Motstyrningstråden 2.

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Tänk även på att när svängen är slut rätar man upp hojen genom att styra lite till in i kurvan. Alltså krävs det mer fäste då.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Är nybörjare på det här med tung mc åkte mina första 20 mil i helgen o det främst i stadstrafik. Men fan va solklart allt blivit när man läst detta. Det var ju inte så det gick upp ett ljus när man läste körskolans bok dvs de ca 5 raderna om motstyrning. Bara ut o testa nästa gång. Man kanske gjorde såhär omedvetet nu med ? Cred till trådskaparen som säkert hjälpt många nybörjare o även ngn gamling :hihi
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
E22 skrev:
2110388 Att motstyra genom hela svängen är väll visst en del som gör.. :D

Påpekas bör kanske att Danne på den blåa hojen inte riktigt lyckades hålla hojen på hjulen sekunden efter att denna bilden togs :D
Men så var det ju på en "stubbåker" med en redigt tung offroad + tokig förare också ;-)
Han gjorde en repris på det senare med precis samma resultat -till åskådarna förnöjelse :tummenupp

"Man måste ju testa gränserna" var den givna kommentaren :tungan
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Hur lägga ner hojen i en kurva och göra knäskrap utan motstyrning??? :va

En fråga till tvivlarna av motstyrning.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
UrbanTiger skrev:
2110626 Motstyrning funkar även hemma. Vill man göra något speciellt så är det bara att framföra det motsatta till :tuttar Efterssom allting enligt husreglerna ska emotsättas så får man ändå som man vill :banana

Hahaha....Varför känner jag igen det där? :D
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Hoke skrev:
2110475 Påpekas bör kanske att Danne på den blåa hojen inte riktigt lyckades hålla hojen på hjulen sekunden efter att denna bilden togs :D
Men så var det ju på en "stubbåker" med en redigt tung offroad + tokig förare också ;-)
Han gjorde en repris på det senare med precis samma resultat -till åskådarna förnöjelse :tummenupp

"Man måste ju testa gränserna" var den givna kommentaren :tungan


Shcyyyyyyyy *hyshar* nu ska vi vara pussitiva va. :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Teo skrev:
2110363 Du är en person Jag litar fullt på när det gäller kunnande om hojar på alla sätt men Jag tycker NoicE förklarar det här kannon.
Det gläder mig. :rodnar ;båda delarna alltså....

Fast jag tycker liknelsen om sopkvasten är bättre, flyttar du stödpunkten åt höger så ramlar hojen/kvasten åt vänster.
Det är så man börjar luta, ändra lutningen från 0 alltså.

Och sen ändrar man lutningen på samma sätt igen, fast då från den stabila lutningen man har i kurvan.
Åt höger ger mer lutning (åt vänster), åt vänster ger mindre lutning.

Fast viktigaste är att kunna använda principen för att svänga/byta spår o räta upp.
Fysikaliskt riktiga förklaringar är inte lika noga för själva körningen.

Ska man ta inlägg #63 på allvar så är läget där helt annorlunda. Bakhjulet pekar inte i hojens färdriktning,
utan inåt kurvan och 'slippar' rätt rejält. Där får man en del av drivkraften inåt i kurvan och den kraften hjälper till att hålla radien.
Det är därför speedwayåkarna påstår att om man släpper gasen så hamnar man i planket.
/u
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Teo skrev:
2109988

Btw vad är det här för trend med att ha en blå boll som avatar som du och sandstream har? Är man ute nu eller? :va


Jag har ett vad vi kallar för Särklot, sandstream borde också ha ett men... :gnissla


När jag tog min träningslicens i Norge fick vi göra en övning, typ som ett filbyte.
Köra rakt och snabbt trycka till HÅRT åt höger, (då man förflyttas ca 1m i sidled)
Sen göra likadant, fast åt vänster...

