Motstyrningstråden 2.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det ÄR skillnad på teori och praktik, av den enkla anledningen att vi människor är 80-90 procent av ekipagets ekvation. När en (fysiskt schysst) motorcykel gör konstiga saker så beror det alltid på föraren. Om du motstyr hela tiden så gör du grundfelet att du inte slappnar av i kombination med att du har en något ickeoptimal gaskontroll.
I teorin så motstyr du en gång, i praktiken gör du det ofta flera gånger på grund av mänskliga svagheter. Det är svårt att köra hoj på grund av motorcykelns fysiska egenskaper så det är viktigt at vi inte stör den i onödan.
Åk till en bana och testa, kör med en hand på styret (valfri sådan:) ) och försök att inte hålla fast mer än det som krävs för att precis vrida på gasen och accelelera genom svängen, gör detta samtidigt som du VERKLIGEN slappnar av så skall du se att du kan ta svängen i ett svep och med helt neutral styrning. Jag vet att det inte är lätt slappna av. Jag får jobba med det hela tiden och verkligen intala mig att relaxa, men när det lyckas så blir det otroligt stabilt. Hemligheten ligger i att lägga på precis så mycket gas som behövs för att göra en svag acceleration och balansera ut styrningen, då blir det skitbra:tummenupp

Överhuvudtaget är det väldigt bra att öva just motstyrning med en hand på styret. Funkar både på motorcykel och trampcykel...:)

Om man kör ett var på en bana genom att med överdrivet våld motstyra åt alla håll i alla kurvor kommer det gå ganska bra bortsett från att man blir lite trött i kroppen. Om man kör samma varv och då svänga genom att förflytta kroppen, mm kommer det ta en vecka om man ens kommer runt. Om man någon gång under det första varvet får för sig att ens antyda att man vill antimotstyra så kommer det gå åt helsike och om man i någon av kurvorna skulle, under ett kort ögonblick fixera styrhuvet så skulle det gå åt helvete.

Man motstyr hela tiden även om det i många fall inte märks och i vissa fall känns som man verkligen inte gör det. Det fins ingen skillnad i att åka raksträck mot att åka bulten när det kommer till denna principen. Att en apmänniska sitter på och burkar spelar lika liten roll som skillnaden mellan guldvinge och gp-hoj. olika egenskaper, visst men samma principer.

Om Jag åker raksträcka så motstyr Jag även om Jag kör "rakt", så är det bara.

Att hävda att dessa principer upphör någon gång, någonstans är att hävda att gällande naturlagar ändras/upphör i tid och otid.

Men Teo, berätta nu, vad är motsatsen till "motstyrning"? Hur kan man få runt en hoj längs en kurva utan att styra på det sättet som du kallar "motstyra"?

Det kan du inte. Det är så man styr. Det är bara att folk inte vet hur det fungerar som det har blivit ett fenomen.
Du kan ju testa att:
A. Styra åt andra hållet men gör det på en parkeringsplats.
B. Släppa styret i 70 och försöka styra med kroppen (burka).

Och nej, en trampcykel har inte samma geometri, jag har tex en med noll i offset mellan centrum på gaffelben och styrlager utan böj på gaffel.

Ta ett snöre. Dra snöret längs framgaffeln via framhjulsvanet ända tills det når marken. Gör ett kryss. Kolla var framhjulet har kontakt med marken. Gör ett kryss. Dessa två kommer inte vara på samma plats = kundvagnshjul = motstyrningsprincipen.

Om du har en cyckel där gaffeln är rakt ner och funkar detta inte. En sån cyckel vore nog dessutom sjukt svår att svänga med då det endast är gyroeffekten som spelar in.

ok vi satt o tänkte på helt olika saker, det jag tänkte på var när man ligger ner i kurvan inte i inledandet av svängen.

Läs tråden för nu börjar det bli lite tjatigt. Alla svar finns redan i den från flera olika medlemmar.

