Motul Grand Prix of Japan - Motegi MotoGP

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En fundering:

Varför gör alla förare en "omväg" (röd linje) på raksträckan mellan två kurvor som går åt samma håll? Varför inte köra närmsta vägen (blå linje)?

View attachment 433818

Jag gissar på att det kanske krävs ganska mycket kraft och input i styret för att hålla den i en rak linje efter utgången ur en kurva då de kör så jävla fort. Cykeln fortsätter att svänga när de har kommit till den punkt där du vill att cykeln ska åka rakt fram istället. Den extra sträckan blir ju bara ett par meter extra, jämfört med att kanske behöva trycka så hårt på styret och riskera ett vobbel eller bli onödigt trött.


Eller så har jag hur fel som helst men vad skulle det i så fall vara?
 

Smagatusk

Guest
Jag gissar på att det kanske krävs ganska mycket kraft och input i styret för att hålla den i en rak linje efter utgången ur en kurva då de kör så jävla fort. Cykeln fortsätter att svänga när de har kommit till den punkt där du vill att cykeln ska åka rakt fram istället. Den extra sträckan blir ju bara ett par meter extra, jämfört med att kanske behöva trycka så hårt på styret och riskera ett vobbel eller bli onödigt trött.


Eller så har jag hur fel som helst men vad skulle det i så fall vara?

Jag var också inne på att det skulle kunna vara något sånt, men sen tycker jag att det borde vara extra riskfyllt eftersom de gör det även när de kör i klungor. Ponera att en förare tänker "nä, nu skiter jag i den där onödiga omvägen" och håller kvar spåret - då skulle han ju bli tacklad av de andra?

Men jaja... Det var som sagt bara en fundering. :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En fundering:

Varför gör alla förare en "omväg" (röd linje) på raksträckan mellan två kurvor som går åt samma håll? Varför inte köra närmsta vägen (blå linje)?

View attachment 433818

Har också tänkt på detta. En gissning kan vara att när det egentligen är dags att åka rakt är accelerationen hård och hojen inte så sugen på nya styr-inputs (fullt utsträckt gaffel, kanske hjulet i luften). Då kanske man tjänar mer på att låta hojen fortsätta svängen lite för länge, tills accelerationen har lugnat ner sig.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Grattis till titeln marquez!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

IMG_2077.JPG

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

View attachment 433822

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?

Han är nog van, jack ass blir nog mer förvånad de gångerna han lyckas hålla sig på hjulen en hel helg, hur hanterar han det är nog en mer berättigad fråga:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har också tänkt på detta. En gissning kan vara att när det egentligen är dags att åka rakt är accelerationen hård och hojen inte så sugen på nya styr-inputs (fullt utsträckt gaffel, kanske hjulet i luften). Då kanske man tjänar mer på att låta hojen fortsätta svängen lite för länge, tills accelerationen har lugnat ner sig.
Kan det inte vara så att dom försöker utnyttja den mindre omkretsen på skuldran på däcken och iom det få lägre utväxling och bättre acceleration?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Marquez :kär:kär:kär

SÅ välförtjänt!! Vilken säsong han har kört!

View attachment 433822

Jag hade hoppats på ett bättre resultat för Barbara. Det var han värd. Och 4 krascher för Miller? Hur återhämtar man sig efter det liksom?


JAg håller med dig Marquez är en värdig vinnare! Bra start på en tråkig söndag i mitten av oktober!:p

GIVE ME 5!!!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Katastrofrace för Yamaha....:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är lite synd att framdäcket inte varnar mer innan det släpper, men både vr och jl pressade ju och körde över vad däcken tillät. Kul för Marquez, han har hanterat en säsong med knepigt fäste mästerligt och på ett sätt som helt går emot hans instinkt.
Nu får vi förhoppningsvis se honom köra på sitt vanliga galna sätt när han inte har en titel att tänka på längre.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Ja det blev en tidigare titeltagning av MM än vad man hade trott och hoppats på, men grymt välförtjänt. Grattis till Marc!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
:6surkart:6surkart:6surkart
Ja - no spänning whatsoever.....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan det inte vara så att dom försöker utnyttja den mindre omkretsen på skuldran på däcken och iom det få lägre utväxling och bättre acceleration?

Nåt sånt är ju fullt möjligt, om det är en situation där man kan ge fullt utan att wheela. Sånt här mäter man förstås upp på alla sätt man kan. Hade varit kul att se datan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
:Bugar Marc Marquez värdig 2016 MotoGP champion. :Bugar

Tror det var tre delar som gav honom titeln i år.
Enhetselektronik, Michelin och hans nya race-skalle.

Racet i sig var ett antiklimax.
Alltid tråkigt när förarna inte gör upp på banan.
Eloge till VR som vet att han måste ikapp och pga det pushar av.
Vilken vinnarskalle! :tummenupp

När kommer kommentarerna om att Lorre la sig med flit för att betala tillbaka för 2015? :va
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Otroligt välförtjänt seger speciellt med tanke på att inte ha det bästa materialet.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top