Mr Helmut´s Turbo Fz1

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Projektet har inte dött men jag väntar på delar :(

Grenröret planat i fräs (som snedtälldes till 27,5 grader) och fräste ena sidan. Spännde upp mot den och sen planade andra änden också. Dom två inre rören hade ju också dragit in sig något men mindre än 0,6mm. Så rök ju dom helsvetsade bultarna nu också.
IMAG0648.jpg

Hur är flödesriktningen på denna? (in vinkelrätt mot membranet?) Inte kan det väll göra något vilket håll den är monterad åt?
IMAG0656.jpg

Nu väntar jag bara på delar.......
IMAG0655.jpg

Mitt nya projekt jag skissar lite på:tungan
Badtunna.jpg

Edit: Fick svar så gjorde en bild som anteckning till mig själv.

Bifogat

• IMAG0656.jpg
    IMAG0656.jpg
    176.5 KB · Visningar: 158
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu får du berätta mer om Båtbryggan och hetvattentunnan du skissat på

Vi är flera som är nyfikna hehe

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu får du berätta mer om Båtbryggan och hetvattentunnan du skissat på

Vi är flera som är nyfikna hehe

Var ut och tog ett kort på stenbryggan (närmast båthuset) där "Båtbryggan" skall byggas . Så igår bar jag ned 300kg cement att börja med för att göra en bottenplatta till tunnan och regelvirket till däcket :) Men tunnan modelerade jag bara i cadden för att se hur det skulle se ut, skall beställa en färdig.

Så gjutrören i cadden skall bytas mot lekablock

Bifogat

• IMAG0682_stitch.jpg
    IMAG0682_stitch.jpg
    246.9 KB · Visningar: 222
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
HAHA , Så jag gissade rätt då eller?

Jo det hade du allt, först tänkte jag mig att ställa det på gräsmattan men så såg jag ju att jag ritat det så det passade perfekt på bryggan. Så nu får det bli där.

Stämmer bra

---------------------------------------------------------------------------

Å Marklund han kämpar vidare med min oljepump, var tydligen svårt att få till på min kåpa så nu är pumphuset ivägskickad på nytillverkning och delarna kommer nog inte bli skickade denna vecka ens:huvet Men han är faktiskt väldigt bra att ha och göra med:Bugar

stefffe87

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Suzuki TL1000R Yamaha yzf426
Jo det hade du allt, först tänkte jag mig att ställa det på gräsmattan men så såg jag ju att jag ritat det så det passade perfekt på bryggan. Så nu får det bli där.

Stämmer bra

---------------------------------------------------------------------------

Å Marklund han kämpar vidare med min oljepump, var tydligen svårt att få till på min kåpa så nu är pumphuset ivägskickad på nytillverkning och delarna kommer nog inte bli skickade denna vecka ens:huvet Men han är faktiskt väldigt bra att ha och göra med:Bugar

Hur blir det med isen på vintern? :va Vore ju tråkigt om allt du bygger nu blir förstört nästa vår...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur blir det med isen på vintern? :va Vore ju tråkigt om allt du bygger nu blir förstört nästa vår...

Absolut. Letade fram ett kort ifrån vintras för att kolla.

IMAG0356.jpg

Nästa vecka kommer tunnan:banana

6 veckor tills vår mc semster?:va Nu får du komma och hjälpa mig snart för någe lågkompåka blir det inte:gnissla

-----------------------------------------------------------
Tog ut den på gräsmattan för att rulla runt lite. Första gången sen januari den varit utanför garaget.