Du kör aldrig rakt så det du beskriver son när du inleder en sväng är bara att du svänger lite mer än innan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tycker jag ni låter som tallibaner. Motstyrning är ju bara ett sätt att snabbt flytta tyngdpunkten för att snabbt göra kursändringar.

Men alla som cyklat eller kört MC utan att hålla i styret har också svängt utan motstyrning. NoBS-hojen kunde mycket väl ha sväng om men inte genom att stå på ena eller andra fotpinnen utan genom att verkligen flytta tygdpunkten viket han inte gör i filmen. Den är hela tiden rakt ovanför hjulens kontaktpunkt med vägen. Däremot bevisar filmen att det där med att trycka på den ena eller andra fotpinnen för att svänga är B-S.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Man motstyr hela tiden även om det i många fall inte märks och i vissa fall känns som man verkligen inte gör det.

Jo asså jag har bra koll på hur geometrin funkar på en mc.

Men ordet "motstyrning" är jävligt meningslöst eftersom det är samma sak som "styrning".

Sen att man kör som en kratta och behöver ett nytt ord som "aktiv motstyrning" för att fatta hur man ska göra verkar ju vaket.

Tar man fel broms osv när man bromsar hjälper det nog inte att kalla sin styrning för "motstyrning".

Och nej, geometrin på en cykel är inte samma som på en mc.
När du vrider höger på ett mc-chassi flyttas kontaktytan på däcket i förhållande till COG åt vänster detta sker inte på en trampcykel eftersom gaffeln i de flesta fallen är svängd framåt. Skissa ner och fundera lite på ett papper så hajar du säkert var jag menar.

/Fredde
Jag anser att det finns ETT och endast ETT sätt att styra en motorcykel och därför borde det kallas "STYRNING" och inte motstyrning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo asså jag har bra koll på hur geometrin funkar på en mc.

Men ordet "motstyrning" är jävligt meningslöst eftersom det är samma sak som "styrning".

Sen att man kör som en kratta och behöver ett nytt ord som "aktiv motstyrning" för att fatta hur man ska göra verkar ju vaket.

Tar man fel broms osv när man bromsar hjälper det nog inte att kalla sin styrning för "motstyrning".

Och nej, geometrin på en cykel är inte samma som på en mc.
När du vrider höger på ett mc-chassi flyttas kontaktytan på däcket i förhållande till COG åt vänster detta sker inte på en trampcykel eftersom gaffeln i de flesta fallen är svängd framåt. Skissa ner och fundera lite på ett papper så hajar du säkert var jag menar.

/Fredde
Jag anser att det finns ETT och endast ETT sätt att styra en motorcykel och därför borde det kallas "STYRNING" och inte motstyrning.

Problemet är att om man inte är medveten om hur det funkar så jobbar huvudet emot ungefär som jag beskrev min arbetskollegas cyklande.

Sen har hojens geometri väldigt lite med saken att göra. Din tanke är rätt men det är inte den geometriska delen som är det huvudsakliga funktionen med motstyrningen. Det väsentliga är att man genom motstyrningen förflyttar linjen för hjulens kontaktyta när man motstyr. I förlängningen skulle ju hojen landa platt på sida om man inte direkt efter motsyrningen fångar upp balansen till ett nytt jämviktsläge igen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om man kör ett var på en bana genom att med överdrivet våld motstyra åt alla håll i alla kurvor kommer det gå ganska bra bortsett från att man blir lite trött i kroppen. Om man kör samma varv och då svänga genom att förflytta kroppen, mm kommer det ta en vecka om man ens kommer runt. Om man någon gång under det första varvet får för sig att ens antyda att man vill antimotstyra så kommer det gå åt helsike och om man i någon av kurvorna skulle, under ett kort ögonblick fixera styrhuvet så skulle det gå åt helvete...


...jag fattar inte riktigt vad du pratar om här? Varför krångla till en pedagogisk princip som världens alla racing- och avancerad körningsskolor lär ut, som jag vet fungerar i utbildningssammanhang, som får en massa deltagare varje år att le stort och äntligen se ljuset, och som förhoppningsvis räddar en del liv världen över?

