vägens utformning. Kort sagt - när hojen lutar mer än ca 30 grader(rakt up = 0 grader) så räcker inte det, som på finska kallas för "camber thrust" till att underhålla svängen. Du måste tillföra extra däckkraft. Det du har till förfogande(som förare) är att öka styrutslaget med riktning innåt i kurvan, som med vilken Volvo som helst. Däremot, om du kör med mindre lut än ca 30 grader så är det ett överskott på "camber thrust" och det är ju inte bra så då måste du justera Texas-styret så att hjulet pekar utåt i kurvan. (allt i etablerad konstant sväng)
Angående "miljarddels sekund" så är det helt rätt. Ibland sker dessa micro-justeringar men t ex i en vänster/höger kombination, knä till knä, så är det den tid det tar från du startar rotationen(runt rollaxeln) tills du slutar med detta, d v s kanske 0.5-2 sekunder eller så.
F ö håller jag inte med om att det uttrycket bara skall förankras då man som du skriver "tippar NER" hojen. All rörelse runt rollaxeln sker med styret och s k "motstyrning". Rollrörelser kan ju skapas från vilket läge som helst, t ex vid fullt nedlägg.
(Problemet är nog att det överhuvudtaget kallas för "motstyrning". Begreppet har troligen kommit till p g a en förutfattad mening om att man borde jö egentligen styra åt andra hållet. Men så är det ju inte. Begreppet "motstyrning" borde tas bort. Det borde heta "styrutslag" eller liknande, sedan återstår bara att förklara hur det hänger samman)
ulf_lundin skrev:2110745Det gläder mig. ;båda delarna alltså....
Fast jag tycker liknelsen om sopkvasten är bättre, flyttar du stödpunkten åt höger så ramlar hojen/kvasten åt vänster.
Det är så man börjar luta, ändra lutningen från 0 alltså.
Och sen ändrar man lutningen på samma sätt igen, fast då från den stabila lutningen man har i kurvan.
Åt höger ger mer lutning (åt vänster), åt vänster ger mindre lutning.
Fast viktigaste är att kunna använda principen för att svänga/byta spår o räta upp.
Fysikaliskt riktiga förklaringar är inte lika noga för själva körningen.
/u
Lord Adrian skrev:2111175Efter att ha läst igenom Norrbaggarnas excellenta "instruktioner", och sedan testat i praktiken hem från jobbet i morse och tillbaka hit ikväll får jag nog kalla detta månadens Aha-upplevelse.....Antagligen har man alltid gjort på det viset, men att medvetet "styra" åt fel håll....Weird. Men kurvtagningen kändes mer "stabil" när man vant sig vid att göra det medvetet...
Precisionen vid kurvtagandet ökar markant om man kör med "aktiv motstyrning" och ger en stabilare linje.Lord Adrian skrev:2111175Efter att ha läst igenom Norrbaggarnas excellenta "instruktioner", och sedan testat i praktiken hem från jobbet i morse och tillbaka hit ikväll får jag nog kalla detta månadens Aha-upplevelse.....Antagligen har man alltid gjort på det viset, men att medvetet "styra" åt fel håll....Weird. Men kurvtagningen kändes mer "stabil" när man vant sig vid att göra det medvetet...
NoicE skrev:2109768Ska också tillägas att hjulet egentligen inte går åt höger om du trycker åt höger.
ft skrev:2111217
Visst har alla alltid motstyrt. Man kan inte köra hoj utan att göra det. Problemet är när det krisar till. Då stelnar man till, och det som känns självklart annars blir stelt. I det läget är det många som gör fel, rätar upp hojen och försvinner ut i tangentens riktning. Sitter det då lite motstyrning i ryggmärgen kan det rädda skinnet på vederbörande.
Filbyten på motorväg är bästa tillfället att öva. Glid inte över, utan gör bytet med två distinkta korta nerlägg. Går inte utan tydlig motstyrning.
ft skrev:2111217
Filbyten på motorväg är bästa tillfället att öva. Glid inte över, utan gör bytet med två distinkta korta nerlägg. Går inte utan tydlig motstyrning.
ft skrev:2111217Nu trillade fysikglorian ner runt öronen. Om du trycker på vänster styrhalva (d v s åt höger) vrids framhjulet åt höger, styr ut åt höger och hojen läggs ner åt vänster. Lutning åt vänster betyder sväng åt vänster.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |