Det ÄR skillnad på teori och praktik, av den enkla anledningen att vi människor är 80-90 procent av ekipagets ekvation. När en (fysiskt schysst) motorcykel gör konstiga saker så beror det alltid på föraren. Om du motstyr hela tiden så gör du grundfelet att du inte slappnar av i kombination med att du har en något ickeoptimal gaskontroll.
I teorin så motstyr du en gång, i praktiken gör du det ofta flera gånger på grund av mänskliga svagheter. Det är svårt att köra hoj på grund av motorcykelns fysiska egenskaper så det är viktigt at vi inte stör den i onödan.
Åk till en bana och testa, kör med en hand på styret (valfri sådan ) och försök att inte hålla fast mer än det som krävs för att precis vrida på gasen och accelelera genom svängen, gör detta samtidigt som du VERKLIGEN slappnar av så skall du se att du kan ta svängen i ett svep och med helt neutral styrning. Jag vet att det inte är lätt slappna av. Jag får jobba med det hela tiden och verkligen intala mig att relaxa, men när det lyckas så blir det otroligt stabilt. Hemligheten ligger i att lägga på precis så mycket gas som behövs för att göra en svag acceleration och balansera ut styrningen, då blir det skitbra
Överhuvudtaget är det väldigt bra att öva just motstyrning med en hand på styret. Funkar både på motorcykel och trampcykel...
Om man kör ett var på en bana genom att med överdrivet våld motstyra åt alla håll i alla kurvor kommer det gå ganska bra bortsett från att man blir lite trött i kroppen. Om man kör samma varv och då svänga genom att förflytta kroppen, mm kommer det ta en vecka om man ens kommer runt. Om man någon gång under det första varvet får för sig att ens antyda att man vill antimotstyra så kommer det gå åt helsike och om man i någon av kurvorna skulle, under ett kort ögonblick fixera styrhuvet så skulle det gå åt helvete.
Man motstyr hela tiden även om det i många fall inte märks och i vissa fall känns som man verkligen inte gör det. Det fins ingen skillnad i att åka raksträck mot att åka bulten när det kommer till denna principen. Att en apmänniska sitter på och burkar spelar lika liten roll som skillnaden mellan guldvinge och gp-hoj. olika egenskaper, visst men samma principer.
Om Jag åker raksträcka så motstyr Jag även om Jag kör "rakt", så är det bara.
Att hävda att dessa principer upphör någon gång, någonstans är att hävda att gällande naturlagar ändras/upphör i tid och otid.
Men Teo, berätta nu, vad är motsatsen till "motstyrning"? Hur kan man få runt en hoj längs en kurva utan att styra på det sättet som du kallar "motstyra"?
Det kan du inte. Det är så man styr. Det är bara att folk inte vet hur det fungerar som det har blivit ett fenomen.
Du kan ju testa att:
A. Styra åt andra hållet men gör det på en parkeringsplats.
B. Släppa styret i 70 och försöka styra med kroppen (burka).
Och nej, en trampcykel har inte samma geometri, jag har tex en med noll i offset mellan centrum på gaffelben och styrlager utan böj på gaffel.
Ta ett snöre. Dra snöret längs framgaffeln via framhjulsvanet ända tills det når marken. Gör ett kryss. Kolla var framhjulet har kontakt med marken. Gör ett kryss. Dessa två kommer inte vara på samma plats = kundvagnshjul = motstyrningsprincipen.
Om du har en cyckel där gaffeln är rakt ner och funkar detta inte. En sån cyckel vore nog dessutom sjukt svår att svänga med då det endast är gyroeffekten som spelar in.
ok vi satt o tänkte på helt olika saker, det jag tänkte på var när man ligger ner i kurvan inte i inledandet av svängen.
Läs tråden för nu börjar det bli lite tjatigt. Alla svar finns redan i den från flera olika medlemmar.
Du kör aldrig rakt så det du beskriver son när du inleder en sväng är bara att du svänger lite mer än innan.
Last edited: