Motstyrningstråden 2.

PJO

numera innehavare av ett färskt körkort!
Gick med
23 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Blackbird -05
Apropå vad som skrivits tidigare i denna tråd, här är mina erfarenhetet av motstyrning:

1. Jarlas körskolehoj (Suzuki nånting 750): Krävde en liten motstyrning genom hela kurvan om man inte flyttar vikten.
2. Min Honda Blackbird med plattslitet bakdäck: Krävde en markant motstyrning genom hela böjen.
3. Samma hoj med nya däk: Behöver bara motstyras vid nedlägg, inte alls genom kurvan.

Mina erfarenheter är rätt begränsade, någon annan som har ngn liknande erfarenhet?
 

cslowan

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Landskrona
Hoj
FJR
Har inte läst hela tråden men prova att ta en kurva som du är bekant med i lagom hastighet i upprätt ställning med endast en hand på styret och notera hur du beter dig.
 

IronMike

Guest
Ok, kan vi summera tråden nu, att motstyrning är den enda styrningen typ, mer el mindre?

Teo är geni :D
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nix, lite mer kan det skrivas om motstyrning!

Jag vill trycka på det viktigaste med den här tråden, det som kan rädda liv;
När vi kör i lugn och ro utan att hamna i paniksituationer så använder alla hojåkare motstyrning, de flesta dock utan att tänkta på det aktivt.
OM de hamnar i en paniksituation så tenderar de att göra flera saker helt fel, bland annat så sitter inte motstyrningen i ryggraden, vilket kan göra skillnad på liv och död.
Jag tror det var Ft som nämnde det tidigare i tråden, BÖRJA TRÄNA PÅ MOTSTYRNING AKTIVT I DIN VANLIGA KÖRNING!!!
När du gjort 2-3000 bra repetitioner så kommer det börja sitta i ryggraden och du kommer automatiskt göra rätt vid en paniksituation.

Sen vill jag slå ett slag för följande;
När vi styr så trycker de flesta hojåkare styret uppifrån och snett ned i gatan, istället för att trycka styret rakt fram och tillbaka.
Sänk armarna och håll underarmarna utmed tanken och tryck (och drag) styret RAKT FRAMÅT OCH BAKÅT. Otrolig skillnad!!!

Sen ett litet enkelt experiment när det gäller att lägga ned hojen;
Ta framhjulet på en cykel och håll det i axeln och håll det framför dig pekande rakt fram som framhjulet på hojen. Sätt rull på hjulet, så fort som möjligt...nu svänger du hjulet åt ena sidan....hjulet kränger kraftigt och "lägger sig ned". Det är gyrokraften som får hojen falla när ni motstyr.
Sen svänger hojen, som tidigare sagt, pga av däckets utformning, på samma sätt som det koniska dricksglaset rullar runt på bordet.

Avslutar med tips till er nya hojåkare, och er som vill utveckla er - gå en bankkurs, tex med SMC, och prova det här utan risk att det blir tok. Dessutom är det galet kul!!:tummenupp

PP


Ok, kan vi summera tråden nu, att motstyrning är den enda styrningen typ, mer el mindre?

Teo är geni :D
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Har skummat igenom tråden, men inte hittat svaret på detta,

Vid vilken hastighet börjar motstyrningen gälla? I låga hastigheter (krypkörning) så svänger man åt höger så går man åt höger, men vad är det som händer (och när) när det övergår till att bli tvärtom?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kanske 20 ca. Men det känner du automatiskt och är mer en teoretisk fråga än något du verkligen behöver lösa....

Har skummat igenom tråden, men inte hittat svaret på detta,

Vid vilken hastighet börjar motstyrningen gälla? I låga hastigheter (krypkörning) så svänger man åt höger så går man åt höger, men vad är det som händer (och när) när det övergår till att bli tvärtom?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har skummat igenom tråden, men inte hittat svaret på detta,

Vid vilken hastighet börjar motstyrningen gälla? I låga hastigheter (krypkörning) så svänger man åt höger så går man åt höger, men vad är det som händer (och när) när det övergår till att bli tvärtom?

