Motstyrningstråden 2.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
NoicE skrev:
2111679 jag skulle nog vilja påstå att styret inte behöver vridas (åt fel håll), utan bara att man lägger en kraft på det åt fel håll...
Är du med på vad jag menar?

vrida gjorde jag då inte, jag tryckte, dvs pushade på styret, ville jag ha mer sväng pushade jag lite till, ville jag räta upp den, pushade jag på andra delen av styret. det va så sjukt skönt. å känna full kontroll av minsta milimeter man tryckte. Nu blir det å burka resten av sommarn :3freak
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Efter att ha läst tråden börjar jag fundera, varför har jag aldrig tänkt på detta.
Förstår exact hur det ska gå till och varför men varför har man inte tänkt på det!

Tack teo för dagens aha upplevelse, ska ut imorgon och prova :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
NoicE skrev:
2111679 jag skulle nog vilja påstå att styret inte behöver vridas (åt fel håll), utan bara att man lägger en kraft på det åt fel håll...
Är du med på vad jag menar?

Jag är med på vad du menar, men det är fel. :)

Du måste vrida på styret. På så sätt får du en slipvinkel på däcket vilket ger den sidkraft som styr ut framdäcket och ger nerlägget.

Nej, det är inte gyroskopisk precession som gör det.

Nu är det sovadags! Ha det!
/Fredrik
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Motstyr jag :va

Tror det iaf :) känns ganska naturligt precis som man alltigt har gjort det..har faktiskt inet tänkt på det förren nu
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Strider skrev:
2111898 Jodå, det vrids allt över åt "fel" håll en kort stund. Om du trycker höger styrhalva framåt kommer framhjulet att vridas över åt vänster en kort stund.

Om du fortfarnade inte tror på det, gör följande:

I mitten av din styrkrona sätter du en pinne som pekar rakt fram. Gör den så lång möjligt. Under pinnen sätter du fast tex en bit frigolit och markerar några skalstreck på den. Sätt fast videokameran på tanken och åk ut o filma hur styret rör sig när du svänger.

Ulf Lundins inlägg #72 är för övrigt en bra och enkel beskrivning i ämnet.

Hur hojen (gaffelnr) rör sig, lite till vänster och sen till höger är i lite halvointressant. Anledningen till att den först lägger sig en mickrosekund åt det håll du styr åt har med massa faktorer att göra, inte minst hojens "reaktionstid". Hojen väger, det är svampiga däck, mm.

Det Jag och NoicE försöker påvisa är att motstyrning sker under hela förloppet i en kurva, (som några av a-ha upplevelse-killarna i de senaste inläggen har skrivit). Det är inte så att bara för att du har motstyrt omkull hojen lite ändras naturlagarna så att det helt plötsligt går att bara hänga ner hojen eller än värre styra åt "rätt" håll.
Och det är inte heller så att man motstyr lite, lutar ner hojen en bit och motsyr lite till, osv.

Det finns exempel man kan göra på det också. Kör på en motorväg in i en kurva, motstyr omkull hojen lite och häng sedan ner hojen utan att försöka medvetet ändra styrvinkeln...eller rättare sagt gör INTE det testet, den här tråden skapades i hopp om att rädda liv.

skillnaden på en MC och en kvast man ballanserar i en hand förutom neonfärgerna är att en kvast har bara en kraft, sin vikt medan hojen har en motor som puttar den åt ett håll, pilot power som i en skarp kurva gör att en kraft drar upp till i princip 90 grader mot den andra.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Bra initiativ Teo till tråden :tummenupp

Teorisnack skippar jag, men för er som inte har "tänket" med motstyrning, rekommendera jag det skarpt tipsen som finns i denna tråd. Detta eftersom ni kommer upptäcka att köra hoj blir ännu roligare, när man har "större" kontroll över hojen.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Teo skrev:
2112223
Det Jag och NoicE försöker påvisa är att motstyrning sker under hela förloppet i en kurva.

Ett problem är att ännu är inte motstyrning definierad i tråden. Det innebär att det blir omöjligt att följa resonemangen och tråden blir ännu en hash-tråd.

(endast med yttrandefriheten som försvar)
Definition - motstyrning: styrkommandon i motsatt riktning av hojens rörelse i rollplanet

Det är den mest logiska definitionen eftersom det gör resonemang konstant och påverkas inte av svängriktning. Om däremot "mot" i "motstyrning" sätts mot svängriktningen så varierar resultatet vilket stör snacket i tråden.