Se klippen från Youtube här ovan så förstår ni principen, sen går ni en kurs med SMC, CSS eller någon annan skola och övar det i praktiken, enkelt?
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Nu tycker jag ni låter som tallibaner. Motstyrning är ju bara ett sätt att snabbt flytta tyngdpunkten för att snabbt göra kursändringar.

Men alla som cyklat eller kört MC utan att hålla i styret har också svängt utan motstyrning.

Motstyrning är enda sättet att flytta tyngdpunkten och skapa en lutning på hojen så att du kan svänga.

Nej, jag har aldrig cyklat utan händerna på styret utan motstyrning. Fast då brukar det kallas motlut. Har man inte händerna på styret måste man först skapa en lutning åt fel håll, vilket i sin tur leder till en motstyrning och hojen svänger (åt andra hållet). Tro det eller ej, men så ligger det till. Jag har flera böcker du kan få låna i ämnet.

Filmen med ett fast styre var bra, dock vill jag påpeka att det går att svänga med en sån hoj, men den är grymt trögstyrd eftersom man hela tiden måste skapa ett motlut.

Det var en kul tråd det här, om än något tjatig :)
 
Last edited:

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
DL650A V-Strom
den cylindriska ölburken och det koniska dricksglaset

Kanske inte har med motstyrning att göra, men ändock en relaterad liknelse.

Prova att rulla ett cylindriskt resp. koniskt föremål. Det koniska glaset rör sig i en cirkel, medan ökburken gör det inte. Prova med olika branthet i diametrar på det koniska glaset, vilket påverkar kurvradien.

Jag noterar också att nya vägar verkar ha datorritade kurvor med konstant krökningsradie, så att dessa vägar saknar åtnypande eller öppnande kurvor. Det är en väsentlig säkerhetsdetalj. Jämför t.ex. med "transformatorkurvan" längs Bogan, en riktigt otäck kurva om man kommer för fort eller får ett möte.

Inspirerad av denna tråd, åkte jag ut dit för att pröva motstyrning idag. Försökte praktisera vad jag lärt mig, armbågarna i nivå med styret, samt applicera horisontellt tryck mot styret.

Är dock ingen fena på detta ännu. Har också en hoj med mycket hög tyngdpunkt (med 22 liter i tanken), så jag behöver inte luta den så mycket som en racing-hoj, om jag förståt det hela. Märker ändå vilken effekt det har att flytta kroppens tyngdpunkt inåt i svängen, så att jag fortfarande kan hålla hojen mer vertikalt, vilket ger mig större kontroll och säkerhetsmarginal. Jag kan alternativt ta svängen snabbare, med förflyttning av kroppens tyngdpunkt inåt i svängen.

Som den nybörjare jag är, så behöver jag lära mig mer svängteknik. Det får bli både kurs och körning på bana nästa säsong.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Nej, jag har aldrig cyklat utan händerna på styret utan motstyrning.

Bra exempel.

Om en mc och en trampis har samma geometri, varför kan jag cykla och svänga och släppa händerna, ha händerna på ramen eller klia mig i skrevet när jag svänger?

För att det inte är samma geometri.

Frågor på det?

/Fredde
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo asså jag har bra koll på hur geometrin funkar på en mc.

Men ordet "motstyrning" är jävligt meningslöst eftersom det är samma sak som "styrning".

Där är vi överens. Problemet ligger in i oss som vet att det är så. Det är så det funkar LiCksÅm utan hos de som bevisligen fortfarande får en aha-upplevelse av att läsa detta. Motstyrning är som du sa =Styrning.

Och nej, geometrin på en cykel är inte samma som på en mc.
När du vrider höger på ett mc-chassi flyttas kontaktytan på däcket i förhållande till COG åt vänster detta sker inte på en trampcykel eftersom gaffeln i de flesta fallen är svängd framåt. Skissa ner och fundera lite på ett papper så hajar du säkert var jag menar.

vad är skillnaden? Det kallas försprång. Om det är att gaffeln är böjd framåt 3 cm, att gaffelbenen sitter 3 cm framför styrlagret i kronan eller om gaffeln skulle gå rakt fram en meter, sen 90 grader ner och sen 90% tillbaka 97 cm så är försprånget lik förbaskat 3 cm. Det spelar ingen roll vilka former den tar sig, det viktiga och enda som spelar in är var framhjulsaxeln sitter i förhållande till axeln genom styrhuvudet.

En cyckel har samma konstruktion som en mc. En chopper och en GP-hoj skiljer sig mer än en Cyckel och en GP-hoj geometriskt men följer samma princip.

...jag fattar inte riktigt vad du pratar om här? Varför krångla till en pedagogisk princip som världens alla racing- och avancerad körningsskolor lär ut, som jag vet fungerar i utbildningssammanhang, som får en massa deltagare varje år att le stort och äntligen se ljuset, och som förhoppningsvis räddar en del liv världen över?

Se klippen från Youtube här ovan så förstår ni principen, sen går ni en kurs med SMC, CSS eller någon annan skola och övar det i praktiken, enkelt?

Ledsen att Jag trasslar men allt är redan sagt känns det som. Det jag försöker få fram är att principen alltid är densamma. Jag tror du, Jag med flera pratar om samma sak. Och visst är det viktigare att kunna köra hojen i skallen än att veta fysiska förhållanden men för att förklara för alla som kommer ur garderoben så kan det vara på sin plats med en genomgång.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motstyrning är enda sättet att flytta tyngdpunkten och skapa en lutning på hojen så att du kan svänga.

Nej, jag har aldrig cyklat utan händerna på styret utan motstyrning. Fast då brukar det kallas motlut. Har man inte händerna på styret måste man först skapa en lutning åt fel håll, vilket i sin tur leder till en motstyrning och hojen svänger (åt andra hållet). Tro det eller ej, men så ligger det till. Jag har flera böcker du kan få låna i ämnet.

Filmen med ett fast styre var bra, dock vill jag påpeka att det går att svänga med en sån hoj, men den är grymt trögstyrd eftersom man hela tiden måste skapa ett motlut.

Det var en kul tråd det här, om än något tjatig :)


Och hur gör man för att motstyra med en enhjuling då? Eller när man wheelar?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bra exempel.

Om en mc och en trampis har samma geometri, varför kan jag cykla och svänga och släppa händerna, ha händerna på ramen eller klia mig i skrevet när jag svänger?

För att det inte är samma geometri.

Frågor på det?

/Fredde

Kolla in en stuntuppvisning där killarna gör just detta med mc. Även om principen är den samma så spelar vikt in på egenskaperna. Om du var en 300 kilos apa skulle du kunna handskas med en mc på samma sätt.

Dessa har samma försprång och således likadana egenskaper om man inte räknar in den minimala påverkan vikförskjutningen i ex 3 medför.
 

Bifogat

  • försprång 2.png
    försprång 2.png
    14 KB · Visningar: 54
  • försprång 3.png
    försprång 3.png
    13.7 KB · Visningar: 45
  • försprång 4.png
    försprång 4.png
    14.4 KB · Visningar: 41
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nej, jag har inte läst alla inlägg, men jag ser att det dräller av missförstånd här.

Man BEHÖVER inte motstyra för att svänga. Det går bra att bara lägga ner, men man kan säga att det är andra ordningens gyralmoment som verkar då och den radien du svänger med blir betydligt större.
Tyvärr är länken till "Basic principles of balancing" på Tony Foales sida, http://www.tonyfoale.com/ , inte aktiv längre, men där kunde man läsa hur allt fungerar, beskrivet på ett väldigt enkelt sätt.

Det bästa är att den som tvivlar gör ett eget experiment.

