Motul Solidarity GP of Barcelona 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja då är det dags för årets sista MotoGP 2024. Ställningen är att bara MotoGP VM-titeln inte är avgjord. Eller är den det i Praktiken ?
Jorge Martin utökade sin ledning från 17p till 24p i Malaysia så nu räcker det för Martin att ta 2p mer än Bagnaia på lördagens Sprint. Så är VM avgjort.
Ställningen före Motul Solidarity Grand Prix of Barcelona
1731328969434.png
Tvåa respektive Trea i MotoGP 2024 står mellan MM och Enea Bastianini, 1p skiljer.
I Moto2 togs VM-titeln 2024 av Ai Ogura och 2:a platsen av Aron Canet.
Tredje platsen i Moto2 står mellan Sergio Garcia, Fermin Aldeguer, Manuel Gonzales, Alonso Lopez och Celestino Vietti, avgörs på söndag.
I Moto3 togs VM-titeln av David Alonso. 2:a och 3:e platserna står mellan Daniel Holgado och Collin Veijer men en vurpa för någon av dessa räcker för att Ivan Ortola ska få chansen vara med.
Några tider
1731331007083.png
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har svårt att se att JMart ska tappa detta.

Sen är det nog nästan lilla mycket prestige om att sluta trea.
Båda vill nog väääldigt gärna ha den platsen. 😁

Årets rookie var ju en no-brainer i år...
Men vilket år Acosta har haft! 💪
Sjukt imponerande.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bryr de sig verkligen om tredjeplatser? De vinnarskallar jag träffat har alltid sagt "Second is the first loser!".
Antingen vinner man eller så gör man inte det. Resten är ingen som minns.
---
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bryr de sig verkligen om tredjeplatser? De vinnarskallar jag träffat har alltid sagt "Second is the first loser!".
Antingen vinner man eller så gör man inte det. Resten är ingen som minns.
---
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.
Med tanke på att mer än 90 % av deltagarna i MotoGP aldrig kommer ta en VM-titel är det nog många av deltagarna som tycker det är kul ändå.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Bryr de sig verkligen om tredjeplatser? De vinnarskallar jag träffat har alltid sagt "Second is the first loser!".
Antingen vinner man eller så gör man inte det. Resten är ingen som minns.
---
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.
Det är väl en del pengar från teamet/”arbetsgivaren” och sponsorer som ramlar in när säsongen är slut, lite mer för de högre placerade.
(Kommentatorer pratar om liknande iaf)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bryr de sig verkligen om tredjeplatser? De vinnarskallar jag träffat har alltid sagt "Second is the first loser!".
Antingen vinner man eller så gör man inte det. Resten är ingen som minns.
---
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.
Normalt kanske inte.
I just det här fallet är det ju Enea som tappat sin fabrikshoj och Marc som ska få den.
Jag tror Enea vill visa att han är bra nog för "pallen" som en liten "där det ni" för att ha blivit dumpad.
Och Marc vill naturligtvis visa att han förtjänar styrningen och är bättre än Enea trots att han kör gp23.
Så ja, i detta fall vill nog båda gärna bli trea. 😊
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bryr de sig verkligen om tredjeplatser? De vinnarskallar jag träffat har alltid sagt "Second is the first loser!".
Antingen vinner man eller så gör man inte det. Resten är ingen som minns.
---
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.

Det stämmer. Informationen kommer från en intervju med Mat Oxley (finns också för de som prenumerar på hans och Peter Boms MotoGP-podd).

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I Cycle Worlds podcast förra veckan (eller veckan innan) sa de något om att Pecco helst har så mjuk fjädring att han kan bottna den helt när han bromsar för då känner han bättre vad däcket gör. Nackdelen skulle vara att det inte finns utrymme för något utöver det planerade.
För mig låter det otroligt, men så har han ju ramlat bort några poäng i år också.

Med den friktion som finns tillgänglig med nutidens framdäck så kan vilken MotoGP-förare som helst bottna sin framgaffel utan problem. Även om man skulle montera mycket mer dämpning och mycket styvare fjädrar. Det handlar bara om hur hårt han klappar till bromshandtaget. Då kommer hela hojens vikt plus en hel del masströghet att obönhörligen hamna på framhjulet och detta är krafter som vida överstiger vilken normal framgaffelinställning som helst.

Jag tror att journalisternas spekulationer kring Pecco’s framgaffel är information som till viss del är tagen ur sitt sammanhang. Om jag får göra antaganden mellan raderna så tror jag att föraren egentligen har försökt förklara betydelsen av att bromsa på ett sådant sätt att man får en del av bromskraften från bakhjulet. Alltså att inte bromsa så hårt man kan med frambromsen för att i det längsta undvika att lyfta bakhjulet.

Detta sätt att bromsa har utkristalliserat sig som det mest effektiva under hela den nuvarande eran med Michelindäck och om möjligt så blir det tydligare och tydligare för varje säsong, sannolikt påverkat av aerodynamik och mer utveckling kring bakdäck än framdäck.