Det är nog det enklaste testet man kan göra :hej

Tilläggas ska nog också att man inte kan köra exakt rakt fram med ett 2-hjuligt fordon ;)
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
#Olsson# skrev:
2110060 Hej BRASSAROSETTEN (skall inte sätta i halsen)

I branta(pissigt förklarat av mig. Sorry!) svängar så avsåg jag kraftig lutvinkel runt rollaxeln(den axel som går horisontellt i färdrikningen) av MC;n, alltså helt oberoende av vägens utformning. Kort sagt - när hojen lutar mer än ca 30 grader(rakt up = 0 grader) så räcker inte det, som på finska kallas för "camber thrust" till att underhålla svängen. Du måste tillföra extra däckkraft. Det du har till förfogande(som förare) är att öka styrutslaget med riktning innåt i kurvan, som med vilken Volvo som helst. Däremot, om du kör med mindre lut än ca 30 grader så är det ett överskott på "camber thrust" och det är ju inte bra så då måste du justera Texas-styret så att hjulet pekar utåt i kurvan. (allt i etablerad konstant sväng)

Angående "miljarddels sekund" så är det helt rätt. Ibland sker dessa micro-justeringar men t ex i en vänster/höger kombination, knä till knä, så är det den tid det tar från du startar rotationen(runt rollaxeln) tills du slutar med detta, d v s kanske 0.5-2 sekunder eller så.

F ö håller jag inte med om att det uttrycket bara skall förankras då man som du skriver "tippar NER" hojen. All rörelse runt rollaxeln sker med styret och s k "motstyrning". Rollrörelser kan ju skapas från vilket läge som helst, t ex vid fullt nedlägg.

(Problemet är nog att det överhuvudtaget kallas för "motstyrning". Begreppet har troligen kommit till p g a en förutfattad mening om att man borde jö egentligen styra åt andra hållet. Men så är det ju inte. Begreppet "motstyrning" borde tas bort. Det borde heta "styrutslag" eller liknande, sedan återstår bara att förklara hur det hänger samman)


Man får tacka för ett av de mer utförliga svar som getts på detta forum.
Jag tror dig. Det fungerar säkert precis som du säger, men det e fan inte lätt att fatta :tungan
Camber thrust har ja aldrig ens hört förut hehe. Man skulle, om man som jag är, ovan kunna tro att stycket ovan är skrivet för stridspiloter :)

/BRASSARN
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
en rättelse till alla er som tror att Jag/Vi säger att man styr åt fel håll...
Cyckeln lutar åt det håll du vill styra åt, framhjulet svänger självklart åt det hållet det med.

Själva grejen är hojens reaktion på komandot du ger den.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ulf_lundin skrev:
2110745 Det gläder mig. :rodnar ;båda delarna alltså....

Fast jag tycker liknelsen om sopkvasten är bättre, flyttar du stödpunkten åt höger så ramlar hojen/kvasten åt vänster.
Det är så man börjar luta, ändra lutningen från 0 alltså.

Och sen ändrar man lutningen på samma sätt igen, fast då från den stabila lutningen man har i kurvan.
Åt höger ger mer lutning (åt vänster), åt vänster ger mindre lutning.

Fast viktigaste är att kunna använda principen för att svänga/byta spår o räta upp.
Fysikaliskt riktiga förklaringar är inte lika noga för själva körningen.

/u

självklart men grejen är den att som du styr från rakt fram till 30 grader höger och håller det i en cirkel i en jämn fart så är det din nya kurs, om du sen vill nypa åt cirkeln eller göra den större så använder du motstyrning även där, och som NoicE sa så kan man inte köra helt rakt med en mc alltså sker det små motstyrningar hela tiden.
Säg att du åker lidingöbron in mot stan, den kurvan är svag först och nyper åt mer och mer för att tii slut bli riktigt tvär.
Man motstyr ju inte bara för att lägga hojen och sen hänger man ner den mer och mer utan man pressar på styrhalvorna hårdare och hårdare åt motsat håll genom hela kurvan, (styret svänger givet vis åt rätt håll,.)
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Efter att ha läst igenom Norrbaggarnas excellenta "instruktioner", och sedan testat i praktiken hem från jobbet i morse och tillbaka hit ikväll får jag nog kalla detta månadens Aha-upplevelse.....Antagligen har man alltid gjort på det viset, men att medvetet "styra" åt fel håll....Weird. Men kurvtagningen kändes mer "stabil" när man vant sig vid att göra det medvetet...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lord Adrian skrev:
2111175 Efter att ha läst igenom Norrbaggarnas excellenta "instruktioner", och sedan testat i praktiken hem från jobbet i morse och tillbaka hit ikväll får jag nog kalla detta månadens Aha-upplevelse.....Antagligen har man alltid gjort på det viset, men att medvetet "styra" åt fel håll....Weird. Men kurvtagningen kändes mer "stabil" när man vant sig vid att göra det medvetet...