Nej. Principen för motstyrning gäller i alla hastigheter.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Det är inte många som vet mycket om motstyrning, inte jag heller.
En sak som jag anser bör klargöras är att en hoj svänger pga av lutningen och för att skapa lutningen måste man använda motstyrning. Många verkar tro att man motstyr genom kurvan. Det är skillnad på att inleda (eng. initiating) en kurva och genomförandet (eng. maintaining). Sen är det även skillnad på kraft som föraren utsätter styret för och kraft hojen utsätter styret/framhjulet för.

Nej. Principen för motstyrning gäller i alla hastigheter.

Är du säker på det? Hur insatt är du i ämnet. Själv har jag läst en del mekanik på högskolan och min föreläsare var osäker på om det var så. Själv är jag övertygad att det inte gäller vid krypkörning eftersom man då kan svänga utan att luta hojen. Det går ju att svänga åt vänster och luta hojen åt höger när man krypkör.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det går ju att svänga åt vänster och luta hojen åt höger när man krypkör.

Ja, det går men då måste du flytta tyndpunkten med hjälp av kroppen. Annars går det INTE. Var ni inte med på fysiklektionerna i skolan? summan av krafter osv...
Att det är så svårt.... ?
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Om ni vill undersöka var gränsen för motstyrning går är det kanske billigare att göra försöken på trampcykel?

Så länge man svänger utan att luta kan det inte vara fråga om motstyrning. Någon klok fysiker kan säkert räkna ut vilken hastighet som är tillräcklig för att tröghetslagarna skall tillåta att en tvåhjuling kan lutas utan att falla inåt. Själv föredrar jag att antingen krypköra eller så fort att motstyrning funkar.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Är du säker på det? Hur insatt är du i ämnet. Själv har jag läst en del mekanik på högskolan och min föreläsare var osäker på om det var så. Själv är jag övertygad att det inte gäller vid krypkörning eftersom man då kan svänga utan att luta hojen. Det går ju att svänga åt vänster och luta hojen åt höger när man krypkör.

Jag behöver inte vara säker på något så enkelt som detta. Tyvärr saknar jag högskolepoäng i just motstyrning, men när farsan plockade bort stödhjulen på trampcykeln begrep jag efter lite skrapsår och blåmärken ganska snart vad det handlade om.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Vilket jäkla lallande det är om den där motstyrningen hela tiden. Verkar som om man vill få det att låta så märkvärdigt allt som har med MC att göra.

Själv så svänger jag vänster om jag ska vänster och höger om jag ska höger. Men jag har ju iof en hoj från 2007.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fantastiskt.
Själv hörde jag talas om motstyrning första gången i slutet av åttiotalet,
Provade.
Funkade.
Nu är vi datoriserade.
Två mastodonttrådar senare, så finns det fortfarande folk som inte provat.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Varför detta ältande om "motstyrning"? Min åsikt är att det finns ett (och endast ett) sätt att styra en mc med styret i tex 60. Man applicerar kraft framåt på den sidan av styret man vill svänga åt.

Ex: Knyt din höger näve och sätt knogarna mot gasrullen, tryck, hojen svänger höger.

En trampcykel har inte samma geometri:
- De har vanligtvis en sväng på gaffelbenen.
- De har vanligtvis ingen gaffelkrona som flyttar fram gaffelbenen i förhållande till styrlagrets placering.

Självklart krävs en kraft för att inleda svängen, objektet ändrar bana. Men ingen kraft för att fortsätta svänga, objektet håller sig i samma bana.

MEN det som är intressant med allt babbel om "motstyr annars dör du!!" är hur hade ni tänkte att alternativet till "motstyrning" skulle funka? Vad är det egentligen som ni varnar att man INTE ska göra? och hur kan man göra det?
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det enda intressanta med denna tråd, och fenomenet motstyrning, PRECIS SOM TRÅDSKAPAREN ANGAV I FÖRSTA INLÄGGET, är att vid paniksituationer använder vi inte motstyrning utan tar gärna till bromsen eller försöker bryta ned hojen!

Det viktiga är alltså att hojåkare i gemen börjar använda motstyrning aktivt och medvetet i sin åkning, så att de kan få nervsystemet att göra rätt vid paniklägen.
Samma sak gäller rätt bromsteknik egentligen, att knipa med knäna runt tanken istället för att luta sig på styret...