Tillbaka till ditt påstående:
Ja, man motstyr genom hela kurvan. (Om motstyrning sätts mot svängriktning blir dock påståendet felaktigt)
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
#Olsson# skrev:
2112359 Ett problem är att ännu är inte motstyrning definierad i tråden. Det innebär att det blir omöjligt att följa resonemangen och tråden blir ännu en hash-tråd.

(endast med yttrandefriheten som försvar)
Definition - motstyrning: styrutslag i motsatt riktning av hojens rörelse i rollplanet

Det är den mest logiska definitionen eftersom det gör resonemang konstant och påverkas inte av svängriktning. Om däremot "mot" i "motstyrning" sätts mot svängriktningen så varierar resultatet vilket stör snacket i tråden.

Tillbaka till ditt påstående:
Ja, man motstyr genom hela kurvan. (Om motstyrning sätts mot svängriktning så blir påståendet felaktigt)
Inte ens då stämmer det att man motstyr hela kurvan. Om man inte hela tiden ändrar svängradien dvs. Med konstant nedlägg och svängradie sker ingen rörelse i rollplanet och ingen motstyrning.

Motstyrning är ett styrkommando, det är det snabbaste och effektivaste sättet att få hojen att luta och påbörja en sväng. Det är inte ett sätt att ändra riktning, det är ett sätt att ändra hastigheten på riktningsändringen (= svängradien) !
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vi pratar om samma saker, Jag motsätter mig inte att det är framhjulsvinkel kontra hojens linje eller nedlägget som är det som får hojen att svänga men för att uppnå det hänger man inte ner hojen och man styr inte åt det håll man vill, eller jo man styr åt det håll men man lägger kraften åt motsat håll på styret.

Gör så här: åk på en stor asfaltsplan rakt fram tryck styret gradvis till vänster, det komer lägga hojen åt höger, bla bla, men om man tycker hårdare och hårdare åt vänster kommer styret vrida sig mer och mer åt höger och hojen lägga sig mer och nypa åt svängen förutsat att man håller jämn fart. det är alltså inte bara en impuls som sätter fart på ett annat agerande av hojen, man gör det hela tiden.

NoicE kastade nyckeln i hela resonemanget när han skrev att en tvåhjulig farkost inte kan åka exakt rakt... Det är alltså ingen skillnad mellan det vi kan kalla rakt, att svänga lite åt höger eller mycket åt vänster rent egenskapsmässigt bortsätt från att kraften ut från kurvans centrum ökar och det gör den gradvis.

Ämnet i sig är ett upplägg för missförstånd och eftersom Jag inte är någon lyriker så kan förstå an man inte hajjar allt Jag skriver.

RedBaron skrev:
2112441 Inte ens då stämmer det att man motstyr hela kurvan. Om man inte hela tiden ändrar svängradien dvs. Med konstant nedlägg och svängradie sker ingen rörelse i rollplanet och ingen motstyrning.
!

som sagt, du svänger mer eller mindre hela tiden...

#Olsson# skrev:
2112359 Ett problem är att ännu är inte motstyrning definierad i tråden. Det innebär att det blir omöjligt att följa resonemangen och tråden blir ännu en hash-tråd.

(endast med yttrandefriheten som försvar)
Definition - motstyrning: styrkommandon i motsatt riktning av hojens rörelse i rollplanet

Det är den mest logiska definitionen eftersom det gör resonemang konstant och påverkas inte av svängriktning. Om däremot "mot" i "motstyrning" sätts mot svängriktningen så varierar resultatet vilket stör snacket i tråden.

Bra definition. Å andra sidan hade det knappt blivit en tråd om det var fastslaget hur det är. Det viktiga är att ingen ska behöva köra ihjäl sig pga att traffikskolan inte tycker det är en viktig pungt att trycka på.

Strider skrev:
2112292 Teo, du är allt ute o svamlar lite nu. :)

Med begreppet motstyrning avser man hur man inleder en sväng eller riktningsändring. Självklart kan du ge flera styrimpulser under en kurva, du måste dock ge minst två, en när du börjar att svänga och en när du vill avsluta kurvan.

Att hävda att man motstyr genom hela kurva bidrar bara till att öka på förvirringen om begreppet. Faktum är att framhjulet styr med eller in i kurvan i de allra flesta fall när vi väl har fått motocykeln att tippa omkull.