Du har alltid gjort det :) Klockrent, då hajjar du vad vi snackar om. :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Lord Adrian skrev:
2111175 Efter att ha läst igenom Norrbaggarnas excellenta "instruktioner", och sedan testat i praktiken hem från jobbet i morse och tillbaka hit ikväll får jag nog kalla detta månadens Aha-upplevelse.....Antagligen har man alltid gjort på det viset, men att medvetet "styra" åt fel håll....Weird. Men kurvtagningen kändes mer "stabil" när man vant sig vid att göra det medvetet...
Precisionen vid kurvtagandet ökar markant om man kör med "aktiv motstyrning" och ger en stabilare linje.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
NoicE skrev:
2109768 Ska också tillägas att hjulet egentligen inte går åt höger om du trycker åt höger.

Nu trillade fysikglorian ner runt öronen. ;) Om du trycker på vänster styrhalva (d v s åt höger) vrids framhjulet åt höger, styr ut åt höger och hojen läggs ner åt vänster. Lutning åt vänster betyder sväng åt vänster.

Ptja, sväng åt vänster eller tippning åt vänster... men man får faktiskt jobba mer på det senare. :)

Visst har alla alltid motstyrt. Man kan inte köra hoj utan att göra det. Problemet är när det krisar till. Då stelnar man till, och det som känns självklart annars blir stelt. I det läget är det många som gör fel, rätar upp hojen och försvinner ut i tangentens riktning. Sitter det då lite motstyrning i ryggmärgen kan det rädda skinnet på vederbörande.

Filbyten på motorväg är bästa tillfället att öva. Glid inte över, utan gör bytet med två distinkta korta nerlägg. Går inte utan tydlig motstyrning.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ft skrev:
2111217

Visst har alla alltid motstyrt. Man kan inte köra hoj utan att göra det. Problemet är när det krisar till. Då stelnar man till, och det som känns självklart annars blir stelt. I det läget är det många som gör fel, rätar upp hojen och försvinner ut i tangentens riktning. Sitter det då lite motstyrning i ryggmärgen kan det rädda skinnet på vederbörande.

Filbyten på motorväg är bästa tillfället att öva. Glid inte över, utan gör bytet med två distinkta korta nerlägg. Går inte utan tydlig motstyrning.

Huvet på¨spiken, precis vart Jag ville komma. Kan vi rädda en stackare är det kannon!
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
ft skrev:
2111217
Filbyten på motorväg är bästa tillfället att öva. Glid inte över, utan gör bytet med två distinkta korta nerlägg. Går inte utan tydlig motstyrning.

Precis det jag ägnade mig till å från jobbet idag... :tummenupp Många distinkta filbyten blev det....
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Idag provade jag för första gången, och det finns nog inget annat jag kommer göra. Fyfan vad kul det blev att köra. Idag släppte allting. Har nog aldrig haft så kul i kurvor, kurvor som jag va rädd att köra i innan blev genast roliga. Man får sån kontroll. Räcker man petar lite me fingret för att häva upp nedlägget lite å sen fortsätta.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
ft skrev:
2111217 Nu trillade fysikglorian ner runt öronen. ;) Om du trycker på vänster styrhalva (d v s åt höger) vrids framhjulet åt höger, styr ut åt höger och hojen läggs ner åt vänster. Lutning åt vänster betyder sväng åt vänster.


jag skulle nog vilja påstå att styret inte behöver vridas (åt fel håll), utan bara att man lägger en kraft på det åt fel håll...
Är du med på vad jag menar?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top