Detta är sannolikt också en bidragande orsak till att ingen inom MotoGP visat ett överdrivet intresse för den nykorade WSB-mästaren. Att komma till MotoGP och bromsa med bakhjulet konstant 20-30 cm ovanför marken kommer tyvärr inte att ge en imponerande retardation…
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Med den friktion som finns tillgänglig med nutidens framdäck så kan vilken MotoGP-förare som helst bottna sin framgaffel utan problem. Även om man skulle montera mycket mer dämpning och mycket styvare fjädrar. Det handlar bara om hur hårt han klappar till bromshandtaget. Då kommer hela hojens vikt plus en hel del masströghet att obönhörligen hamna på framhjulet och detta är krafter som vida överstiger vilken normal framgaffelinställning som helst.

Jag tror att journalisternas spekulationer kring Pecco’s framgaffel är information som till viss del är tagen ur sitt sammanhang. Om jag får göra antaganden mellan raderna så tror jag att föraren egentligen har försökt förklara betydelsen av att bromsa på ett sådant sätt att man får en del av bromskraften från bakhjulet. Alltså att inte bromsa så hårt man kan med frambromsen för att i det längsta undvika att lyfta bakhjulet.

Detta sätt att bromsa har utkristalliserat sig som det mest effektiva under hela den nuvarande eran med Michelindäck och om möjligt så blir det tydligare och tydligare för varje säsong, sannolikt påverkat av aerodynamik och mer utveckling kring bakdäck än framdäck.

Detta är sannolikt också en bidragande orsak till att ingen inom MotoGP visat ett överdrivet intresse för den nykorade WSB-mästaren. Att komma till MotoGP och bromsa med bakhjulet konstant 20-30 cm ovanför marken kommer tyvärr inte att ge en imponerande retardation…

Mat Oxley har släppt en intervju (på Oxley Bom Patreon) med Bagnaia som är daterad ungefär kring Indonesiens GP förra året. Han säger ganska uttryckligen att han föredrar att bromsa med framgaffeln bottnad och att ingen annan i Ducati gör så. Att det varit så sen Moto3 då han t.o.m. använde samma fjädrar i vått och torrt (alltså samma Spring Rate - min tolkning).

Han nämner även att han använder tumbromsen (bakbromsen) "alot" men att nyttjandegraden är en individuell anpassning beroende på bana, kurva, däckblandning och greppnivå. En kul detalj att bakbromsen är "useless" på Barcelona men "super useful" på Misano.

Uppskattar mycket de intervjuer Mat släppt nyligen med Pecco och Martin.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vad tjänar en toppbetald förare i ett factory team? Hamilton får väl sisådär 50miljoner pund för en säsong i F1?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kul klipp (i väntan på helgen).
Wow, det där är ju bara så härligt att se 😍

Gamla rävar som gasar tillsammans och pratar om the good old days. Kul att se att Rossi fortfarande har entusiasmen så nära till hands och att han kan vara god vän med iaf några av sina gamla rivaler 😶
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad tjänar en toppbetald förare i ett factory team? Hamilton får väl sisådär 50miljoner pund för en säsong i F1?
Peccos årslön har uppskattats till 7 miljoner euro per år. Martins kontrakt med Aprilia har jag för mig var 6 eller 7 milj eur men minns inte om det var per år eller för hela kontraktet, men ska ”endast” ha fått ca 2 milj euro per år när han var hos Pramac (hans kontrakt var dock direkt med Ducati såvitt jag minns). Quarten får 12 milj euro/år hos Yamaha.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mat Oxley har släppt en intervju (på Oxley Bom Patreon) med Bagnaia som är daterad ungefär kring Indonesiens GP förra året. Han säger ganska uttryckligen att han föredrar att bromsa med framgaffeln bottnad och att ingen annan i Ducati gör så.

Om en tveksamt formulerad fråga kan uteslutas så tror jag i så fall att det handlar om en dåligt kamouflerad rökridå. Ingen nuvarande MotoGP förare bromsar med en fullt bottnad framgaffel annat än tillfälligt och ytterst momentant alldeles i början av inbromsningen, oavsett Ducati eller annan tillverkare.

Av flera orsaker, där de två mest utmärkande är att en bottnad framgaffel innebär oändlig styvhet vilket överbelastar framdäcket och tvingar fram tämligen omedelbara hjullåsningar samt att en bottnad framgaffel ännu mer omedelbart lyfter bakhjulet vilket försämrar retardationen.

Lite förenklat så är det bästa att kunna bromsa så hårt som möjligt med balans mellan mjukaste möjliga framgaffel och att denna ändå inte bottnar. Detta maximerar de teoretiska möjligheterna att inte lyfta bakhjulet, antingen för att framgaffeln är för styv för högt upp i slaget eller för att den bottnar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mat Oxley har släppt en intervju (på Oxley Bom Patreon) med Bagnaia .....

Han nämner även att han använder tumbromsen (bakbromsen) "alot" men att nyttjandegraden är en individuell anpassning beroende på bana, kurva, däckblandning och greppnivå. En kul detalj att bakbromsen är "useless" på Barcelona men "super useful" på Misano.

Uppskattar mycket de intervjuer Mat släppt nyligen med Pecco och Martin.
Låter som Jorge Martin har VM-titeln nästan 99 %. För Bagnaia vill kunna använda bakbroms.
Och går det nu i helgen som det gjorde sist på Barcelona,
dvs 25 och 26 Maj i år så tar Jorge Martin VM-titeln nu på lördag med Bagnaia i "sandfållan".
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top