I övrigt håller jag med föregående talare, tråden börja bli rätt tjatig...:rolleyes:

PP

Varför detta ältande om "motstyrning"? Min åsikt är att det finns ett (och endast ett) sätt att styra en mc med styret i tex 60. Man applicerar kraft framåt på den sidan av styret man vill svänga åt.

Ex: Knyt din höger näve och sätt knogarna mot gasrullen, tryck, hojen svänger höger.

En trampcykel har inte samma geometri:
- De har vanligtvis en sväng på gaffelbenen.
- De har vanligtvis ingen gaffelkrona som flyttar fram gaffelbenen i förhållande till styrlagrets placering.

Självklart krävs en kraft för att inleda svängen, objektet ändrar bana. Men ingen kraft för att fortsätta svänga, objektet håller sig i samma bana.

MEN det som är intressant med allt babbel om "motstyr annars dör du!!" är hur hade ni tänkte att alternativet till "motstyrning" skulle funka? Vad är det egentligen som ni varnar att man INTE ska göra? och hur kan man göra det?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Det viktiga är alltså att hojåkare i gemen börjar använda motstyrning aktivt och medvetet i sin åkning, så att de kan få nervsystemet att göra rätt vid paniklägen.

Jo men hur styr man annars om man inte "motstyr"?

Det känns lite som att "om du möter en bil, kör inte rakt in i den - det kan döda dej" expressen journalistik på hög nivå.

Rätt meningslöst.

/fredde
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alltså det var fasiken vad svårt det verkar vara... Tråden fylls fortfarande på:va

Jo men hur styr man annars om man inte "motstyr"?

Det känns lite som att "om du möter en bil, kör inte rakt in i den - det kan döda dej" expressen journalistik på hög nivå.

Rätt meningslöst.

/fredde

Då styr man inte, eller så styr man åt fel håll.

Motstyrning är ingen metod man KAN använda. det är så det funkar helt enkelt vare sig man vägrar tro det för att man är av uppfattningen att "motosyklar vänger jenom att luta sej".

Det är rådande naturlagar på denna planet som gör att det är så.

Komponenterna massa i rörelse, friktion och hoyens konstruktion gör att det inte finns andra alternativ.

Hävdar man annat är man en ovetande hycklare då man tillämpar motstyrning men hävdar annat.

Det underlättar att man VET hur man kör hoj i stället för att tro sig veta. Speciellt i en knivig situation där "det må bära eller brista" kan komma att tillämpas. Försöker man då tvinga hojen till höger genom att styra dit kommer den vräka sig med besämdhet åt vänster.

Kan säga att detta är numera det första de lär ut på trafikskolan... i alla fall Jarla i bromma.

grymt! folk börjar fatta. Det räddar liv! De 40-talister som skrivit körkortsboken kunde inte acceptera detta vilket ledde till en blygsam kommentar om ämnet nånstans i förbifarten.


Det spelar ingen roll om man kör GP-hoj eller damcyckel på grus. Samma princip gäller men den blir mer påtaglig då friktionen är stor.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo men hur styr man annars om man inte "motstyr"?

Det känns lite som att "om du möter en bil, kör inte rakt in i den - det kan döda dej" expressen journalistik på hög nivå.

Rätt meningslöst.

/fredde

Det som händer är att lillhjärnan tar över, och om den inte gör rätt är vi rökta. Vi är väl alla överens vid det här laget att motstyrningen är det vi använder för att initiera en lutning på en tvåhjuling, eller?

Vid en paniksituation så kommer en överlevnadsreaktion att inträda. När en ÖR inträder så tar lillhjärnan över (den lilla delen av hjärnan i huvudet, inte den mellan benen...)
När lillhjärnan tar över så gör den som den är van och tränad att göra. Till exempel om vi är vana att köra bil så kommer lillhjärnan att styra som en bil. Det innebär att lutningen initieras åt fel hål, dvs vi svänger ner i diket istället för att svänga in i kurvan. Det här är ganska vanligt om man till exempel tillbringat hela sin mc-karriär med att köra sidvagnshoj. Då kommer man att göra samma sak med en tvåhjulig hoj och det går åt h-vete.
Vi har haft ett flertal olyckor där mc-förare har panikbromsat, men bara med bakbromsen eftersom ryggmärgen är van att bromsa så med bilen.

Därför är det precis som flera skriver här ovanför. Man MÅSTE träna motstyrning och bromsning på rätt sätt annars så funkar man inte i en paniksistuation. Därav snacket om att det är livsviktigt...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
åkej

Jag får redogöra för detta igen.

Motstyrning gäller alla motorcycklar/cycklar (bortsätt från enhjulingar). De har liknande konstruktioner.
Om en damcyckel har en böj på gaffeln eller inte spelar ingen roll, det kallas försprån och kan sitta i gaffelkronan eller någon stans längre ner på gaffeln. DVS axeln genom framhjulet sitter mer eller mindre framför (kanske till och med bakom) axeln i styrhuvudet vilket skapar olika egenskaper, eller mer eller mindre av samma egenskaper kan man säga.

Vad man ska tänka på är att: Pungten där framhjulet har kontakt med backen ALLTID är bakom den pungt som blir om man följer styrhuvudaxeln från styrhuvudet ända ner i backen :kundvagnshjul. Det är för att framhjulet är runt och gaffeln fäster i mitten på det.

Som Jag sa så börjar inte dessa naturlagar träda i kraft i en viss fart eller om man svängt i en viss grad. Dett är naturlagarna på jorden och gäller alla körbara hojar i alla hastigheter alla timmar om dygnet.


För er hårdkokta förnekare så kan ni testa genom att leda en damcyckel. Håll i sadeln och när ni sen ska svänga så kommer ni se att framhjulet tenderar att vilja motstyra lätt innan det faller åt det håll ni påvisar.

Allt handlar om vilken graft som är störtst och alltså får bestämma, i detta fall din lekamen, i annat fall en 172-hästars radfyra. Principerna är det samma. ALLTID.

Det som händer är att lillhjärnan tar över, och om den inte gör rätt är vi rökta. Vi är väl alla överens vid det här laget att motstyrningen är det vi använder för att initiera en lutning på en tvåhjuling, eller?

Japp men även under hela svängen. Tänk så här: En hoj kan ALDRIG köra rakt fram. Om du svetsar fast gaffeln i rak riktning kommer den att välta och det går inte att hindra. Det är den tidigare nämda kundvagnsprincipen som gör att hojen håller sig upprätt.

ALLTSÅ: Om du åker "rakt fram", lätt till höger, lite mer till höger eller knäskrapar höger så har du olika varianter av samma läge. alltså inte rakt fram/svänga utan svänga lite/svänga mycket. Vilket gör att du hela tiden motstyr.

Kör du skarpt åt höger, släpper av lite för att kurvan rätar ut lite för att senare nypa åt igen så gör du följande:

Motstyr vänster i en sekvens, motstyr höger och sen vänster igen.

Det finns alltså inga fasta lägen. "Klick, 23,5 grade vänster" utan från fullt styrutslag höger (först då upphör motstyrningsprinciperna för att gaffeln blir statisk) till fullt styrutslag vänster så motstyr man alltid.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Alltså det var fasiken vad svårt det verkar vara... Tråden fylls fortfarande på:va

...Det underlättar att man VET hur man kör hoj i stället för att tro sig veta. Speciellt i en knivig situation där "det må bära eller brista" kan komma att tillämpas. Försöker man då tvinga hojen till höger genom att styra dit kommer den vräka sig med besämdhet åt vänster.
...
Jepp, den här tråden verkar riktigt seglivad...så det är bara att fylla på med mer.

Kniviga situationer i kurvor kan bli riktigt läbbiga om man inte har koll på hojjens beteende.
Under förra sommaren skedde 3 avåkningar under 2 dagar i samma kurva
vid Snäckstavik på vägen ut till Skanssundet.
Med stor sannolikhet exakt samma scenario alla 3 gångerna:

Kurvan är riktigt lång och nyper ordentligt på slutet. Kommer man in lite fort
och får möte sammtidigt är det lätt hänt att man går på frambromsen.
Vad händer? Jo, hojen reser sig och styr ut mot det mötande man
försöker undvika (om man inte motstyr utåt vill säga).
En av avåkningarna gick via passagerardörren på den mötande bilen och se'n
rakt ut på åkern. De andra två gick ut i geggan utan att träffa mötande.

Så om man inte är beredd och motstyr direkt vid inbromsning i kurva ligger
man riktigt risigt till.:fakta
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top