Du får naturligtvis kalla saker o ting precis vad du vill.

Självklart ändrar inte naturlagarna medan du tar en kurva, men krafter kan ju byta riktning under processens gång, eller hur?

självklart ändrar sig krafterna men det är ingen av/på effekt vi snackar om, det sker gradvis och det finns inget 1.rakt fram 2. påbörja sväng 3. avsluta sväng, charlie foxtrot deltaforce over and out, utan du vinglar fram hela tiden på hojenn oavsett om du vinglar lite (kan kallas åka rakt) eller mycket som i en sväng.

Svamel that!
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag är rädd att det är det enda sättet och vi gör det allihopa. testa att medvetet köra utan att motstyra.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Teo skrev:
2112507 Gör så här: åk på en stor asfaltsplan rakt fram tryck styret gradvis till vänster, det komer lägga hojen åt höger, bla bla, men om man tycker hårdare och hårdare åt vänster kommer styret vrida sig mer och mer åt höger och hojen lägga sig mer och nypa åt svängen förutsat att man håller jämn fart. det är alltså inte bara en impuls som sätter fart på ett annat agerande av hojen, man gör det hela tiden.
Gör du så kommer du att ramla till slut. När du nått den lutning/svängradie du vill ha måste du styra med i kurvan för att inte tyngdpunkten ska förflytta sig längre och länge ifrån en linje genom hjulaxlarna.

Motstyrningen får hojen att luta resp. sluta luta. En lutad hoj svänger utan motstyrning såtillvida du inte har bildäck fram och bak. Eller om den är markant understyrd.

Kolla denna film så ser du att motstyrningen initierar svängen, men sedan måste man styra med för att fullfölja. Titta och föreställ dig vad som hänt om föraren behållt styrutslaget vid själva initieringen av svängen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
RedBaron skrev:
2112623 Gör du så kommer du att ramla till slut. När du nått den lutning/svängradie du vill ha måste du styra med i kurvan för att inte tyngdpunkten ska förflytta sig längre och länge ifrån en linje genom hjulaxlarna.

Motstyrningen får hojen att luta resp. sluta luta. En lutad hoj svänger utan motstyrning såtillvida du inte har bildäck fram och bak. Eller om den är markant understyrd.

Kolla denna film så ser du att motstyrningen initierar svängen, men sedan måste man styra med för att fullfölja. Titta och föreställ dig vad som hänt om föraren behållt styrutslaget vid själva initieringen av svängen.

återigen, du styr svänger mer eller mindre hela tiden. Om du motsryr in i en kurva och sen styr med i kurvan, dvs pressar styret åt rätt håll kommer hojen att vilja räta upp sig.

Man känner av fenomenet tydligast på en sporthoj i hög fart då det är mist svinn där men samma principer gäller även för en damcyckel.
Filmen du visar är ett ganska dåligt exempel, låg fart och en rätt så vinglig hoj ger snäva möjligheter att dosera motstyrningen.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Teo skrev:
2107830 Det var ett tag sen sist nu och Jag kör igång en ny tråd för er som fortfarande tror man svänger en hoj genom att luta åt respektive håll.

Alltså ska man svänga åt höger så styr man åt vänster och vise versa. Ut och testa ni som inte vet om detta,

Om man kommer för fort in i en kurva och inte är varm i rocken är det bra att veta då man annars kanske "tvingar" hojen åt fel håll om man krampaktigt styr åt det håll man vill svänga åt.

Hoppas tråden kan hjälpa någon och kanske förhindra en olycka i år.

Mvh Teo.

Skulle jag tänka på detta skulle jag inte kunna köra hoj! Jag lärde mig motstyra som 5 åring på cykel redan, är inget man tänker på när man kör, det kommer bara..jag hoppas och tror att så är det för i princip alla!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
#Olsson# skrev:
2108536 Men i branta svängar skall man vrida styret åt samma håll som kurvan pekar. Tänk på det !


Och när man uppnått önskad lutningsvinkel slutar man styra åt "fel håll" (motstyrning och låter hojen göra resten (dvs. slappnar av och endast håller i styret eftersom gasen sitter där! För konstruktionen som sådan gör att styret då vrids åt det håll hojen lutar. Det enda vi som åker med måste göra är att ge lätt gas för att bibehålla lutningsvinkeln (radien). Om inte tar jordens dragningskraft över och skapar en lutning som inte är önskvärd (dvs. krasch)!

Att styra en motorcykel är igentligen bara något vi behöver göra initialt. Resten av resan genom kurvan och ut ur den sköter konstruktionen åt oss! Inte speciellt ansträngande och minst sagt avslappnande faktiskt! :D :tummenupp

Lycka till i sommar!
// Niklas
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Avarage skrev:
2112640 Och när man uppnått önskad lutningsvinkel slutar man styra åt "fel håll" (motstyrning och låter hojen göra resten (dvs. slappnar av och endast håller i styret eftersom gasen sitter där! För konstruktionen som sådan gör att styret då vrids åt det håll hojen lutar. Det enda vi som åker med måste göra är att ge lätt gas för att bibehålla lutningsvinkeln (radien). Om inte tar jordens dragningskraft över och skapar en lutning som inte är önskvärd (dvs. krasch)!

Att styra en motorcykel är igentligen bara något vi behöver göra initialt. Resten av resan genom kurvan och ut ur den sköter konstruktionen åt oss! Inte speciellt ansträngande och minst sagt avslappnande faktiskt! :D :tummenupp

Lycka till i sommar!
// Niklas

så bra förklarat att Jag önskar Jag skrev det själv. Den vinkeln (radien) blir till din nya"raka" linje enligt principen att man svänger mer eller mindre hela tiden.
Ska man sedan ut på en raka kan man accelerera uträtningen genom att motstyra som om man ville svänga åt andra hållet.

Jag känner mig tjetig.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Teo skrev:
2112632 återigen, du styr svänger mer eller mindre hela tiden. Om du motsryr in i en kurva och sen styr med i kurvan, dvs pressar styret åt rätt håll kommer hojen att vilja räta upp sig.

Man känner av fenomenet tydligast på en sporthoj i hög fart då det är mist svinn där men samma principer gäller även för en damcyckel.

Pröva att leda en trampcykel i sadeln och luta den åt ena/andra hållet! Vad händer med styret? Vilket håll vrids styret åt?

En mc är konstruerad på samma sätt och beter sig på exakt samma sätt vad gäller kurvtagning!

Du kan också testa att fullständigt slappna av i armarna och ENDAST ge lätt gas i en lång kurva (sker säkrast på bana, bra ställe är kvarnböjen på Kinnekulle eller karussellen på Anderstorp). Om din teori stämmer kommer hojen att räta upp sig och vilja gå rakt fram, eller!?

Det ÄR lurigt och svårt att förstå/greppa! Tog mig ett bra tag att fatta hur det igentligen ligger till!

Finns en hel avhandling, näst intill, om just enbart stycket motstyrning. Så INGEN behöver känna sig dum för att man inte förstår!

Enklaste sättet är nog att ut och testa så man får en egen upplevelse av vad som faktiskt händer!

Mvh!
// Niklas
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Har ju inte fått tillfälle att testa detta (förutom omedvetet på cykel då kanske..) men ska försöka göra det snarast !
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Teo skrev:
2112650 så bra förklarat att Jag önskar Jag skrev det själv. Den vinkeln (radien) blir till din nya"raka" linje enligt principen att man svänger mer eller mindre hela tiden.
Ska man sedan ut på en raka kan man accelerera uträtningen genom att motstyra som om man ville svänga åt andra hållet.

Jag känner mig tjetig.

Njae, inte riktigt!

Hojens konstruktion ser till att hojen svänger, inte jag som förare. Jag behöver bara motverka jordens dragningskraft som vill dra hojen längre och längre ner eftersom farten minskar pga. belastning/friktion!

Vi som förare behöver med andra ord INTE ge mer styrinput (kraft på styret) när vi väl nått önskad lutningsvinkel, bara "stödgasa"!

Mvh!
// Niklas
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Avarage skrev:
2112657 Njae, inte riktigt!

Hojens konstruktion ser till att hojen svänger, inte jag som förare. Jag behöver bara motverka jordens dragningskraft som vill dra hojen längre och längre ner eftersom farten minskar pga. belastning/friktion!

Vi som förare behöver med andra ord INTE ge mer styrinput (kraft på styret) när vi väl nått önskad lutningsvinkel, bara "stödgasa"!

Mvh!
// Niklas

det är det Jag menar, det blir din nya raka linje...

btw, skön diskussion. Jag har bara mitt förnuft som källa samt att Jag utforskat motstyrning ganska rejält. Kan inte svara för kliniska termer, mm.
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top