Motstyrningstråden 2.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Teo skrev:
2112670 det är det Jag menar, det blir din nya raka linje...

btw, skön diskussion. Jag har bara mitt förnuft som källa samt att Jag utforskat motstyrning ganska rejält. Kan inte svara för kliniska termer, mm.

OK, vi menar kanske samma sak! Fast jag hakar upp mig på att du skriver "rak linje" när hojen i själva verket svänger och linjen blir en radie och en radie är ju, som säkert bekant, inte rak!

Bara du/jag har kul när vi kör och vi håller oss borta från oförutsedda tråkiga händelser så är vi nöjda båda två skulle jag gissa!? :D

Mvh!
// Niklas

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Avarage skrev:
2112849 OK, vi menar kanske samma sak! Fast jag hakar upp mig på att du skriver "rak linje" när hojen i själva verket svänger och linjen blir en radie och en radie är ju, som säkert bekant, inte rak!

Bara du/jag har kul när vi kör och vi håller oss borta från oförutsedda tråkiga händelser så är vi nöjda båda två skulle jag gissa!? :D

Mvh!
// Niklas

Jag vet, dumt skrivet men Jag menar att den är den nya 0:an dvs ska man svänga skarpare eller svagare/räta ut på en raka så gäller samma sak som om man körde rakt och skulle svänga, förutom att man som du skrev bara kan gasa sig ur kurvan.

Som sagt, bra diskussion och bra att så pass många ändå fått a-ha upplevelse.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Teo skrev:
2112632 återigen, du styr svänger mer eller mindre hela tiden. Om du motsryr in i en kurva och sen styr med i kurvan, dvs pressar styret åt rätt håll kommer hojen att vilja räta upp sig.

Man känner av fenomenet tydligast på en sporthoj i hög fart då det är mist svinn där men samma principer gäller även för en damcyckel.
Filmen du visar är ett ganska dåligt exempel, låg fart och en rätt så vinglig hoj ger snäva möjligheter att dosera motstyrningen.
Den hojen är säkerligen mycket mindre vinglig en en modern sporthoj, förarens uppräta ställning är det som överdriver rörelserna. Den låga hastigheten gör att man tydligt ser vad som händer, naturlagarna är desamma oavsett hastighet. Kör filmen med "slidern" så ser du att föraren vrider tillbaks styret så fort rätt lutning har uppnåtts. Kolla MotoGP till helgen så ser du att Rossi och de andra gör likadant.

Självklart rätar hojen upp sig när du motstyr åt andra hållet, eller som du skriver "pressar styret åt rätt håll", rätar du ut motstyrningen svänger du och håller du kvar motstyrningen så faller du.

Avarage skrev:
2112640 Och när man uppnått önskad lutningsvinkel slutar man styra åt "fel håll"...
Tack !

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
RedBaron skrev:
2112923 Den hojen är säkerligen mycket mindre vinglig en en modern sporthoj, förarens uppräta ställning är det som överdriver rörelserna. Den låga hastigheten gör att man tydligt ser vad som händer, naturlagarna är desamma oavsett hastighet. Kör filmen med "slidern" så ser du att föraren vrider tillbaks styret så fort rätt lutning har uppnåtts. Kolla MotoGP till helgen så ser du att Rossi och de andra gör likadant.

Självklart rätar hojen upp sig när du motstyr åt andra hållet, eller som du skriver "pressar styret åt rätt håll", rätar du ut motstyrningen svänger du och håller du kvar motstyrningen så faller du.

Tack !

Då har vi sagt samma sak de flesta av oss de senaste sidorna här :tummenupp men Jag hävdar nog ändå (för att vara bökig) att man upplever krafterna mer när det går fort. Jag menar när man står still finns dom ju inte alls. dessutom har en modern sporthoj en styvare chassie som svarar så att inte blir nå´t "svinn".

ball avatar btw.

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Teo skrev:
2112960 Då har vi sagt samma sak de flesta av oss de senaste sidorna här :tummenupp men Jag hävdar nog ändå (för att vara bökig) att man upplever krafterna mer när det går fort. Jag menar när man står still finns dom ju inte alls. dessutom har en modern sporthoj en styvare chassie som svarar så att inte blir nå´t "svinn".

ball avatar btw.
Jag börjar också känna att bristen på en fastlagt terminologi gör diskussionen svårare än den borde vara.

För att ytterligare komplicera det hela så kan en hojs understyrdhet och däcksprofil göra att man måste motstyra liiiiiite hela tiden. På andra hojar måste man styra med liiiiiiiiiiiiiiiiite för att hålla svängradien konstant.

Hopper och "The Billy Bike" äger ! :Bugar

billy-bike.jpg

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
RedBaron skrev:
2112923Kör filmen med "slidern" så ser du att föraren vrider tillbaks styret så fort rätt lutning har uppnåtts.
Det är inte säkert att föraren själv vrider tillbaka styret. Framhjulet vrider sig när motorcykeln lutas (p.g.a av precession). Det vrider sig just åt det håll hojen lutas - "tillbaks".

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bearing skrev:
2113047 Det är inte säkert att föraren själv vrider tillbaka styret. Framhjulet vrider sig när motorcykeln lutas (p.g.a av precession). Det vrider sig just åt det håll hojen lutas - "tillbaks".
Korrekt, men poängen var att styret måste vridas tillbaka för att stoppa rörelsen i rollplanet.

Däckens profil hjälper dock till mer än den gyroskopiska precessionen. Rulla ett vanligt (koniskt, ej cylindriskt) dricksglas på ett bord så blir detta fenomen (glas-) klart.

glasses3.gif

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
RedBaron skrev:
2112977 För att ytterligare komplicera det hela så kan en hojs understyrdhet och däcksprofil göra att man måste motstyra liiiiiite hela tiden. På andra hojar måste man styra med liiiiiiiiiiiiiiiiite för att hålla svängradien konstant.

Det du skriver om här har oftast med balans mellan hoj/förare att göra!
Om man måste motstyra lite genom en lång kurva för att bibehålla sin radie/lutning TROTS att man ger lätt gas (acceleration) kan man pröva att förflytta tyngdpunkten (på sin egna kropp) en aning åt något håll. Oftast inåt kurvan!

Själv räcker det med att jag antingen lutar överkroppen en aning innåt eller flyttar häcken 5-10 cm innåt för att jag skall komma i balans med mc:n. Vilken resulterar i att jag kan hålla gasen med tre fingrar (tumme, pek- & långfinger). I övrigt släppa vänster hand och behöver inte ge någon styrinput över huvud taget. Ändra lutningsvinkeln gör jag då med gasen! That´s it!

Detta testas naturligtvis INTE ute i trafiken och företrädesvis i en låååååååång kurva! Men tydligt blir det när man känner att man fått "balans"! Skitcool känsla! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Avarage skrev:
2113145 Det du skriver om här har oftast med balans mellan hoj/förare att göra!
Om man måste motstyra lite genom en lång kurva för att bibehålla sin radie/lutning TROTS att man ger lätt gas (acceleration) kan man pröva att förflytta tyngdpunkten (på sin egna kropp) en aning åt något håll. Oftast inåt kurvan!

Själv räcker det med att jag antingen lutar överkroppen en aning innåt eller flyttar häcken 5-10 cm innåt för att jag skall komma i balans med mc:n. Vilken resulterar i att jag kan hålla gasen med tre fingrar (tumme, pek- & långfinger). I övrigt släppa vänster hand och behöver inte ge någon styrinput över huvud taget. Ändra lutningsvinkeln gör jag då med gasen! That´s it!