Har nu fått ett paket ifrån Mcxpress med massa saker. (förra ecu:n var kortsluten så har nu en ny)

Bla har avgasdelar har anlänt (pumpen bara hänger där. Måste moddas mer för att passa)
IMAG0726.jpg

IMAG0712.jpg

Untitled.jpg

Ska nu bara:
1. Pressa slangar
2. Rita och tillv gavlar till IC vilket nog kommer bli knepigt för att inte slå i den andra kylaren. Sen funderar jag på att flytta styrstoppet då intercoolern tar i vi max styrutslag (om jag inte sänker den lite till)
3. När jag petat i kontakterna i MCX ECU:n så blinkar det i displayen. (glapp-kontakt i kontakten) men går förhoppningsvis snabbare om jag försöker ordna det själv. :gnissla
4. Justera bränsletryck
5. Modda pumpen. Bulten tar i pumpen i kåpan nu istället så någon av dom måste svarvas ned lite. Sen måste axeln i pumpen bytas ut då utsticket blivit fel men det hade ag fått med nytt material till
m.m.m.m.m.m.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har en Hayabusagavel som du kan få om du vill ha den

Har sågat bort den från en Mcxpress kylare . Sitter på vänster sida mellan turbon och intercoolern

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Första start med turbon

Idag startade jag DT 5:an:Rockbanan ville se så oljeflödet funkade och soppatryck så provade att trycka på start :) Är faktiskt sjukt jävla glad över att få höra lite muller.

[YOUTUBE-ID]TfwK3cPZ7SA[/YOUTUBE-ID]

Turbopaket komplett
IMAG0745.jpg

Min yber-exklusiva display
IMAG0746.jpg

Ett stycke MCxpress-returoljepump i delar för modifiering av bult och drivaxellängd
IMAG0754.jpg

Ny slang (med krök som passar) och min brandslang ifrån hydroscand som skall klara 1050 grader under en kortare period. Får se hur det funkar.
IMAG0756.jpg

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Kul att følja med i tråden :tummenupp
Hoppas så klart på mer film från starter å senare kørningar.
Detta med brandslangen, ær det den enda løsningen som funkar?
Ser ut som det kan bli varmt, æven om den tål høg værme :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kul att følja med i tråden :tummenupp
Hoppas så klart på mer film från starter å senare kørningar.
Detta med brandslangen, ær det den enda løsningen som funkar?
Ser ut som det kan bli varmt, æven om den tål høg værme :)

Nej det finns ju andra sätt också. Vet att det inte ser optimalt ut detta men den ligger inte med tryck emot flänsarna nu även om det ser ut så. Men jag skall varmköra satan och se om slangen smäller eller ej. Jag kan inte svetsa alu och den närmsta jag känner som kan bor i Värmland så jag undviker det åtminstonde så länge jag kan.

Den övre delen skulle ju gå att skruva loss för att svetsa i. Då skulle jag kunna ordna ett rör med inner diam 25 i alu som jag fick bockat i fartguppsform då kunde man ju få slangskarven rak och längre ned. Men undra hur enkelt det är ett bocka till ett sånt rör utan att få veck?

----------------------
Bensinslangar:
Igår ringde jag runt och åkte till flertalet mackar. Tror jag varit i kontakt med närmare 30st på 6 mils radie kring Borlänge för att leta efter gröna bränsleslangar som tydligen är en modell som inte skall mjukna. Men det finns inte. Problemet är jag är orolig för att bränsleslangarna löser upp sig. Kombinationen trångt utrymme, slang som mjuknar och värme blir inte bra. Har följt Mr Steen som nydligen bänkade hos TurboAndersson och med förgasarmotor (lågt bränsletryck) även han sköt slangar och fick åka hem.

Gör ett litet test nu för att se vilken slang som klarar sig bäst. Jag har blivit sugen på teflonslangen men minns inte om den ifrån början är specad för att klara bensin. Hård verkar den då bli efter ett dygn i bensin.

Var till en båthandlare och dom hade en Mercury orginalslang som såg sådär plastig och bra ut men den gick på 750kr för den satt en pump på den. Tips?

Bifogat

• IMAG0740.jpg
    IMAG0740.jpg
    239.4 KB · Visningar: 171

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Har köpt grön slang på VAG verkstad

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Dom gröna slangarna verkar inte vara lätta att få tag på, har ringt alla ok mackar som finns i närheten. Allt dom verkar ha är korv och läsk. Om man har tur så säljer dom även bensin:huvet

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nyligen eller år 1980 när den kom? Om du har köpt den nyligen var i sånt fall?

Uppskattar all tips jag kan få:tummenupp

Det är väl något år sedan, kan kolla om dom fortfarande har kvar den slangen:tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA