Motstyrningstråden 2.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I övrigt håller jag med föregående talare, tråden börja bli rätt tjatig...:rolleyes:

PP

Håller med MEN som du själv märker som en av de som förstår hur det funkar så vägrar många ta till sig detta. Som att försöka förklara evolitionen för en uppfostrad kristen.

Vissa kan sträcka sig till att motstyrning hjälper hojen in i en sväng inledningsvis, andra att den träder i kraft likt ett norrsken vid en viss hastighet.

Det bästa är att fatta hur det funkar (fysik) och sen kan man glömma det igen om man vill men det är ju sjukt att så många vuxna människor som kört hoj så länge inte vet detta och än värre vägrar ta det till sig. För mig har det varit en självklarhet ända sen Jag fick det förklarat för mig av en polare när man körde moppe. Tveksam så klart till att börja med men efter att ha tänkt på det när man kört så är det ju så.

Vi inte besserwissa alls utan bara upplysa. Många vet ju att det är så här men långt ifrån alla. Och så länge trådet fylls på av "men hur svänger man annars då eller i vilken fart bör man motstyra" så fyller den en upplysande funktion.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns alltså inga fasta lägen. "Klick, 23,5 grade vänster" utan från fullt styrutslag höger (först då upphör motstyrningsprinciperna för att gaffeln blir statisk) till fullt styrutslag vänster så motstyr man alltid.

Teori och praktik skiljer sig åt. Du motstyr tills du uppnått rätt lutning för just en specifik radie, sen behöver du inte motstyra mer, då kommer det tvåhjuliga fordonet att fortsätta med den lutningen, i den svängen tills någon faktor förändrar sig. Varför folk får motstyra mer eller mindre i en viss sväng beror på att man har taskig gaskontroll, ofta i kombination med för hög ingångsfart, då blir det en massa korrigeringar i svängen, benäms "Muttersväng" som är ett känt fenomen.

Om man gör allting rätt, rätt svängpunkt, rätt gaskontroll, rätt blick så behöver man bara motstyra en gång, just i initialskedet av svängen. Behöver man motstyra mer så har det blivit fel, eller att själva svängen är en dubbelapex där man får göra en till sväng i svängen, men även en dubbelapex tas ofta som en lång sväng utan korrigeringar.
Sen finns det ju finnesser som att mostyra åt andra hållet när man skall ur svängen med hjulspinn, en så kallad "Pickup-övning" enligt Keith Code och CSS, men det är lite överkurs på gata...:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Teori och praktik skiljer sig åt. Du motstyr tills du uppnått rätt lutning för just en specifik radie, sen behöver du inte motstyra mer, då kommer det tvåhjuliga fordonet att fortsätta med den lutningen, i den svängen tills någon faktor förändrar sig. Varför folk får motstyra mer eller mindre i en viss sväng beror på att man har taskig gaskontroll, ofta i kombination med för hög ingångsfart, då blir det en massa korrigeringar i svängen, benäms "Muttersväng" som är ett känt fenomen.

Om man gör allting rätt, rätt svängpunkt, rätt gaskontroll, rätt blick så behöver man bara motstyra en gång, just i initialskedet av svängen. Behöver man motstyra mer så har det blivit fel, eller att själva svängen är en dubbelapex där man får göra en till sväng i svängen, men även en dubbelapex tas ofta som en lång sväng utan korrigeringar.
Sen finns det ju finnesser som att mostyra åt andra hållet när man skall ur svängen med hjulspinn, en så kallad "Pickup-övning" enligt Keith Code och CSS, men det är lite överkurs på gata...:)

håller lite med men teori ÄR samma sak som praktik här. Att man märker det eller inte spelar ingen roll. Som tjatats om tidigare i tråden så går aldrig hojen rakt nån gång. vare sig man kör "rakt" eller ligger i en sväng.

Man motstyr inte så att hojen faller in i en förutbestämd sväng. Man kramar liksom ner hojen i önskad sväng och även där gäller dessa principer, man bibehåller önskad radie medelst samm kommandon och alla kurvor är olika. Jag hävdar att man aldrig släpper motstyrningen någonsin. Även om den ibland knappt är påtaglig.

Om man upplever att det inte är så eller inte hör inte till. Kör man hoj på Tellus så gör man så.
Sen att det finns ytterligare tekniker när man kör på ställ, mm men då är det ytterligare faktorer som spelar in.

Sen finns det ju finnesser som att mostyra åt andra hållet när man skall ur svängen med hjulspinn, en så kallad "Pickup-övning" enligt Keith Code och CSS, men det är lite överkurs på gata...:)

Där har du rätt men det kan liknas med crossåka. Där sitter man ihop med hela framgaffelpaketet och hojen får aggera "jetstråle" vilken skjuter åt motsatt håll mot önskad färdriktning och det är då friktionen i framhjul kontra underlag som styr samt ingångsfart och gaspådrag.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
när man lärt sig denna teori så syns det kanske elementärt att det funkar med motstyrning som det beskrivits av Teo men jag vill ändå betona att det krävs mycket träning innan du reflexmässigt motstyr om du hamnar i en riktigt knepig kurs-korrigerings-situation där du handlar på reflex, risken är störst att du "fryser" blicken på fel sak och hamnar där du tittar ändå dvs. rakt in i det föremål som du försöker undvika:crash

Motstyrning i all ära, problemet med plöstliga händelser som kräver action, där ett rejält tryck åt "fel" håll skulle rädda situationen, är att inte låsa blicken på det man försöker undvika
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
[QUOTE='[PlastRaket]
Motstyrning i all ära, problemet med plöstliga händelser som kräver action, där ett rejält tryck åt "fel" håll skulle rädda situationen, är att inte låsa blicken på det man försöker undvika[/QUOTE]

Det är PRECIS därför jag tjatar om att det är viktigt att fatta hur det funkar. Det blir som i matrix när Neo blir upplyst. Men det viktiga är att man tar till sig det hel och inte innerst inne fortfarande tror att det bara är teorier från galningar.

För mig är det så det funkar oavset om Jag blir stressad eller inte. att försöka styra på något annat sätt känns skitkonstigt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
håller lite med men teori ÄR samma sak som praktik här. Att man märker det eller inte spelar ingen roll. Som tjatats om tidigare i tråden så går aldrig hojen rakt nån gång. vare sig man kör "rakt" eller ligger i en sväng.

Man motstyr inte så att hojen faller in i en förutbestämd sväng. Man kramar liksom ner hojen i önskad sväng och även där gäller dessa principer, man bibehåller önskad radie medelst samm kommandon och alla kurvor är olika. Jag hävdar att man aldrig släpper motstyrningen någonsin. Även om den ibland knappt är påtaglig.

Det ÄR skillnad på teori och praktik, av den enkla anledningen att vi människor är 80-90 procent av ekipagets ekvation. När en (fysiskt schysst) motorcykel gör konstiga saker så beror det alltid på föraren. Om du motstyr hela tiden så gör du grundfelet att du inte slappnar av i kombination med att du har en något ickeoptimal gaskontroll.
I teorin så motstyr du en gång, i praktiken gör du det ofta flera gånger på grund av mänskliga svagheter. Det är svårt att köra hoj på grund av motorcykelns fysiska egenskaper så det är viktigt at vi inte stör den i onödan.
Åk till en bana och testa, kör med en hand på styret (valfri sådan:) ) och försök att inte hålla fast mer än det som krävs för att precis vrida på gasen och accelelera genom svängen, gör detta samtidigt som du VERKLIGEN slappnar av så skall du se att du kan ta svängen i ett svep och med helt neutral styrning. Jag vet att det inte är lätt slappna av. Jag får jobba med det hela tiden och verkligen intala mig att relaxa, men när det lyckas så blir det otroligt stabilt. Hemligheten ligger i att lägga på precis så mycket gas som behövs för att göra en svag acceleration och balansera ut styrningen, då blir det skitbra:tummenupp

Överhuvudtaget är det väldigt bra att öva just motstyrning med en hand på styret. Funkar både på motorcykel och trampcykel...:)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har bara en stilla fundering men orkar inte ögna igenom tråden..
Om man låt oss säga har en plast o kromsläde alá goldwing... motstyr dom med?
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
måste väl ändå finnas en gräns i antal grader nedlägg innan man behöver motstyra ?
För när jag har cyklat med trampecykeln och har svängt utan att hålla i styret vill jag rätt bestämt minnas att styret svängt åt det håll jag var på väg.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Strålande nu känner jag mig som en idiot:huvet !!
Jag är 31år och har aldrig hörttalas om detta tidigare! Köpte min första mc vid 17års ålder och min första cross när jag var 3,5år
Tror dock att jag gör som beskrivet men har aldrig fått det förklarat för mig!
:fattartil

Alla motstyr, medvetet eller omedvetet, annars kan man inte svanga en tvahjuling, men skillnaden mellan att kora och aka hoj ar motstyrning:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag borde filma min arbetskollega när han cyklar och lägga ut på youtube som exempel på hur det ser ut när man inte förstått motstyrningen och låter sin hjärna kämpa emot.

Det syns tydligast när han cyklar rakt framåt och han håller väl antagligen väldigt hårt i styret, tills tyngdpunkten börjat falla in för mycket åt det ena hållet och han låter instinkterna ta över och styra emot för att fånga in tyngdpunkten igen. Kurvtagningen är lite svårare att förklara men man ser en tydlig konflikt över hur han egentligen vill styra åt rätt håll men efter ett par snabba knyck i styret så har han till slut ändå gjort sin motstyrning.

Skulle egentligen vilja förklara åt honom men hur berättar man åt en vuxen människa att "du kan inte cykla"?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tydligt märks det när man kör äldre hojjar med "långsamt" chassie.
Att brotta tex en CB900F, GSX1100 eller FJ1200 genom en chikan eller S-kurva utan att använda medveten motstyrning, så får man inte överstiga promenadfart.
Känns rätt maffigt när man kastar runt ett lok på ren muskelstyrka.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Alla motstyr, medvetet eller omedvetet, annars kan man inte svanga en tvahjuling, men skillnaden mellan att kora och aka hoj ar motstyrning:tummenupp

Precis det jag försöker säga.

Men Teo, berätta nu, vad är motsatsen till "motstyrning"? Hur kan man få runt en hoj längs en kurva utan att styra på det sättet som du kallar "motstyra"?

Precis, det är omöjligt så länge måtten på chassit är fixed så finns det bara ett sätt.

Så varför hålla på och skrämma upp folk med att "Motstyr eller dö?".
Jag säger: "Lär dig styra".

Och nej, en trampcykel har inte samma geometri, jag har tex en med noll i offset mellan centrum på gaffelben och styrlager utan böj på gaffel.

Notera: Jag säger alltså inte att man inte styr genom att "motstyra" jag säger bara att det är en löjlig diskussion eftersom det är enda sättet man kan styra på.

Jag tror man skulle tjäna mer på att lära sig mer om hur ens hjärna fungerar i en paniksituation än hur gemometrin på mc funkar, eftersom enda sättet att styra är "motstyra". Men nu är detta ett hojforum så jag tror i skippar det.

För er teoretiker: Styra = motstyra.

/Fredde
 

XXtreme

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Långtbortistan
Hoj
CBR1100XX -97
Precis det jag försöker säga.

Men Teo, berätta nu, vad är motsatsen till "motstyrning"? Hur kan man få runt en hoj längs en kurva utan att styra på det sättet som du kallar "motstyra"?

Precis, det är omöjligt så länge måtten på chassit är fixed så finns det bara ett sätt.

Så varför hålla på och skrämma upp folk med att "Motstyr eller dö?".
Jag säger: "Lär dig styra".

Och nej, en trampcykel har inte samma geometri, jag har tex en med noll i offset mellan centrum på gaffelben och styrlager utan böj på gaffel.

Notera: Jag säger alltså inte att man inte styr genom att "motstyra" jag säger bara att det är en löjlig diskussion eftersom det är enda sättet man kan styra på.

Jag tror man skulle tjäna mer på att lära sig mer om hur ens hjärna fungerar i en paniksituation än hur gemometrin på mc funkar, eftersom enda sättet att styra är "motstyra". Men nu är detta ett hojforum så jag tror i skippar det.

För er teoretiker: Styra = motstyra.

/Fredde

Med risk för att bli tjatig så tänkte jag dra min syn på saken. Jag tror du har helt rätt i att alla motstyr mer eller mindre för det måste man om man vill svänga men det är stor skillnad mellan att motstyra och att AKTIVT motstyra.
Förut körde jag en gammal 80-tals GSX1100 och innan jag lärde min motstyrningstekniken (aktivt) så kunde en 1-timmestur på krokiga småvägar kännas som en brottningsmatch med Karelin. Efter att jag mer aktivt började använda motstyrning så blev det inte alls lika jobbigt.
Det är (som tidigare sagts) lätt att testa själv. Ta en tur och försök att enbart börja svänga genom att luta hojen inåt i kurvan och testa sedan att genomföra samma sväng genom att börja svängen med motstyrning. Skillnaden är enorm (åtminstone för mig). Skillnaden blir ännu större när man försöker undvika gropar (eller andra hinder) i vägen när man måste få hojen att ändra riktning snabbt.
mvh BB
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är (som tidigare sagts) lätt att testa själv. Ta en tur och försök att enbart börja svänga genom att luta hojen inåt i kurvan och testa sedan att genomföra samma sväng genom att börja svängen med motstyrning. Skillnaden är enorm (åtminstone för mig). Skillnaden blir ännu större när man försöker undvika gropar (eller andra hinder) i vägen när man måste få hojen att ändra riktning snabbt.
mvh BB

CSS byggde en "No Bullshit Bike" med ett fast styre, för dom som tror att man kan svänga utan motstyrning... den finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=3nRUeEkS644
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top