Ta ett cykelhjul, sätt snurr på det och håll hjulaxeln framför dig.
Motstyrning: Skjut fram höger hand snabbt och notera att hjulet omedelbart tippar åt höger. Hojen har snabbt tippat in dig i kurvan. Observera att det är ett dynamiskt fenomen. Vrider du hjulaxeln sakta i horisontalplanet så händer inget. Så fort du avslutar en (snabb) vridning så stannar också hjulets tippning. Det innebär att man BARA använder mot- eller medstyrning när man vill justera hojens nedlägg, INTE när man ligger i en konstant radie.

Nedläggning: Sätt fart på hjulet igen. Dra ner höger axelände och notera att hjulet svänger åt höger, men inte alls med samma intensitet som vid motstyrning. Det är denna långsamma teknik alla som inte kan använda motstyrning, utnyttjar.

Teoretiskt fungerar motstyrning i alla rotationshastigheter > 0, men man behöver upp i någorlunda hastighet för att effekten ska bli märkbar.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Och hur gör man för att motstyra med en enhjuling då? Eller när man wheelar?

Ställ inte så svåra frågor :)
En enhjuling har jag faktiskt inte något svar på. När man wheelar tror jag man använder momentet från framhjulet genom att vrida på styret. Med det resonemanget skulle det inte gå att svänga om framhjulet står stilla och jag vet inte om det är så. Mina kunskaper i ämnet är begränsade, tyvärr, men jag ska läsa på :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det kallas försprång. Om det är att gaffeln är böjd framåt 3 cm, att gaffelbenen sitter 3 cm framför styrlagret i kronan eller om gaffeln skulle gå rakt fram en meter, sen 90 grader ner och sen 90% tillbaka 97 cm så är försprånget lik förbaskat 3 cm. Det spelar ingen roll vilka former den tar sig, det viktiga och enda som spelar in är var framhjulsaxeln sitter i förhållande till axeln genom styrhuvudet.

Kolla in Tony Foales sida, "Articles", Experiments with steering geometry

Där kan man se skillnaden mellan rake, trail, osv. Nyttig läsning för den som känner sig osäker på fysiken bakom en stabil gång.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dessa har samma försprång och således likadana egenskaper om man inte räknar in den minimala påverkan vikförskjutningen i ex 3 medför.

Tre snabba:

Cyklar du?

Upplever du geometrin på din cykel som samma som på din mc?

Kan du göra "sväng höger genom att pressa höger knogar framåt på höger handtag" på din trampcykel? (dvs inte hålla om styret)

/Fredde
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tre snabba:

Cyklar du?

Upplever du geometrin på din cykel som samma som på din mc?

Kan du göra "sväng höger genom att pressa höger knogar framåt på höger handtag" på din trampcykel? (dvs inte hålla om styret)

/Fredde

Geometrin är inte den samma. Principerna är det. Upplever du en chopper som liknande geometriskt som din R6? knappast. Och Ja motstyrningen sker på cyckeln med men där kan din vikt spela in mer än på mc´n. Om du skulle göra en likadan cyckel du har i jätteskala som vägde 200 kilo och låta den rulla fram så skulle man känna pricipen.

Teoretiskt fungerar motstyrning i alla rotationshastigheter > 0, men man behöver upp i någorlunda hastighet för att effekten ska bli märkbar.

Det är exakt det Jag säger.

I övrigt så glömmer du en viktig faktor när du tar upp tekniska museéts exempel med det roterande cyckelhjulet. Gyroeffekten spelar in men du har även en framåtfart och som Newton sa så vill massan framåt vilket gör att den kommer trotsa dina försök att tvinga den åt något håll.

Nu har Jag sagt samma sak i olika tappning genom hela tråden och låter er andra ta över. Ville bara ta upp fenomenet eftersom det bevisligen verkar behövas.

Kolla in Tony Foales sida, "Articles", Experiments with steering geometry

Där kan man se skillnaden mellan rake, trail, osv. Nyttig läsning för den som känner sig osäker på fysiken bakom en stabil gång.