Detta testas naturligtvis INTE ute i trafiken och företrädesvis i en låååååååång kurva! Men tydligt blir det när man känner att man fått "balans"! Skitcool känsla! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
Arslets placering i det ortogonala rummet inverkar menligt på upplevd förnimmelse av equilibrium under svängen ja :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Strider skrev:
2113219 Nix, filmen är ett utmärkt exempel på hur det fungerar att svänga en hoj. Det spelar ingen roll om det gå i trettio eller hundra, sporthoj eller glidare, principen är den samma.

Allvarligt? Två ytterligheter: en damcyckel i 5 kmh på grusväg och en japansk 1000 kubiksmaskin med varma pilot-power på en torr, lagom varm bana i 200 kmh, Principen är densamma men i ena fallet kan man ha svårt att känna av hur krafterna påverkar medan det i det andra fallet är väldigt påtagligt.

Filmen visar ganska bra hur hojen reagerar på motstyrningen håller Jag med om men Jag hävdar att det inte bara är en nyckelhandling som får hojen in i en kurva och ur den utan att man hela tiden korrigerar hojens riktning och i och med det nytjar principen hela tiden mer eller mindre. kanske onödigt tjat men ändå.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Strider skrev:
2113295 Oftast ja, men inte alltid. Det finns exempel på hojar som svänger åt rätt håll, men med framhjulet åt "fel" håll men det är synnerligen ovanligt.

Typ "Britten´s" navstyrda!? Eller vilka tänker du på?

Edit:
Strider skrev:
2113295
Dock finns det som en del säger att finns hojar som man upplever som att de vill falla ner eller resa sig när man är mitt i kurvan.

Vilken kan bero på balansen, däcken och säkert ännu fler anledningar!
Med tyngdpunkten innanför den tänkta mittlinjen mellan anläggningsytan på fram/bakdäcket tippar hojen innåt (faller) om man håller jämn gas (40/60) eller mindre! Rätt?

Med väldigt slitet (platt) framdäck vill hojen resa sig!

Finns fler anledningar må hända?

Slut edit:

Strider skrev:
Njae, du behöver ge två inputs, en när du börjar svänga och en när du vill sluta svänga, annars skulle du fortsätta i en cirkel, eller hur?

Eller ge gas! Fast det tar längre tid/sträcka, eller har jag fel?

Mvh!
// Niklas

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Avarage skrev:
2114946 Typ "Britten´s" navstyrda!? Eller vilka tänker du på?

Alla hojar med normal geometri slip;ar framhjulet utåt i kurvorna men inte alltid. (det har med däcken att göra, se bild)

Teo skrev:
2113779 Jag hävdar att det inte bara är en nyckelhandling som får hojen in i en kurva och ur den utan att man hela tiden korrigerar hojens riktning och i och med det nytjar principen hela tiden mer eller mindre.

Ja, exakt. De flesta styrutslag märker du inte alls att du gör, de är så små(men väldigt många). Hade du inte gjort dem så hade du åkt av.

Last edited:

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Teo skrev:
2113779 Jag hävdar att det inte bara är en nyckelhandling som får hojen in i en kurva och ur den utan att man hela tiden korrigerar hojens riktning och i och med det nytjar principen hela tiden mer eller mindre. kanske onödigt tjat men ändå.
Det gör du när du när du kör rakt fram också. "Hålla balansen" kallas fenomenet :p

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Hmmmm

Bifogat

• jitcrunch.aspx.jpg
    jitcrunch.aspx.jpg
    74.2 KB · Visningar: 137

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Lyfter denna lite så att en del andra kan lära sig om hur man skall svänga loket

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Ganska enkelt egentligen.

Tryck med den handen som motsvarar det håll dit du vill svänga.

-Som man gjorde för att styra pulkan när man var liten skit.

Det borde väl ni 18-åringar med nytagna mellanklasskort klara av? ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kan säga att detta är numera det första de lär ut på trafikskolan... i alla fall Jarla i bromma.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024