MT 01-tråden

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
765 RS
Tjena! Köpte min MT-01 i Maj. Vansinnig nöjd, har nu rivit ner den för att pimpa lite.
Då akro kit överstiger min budget, blev det "raka rör" från RAASK.
Fick dessa idag, och satte genast igång att mecka.

Det första jag stötte på var den yttre värmesköldens fästanordning, den var skruvad på tre ställen, sen en liten plastskruv(ish), på undersidan. Den hade jag ju givetvis sönder (den sprack på nolltid). :gnissla
Var hittar jag sådana i reserv?

Sen sjävla RAASK rören, om jag så drog åt så mycket det gick, så nöp de inte tätt runt "asbets ringen" som sitter på 1-2 "grenröret" under sadeln. Troligen måste jag fixa nya sådana ringar som förhoppningsvis är större och RAASK rören sluter tätt. :va
Nån ide var jag köper dessa?

Sen undrar jag om nån har testat att helt rensa rören från DB killers, isf vad täppte du till skruvhålen med (de som håller insatsen). Sedan undrar jag om det blir för varmt för värmesköldarna att köra utan isolerande insats?
God Jul

/S
Har ingen erfarenhet av Raask, har bara hört att man får vad man betalar för.
Köpte beg Akra på eBay (ca 500 £) och är jättenöjd.
Originaldelar hittar du väl i närmaste Yamahabutik.

Snailman

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
MT-01 -07 | Honda X-4 -98

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
765 RS
Har aldrig hört/läst om någon som provat 200 däck på en MT.
Tänk på att bredare däck = risk för sämre köregenskaper.
Men det beror ju på hur man kör, rakt fram lär det funka.

Kör själv på Michelin PR3 :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej alla glada.

Ska och kika på en MT01 på måndag hade jag tänkt. Är det nåt speciellt jag bör kolla efter eller tänka på om det blir nån provkörning och eventuellt köp? Hojen har bara gått några hundra mil så det borde ju inte vara några problem.

Tackar på förhand! :)

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
765 RS
Hej alla glada.

Ska och kika på en MT01 på måndag hade jag tänkt. Är det nåt speciellt jag bör kolla efter eller tänka på om det blir nån provkörning och eventuellt köp? Hojen har bara gått några hundra mil så det borde ju inte vara några problem.

Tackar på förhand! :)
Det ska inte vara några problem med en lågmilare, det är möjligen batteri och ev packboxar i framgaffel om hojen inte använts under längre perioder.
Det viktigaste är att du känner efter om du gillar hojen, den är ju inte som någon annan.
Är du van vid högvarviga motorer kan det kännas lite ovant med en som går bäst mellan 2000-4000 varv.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Blev en provtur igår på en lågmilad -07:a. Grymt trevlig maskin måste jag säga. Går inte att jämföra med någon annan twin jag kört. Trevlig motor med användbart register, fin växellåda, bra gasrespons, härligt chassie.

Blir nog att slå till imorgon eller på torsdag. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Var och hämtade hojen idag. Mycket nöjd än så länge. Nu ska det bara läggas lite mil med den. :tummenupp

YamahaMT-012007.jpg

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...och lakritsremmar på asfalten:fakta

Grattis! :)

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
VEM i Heby med omnejd har skaffat en sån här??
Jag såg nog att du kastade ett öga på min läskbackförsedda Z400, och jag kan faktiskt tänka mig byta rakt av.

I vilket fall som helst måste jag erkänna att det finns en viss imponansfaktor i att framblinkersarna hoppar sådär mycket på tomgång.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nån som vet vars man kan hitta halvkåpan (MT-0S replikan) som såldes till MT-01:an?

Artikelnummer 5YU-W0799-45-00. Produkten har ju utgått men nånstans måste den ju gå att hitta.

All hjälp uppskattas!

ER-6f

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Kawasaki ER-6f
Hej, jag står i begrepp att köpa en lågmilad M-01 -05. Jag har läst alla intressanta inlägg utan att finna svar på min fundering kring färgen på grenrör/skydd. Vad kan ett gulnat (mer än vad jag förväntade mig) grenrör/skydd tyda på? Den har endast rullat 350 mil och har servats som den ska. I övrigt går den som en dröm :kär. Hoppas på några kloka inspel. Tack på förhand!

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
765 RS
Nån som vet vars man kan hitta halvkåpan (MT-0S replikan) som såldes till MT-01:an?

Artikelnummer 5YU-W0799-45-00. Produkten har ju utgått men nånstans måste den ju gå att hitta.

All hjälp uppskattas!
För det första så gillar jag nakna hojar och skulle aldrig sätta på en kåpa.
För det andra så skulle jag aldrig sätta på nåt så anskrämligt fult som MT-0S kåpan, men det är ju min åsikt :)

Men du får 3 tips iaf:
1. Kolla Ebay
2. MTOC (http://www.mt-owners-club.org): Registrera dig där och kolla "For sale", eller ställ en fråga under "Wanted".
3. Kontakta Baci på MTOC via PM. En holländare som har massor av MT grejer till salu. Bra kille, träffade honom i Österrike i somras.

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
765 RS
Hej, jag står i begrepp att köpa en lågmilad M-01 -05. Jag har läst alla intressanta inlägg utan att finna svar på min fundering kring färgen på grenrör/skydd. Vad kan ett gulnat (mer än vad jag förväntade mig) grenrör/skydd tyda på? Den har endast rullat 350 mil och har servats som den ska. I övrigt går den som en dröm :kär. Hoppas på några kloka inspel. Tack på förhand!
Dom ÄR gulbrunaktiga, se min avatarbild o andra bilder i den här tråden.

ER-6f

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Kawasaki ER-6f
Pap, tack för ditt svar.

Ett förtydligande: i förhållande till huvuddelen av bilderna på denna tråd är grenröret/skyddet mer gulbrunaktiga, och detta på en hoj som endast har gått ca 350 mil. Min bästa gissning är att hojen mestadels gått kortare sträckor i Stockholm med en relativt hög motortemperatur till följd. Har ni någon annan ide om orsaken som kan vara bra att veta om innan ett eventuellt köp? Föresten, var kan man få tag i nya skyddsplåtar till grenröret? Någon som har en ide om vad sådana kan kosta? Tacksam för alla kloka inspel.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
För det första så gillar jag nakna hojar och skulle aldrig sätta på en kåpa.
För det andra så skulle jag aldrig sätta på nåt så anskrämligt fult som MT-0S kåpan, men det är ju min åsikt :)

Men du får 3 tips iaf:
1. Kolla Ebay
2. MTOC (http://www.mt-owners-club.org): Registrera dig där och kolla "For sale", eller ställ en fråga under "Wanted".
3. Kontakta Baci på MTOC via PM. En holländare som har massor av MT grejer till salu. Bra kille, träffade honom i Österrike i somras.

Gjort!

Tackar för tipset. :)

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Baci är en bra kille att köpa av, har gjort det ett par gånger.

@Er-6f: Varför behöver du nya plåtar? De är rostfria så det borde bara vara att ta bort dom och polera om du vill ha annan yta på dom (Kan dock ha missförstått varför du vill ha tag i andra)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...