Nix, lite mer kan det skrivas om motstyrning!
Jag vill trycka på det viktigaste med den här tråden, det som kan rädda liv;
När vi kör i lugn och ro utan att hamna i paniksituationer så använder alla hojåkare motstyrning, de flesta dock utan att tänkta på det aktivt.
OM de hamnar i en paniksituation så tenderar de att göra flera saker helt fel, bland annat så sitter inte motstyrningen i ryggraden, vilket kan göra skillnad på liv och död.
Jag tror det var Ft som nämnde det tidigare i tråden, BÖRJA TRÄNA PÅ MOTSTYRNING AKTIVT I DIN VANLIGA KÖRNING!!!
När du gjort 2-3000 bra repetitioner så kommer det börja sitta i ryggraden och du kommer automatiskt göra rätt vid en paniksituation.
Sen vill jag slå ett slag för följande;
När vi styr så trycker de flesta hojåkare styret uppifrån och snett ned i gatan, istället för att trycka styret rakt fram och tillbaka.
Sänk armarna och håll underarmarna utmed tanken och tryck (och drag) styret RAKT FRAMÅT OCH BAKÅT. Otrolig skillnad!!!
Sen ett litet enkelt experiment när det gäller att lägga ned hojen;
Ta framhjulet på en cykel och håll det i axeln och håll det framför dig pekande rakt fram som framhjulet på hojen. Sätt rull på hjulet, så fort som möjligt...nu svänger du hjulet åt ena sidan....hjulet kränger kraftigt och "lägger sig ned". Det är gyrokraften som får hojen falla när ni motstyr.
Sen svänger hojen, som tidigare sagt, pga av däckets utformning, på samma sätt som det koniska dricksglaset rullar runt på bordet.
Avslutar med tips till er nya hojåkare, och er som vill utveckla er - gå en bankkurs, tex med SMC, och prova det här utan risk att det blir tok. Dessutom är det galet kul!!
PP
Ok, kan vi summera tråden nu, att motstyrning är den enda styrningen typ, mer el mindre?
Teo är geni