Rake innebär vinkeln på styraxeln, försprånget är som Jag upprepat framhjulsaxeln i förhållande till denna. 2 cycklar/mc med olika rake har olika egenskaper och 2 med ploka försprång lika så. Jag har inte påstått något annat.

Men utformningen på gaffeln, böjd, rak, krona med gaffeln lite eller långt framför styraxeln spelar ingen roll så länge förhållandet mellan styraxel/framhjulsaxel är densamma.

NU orkar jag inte älta detta mer.

Fridens Liljor. /Teo
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
I övrigt så glömmer du en viktig faktor när du tar upp tekniska museéts exempel med det roterande cyckelhjulet. Gyroeffekten spelar in men du har även en framåtfart och som Newton sa så vill massan framåt vilket gör att den kommer trotsa dina försök att tvinga den åt något håll.

Nej, jag har inte "glömt" Newtons första lag, men diskussionen gällde styrningen och det är den som skapar förutsättningarna för att hojen ska bryta sin linjära, framåtgående rörelse.
Det är många krafter som samverkar i det koordinatsystem som kraftmässigt skapas när man svänger med ett tvåhjuligt fordon, men som jag ser det så var inte den ursprungliga diskussionen så omfattande.
Mitt inlägg hanterade bara det faktum om att man INTE behöver motstyra (medvetet eller omedvetet) för att få en tvåhjuling att avvika från sin riktning. Hur många motstyr när man leder in hojen i garaget?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Diskussionen gäller 2 hjuliga motorfordon (dvs. tunga, relativt en cykel) och som går att köra fort med (utan att man blir svettig :D ).

Diskussionen gäller även motorcyklar med gängse styregometriska parametrar (hmm, kan man skriva så?). Dvs. positiv gaffelvinkel om låt oss säga 24-30 grader (eller nått sånt) och ett positivt försprång. Dvs. så som 99,9% av världens motorcyklar och mopeder är konstruerade.

KAN man svänga med en mc på annat sätt än att använda motstyrning?
- Japp, men det är ICKE effektivt (dvs. tar lång tid/sträcka, relativt motstyrning, innan man har samma lutningsvinkel). Olika lång tid/sträcka för olika motorcyklar (vikt/tyngdpunkt).

HUR?
- Trycka på fotpinnarna / luta överkroppen & därmed trycka på tank/ram på motstående sida. Finns fler sätt att förskjuta den gemensamma tyngdpunkten utanför centrumlinjen på hjulen (kanske, jag vet inte!)?

Varför skall man lära sig motstyrning?
- Alla som kan cykla på en tvåhjuling (och det lär vi ju oss vid 5 års ålder eller nått sånt) har lärt sig motstyrning utan att veta om det (vid högre hastighet (säg +20 km/h) använder alla det (nåja finns väl kanske en eller annan knäppgök som gillar att krascha :D ). Men genom att bli MEDVETEN kan vi öva/träna upp vår förmåga och bli effektivare/mer exakt i vår instyrning!

Vad tjänar vi på att styra in snabbare?
- Kortare tid mellan instyrningens början och önskad lutningsvinkel (svängradie) vilket gör att vi KAN välja en senare instyrning så vi SER mer av den skymda kurvan och syns bättre! ELLER för att undvika plötsligt uppkommna hinder så som vänstersvängande trafikant.

Om vi kan köra längre in i kurvan, tack vare att vi kan luta hojen snabbare (med motstyrning i första hand) ser vi mer. enom att se mer av vägbanan har vi mer underlag (vi ser ju mer) att fatta bättre beslut om VART skall vi styra vår motorcykel.

Exempel:
Grussträng/hög/oljespill mm.
För nog är det bra om vi ser grussträngen INNAN vi börjar styra in. Då kan vi ju styra 10cm vid sidan av den i stället för rätt in i den! :tummenupp

Finns fler goda skäl att lära sig motstyrning men det får räcka så här!

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top